IPTPP2/443-694/12-4/IR - Podatek od towarów i usług w zakresie wliczania do wartości sprzedaży świadczonych usług na rzecz niemieckiego kontrahenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-694/12-4/IR Podatek od towarów i usług w zakresie wliczania do wartości sprzedaży świadczonych usług na rzecz niemieckiego kontrahenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem wg daty nadania z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, świadczonych usług na rzecz niemieckiego kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia podmiotowego od podatku, obowiązku rejestracji jako podatnik VAT-UE z tytułu świadczonych usług oraz składania informacji podsumowujących VAT-UE, sposobu dokumentowania tych usług oraz wliczania ich do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem (data wpływu 25 października 2012 r.) poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz rezygnację z uzyskania rozstrzygnięcia w zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1 - 4 dotyczących prawa do zwolnienia podmiotowego od podatku, obowiązku rejestracji jako podatnik VAT-UE z tytułu świadczonych usług oraz składania informacji podsumowujących VAT-UE, sposobu dokumentowania tych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik (Wnioskodawca), osoba fizyczna jednoosobowo prowadząca działalność gospodarczą, będąca rezydentem RP, posiadająca w RP rodzinę (żonę i dziecko) oraz stały adres zameldowania i zamieszkania, mająca obywatelstwo brytyjskie, świadczy usługi informatyczne (programistyczne - tworzenie gry komputerowej) z wyłączeniem usług doradztwa informatycznego na rzecz podatnika niemieckiego o numerze VAT (...).

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług dla drobnych przedsiębiorców oraz złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w zakresie zamiaru świadczenia usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy (poz. 61 zgłoszenia VAT-R).

Podatnik niemiecki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, nie jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych (nie posiada numeru VAT z przedrostkiem DE).

Nadto Zainteresowany wskazał, iż jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej. Data rozpoczęcia działalności to 1 lipiec 2012 r. Wnioskodawca nie przekroczył w bieżącym roku kwoty 150 000,00 zł obliczonej w proporcji do okresu prowadzonej działalności, tj. kwoty 75 409,00 zł. Do usług informatycznych świadczonych przez Wnioskodawcę ma zastosowanie art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Miejscem świadczenia usług informatycznych jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju tj. terytorium Niemiec. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są zwolnione ani nie są opodatkowane stawką "0" na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż na rzecz czynnego podatnika niemieckiego, niezidentyfikowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych, wliczana jest do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usługi informatycznej nie jest wliczana do obrotu uprawniającego do zwolnienia, o którym mowa w art. 113.

Artykuł 113 ust. 2 stanowi, że do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (przedmiotowo), a także towarów, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych. W ocenie Zainteresowanego oznacza to, że do ustalenia obrotu uwzględnia się jedynie wartość sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa odpłatnie świadczona poza terytorium kraju (miejscem opodatkowania będzie zgodnie z art. 28b ustawy terytorium Niemiec) nie spełnia definicji sprzedaży, tym samym nie może być wliczona do sprzedaży, o której mowa w art. 113.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 powołanego artykułu).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności,bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o ust. 9 cyt. artykułu, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast na podstawie ust. 10 powołanego artykułu, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Pod pojęciem sprzedaży - zgodnie z treścią art. 2 pkt 22 ustawy - należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

A contrario nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług m.in.: odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenia usług poza terytorium kraju (a więc dostawy towarów i świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską).

W związku z powyższym, przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego należy brać pod uwagę wyłącznie wartość opodatkowanej sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju. W konsekwencji nie uwzględnia się wartości dostaw towarów oraz świadczenia usług, które są zwolnione przedmiotowo lub których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium Polski.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, będąca rezydentem RP, posiadająca w RP rodzinę (żonę i dziecko) oraz stały adres zameldowania i zamieszkania, mająca obywatelstwo brytyjskie, świadczy usługi informatyczne (programistyczne - tworzenie gry komputerowej) z wyłączeniem usług doradztwa informatycznego na rzecz podatnika niemieckiego o numerze VAT (...). Zainteresowany korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług dla drobnych przedsiębiorców oraz złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w zakresie zamiaru świadczenia usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy (poz. 61 zgłoszenia VAT-R). Podatnik niemiecki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, nie jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych (nie posiada numeru VAT z przedrostkiem DE).

Nadto Zainteresowany wskazał, iż działalność gospodarczą prowadzi od 1 lipca 2012 r. Nie przekroczył w bieżącym roku kwoty 150.000,00 zł obliczonej w proporcji do okresu prowadzonej działalności, tj. kwoty 75 409,00 zł. Do usług informatycznych świadczonych przez Wnioskodawcę ma zastosowanie art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Miejscem świadczenia usług informatycznych jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju tj. terytorium Niemiec. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są zwolnione ani nie są opodatkowane stawką "0" na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy sprzedaż na rzecz czynnego podatnika niemieckiego, niezidentyfikowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych, wliczana jest do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług informatycznych, których miejscem świadczenia - jak wynika z opisu sprawy - jest terytorium Niemiec obrotu z tego tytułu nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wskazać bowiem należy, iż miejsce opodatkowania przedmiotowych usług znajduje się poza terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl