IPTPP2/443-680/13-4/AW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu usuwania wyrobów zawierających azbest, finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-680/13-4/AW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu usuwania wyrobów zawierających azbest, finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Pismem z dnia 23 października 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować zadanie m.in. dzięki dofinansowaniu udzielanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programów priorytetowych pt.: "Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne - część II: Usuwanie wyrobów zawierających azbest" oraz "Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery". Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2014-2015.

Inwestycja będzie realizowana i finansowana przez Miasto, czyli jednostkę samorządu terytorialnego.

Miasto jest właścicielem działki, na której znajduje się budynek kaplicy cmentarnej. W ramach realizacji zadania przeprowadzone zostaną kompleksowe prace termomodernizacyjne obiektu prowadzone według standardów efektywności energetycznej i ekonomicznej. Zakres prac obejmuje: termomodernizację budynku kaplicy (docieplenie zewnętrznych ścian, modernizację i docieplenie dachu), nowe otwory okienne i drzwiowe w ścianach zewnętrznych dostosowane do docelowego układu wewnętrznego ścian i pomieszczeń, wymianę zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę piwnicy, nową instalację c.o. wraz z dwiema kotłowniami olejowymi, zadaszenie przejazdu (wiata) oraz roboty towarzyszące.

Wybrany wariant realizacji przedsięwzięcia zgodny jest z celami środowiskowymi i priorytetami Miasta określonymi w Programie Ochrony Środowiska ukierunkowanymi na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza ze źródeł stacjonarnych na terenie Kutna, a zakładane rozwiązania techniczno-technologiczne po przygotowaniu projektów technicznych należy uznać za optymalny wariant przedsięwzięcia.

Na działce znajdują się dwa budynki jednokondygnacyjne połączone bramą wjazdową na teren gospodarczy kaplicy. Budynki zbudowane są w technologii tradycyjnej, murowanej, z dachami płaskimi (kąt nachylenia do 3°). Główny budynek jest budynkiem jednokondygnacyjnym o złożonej bryle połączonych ze sobą trzech segmentów (sześcianów). Jest to budynek częściowo podpiwniczony. Zasadniczą część budynku (1 sześcian) stanowi kaplica pogrzebowa, drugi segment budynku jest to zaplecze techniczne z pomieszczeniami i wewnętrznym sanitariatem dla kapłana odprawiającego obrządek pochówkowy oraz dostępnym z zewnątrz mieszkaniem komunalnym. Trzeci segment bryły stanowią: pomieszczenia techniczne, garaże oraz klatka schodowa prowadząca do piwnicy. Część podpiwniczona budynku obejmuje obszar pod 2 i 3 segmentem. Znajdują się tam pomieszczenia gospodarcze, magazyn, skład opału i pomieszczenie kotłowni starego typu na paliwo stałe. Kotłownia wymaga stałej obsługi. Piwnice są wykorzystywane tylko w niewielkim fragmencie. W skład drugiego budynku wchodzą: pomieszczenia dla grabarzy z wydzielonymi sanitariatami, pomieszczenie chłodni, pomieszczenie przygotowania zwłok, garaże oraz ogólnodostępne z zewnątrz sanitariaty. Całość założenia spięta jest attyką w obrębie dachu, co daje wrażenie spójnego i jednobryłowego założenia. Obecnie znaczna część pomieszczeń nie jest wykorzystywana w ogóle, a niektóre tylko w niewielkiej części. Układ funkcjonalny zaburzony był przez dawny lokal mieszkalny, który zlokalizowany pomiędzy chłodnią i przygotowalnią zwłok a kaplicą pogrzebową odcinał ciąg komunikacyjny i uniemożliwiał zamknięcie podstawowej funkcji budynku wewnątrz (konieczność przewożenia trumien i obsługi na zewnątrz budynków). W związku z powyższym obecnie w budynku nie ma żadnego lokalu przeznaczonego na cele mieszkalne. Docelowy układ funkcjonalny budynku przewiduje przeznaczenie wszystkich pomieszczeń przedmiotowego obiektu na cele kaplicy cmentarnej wraz z zapleczem oraz powiązanej z nią obsługi administracyjno-biurowej. Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego.

Gmina Miasto powierzyło na podstawie umowy z dn. 1 maja 1993 r. (wraz z aneksami) w administrację zleconą Cmentarz Miejski wraz z terenami przyległymi oraz substancję cmentarza, tj. kaplicę, budynki administracyjne, ogrodzenie. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Za administrację zleconą Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie. Dochód Administratora stanowią jedynie opłaty za korzystanie z cmentarza. Na podstawie zarządzenia nr. Prezydenta Miasta z dn. 24 lipca 2008 r., dotyczącego opłat obowiązujących na Cmentarzu Komunalnym Miasta, ceny usług świadczonych przez Administratora związanych z działalnością obejmują m.in.: nadzór nad kopaniem grobu, opłatę eksploatacyjną (na pokrycie kosztów utrzymania czystości i porządku na cmentarzu komunalnym), wynajem kaplicy. Dochód związany z wynajęciem kaplicy nie pokrywa kosztów jakie ponosi Administrator w związku z bieżącą konserwacją i naprawą budynku kaplicy oraz kosztów związanych m.in. ze zużyciem energii elektrycznej, wody, z utrzymaniem w stałej czystości budynku kaplicy, ogrzaniem budynku w okresie zimowym.

Podatek od nieruchomości cmentarza miejskiego ponosi Miasto.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy m.in. cmentarzy gminnych, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 13 i 15 cyt. ustawy).

W piśmie z dnia 23 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonywane zakupy towarów i usług, w ramach realizacji przedmiotowego zadania, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę.

Usługi świadczone przez Administratora wykonywane są w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Wystawcą faktur za usługi świadczone przez Administratora na terenie Cmentarza Miejskiego jest Administrator.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji zadania Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach zadania podatek VAT nie może zostać odzyskany przez Wnioskodawcę, tzn. Wnioskodawca nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.). Zagadnienie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji powyższego zadania sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie czy w świetle wyżej wymienionej ustawy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego czy też nie.

Miasto zamierza realizować zadanie przy wykorzystaniu m.in. środków pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wykonanie prac Miasto zleci wyłonionemu w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcy, mającemu prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Możliwości takiej nie posiada natomiast samo Miasto, które ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług opłacając wystawione przez wykonawcę faktury. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą wystawione na Miasto.

Administrację zleconą Cmentarzem Miejskim wraz z terenami przyległymi oraz substancją cmentarza, tj. kaplica, budynki administracyjne, ogrodzenie wykonuje na podstawie umowy z dnia 1 maja 1993 r. Administrator - Zakład. Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie za administrację zleconą. Opłaty za korzystanie z cmentarza stanowią dochód Administratora z wyjątkiem opłaty za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są dochodem Zlecającego- Miasta.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. cmentarzy gminnych, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 13 i 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza zrealizować zadanie m.in. dzięki dofinansowaniu udzielanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programów priorytetowych pt.: "...." oraz "Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery". Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2014-2015.

Miasto jest właścicielem działki na której znajduje się budynek kaplicy cmentarnej. W ramach realizacji zadania przeprowadzone zostaną kompleksowe prace termomodernizacyjne obiektu prowadzone według standardów efektywności energetycznej i ekonomicznej. Zakres prac obejmuje: termomodernizację budynku kaplicy (docieplenie zewnętrznych ścian, modernizację i docieplenie dachu), nowe otwory okienne i drzwiowe w ścianach zewnętrznych dostosowane do docelowego układu wewnętrznego ścian i pomieszczeń, wymianę zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę piwnicy, nową instalację c.o. wraz z dwiema kotłowniami olejowymi, zadaszenie przejazdu (wiata) oraz roboty towarzyszące.

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Gmina Miasto powierzyło w administrację zleconą Cmentarz Miejski wraz z terenami przyległymi oraz substancję cmentarza, tj. kaplicę, budynki administracyjne, ogrodzenie. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Za administrację zleconą Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie. Usługi świadczone przez Administratora wykonywane są w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Wystawcą faktur za usługi świadczone przez Administratora na terenie Cmentarza Miejskiego jest Administrator.

Dokonywane zakupy towarów i usług, w ramach realizacji przedmiotowego zadania, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę. Przedmiotowe zadanie należy do zadań własnych Miasta.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane zakupy towarów i usług, w ramach realizacji przedmiotowego zadania, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl