IPTPP2/443-637/11-4/JN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wdrożenia nowych i rozbudowy już istniejących systemów teleinformatycznych w jednostkach służby zdrowia oraz zakupu niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-637/11-4/JN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wdrożenia nowych i rozbudowy już istniejących systemów teleinformatycznych w jednostkach służby zdrowia oraz zakupu niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami ponoszonymi w wyniku realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami ponoszonymi w wyniku realizacji projektu pn. "..." oraz możliwości uznania nieodliczonego podatku naliczonego za koszt kwalifikowalny.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje we współpracy partnerskiej współfinansowany ze środków unijnych projekt pn: "...". Umowa zawarta dnia 31 grudnia 2010 r. z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa na lata 2007-2013.

Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych w sześciu jednostkach służby zdrowia oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego, takiego jak:

* platformy elektronicznej do wymiany danych medycznych,

* systemy szpitalne i laboratoryjne do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej,

* systemy elektronicznej diagnostyki obrazowej.

* sprzęt i urządzenia do wyposażenia serwerowni i modernizacji sieci,

* systemu i sprzętu do zapewnienia bezpieczeństwa danych i dostępu do informacji,

* komputery wraz z oprogramowaniem użytkowym,

* rozbudowa systemów zarządzaniem czasem pracy personelu,

* aplikacje e-rejestracji pacjentów przez Internet,

* system identyfikacji towarów w aptece szpitalnej w oparciu o kody kreskowe,

* system do budżetowania, prognozowania, raportowania i analiz wieloletnich.

Ostatecznymi odbiorcami projektu będą pacjenci, jednostki ochrony zdrowia, personel medyczny, personel administracji jednostek służby zdrowia, Województwo oraz całe społeczeństwo, głównie w regionie świętokrzyskim. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z wyżej wymienionym sprzętem i oprogramowaniem oraz wydatki związane z promocją projektu w prasie, wykonaniem plakatów, zarządzaniem projektem.

Wnioskodawca jest zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT i dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Podstawowym zadaniem statutowym Zainteresowanego jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. W obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. ustawie o podatku od towarów i usług VAT zwolnienie od podatku VAT w zakresie ochrony zdrowia, obejmuje "usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie ściśle z tymi usługami związane i wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej". Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług objęła podatkiem VAT część usług medycznych świadczonych przez Wnioskodawcę - dotychczas zwolnionych z podatku. W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanie prawnym na podstawie struktury sprzedaży w 2010 r., przyjęto do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu proporcję (81% -19%) uzgodnioną z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.

Wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją ww. projektu będą miały związek ze sprzedażą zarówno zwolnioną jak i opodatkowaną.

W piśmie z dnia 9 grudnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pn. "...", będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Usługi służące ochronie zdrowia świadczone przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podatek naliczony od realizowanego projektu pn. ".." stanowi koszt kwalifikowalny i nie podlega odliczeniu od podatku należnego w części przypadającej do sprzedaży zwolnionej i nie ma możliwości odzyskania tego podatku, natomiast w części przypadającej do sprzedaży opodatkowanej podlega odliczeniu według obliczonej struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT - stanowi koszt niekwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. (art. 90 ust. 8 ustawy).

Natomiast w myśl art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 ustawy stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepis art. 91 ust. 1 w brzmieniu cyt. powyżej stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011 (przepis art. 8 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r.)

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT i dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Podstawowym zadaniem statutowym jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Realizuje we współpracy partnerskiej współfinansowany ze środków unijnych projekt pn: "...". Umowa zawarta dnia 31 grudnia 2010 r. z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa na lata 2007-2013.

Na podstawie struktury sprzedaży w 2010 r., przyjęto do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu proporcję (81% -19%) uzgodnioną z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego. Wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją ww. projektu będą miały związek ze sprzedażą zarówno zwolnioną jak i opodatkowaną.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze okoliczność, iż wydatki w związku z realizacją projektu, służą działalności Wnioskodawcy, w ramach której dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz sprzedaży zwolnionej od podatku VAT należy stwierdzić, iż Zainteresowany może odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu związane są z czynnościami opodatkowanymi. W sytuacji, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustawodawca zobowiązał do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego według art. 90 ustawy. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ustalił na podstawie struktury sprzedaży w 2010 r., ww. proporcję w wysokości 81% -19% z właściwym miejscowo Naczelnikiem Urzędu Skarbowego. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu, według ustalonej proporcji.

Reasumując Wnioskodawca ma zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu "...", w takiej części, w jakiej poniesione wydatki służą sprzedaży opodatkowanej, tj. zgodnie z ustaloną proporcją według art. 90 ust. 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami ponoszonymi w wyniku realizacji projektu pn. "...". Natomiast, kwestia dotycząca zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uznania nieodliczonego podatku naliczonego za koszt kwalifikowalny została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl