IPTPP2/443-638/11-4/JN - Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy przejścia granicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-638/11-4/JN Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy przejścia granicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usługi w związku z realizacją zadania pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usługi w związku z realizacją zadania pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową powołaną do życia Zarządzeniem Wojewody utworzoną w celu realizacji zadań Wojewody wynikających z ustawy o ochronie granicy państwowej. Zadania te obejmują administrację przejściami granicznymi polegającą na stałym utrzymywaniu w sprawności działania przejść granicznych, przeprowadzaniu inwestycji na przejściach oraz dysponowaniu majątkiem znajdującym się w zasięgu terytorialnym tych przejść. Zarówno Wnioskodawca, jak i majątek, którym administruje jest własnością Skarbu Państwa. Zainteresowany na realizację wyznaczonych mu zadań otrzymuje środki z budżetu państwa, natomiast przychody, które uzyskuje w ramach administracji,tj. z wynajmu lub sprzedaży składników majątku Skarbu Państwa, odprowadza do budżetu państwa.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza się z podatku miesięcznie w formie deklaracji VAT-7. Podatek należny odprowadza przede wszystkim ze sprzedaży i wynajmu składników majątkowych. Zainteresowany nie odlicza podatku naliczonego z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług realizowane są w ramach nałożonych zadań z zakresu administracji przejściami i w przeważającej części nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W czerwcu 2011 r. Wnioskodawca zakończył zadanie inwestycyjne polegające na opracowaniu projektu wykonawczego "..." (numer projektu:..) finansowanego w ramach Funduszu (w skrócie F.). F. został ustanowiony Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady UE m.in. w celu skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych oraz zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób. Projekty wspierane przez F. z założenia nie mogą być nastawione na zysk (non-profit). Środki finansowe w ramach F. pochodzą z budżetu Wspólnoty Europejskiej i przekazywane są przez darczyńcę na zasadzie refinansowania, to znaczy, że najpierw strona polska musi wyłożyć środki z własnego budżetu, a następnie zwracane są przez darczyńcę.

Zainteresowany nie otrzymał środków finansowych na realizację projektu z budżetu WE. Środki finansowe na uregulowanie zobowiązań Wnioskodawca uzyskał z rezerwy celowej budżetu państwa za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego. Zainteresowany przeprowadził procedurę udzielenia zamówienia publicznego na realizację zadania, w ramach którego został wyłoniony wykonawca, z którym zawarto umowę. Wykonawcą została firma zagraniczna z siedzibą w Irlandii, zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT, posiadająca swojego przedstawiciela podatkowego. Wykonawca projektu wystawił faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy w złotówkach według podstawowej stawki podatku VAT. Zainteresowany uiścił zobowiązanie w złotówkach ze środków budżetu państwa przekazanych za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego.

Po dokonaniu płatności Wnioskodawca złożył do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o poświadczenie wydatków i na tym zakończyła się rola Zainteresowanego. Dalej procedurę rozliczenia finansowego i uzyskania refundacji kontynuuje MSWiA w porozumieniu z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Środki z budżetu Wspólnoty Europejskiej zwrócone zostaną bezpośrednio do budżetu państwa (Ministerstwa Finansów), który wcześniej sfinansował projekt.

Późniejsza rozbudowa przejścia ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu granicznego oraz zwiększeniu efektywności kontroli granicznej. W ramach rozbudowy powstać mają obiekty do odpraw granicznych, obiekty biurowe, budynki techniczne i specjalistyczne wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz obiekty usługowe. Część obiektów biurowych i technicznych będzie użytkowana przez Wnioskodawcę. Obiekty do odpraw oraz obiekty biurowe będą użytkowane przez służby graniczne polskie i ukraińskie. Służby polskie będą korzystały z udostępnionych obiektów nieodpłatnie, natomiast nie ma jeszcze podpisanego porozumienia (umowy) odnośnie sposobu korzystania z obiektów przez służby ukraińskie. Możliwe jest, że będą korzystać odpłatnie, z tym, że odpłatność będzie wynosiła 1 zł za metr kwadratowy plus podatek VAT.

W budynkach odpraw granicznych przewidzianych jest kilka pomieszczeń pod wynajem na usługi kasowe. Zaplanowane są również dwa oddzielne budynki usługowe pod wynajem na usługi handlowe, kasowe, gastronomiczne, itp. Budynki usługowe zostały zawarte w projekcie w wyniku wymagań unijnych przepisów, ich wykonanie planowane jest jako ostatni etap rozbudowy, to czy powstaną uzależnione będzie od uzyskanych środków z Budżetu Państwa. Natomiast pomieszczenia usługowe w budynkach odpraw powstaną na pewno, ale może być zmienione ich przeznaczenie w przyszłości. Dodatkowo, to czy te pomieszczenia i budynki będą służyły swojemu zaplanowanemu w projekcie przeznaczeniu będzie dopiero wiadomo po realizacji całej inwestycji rozbudowy przejścia, włączeniu jej do funkcjonowania i przeprowadzeniu licytacji, których skutkiem będzie zawarcie umów wynajmu z kontrahentami.

Według posiadanych informacji na dzień składania zapytania kolejne etapy rozbudowy przejścia nie będą realizowane z wykorzystaniem środków pomocowych UE. Dodatkowo budynki usługowe mogą być sfinansowane przez podmiot komercyjny w ramach partnerstwa publiczno-prawnego i wtedy Wnioskodawca nie poniesie na nie nakładów. Według dokumentacji programowej F. podatek VAT może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy Beneficjent końcowy udowodni, że nie jest w stanie go odzyskać.

W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt został pisemnie zobowiązany przez MSWiA do przedłożenia interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania VATu. Brak posiadania interpretacji będzie równoważny z uznaniem podatku od towarów i usług za wydatek niekwalifikowalny.

W piśmie z dnia 20 grudnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zadanie inwestycyjne "...", którego dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji, zostało zakończone w czerwcu 2011 r. i wykonawca projektu rozbudowy wystawił faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy w złotówkach według podstawowej stawki podatku od towarów i usług. Natomiast wspomniana we wniosku rozbudowa przejścia (kolejne etapy inwestycji) będzie dopiero realizowana w przeciągu najbliższych 3 lat. Jeżeli stan prawny Wnioskodawcy nie ulegnie zmianie i będzie nadal realizował inwestycje na przejściach granicznych wszystkie faktury związane z realizacją rozbudowy będą wystawiane na Zainteresowanego. Na dzień dzisiejszy nic nie wiadomo, aby ten stan prawny miał ulec zmianie.

Na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić czy, i w jakim stopniu, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach zrealizowanego zadania "..." będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt wykonawczy rozbudowy przewiduje pomieszczenia i budynki usługowe oraz obiekty do odpraw granicznych dla służb ukraińskich, które mogą być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, jednakże czy tak się stanie będzie wiadomo dopiero, gdy:

* Wnioskodawca uzyska potrzebne środki finansowe na realizację zaprojektowanej rozbudowy, wraz z obiektami usługowymi.

Jako pierwszy etap budowy będą realizowane obiekty do odpraw granicznych, na które są zabezpieczone środki w Budżecie Państwa, natomiast budynki usługowe są zaplanowane jako ostatni etap rozbudowy przejścia, aktualnie nie ma na ich budowę zabezpieczonych środków finansowych.

* zostanie zrealizowana cała zaplanowana rozbudowa, powstałe obiekty zostaną włączone do użytkowania i zostaną przeprowadzone licytacje, których skutkiem będzie zawarcie umów najmu z kontrahentami,

* zostanie podpisana umowa (porozumienie) z Ukrainą, która określi czy służby ukraińskiej kontroli granicznej będą korzystać z nowopowstałych obiektów oraz w jaki sposób - odpłatny czy nieodpłatny.

Obecnie służby ukraińskie korzystają odpłatnie (jeden złoty plus podatek VAT) na mocy umowy najmu, z udostępnionych im pomieszczeń w istniejących budynkach przejścia, jednakże nie ma pewności, czy będą również korzystać z obiektów, które powstaną w ramach rozbudowy przejścia oraz czy na takich samych zasadach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usługi, w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego, według art. 86 ustawy o podatku VAT, gdyby Wnioskodawca zdecydował się jednak odliczyć podatek naliczony.

2.

Czy istnieje możliwość zwrotu podatku naliczonego dla Wnioskodawcy z faktur dokumentujących wykonanie usługi, w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego, według § 22 ust. 1, § 24 ust. 1 i ust. 2 oraz § 25 ust. 1 Rozporządzenia MF z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. na dzień składania wniosku Zainteresowany nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie projektu. Mimo to, że wartość projektu wlicza się w wartość środka trwałego to na dzień dzisiejszy jest zbyt wiele niejasności, aby móc ocenić czy obiekty będą służyły działalności opodatkowanej czy też nie. Do momentu zrealizowania całej inwestycji i włączenia jej do użytkowania nie można jednoznacznie stwierdzić, czy służby ukraińskie będą użytkowały wydzieloną dla nich część obiektów odpłatnie czy nie odpłatnie, czy na pewno powstaną budynki usługowe, z czyich środków zostaną sfinansowane, i czy budynki i pomieszczenia wydzielone, które powstaną, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Rozbudowa przejścia z założenia ma na celu realizację obowiązków Wojewody wynikających z ustawy o ochronie granicy państwowej, a nie prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie może również odzyskać podatku w ramach zwrotu podatku wg § 22 ust. 1, § 24 ust. 1 i 2 oraz § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r., ponieważ nie spełnia warunków określonych w cytowanych przepisach: nie posiada wydzielonego rachunku bankowego na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz środki którymi Zainteresowany sfinansuje zadanie nie zaliczają się do środków określonych w przepisach § 8 ust. 3 i 4, gdyż w całości pochodzą z budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek należny odprowadza przede wszystkim ze sprzedaży i wynajmu składników majątkowych. Nie odlicza podatku naliczonego z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług realizowane są w ramach nałożonych zadań z zakresu administracji przejściami i w przeważającej części nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W czerwcu 2011 r. Wnioskodawca zakończył zadanie inwestycyjne polegające na opracowaniu projektu wykonawczego "..." finansowanego w ramach F. Nie otrzymał środków finansowych na realizację projektu z budżetu WE. Środki finansowe na uregulowanie zobowiązań Zainteresowany uzyskał z rezerwy celowej budżetu państwa za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego. Wykonawca projektu wystawił faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy w złotówkach według podstawowej stawki podatku VAT. Wnioskodawca uiścił zobowiązanie w złotówkach ze środków budżetu państwa przekazanych za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego.

Późniejsza rozbudowa przejścia ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu granicznego oraz zwiększeniu efektywności kontroli granicznej. W ramach rozbudowy powstać mają obiekty do odpraw granicznych, obiekty biurowe, budynki techniczne i specjalistyczne wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz obiekty usługowe. Część obiektów biurowych i technicznych będzie użytkowana przez Wnioskodawcę. Obiekty do odpraw oraz obiekty biurowe będą użytkowane przez służby graniczne polskie i ukraińskie. Służby polskie będą korzystały z udostępnionych obiektów nieodpłatnie, natomiast nie ma jeszcze podpisanego porozumienia (umowy) odnośnie sposobu korzystania z obiektów przez służby ukraińskie. Możliwe jest, że będą korzystać odpłatnie, z tym, że odpłatność będzie wynosiła 1 zł za metr kwadratowy plus podatek VAT.

Rozbudowa przejścia (kolejne etapy inwestycji) będzie dopiero realizowana w przeciągu najbliższych 3 lat. Jeżeli stan prawny Wnioskodawcy nie ulegnie zmianie i będzie nadal realizował inwestycje na przejściach granicznych wszystkie faktury związane z realizacją rozbudowy będą wystawiane na Wnioskodawcę. Na dzień dzisiejszy nic nie wiadomo, aby ten stan prawny miał ulec zmianie.

Na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić czy, i w jakim stopniu, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach zrealizowanego zadania "..." będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić, czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach zrealizowanego zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W myśl § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - znajdującego się w rozdziale 9 "Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu" - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem, że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 22 ust. 2).

Warunki zwrotu podatku określają m.in. § 24 i § 25 rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, posiadanie rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Zgodnie z § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast zgodnie z § 8 ust. 4 za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w § 22 ust. 1, § 24 ust. 1 i ust. 2 oraz § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie spełnia warunków określonych w ww. przepisach.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione w sprawie, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług w związku z realizacją zadania pn. "...", gdyż jak wskazał na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić, czy wydatki poniesione w ramach zrealizowanego zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca na chwilę obecną nie może jednoznacznie stwierdzić, czy wydatki poniesione w ramach zrealizowanego zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to należy wskazać, że w przypadku ewentualnej zmiany przeznaczenia ww. wydatków będą mieć zastosowanie przepisy art. 91 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl