IPTPP2/443-68/12-4/PR - Określenie miejsca świadczenia usług nadzoru nad produkcją części do maszyn w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-68/12-4/PR Określenie miejsca świadczenia usług nadzoru nad produkcją części do maszyn w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem nadanym dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym dnia 21 marca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku.).

Wnioskodawca podpisuje kontrakt z firmą kanadyjską, która jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Firma ma siedzibę w Kanadzie i nie ma żadnych oddziałów w Polsce.

Kontrakt obejmuje następujące prace:

* nadzór nad projektem wykonywanym w Polsce,

* pilnowanie wykonywania prac zgodnie z dokumentacją techniczną,

* nadzór nad wykonywaniem prac zgodnie z założonymi terminami i harmonogramami,

* kontrola jakości wykonywanych prac,

* raportowanie z postępów prac w wykonywanym projekcie.

Prace te Wnioskodawca będzie nadzorował w firmie na terenie Polski, z którą to Kanadyjczycy podpisali osobny kontrakt na wykonanie części do maszyn. Części te następnie zostaną wywiezione do Kanady pod nadzorem Wnioskodawcy i tam montowane również pod nadzorem Wnioskodawcy, na co Zainteresowany będzie miał drugi kontrakt z firmą kanadyjską.

PKD pod którym będzie działał Wnioskodawca to 82.99.

Wnioskodawca nie będzie doradcą tylko nadzorcą prac nad urządzeniami, które następnie będą wyeksportowane do Kanady.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie nadanym dnia 21 marca 2012 r.).

1.

Gdzie będzie miejsce świadczenia usług.

2.

Jaką stawkę podatku od towaru i usług Wnioskodawca będzie musiał stosować 0% czy 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wg art. 28b miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przedstawionej sytuacji miejscem świadczenia usługi będzie terytorium Kanady. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że powinien zgłosić się jako podatnik VAT UE, wystawiać faktury uproszczone bez stawki VAT z adnotacją, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca Kanadyjski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Zgodnie z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 1 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W świetle art. 28 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

W brzmieniu art. 28b ust. 3 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisuje kontrakt z firmą Kanadyjską, będącą podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, mającą siedzibę w Kanadzie i nie mającej żadnych oddziałów w Polsce na następujące prace: nadzór nad projektem wykonywanym w Polsce, pilnowanie wykonywania prac zgodnie z dokumentacją techniczną, nadzór nad wykonywaniem prac zgodnie z założonymi terminami i harmonogramami, kontrola jakości wykonywanych prac, raportowanie z postępów prac w wykonywanym projekcie. Wnioskodawca będzie nadzorował prace w firmie na terenie Polski, z którą to Kanadyjczycy podpisali osobny kontrakt na wykonanie części do maszyn. Części te następnie zostaną wywiezione do Kanady pod nadzorem Wnioskodawcy i tam montowane również pod nadzorem Wnioskodawcy na co Zainteresowany będzie miał drugi kontrakt z firmą kanadyjską. PKD pod którym będzie działał Wnioskodawca to 82.99. Wnioskodawca nie będzie doradcą tylko nadzorcą prac nad urządzeniami, które następnie będą wyeksportowane do Kanady.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż zastrzeżenia zawarte w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia usług wykonywanych przez Zainteresowanego należy ustalać na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule. Wobec powyższego miejscem świadczenia i opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (tj. Kanada). W konsekwencji oznacza to, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle powyższego, udzielenie odpowiedzi na wątpliwości, co do zastosowania stawki podatku VAT jest niezasadne.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl