IPTPP2/443-603/13-2/JS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wykonaniem przez wykonawcę robót polegających na rozbiórce hałd poprzemysłowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-603/13-2/JS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wykonaniem przez wykonawcę robót polegających na rozbiórce hałd poprzemysłowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem przez Wykonawcę robót polegających na rozbiórce hałd poprzemysłowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem przez Wykonawcę robót polegających na rozbiórce hałd poprzemysłowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest właścicielem gruntu, na którym znajduje się hałda poprzemysłowa po byłych zakładach metalurgicznych. Gmina działając na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych ma zamiar zlecić przedsiębiorcy rozbiórkę tej hałdy. Czynności związane z wykonaniem usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W projekcie umowy przewidziano, że jedną z form zapłaty za wykonanie umowy będzie przeniesienie własności odpadów zgromadzonych na hałdzie, które będą mogły stanowić przedmiot dalszego obrotu przez Wykonawcę. W ramach przeniesienia własności odpadów na Wykonawcę nie ma możliwości dokładnego określenia daty oraz ilości przenoszonego asortymentu, ponieważ usługa będzie miała charakter ciągły. Wykonawca w ofercie zobowiązany będzie do podania ceny za jeden metr sześcienny pozyskanych odpadów, którą zapłaci Gminie, ponadto będzie on zobowiązany podać w tejże ofercie cenę za jeden metr sześcienny usuniętych odpadów.

Wykonawca za wykonaną usługę wystawi na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT. Faktura wystawiana będzie na koniec każdego miesiąca kalendarzowego, na podstawie kontroli ilościowej odebranych odpadów i stawki za jeden metr sześcienny. Natomiast Gmina wystawi faktury na sprzedaż tejże ilości odpadów.

Gmina nie jest w stanie określić czy dostawa towaru będzie miała charakter trwały pod względem czasowym i funkcjonalnym, a dostawa towarów cechuje się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności. Dostawa surowców, o których mowa powyżej, rozpocznie się w momencie przystąpienia przez Wykonawcę do prac związanych z rozbiórką hałdy. Zakończenie dostawy nastąpi wraz z ukończeniem przedmiotowego zadania, całość prac może potrwać około 4 lat. Zawarta pomiędzy stronami umowa będzie miała charakter kompensacyjny w zależności od tego, która z tych cen będzie wyższa strony będą zobowiązane do zapłacenia w pieniądzu różnicy wynikającej z tych cen. Po usunięciu hałdy i rekultywacji gruntów nieruchomość zostanie przeznaczona do sprzedaży na cele inwestycyjne.

Nabywane przez Gminę usługi rozbiórki przedmiotowej hałdy poprzemysłowej, znajdującej się na działce będącej własnością Wnioskodawcy, mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W sytuacji Gminy mamy do czynienia z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję zakupu i sprzedaży, która daje możliwość wyodrębnienia czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT jak i czynności, w stosunku do których takie prawo nie przysługuje. Nie będzie to miało zastosowania w opisanym przypadku, gdyż mamy tu do czynienia z prawem do odliczenia podatku w całości.

Dla nieruchomości, na której zlokalizowana jest przedmiotowa hałda, istnieje obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego. Według planu wspomniany obszar złożony jest z działek oznaczonych w ewidencji gruntów nr 957/76, 957/88, 957/79, 986 i 987, o łącznej powierzchni 14.2141 ha, przeznaczony jest pod teren przemysłu baz składów i magazynów, pod warunkiem zlikwidowania wysypiska odpadów poprzemysłowych. Ponadto dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wykonane roboty (usługi) przez Wykonawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina na podstawie zawartej umowy zleca Wykonawcy rozbiórkę hałd poprzemysłowych po byłych zakładach metalurgicznych oraz rekultywację gruntu znajdującego się w obrębie prac Wykonawcy. Po zakończeniu ww. prac nieruchomość, na której znajduje się hałda, zostanie przeznaczona do sprzedaży. Sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054).

Podatek od towarów i usług jest podatkiem od wartości dodanej. Jest on jednocześnie podatkiem obciążającym obrót, a w tych ramach podatkiem wielofazowym i powszechnym. Faktycznemu obciążeniu w danym stadium obrotu powinna jednakże podlegać tylko i wyłącznie wartość dodana w tym stadium czy to w postaci marży handlowej. Taka jest bowiem istota podatku od wartości dodanej. Artykuł 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze).

Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy których nabyciu naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Zdaniem Gminy w przypadku ww. prac i późniejszej sprzedaży nieruchomości zachodzi związek podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Gmina uważa, iż będzie uprawniona do skorzystania z możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od dokonanej sprzedaży na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest właścicielem gruntu, na którym znajduje się hałda poprzemysłowa po byłych zakładach metalurgicznych. Gmina działając na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych ma zamiar zlecić przedsiębiorcy rozbiórkę tej hałdy. W projekcie umowy przewidziano, że jedną z form zapłaty za wykonanie umowy będzie przeniesienie własności odpadów zgromadzonych na hałdzie, które będą mogły stanowić przedmiot dalszego obrotu przez Wykonawcę. W ramach przeniesienia własności odpadów na Wykonawcę nie ma możliwości dokładnego określenia daty oraz ilości przenoszonego asortymentu, ponieważ usługa będzie miała charakter ciągły. Wykonawca w ofercie zobowiązany będzie do podania ceny za jeden metr sześcienny pozyskanych odpadów, którą zapłaci Gminie, ponadto będzie on zobowiązany podać w tejże ofercie cenę za jeden metr sześcienny usuniętych odpadów.

Wykonawca za wykonaną usługę wystawi na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT. Faktura wystawiana będzie na koniec każdego miesiąca kalendarzowego, na podstawie kontroli ilościowej odebranych odpadów i stawki za jeden metr sześcienny. Natomiast Gmina wystawi faktury na sprzedaż tejże ilości odpadów.

Gmina nie jest w stanie określić czy dostawa towaru będzie miała charakter trwały pod względem czasowym i funkcjonalnym, a dostawa towarów cechuje się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności. Dostawa surowców, o których mowa powyżej, rozpocznie się w momencie przystąpienia przez Wykonawcę do prac związanych z rozbiórką hałdy. Zakończenie dostawy nastąpi wraz z ukończeniem przedmiotowego zadania, całość prac może potrwać około 4 lat. Zawarta pomiędzy stronami umowa będzie miała charakter kompensacyjny w zależności od tego, która z tych cen będzie wyższa strony będą zobowiązane do zapłacenia w pieniądzu różnicy wynikającej z tych cen. Po usunięciu hałdy i rekultywacji gruntów nieruchomość zostanie przeznaczona do sprzedaży na cele inwestycyjne.

Nabywane przez Gminę usługi rozbiórki przedmiotowej hałdy poprzemysłowej, znajdującej się na działce będącej własnością Wnioskodawcy, mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Dla nieruchomości, na której zlokalizowana jest przedmiotowa hałda, istnieje obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego. Według planu wspomniany obszar złożony jest z działek oznaczonych w ewidencji gruntów nr 957/76, 957/88, 957/79, 986 i 987, o łącznej powierzchni 14.2141 ha, przeznaczony jest pod teren przemysłu baz składów i magazynów, pod warunkiem zlikwidowania wysypiska odpadów poprzemysłowych. Ponadto dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ usługi rozbiórki hałdy poprzemysłowej wykonane przez Wykonawcę - jak wskazała Gmina - będą związane z czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie przedmiotowych robót. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy, będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wykonane przez Wykonawcę roboty (usługi) związane z rozbiórką hałdy poprzemysłowej, ponieważ usługi te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl