IPTPP2/443-652/11-4/AW - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia przez gminę aportu rzeczowego w postaci nieruchomości do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-652/11-4/AW Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia przez gminę aportu rzeczowego w postaci nieruchomości do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania w przypadku wniesienia aportu rzeczowego w postaci nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania w przypadku wniesienia aportu rzeczowego w postaci nieruchomości.

Pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Gmina Miejska to jednostka samorządu terytorialnego szczebla podstawowego wykonująca zadania publiczne o charakterze gminnym w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r.). Jako osoba prawna nie ma własnych struktur, a zadania wykonuje za pośrednictwem swoich organów - Prezydenta, Rady Gminy, aparatu pomocniczego - Urzędu Miasta i własnych jednostek organizacyjnych, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i spółek ze 100% udziałem gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Z racji zawartych umów cywilnoprawnych Gmina odprowadza VAT należny i rozlicza się w oparciu o przedłożone deklaracje z Urzędem Skarbowym jako podatnik czynny.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Natomiast pkt 5 tego artykułu wskazuje, iż zadaniem takim jest zadanie z zakresu ochrony zdrowia.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 już nie obowiązującej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1991 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 89) jest organem założycielskim Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Ustawę tą zastąpiła ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), która stanowi w art. 6 ust. 1 pkt 2, iż jednostka samorządu terytorialnego może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie: spółki kapitałowej i jednostki budżetowej. Nowa ustawa nie przewiduje już możliwości tworzenia przez jednostki samorządu terytorialnego podmiotów leczniczych w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W związku z trudną sytuacją finansową Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Prezydent Miasta podjął stosowne działania zmierzające do przystąpienia do Programu "..." w celu pozyskania środków na spłatę części zobowiązań. Jednym z niezbędnych warunków uczestnictwa w programie i uzyskania dotacji celowej z budżetu państwa dla Miasta na spłatę zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych, o których mowa w załączniku do Uchwały Rady Ministrów było m.in. zabezpieczenie udzielania świadczeń zdrowotnych poprzez przekazanie spółce utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego majątku ruchomego i nieruchomego. Tak więc głównym warunkiem koniecznym dla przystąpienia była likwidacja Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i utworzenie spółki realizującej zadania z zakresu użyteczności publicznej polegających na wykonywaniu zadań dotyczących ochrony zdrowia. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2009 r. wyrażono zgodę, stosownie do art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f) i g ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą "..." Spółka z o.o.

Spółka owa została utworzona dnia 28 kwietnia 2009 r. na mocy aktu notarialnego i wpisana do KRS. Spółka jest w 100% własnością Gminy.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej podjęto równocześnie decyzję o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Termin likwidacji, zgodnie z uchwałą, określono pierwotnie na dzień 31 grudnia 2009 r. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 13 listopada 2009 r. termin zakończenia likwidacji przesunięto na dzień 31 marca 2010 r., następnie kolejnymi uchwałami terminy likwidacji przesuwano:

* Uchwałą z dnia 3 marca 2010 r. termin wyznaczono na 30 września 2010 r.

* Uchwałą z dnia 25 marca 2010 r. termin wyznaczono na 31 października 2010 r.

* Uchwałą z dnia 8 września 2010 r. termin wyznaczono na 31 grudnia 2011 r.

Ostatecznie Uchwała z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniła dzień zakończenia czynności likwidacyjnych i likwidacja ostatecznie zakończy się w dniu 30 września 2011 r.

Zgodnie z zapisami art. 43j ust. 1 i 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej jednostki samorządu terytorialnego, które faktycznie wykonywały uprawnienia i obowiązki podmiotu, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, ponoszą odpowiedzialność za jego zobowiązania w częściach ułamkowych odpowiadających wysokości zobowiązań powstałych w okresach, w których wykonywały te czynności. W tym przypadku należności, zobowiązania i mienie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stają się należnościami, zobowiązaniami i mieniem podmiotu, który przejął uprawnienia i obowiązki podmiotu, który utworzył zakład.

Gmina w styczniu 2010 r. Protokołem przekazania-przejęcia przyjęła od Likwidatora SP ZOZ w likwidacji do swoich ksiąg rachunkowych majątek w postaci nieruchomości SP ZOZ w likwidacji (grunty, budynki i budowle), który na podstawie umowy z dnia 1 kwietnia 2010 r., zawartej pomiędzy Gminą Miejską Sp. z o.o. został wydzierżawiony na czas nieoznaczony. Z tytułu umowy dzierżawca tj. spółka (100% udziałów w kapitale ma gmina), mająca w swoich strukturach Niepubliczny ZOZ płaci wydzierżawiającemu czynsz dzierżawny. Gmina Miejska odprowadza od tej transakcji należny podatek VAT.

W skład dzierżawionego majątku wchodzą nieruchomości gruntowe zabudowane budynkami i budowlami. Gmina docelowo zamierza wnieść ten majątek aportem do spółki prawa handlowego jaką jest Sp. z o.o.

Wniesienie aportu do Spółki z o.o. w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami i budowlami planowane jest po dniu 1 stycznia 2012 r. Aport nieruchomości nie będzie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dlatego, że funkcjonujący na bazie tego majątku Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej od l.12.1998 r. był użytkownikiem budynków i budowli po ich przejęciu od Zakładu Opieki Zdrowotnej prowadzonego w formie zakładu budżetowego. Fakt ten wynika z zapisów Uchwały Rady Miasta z dnia 17 czerwca 1998 r., która w § 1 stanowi, iż tworzy się z dniem 1 grudnia 1998 r. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej na bazie majątku Zakładu Opieki Zdrowotnej prowadzonego w formie zakładu budżetowego w związku ze zmianą formy organizacyjno - prawnej. Prawo własności do nieruchomości na bazie, których prowadził swoja działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej gmina nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnych. W 2003 r. Prezydent Miasta wystąpił do Wojewody w celu podjęcia działań zmierzających do przekazania mienia będącego we władaniu SP ZOZ na rzecz organu założycielskiego, tj. Gminy Miejskiej. Wniosek dotyczący komunalizacji nieruchomości został rozpatrzony w 2005 r. W efekcie Gmina nabyła prawo własności do ww. nieruchomości w roku 2005 i jednej nieruchomości w roku 2007 - w drodze decyzji komunalizacyjnych.

Na mocy art. 54 ustawy o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym). Zbycie aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot tworzący.

Powyższe uregulowania zawierała również ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, na mocy której podjęto uchwalę Rady Miejskiej w sprawie określenia zasad zbywania, wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej posługuje się odrębnym od Gminy numerem NIP i Regon. Samodzielnie prowadzi swoją działalność. Pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania.

Majątek, który będzie przedmiotem aportu w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami i budowlami, nie spełnia warunków zawartych w art. 551 ustawy - Kodeks cywilny. Nie stanowi też zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina jako wnoszący aport nie prowadzi przedsiębiorstwa i nie będzie go prowadziła na dzień wniesienia aportu. Nie przysługiwało również Gminie w stosunku do tych obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła również samodzielnie wydatków na ich ulepszenie.

W piśmie z dnia 4 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem aportu będą następujące budynki i budowle:

* budynek przychodni,

* budynek biurowy

* budynek agregatorni,

* budynek hydroforni,

* budynek patologii,

* budynek warsztatu,

* budynek tlenowni,

* budynek magazynu materiałów żrących,

* budynek przychodni specjalistycznej,

* budynek pawilon psychiatrii,

* budynek portierni,

* budynek kuchni i pralni,

* budynek diagnostyki,

* budynek pogotowia,

* budynek kotłowni,

* budynek główny - łóżkowy,

* budynek przychodni,

* magazyn paliw,

* budynek magazynu rzeczy przeznaczonych do kasacji,

* nawierzchnia betonowa,

* nawierzchnia żwirowo - asfaltowa,

* nawierzchnia (drogi i chodniki),

* nawierzchnia (droga dojazdowa do pogotowia) bitumiczna i z płyt jomb,

* nawierzchnia (drogi i chodniki wewnętrzne na terenie szpitala),

* ogrodzenie pawilonu psychiatrii,

* ogrodzenie szpitala,

* ujęcie wody,

* rurociąg przesyłowy ciepłowniczy,

* rurociąg przesyłowy parowy

Przedmiotowe budynki i budowle są posadowione na dziewięciu działkach: nr 510/2 o pow. 562 m 2, nr 480 o pow. 74 174 m 2, nr 197 o pow. 9 191 m 2, nr 323/2 o pow. 234 m 2, nr 323/3 o pow. 474 m 2, nr 323/4 o pow. 269 m 2, nr 323/5 o pow. 506 m 2, nr 323/6 o pow. 1011 m 2, nr 323/7 o pow. 1015 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wniesieniem przez Gminę aportu rzeczowego w postaci nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami i budowlami do Spółki z o.o. wystąpi po stronie Gminy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji dokonując aportu rzeczowego nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT. Wynika to z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że zwalnia się od podatków dostawę budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt. 6 ustawy).

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku.

W sytuacji jednak, gdy wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego dokonywane jest po dniu 31 marca 2009 r., czynność ta nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie § 38 ww. rozporządzenia i skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w tym między innymi zadanie z zakresu ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż planowane wniesienie aportem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami i budowlami będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Jak już wyżej wskazano, obecnie obowiązujące przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Jednakże sposób jej opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT, zwolnienie lub wyłączenie) zależy od tego co jest przedmiotem aportu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zamierza wnieść w 2012 r. aportem nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami i budowlami do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest w 100% własnością Gminy. Przedmiotem aportu będą: budynek przychodni, budynek biurowy budynek agregatorni, budynek hydroforni, budynek patologii, budynek warsztatu, budynek tlenowni, budynek magazynu materiałów żrących, budynek przychodni specjalistycznej, budynek pawilon psychiatrii, budynek portierni, budynek kuchni i pralni, budynek diagnostyki, budynek pogotowia, budynek kotłowni, budynek główny - łóżkowy, budynek przychodni, magazyn paliw, budynek magazynu rzeczy przeznaczonych do kasacji, nawierzchnia betonowa, nawierzchnia żwirowo - asfaltowa, nawierzchnia (drogi i chodniki), nawierzchnia (droga dojazdowa do pogotowia) bitumiczna i z płyt jamb, nawierzchnia (drogi i chodniki wewnętrzne na terenie szpitala), ogrodzenie pawilonu psychiatrii, ogrodzenie szpitala, ujęcie wody, rurociąg przesyłowy ciepłowniczy, rurociąg przesyłowy parowy.

Przedmiotowe budynki i budowle są posadowione na dziewięciu działkach: nr 510/2, nr 480, nr 197, nr 323/2, nr 323/3, nr 323/4, nr 323/5, nr 323/6, nr 323/7.

Zgodę na utworzenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na bazie przekazanego majątku ruchomego i nieruchomego zlikwidowanego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej wyrażono Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2009 r. Majątek w postaci nieruchomości SP ZOZ w likwidacji (grunty, budynki, budowle) Gmina przejęła w styczniu 2010 r. a następnie na podstawie umowy z dnia 1 kwietnia 2010 r. wydzierżawiła go Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na czas nieoznaczony. Spółka z o.o. płaci z tego tytułu czynsz dzierżawny.

Prawo własności do nieruchomości na bazie, których prowadził swoją działalność Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gmina nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnych w latach 2005 i 2007.

Majątek, który będzie wniesiony aportem do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny. Nie stanowi też zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina wnosząca aport nie prowadzi przedsiębiorstwa i nie będzie go prowadziła na dzień wniesienia aportu.

Gminie nie przysługiwało również w stosunku do tych obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ponosiła również samodzielnie wydatków na ich ulepszenie.

W celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowych budynków i budowli wraz z gruntem będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania należy odwołać się do niżej przedstawionych regulacji.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w

ach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, zamiany, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sytuacji pierwsze zasiedlenie miało miejsce 1 kwietnia 2010 r. w momencie zawarcia przez Gminę ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością umowy dzierżawy. Przedmiotowy aport nie będzie korzystał jednak ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało w stosunku do przedmiotowych obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku i nie ponosił on żadnych wydatków na ich ulepszenie, to stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowych budynków, budowli wraz z gruntem korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 29 ust. 5 ustawy.

Przy czym należy nadmienić, iż z okoliczności sprawy nie wynika, aby przejęcie do użytkowania w dniu 1 grudnia 1998 r. przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej budynków i budowli nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl