IPTPP2/443-738/13-4/JS - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek gruntu, nabytych uprzednio w drodze dziedziczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-738/13-4/JS Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek gruntu, nabytych uprzednio w drodze dziedziczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (według daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy działek.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (według daty wpływu) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2002 r. Wnioskodawca otrzymał spadek (podział majątku po śmierci ojca): 2 działki o łącznej powierzchni 6.62 h ziemi rolnej. Wyrok sądowy - listopad 2002 r. Działki znajdują się w miejscowości, gdzie Zainteresowany się urodził i mieszkał do 2000 r. Od 2000 r. pracuje na umowę o pracę. W rodzinnej okolicy miał trudności ze znalezieniem pracy - mała liczba zakładów pracy. W 2005 r. Wnioskodawca założył rodzinę i zamieszkał na stałe.

Zainteresowany nie prowadzi działalności rolniczej. Na działki dojeżdża dorywczo podtrzymując egzystencję roślinną. Działki znajdują się na terenach po eksploatacji kopalni węgla odkrywkowego i z tego powodu ziemia jest słabej jakości - sklasyfikowana na IVB i V klasę. W 2009 r. Rada Gminy podjęła decyzję (Ogłoszenie prasowe) o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego na tych terenach. Ze względu na słabą przydatność ziemi do produkcji rolnej Wnioskodawca złożył wniosek do Rady Gminy o przekształcenie działek z rolnych na budowlane. Po okresie przesuwania przekształcenia i poprawek formalnych w lipcu 2013 r. doszło do uchwały Rady Gminy o przekształceniu działek na tereny mieszkalno-usługowe oraz mieszkalne. Ze względów racjonalnych - brak zainteresowania zakupem dużych działek budowlanych, Zainteresowany podjął decyzję o podziale 1-szej działki na 26 działek. Podział na większą liczbę podjął ze względu na koszty prac geodety.

Sprzedaż Wnioskodawca zamierza prowadzić okazjonalnie, poprzez postawienie na działce tablicy z informacją "Sprzedaż działek" oraz przez przekazanie informacji sąsiadom i znajomym. Działki nie są uzbrojone i Zainteresowany nie prowadzi żadnej aktywności w celu ich uzbrojenia bądź innej reklamy sprzedaży. Wnioskodawca nie wie, w jakim czasie nastąpi sprzedaż poszczególnych działek, ze względu na trudną sytuację w regionie - zamykanie elektrowni i kopalni, co oznacza utratę pracy dla dużej liczby mieszkańców regionu.

Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek Zainteresowany zamierza przeznaczyć na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego przy zakupie mieszkania oraz na bieżące wydatki związane z utrzymaniem rodziny - koszty wykształcenia syna. W dalszym etapie rozważa zakup większego mieszkania lub domu oraz podwyższanie własnych kwalifikacji poprzez odpłatne studia i kursy, które dadzą szansę na utrzymanie się na rynku pracy.

Wnioskodawca w przeszłości nie prowadził sprzedaży innych gruntów oraz nie prowadził żadnej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Numery działek, które otrzymał w spadku: 473, 475;

2. Podział na 29 działek (liczba zwiększyła się w trakcie prac geodezyjnych od momentu złożenia wniosku) dotyczy działki nr 473;

3. Zakres pytania zawartego w poz. 69 wniosku dotyczy 27 działek o numerach: 473/1, 473/2, 473/3, 473/4, 473/5, 473/6, 473/7, 473/8, 473/9, 473/10, 473/11, 473/12, 473/13, 473/14, 473/15, 473/16, 473/17, 473/18, 473/19, 473/20, 473/21, 473/22, 473/23, 473/24, 473/25, 473/26, 473/27. Działki 473/28 i 473/29 zostały oznaczone drogami wewnętrznymi, których obowiązkowe wydzielenie wskazała gmina ze względu na bezpieczeństwo przyszłych właścicieli działek. Wnioskodawca nie będzie budował dróg. Będzie to obowiązkiem gminy (która może odkupić działki drogowe) lub przyszłych właścicieli działek;

4. W przyszłości ewentualny podział będzie dotyczył działki nr 475. Trudno w tym momencie określić liczbę działek na tej działce, gdyż nie były tam prowadzone prace geodezyjne mające na celu podział. Prawdopodobnie będzie to pomiędzy 15-20 działek, gdyż działka nr 475 jest mniejsza od podzielonej działki nr 473;

5. Wniosek do Rady Gminy o przekształcenie działek z rolnych na budowlane dotyczył zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zainteresowany wniosek złożył w odpowiedzi na ogłoszenie prasowe Urzędu Gminy o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie, na którym znajdowały się działki Zainteresowanego;

6. Wszystkie działki powstałe z podzielonej 1-szej działki nr 473 oraz cała działka 475 są objęte nowym planem zagospodarowania przestrzennego;

7. Warunki zabudowy wszystkich działek zostały ujęte w planie zagospodarowania przestrzennego i nie wymagały oddzielnego wniosku;

8. W związku z planowaniem podziału 2-giej działki nr 475 Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił żadnych nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. W związku ze sprzedażą działek nie wykonał i nie planuje żadnych działań marketingowych. Sprzedaż - ewentualna w przyszłości - będzie się odbywała poprzez przekazanie informacji sąsiadom i znajomym oraz postawienie na terenie działki tablicy z informacją: Sprzedaż działek;

9. Żadna z działek: 473 (również po podziale) i 475 nie były i nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy i innej umowy o podobnym charakterze;

10. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Pracuje zatrudniony na umowę o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy opisana sprzedaż działek będzie podlegała podatkowi VAT.

* Czy podział 2-giej działki na mniejsze w przyszłości (trudno określić jakiej) i kolejna sprzedaż będzie podlegała podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek otrzymanych w spadku uważa za wyprzedaż części majątku osobistego niepodlegającą opodatkowaniu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że sprzedaż działek, uzyskanych na mocy spadku, uważa za przysługujące prawo do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów.

Jednakże samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestę tą rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania jego za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm. - (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Przy spełnieniu powyższych warunków nie ma znaczenia fakt, iż podmiot dokonujący dostawy jest "rolnikiem ryczałtowym".

W tym miejscu - dla wyjaśnienia zakresu zwykłego wykonywania prawa własności - konieczne jest sięgnięcie do zapisów prawa cywilnego, tj. ustawy - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą.

Rozporządzanie rzeczą jest drugim spośród wymienionych wyraźnie w art. 140 k.c. uprawnień właściciela do rozporządzania rzeczą (ius disponendi). Podkreślić także należy, iż ustawodawca nie definiuje używanego pojęcia rozporządzenia. Nie klasyfikuje też postaci rozporządzenia. W literaturze zaś podkreśla się zazwyczaj, że chodzi o uprawnienie do wyzbycia się własności i uprawnienie do obciążania prawa własności. Wyzbycie się własności w pierwszym rzędzie obejmuje dokonywaną (inter vivos) czynność przeniesienia własności, dalej zaś czynność rozporządzenia testamentowego (...) (Edward Gniewek "Kodeks cywilny, Księga Druga. Własność i inne prawa rzeczowe. Komentarz, Zakamycze, 2001, Komentarz do art. 140 k.c.).

Z powyższych wyjaśnień wynika zatem, iż dokonanie sprzedaży określonej rzeczy materialnej stanowi naturalny (oczywisty, podstawowy) element wykonywania prawa własności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2002 r. otrzymał spadek (podział majątku po śmierci ojca): 2 działki: nr 473, 475, o łącznej powierzchni 6.62 h ziemi rolnej. Działki znajdują się w miejscowości, gdzie Zainteresowany się urodził i mieszkał do 2000 r. Od 2000 r. pracuje na umowę o pracę. W 2005 r. Wnioskodawca zamieszkał na stałe. Zainteresowany nie prowadzi działalności rolniczej. Na działki dojeżdża dorywczo podtrzymując egzystencję roślinną. Działki znajdują się na terenach po eksploatacji kopalni węgla odkrywkowego i z tego powodu ziemia jest słabej jakości - sklasyfikowana na IVB i V klasę. W 2009 r. Rada Gminy podjęła decyzję (Ogłoszenie prasowe) o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego na tych terenach. Ze względu na słabą przydatność ziemi do produkcji rolnej Wnioskodawca złożył wniosek do Rady Gminy o przekształcenie działek z rolnych na budowlane. Zainteresowany wniosek złożył w odpowiedzi na ogłoszenie prasowe Urzędu Gminy o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie, na którym znajdowały się działki Zainteresowanego.

W lipcu 2013 r. doszło do uchwały Rady Gminy o przekształceniu działek na tereny mieszkalno-usługowe oraz mieszkalne. Ze względów racjonalnych - brak zainteresowania zakupem dużych działek budowlanych, Zainteresowany podjął decyzję o podziale 1-szej działki nr 473 na 26 działek (liczba zwiększyła się w trakcie prac geodezyjnych od momentu złożenia wniosku ORD-IN do 29 działek). Podział na większą liczbę podjął ze względu na koszty prac geodety. Wszystkie działki powstałe z podzielonej 1-szej działki nr 473 oraz cała działka 475 są objęte nowym planem zagospodarowania przestrzennego. Warunki zabudowy wszystkich działek zostały ujęte w planie zagospodarowania przestrzennego i nie wymagały oddzielnego wniosku.

Sprzedaż Wnioskodawca zamierza prowadzić okazjonalnie, poprzez postawienie na działce tablicy z informacją "Sprzedaż działek" oraz przez przekazanie informacji sąsiadom i znajomym. Działki nie są uzbrojone i Zainteresowany nie prowadzi żadnej aktywności w celu ich uzbrojenia bądź innej reklamy sprzedaży. Wnioskodawca nie wie, w jakim czasie nastąpi sprzedaż poszczególnych działek, ze względu na trudną sytuację w regionie.

Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek Zainteresowany zamierza przeznaczyć na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego przy zakupie mieszkania oraz na bieżące wydatki związane z utrzymaniem rodziny - koszty wykształcenia syna. W dalszym etapie rozważa zakup większego mieszkania lub domu oraz podwyższanie własnych kwalifikacji poprzez odpłatne studia i kursy, które dadzą szansę na utrzymanie się na rynku pracy. Wnioskodawca w przeszłości nie prowadził sprzedaży innych gruntów oraz nie prowadził żadnej działalności gospodarczej.

Zakres pytania zawartego w poz. 69 wniosku dotyczy 27 działek o numerach: 473/1 - 473/27. Działki 473/28 i 473/29 zostały oznaczone drogami wewnętrznymi, których obowiązkowe wydzielenie wskazała gmina ze względu na bezpieczeństwo przyszłych właścicieli działek. Wnioskodawca nie będzie budował dróg. Będzie to obowiązkiem gminy (która może odkupić działki drogowe) lub przyszłych właścicieli działek. W przyszłości ewentualny podział będzie dotyczył działki nr 475. Trudno w tym momencie określić liczbę działek na tej działce, gdyż nie były tam prowadzone prace geodezyjne mające na celu podział. Prawdopodobnie będzie to pomiędzy 15-20 działek, gdyż działka nr 475 jest mniejsza od podzielonej działki nr 473.

W związku z planowaniem podziału 2-giej działki nr 475 Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił żadnych nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. W związku ze sprzedażą działek nie wykonał i nie planuje żadnych działań marketingowych. Sprzedaż - ewentualna w przyszłości - będzie się odbywała poprzez przekazanie informacji sąsiadom i znajomym oraz postawienie na terenie działki tablicy z informacją: Sprzedaż działek.

Żadna z działek: 473 (również po podziale) i 475 nie były i nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy i innej umowy o podobnym charakterze. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Pracuje zatrudniony na umowę o pracę.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika taka aktywność Zainteresowanego, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W niniejszej sprawie Wnioskodawca nie podjął bowiem ciągu działań (takich np. jak: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, uzbrojenie terenu, podział gruntu, ogrodzenie działek, ogłoszenie w prasie w poszukiwaniu nabywców itd.), które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

A zatem, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Zainteresowanego za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, że nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takich przesłanek brak.

W przedmiotowej sprawie należy zatem uznać, że Zainteresowany dokonując sprzedaży działek nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek stanowi zwykłe wykonywanie prawa własności. Tym samym, w przedmiotowej sprawie Zainteresowany, zbywając działki stanowiące Jego majątek prywatny, będzie korzystać z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Skutkiem powyższego - stosownie do obowiązującego orzecznictwa - transakcja zbycia przedmiotowych działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dostawa przez Wnioskodawcę 27 działek budowlanych powstałych w wyniku podziału działki nr 473 oraz działek, które powstaną w wyniku podziału działki nr 475, nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem Zainteresowany, w związku z dostawą przedmiotowych działek, o ile nie zmienią się okoliczności przedstawione we wniosku, będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co oznacza, że nie wypełni przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy i nie wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl