IPTPP2/443-70/13-7/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-70/13-7/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) oraz 6 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) oraz 6 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, zadanego pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 maja 2013 r.).

Zarząd, zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, zobowiązany jest do wykonywania określonych ustawami zadań publicznych. Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami lub udziałami w nieruchomościach będących własnością Województwa. Zakres działania Zainteresowanego obejmuje zarządzanie nieruchomościami w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) oraz obowiązującymi zasadami gospodarowania nieruchomościami Województwa.

Zgodnie z Uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Zarząd, Wnioskodawca przejął od 1 stycznia 2006 r. zadania z zakresu zarządzania nieruchomościami realizowane do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie. Przedmiot i zakres działania Zainteresowanego został określony w statucie nadanym Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 4 stycznia 2006 r. oraz Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 20 lipca 2009 r. Między innymi do zakresu działania Wnioskodawcy należy:

* prowadzenie spraw administracyjnych związanych z gospodarowaniem nieruchomościami przekazanymi do zarządzania Zarządowi, w tym w szczególności prowadzenie spraw związanych z obsługą administracyjno - techniczną wszystkich powierzchni biurowych zajmowanych przez Urząd;

* podejmowanie czynności zmierzających do utrzymania zarządzanych nieruchomości w stanie niepogorszonym, w tym przeprowadzanie napraw i remontów;

* współdziałanie z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie planowania i realizacji inwestycji oraz remontów finansowanych w całości lub w części ze środków budżetu województwa oraz finansowanych ze środków budżetu państwa;

* nadzór nad realizacją i rozliczeniami finansowymi inwestycji prowadzonych w zarządzanych nieruchomościach oraz zadań inwestycyjnych własnych Urzędu;

* prowadzenie nadzoru nad wykonywaniem zadań inwestycyjnych w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych.

Budynki, wymienione w zdarzeniu 1 i 2, są własnością Województwa, którymi zarządza Wnioskodawca nieodpłatnie.

Zdarzenia 1 i 2 zaistniały w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie w formie pomocy w ramach systemu zielonych inwestycji pn. "..." (dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Termomodernizacja została przeprowadzona w budynkach użyteczności publicznej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji (zdarzenie 1 i 2) zostały wystawione na Zainteresowanego.

Zdarzenie 1: budynek zajmowany w całości przez inną niż Wnioskodawca jednostkę budżetową samorządu Województwa i wykorzystywany na cele statutowe samorządu.

W ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT (99,80%) Zainteresowany dokonuje odsprzedaży (wystawia "refaktury") następujących towarów i usług: energia elektryczna, moc cieplna zamówiona i dostarczona, wywóz odpadów komunalnych, usługi sprzątania, ochrona mienia, bieżące konserwacje wodno-kanalizacyjne.

W ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży rocznej opłaty za dozór techniczny urządzeń, np. dźwigów osobowych (art. 15 ust. 6 uptu).

Struktura wyżej wymienionych czynności opodatkowanych podatkiem VAT na danej nieruchomości:

a.

opodatkowanymi podatkiem VAT - 99,80%,

b.

zwolnionymi z podatku VAT - 0,00%,

c.

niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - 0,20%.

Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdarzenie 2: budynek wykorzystywany zgodnie z udziałem procentowym zajmowanej powierzchni:

* 65,18% przez inną niż Wnioskodawca jednostkę budżetową samorządu Województwa - czynności opodatkowane podatkiem VAT (99,89%),

* 34,82% przez Departamenty Urzędu - czynności statutowe.

W ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT (99,89%) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (0,20%) Zainteresowany dokonuje odsprzedaży tych samych towarów i usług, co w przypadku zdarzenia nr 1.

Struktura wyżej wymienionych czynności opodatkowanych podatkiem VAT na danej nieruchomości:

a.

opodatkowanymi podatkiem VAT - 99,89%,

b.

zwolnionymi z podatku VAT - 0,00%,

c.

niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - 0,11%.

Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu, zgodnie z ideą przedsięwzięcia, mają służyć obniżeniu emisji gazów cieplarnianych.

Ponadto poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu w przypadku zdarzenia 1 i 2 ma związek z działalnością statutową samorządu terytorialnego. Budynki użyteczności publicznej wymienione w zdarzeniu 1 i 2 nie służą do czynności związanych z konkurencyjną działalnością gospodarczą, z której samorząd terytorialny uzyskiwałby dochody w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 maja 2013 r.).

Czy na podstawie obowiązujących przepisów Wnioskodawca ma możliwości prawne odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." w formie dotacji ze środków NFOŚiGW.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 maja 2013 r.), w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "...". Aktualnie Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT - czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 ustawy wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale NSA w składzie 7 Sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10, gdzie wskazano, że: " (...) w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%)".

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, zobowiązany jest do wykonywania określonych ustawami zadań publicznych. Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami lub udziałami w nieruchomościach będących własnością Województwa. Zakres działania Zainteresowanego obejmuje zarządzanie nieruchomościami w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz obowiązującymi zasadami gospodarowania nieruchomościami Województwa.

Zgodnie z Uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Zarząd, Wnioskodawca przejął od 1 stycznia 2006 r. zadania z zakresu zarządzania nieruchomościami realizowane do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie.

Zdarzenia 1 i 2 zaistniały w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie w formie pomocy w ramach systemu zielonych inwestycji pn. "..." (dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Termomodernizacja została przeprowadzona w budynkach użyteczności publicznej. Budynki, wymienione w tych zdarzeniach, są własnością Województwa, którymi zarządza Wnioskodawca nieodpłatnie. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji (zdarzenie 1 i 2) zostały wystawione na Zainteresowanego.

Zdarzenie 1: budynek zajmowany w całości przez inną niż Wnioskodawca jednostkę budżetową samorządu Województwa i wykorzystywany na cele statutowe samorządu. W ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT Zainteresowany dokonuje odsprzedaży następujących towarów i usług: energia elektryczna, moc cieplna zamówiona i dostarczona, wywóz odpadów komunalnych, usługi sprzątania, ochrona mienia, bieżące konserwacje wodno-kanalizacyjne. W ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży rocznej opłaty za dozór techniczny urządzeń, np. dźwigów osobowych.

Struktura wyżej wymienionych czynności opodatkowanych podatkiem VAT na danej nieruchomości: opodatkowanymi podatkiem VAT - 99,80%, zwolnionymi z podatku VAT - 0,00%, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - 0,20%. Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdarzenie 2: budynek wykorzystywany zgodnie z udziałem procentowym zajmowanej powierzchni:

* 65,18% przez inną niż Wnioskodawca jednostkę budżetową samorządu Województwa - czynności opodatkowane podatkiem VAT (99,89%),

* 34,82% przez Departamenty Urzędu - czynności statutowe.

W ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT (99,89%) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (0,20%) Zainteresowany dokonuje odsprzedaży tych samych towarów i usług, co w przypadku zdarzenia nr 1.

Struktura wyżej wymienionych czynności opodatkowanych podatkiem VAT na danej nieruchomości: opodatkowanymi podatkiem VAT - 99,89%, zwolnionymi z podatku VAT - 0,00%, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - 0,11%. Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu, zgodnie z ideą przedsięwzięcia, mają służyć obniżeniu emisji gazów cieplarnianych. Ponadto poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu w przypadku zdarzenia 1 i 2 ma związek z działalnością statutową samorządu terytorialnego. Budynki użyteczności publicznej wymienione w zdarzeniu 1 i 2 nie służą do czynności związanych z konkurencyjną działalnością gospodarczą, z której samorząd terytorialny uzyskiwałby dochody w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej, w stosunku do których brak obiektywnej możliwości przyporządkowania. W tym przypadku, brak jest podstaw do ograniczania możliwości podatnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując, jeżeli istnieje możliwość przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej lub niepodlegającej, to Wnioskodawcy będącemu podatnikiem VAT, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do działalności opodatkowanej tym podatkiem, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od podatku, a ponadto Zainteresowany nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "...". W przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy czym należy podkreślić, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny niemożności przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności - opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu przyporządkowania kwot podatku VAT może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl