IPTPP2/443-67/13-4/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-67/13-4/AW Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pismem z dnia 13 marca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Operacja jest zgodna z celami zapisanymi w Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia LGD i kryteriami wyboru operacji. Niniejsza operacja wpisuje się w cel ogólny III: Rozwijanie aktywności społecznej oraz poprawa jakości życia mieszkańców i przyczyni się do osiągnięcia zakładanego przez LGD wskaźnika oddziaływania: Wzrost odsetka osób deklarujących poprawę warunków i jakości życia na terenie LGD do roku 2015 o 2% w stosunku do 2009 r.

Operacja realizuje również cel szczegółowy III.1: Podniesienie atrakcyjności oraz warunków do życia na terenie LGD i przyczynia się do osiągnięcia wskaźnika rezultatu: liczba min. 100 osób uczestniczących w spotkaniach społeczności lokalnej do 2015 r.

Operacja ta przyczyni się również do realizacji przedsięwzięcia III.1 "Budowa i rozwój infrastruktury technicznej obszaru LGD oraz pozwoli osiągnąć wskaźnik produktu: minimum 3 zmodernizowane/wyposażone świetlice wiejskie do 2015 r. Przyczyni się ona do poprawy jakości infrastruktury kultury, podniesienia aktywności społecznej mieszkańców oraz wzmocnienia kapitału społecznego.

Operacja ta jest zgodna z wyznaczonymi przez LGD lokalnymi kryteriami przyjętymi do działania "Wdrażanie LSR - małe projekty", mianowicie Wnioskodawca nie ma doświadczenia w realizacji projektów finansowanych z funduszy UE. Wnioskodawca jest członkiem LGD.

Operacja polega na ociepleniu ścian zewnętrznych i wymianie rynien i rur spustowych budynku, w którym mieści się Wiejskie Centrum Kultury działające na terenie Gminy już od kilkunastu lat. Niniejsza operacja wpłynie na poprawę jakości życia kulturowego oraz rozwijanie aktywności mieszkańców. W budynku tym, poza wspomnianym Centrum, mieści się jeszcze garaż samochodowy OSP (koszty kwalifikowalne związane z dociepleniem i wymianą rynien zostały zmniejszone o koszty związane z garażem). Powierzchnia budynku Wiejskiego Centrum Kultury wynosi 315,84 m2.

Budynek obecnie jest bardzo rzadko wykorzystywany przez społeczność lokalną w okresie później jesieni, zimy i wczesnej wiosny. Powodem takiego stanu rzeczy jest duże wychłodzenie budynku, co ma duży wpływ na jego stan techniczny. Niskie temperatury powietrza w Wiejskim Centrum Kultury spowodowane są nieregularnym ogrzewaniem budynku i szybkim wychładzaniem związanym z brakiem izolacji zewnętrznej. Brak termoizolacji sprawia ze budynek jest nieefektywny energetycznie, co wpływa niekorzystnie również na środowisko naturalne. Zbyt duże koszty związane z ogrzewaniem, szybkie wychładzanie obiektu oraz niskie temperatury w pomieszczeniach sprawiają, że mieszkańcy oraz inni korzystający z Centrum są zmuszeni zrezygnować z organizacji spotkań i imprez w tym budynku. Niestety na terenie miejscowości nie ma innego ogólnodostępnego budynku pełniącego funkcje społeczno-kulturowe. Na pogarszający się stan techniczny budynku mają wpływ również stare i nieszczelne rynny oraz rury spustowe. Niewątpliwie docieplenie budynku i wymiana rynien i rur spustowych przyczyni się do poprawy jakości życia kulturowego (a w okresie zimowym pozwoli na prowadzenie działań kulturowych - co przy niskich temperaturach jest niemożliwe) oraz rozwijania aktywności mieszkańców poprzez zachęcenie mieszkańców do korzystania z ocieplonego i wyposażonego budynku.

Obecny stan budynku zmusił Wnioskodawcę jako właściciela budynku do ocieplenia i zmiany rynien i rur spustowych. Prace związane z projektem rozpoczną się w trzecim kwartale 2013 r.

Realizacja niniejszej operacji w ramach środków EFRROW przyczyni się do ocieplenia budynku i wymiany rynien i rur spustowych oraz oznaczenia budynku tablicą informacyjną zgodnie z Księgą wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wartość operacji wskazana w kosztorysie inwestorskim została podzielona przez wskaźnik kwalifikowalności kosztów:

Całkowita wartość projektu 64607.30 zł odpowiadająca powierzchni całkowitej budynku - 315,84 m2.

Miejsce garażowania samochodu OSP zajmuje powierzchnię 126,99 m2., natomiast pozostała część budynku służąca działającej świetlicy wiejskiej (Wiejskie Centrum Kultury) zajmuje powierzchnię 188,85 m2. Wyliczono wskaźniki, dzięki którym obliczono koszty kwalifikowalne (wskaźnik ten wynosi 0,597929) i niekwalifikowalne projektu (0,402071).

Poniesienie kosztów niekwalifikowalnych jest niezbędne, ponieważ miejsce garażowania OSP stanowi integralną część budynku.

W piśmie z dnia 13 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktura dokumentująca poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2013 działania: 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi na podstawie zawartej umowy przyznania pomocy....zawartej w dniu.... z Samorządem Województwa z Wnioskodawcą.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wymienione wyżej, nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007 - 2013. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca - niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - realizuje projekt, w ramach działania: 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Realizacja niniejszej operacji w ramach środków EFRROW przyczyni się do ocieplenia budynku i wymiany rynien i rur spustowych oraz oznaczenia budynku tablicą informacyjną zgodnie z Księgą wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktura dokumentująca poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ wskazuje, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zaistniałego stanu faktycznego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl