IPTPP2/443-60/11-4/BM - Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur otrzymanych drogą elektroniczną.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-60/11-4/BM Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur otrzymanych drogą elektroniczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur otrzymanych drogą elektroniczną oraz podwyższenia lub obniżenia podatku naliczonego na podstawie faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur otrzymanych drogą elektroniczną oraz podwyższenia lub obniżenia podatku naliczonego na podstawie faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), tj. w szczególności dokonywania odpłatnych dostaw towarów i odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Wnioskodawca jest także zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.

Od 1990 r. Wnioskodawca działa nieprzerwanie w obszarze produkcji i sprzedaży chemii gospodarczej oraz kosmetyków. W konsekwencji dokonuje zakupów towarów i usług od krajowych oraz zagranicznych dostawców, udokumentowanych fakturami VAT. Wnioskodawca otrzymuje także od dostawców faktury korygujące, zwiększające bądź zmniejszające obrót.

Do tej pory Wnioskodawca, co do zasady, otrzymywał faktury oraz faktury korygujące drogą pocztową lub bezpośrednio od dostawców. Dostawcy zaczęli jednak sygnalizować Wnioskodawcy, iż mają zamiar rozpoczęcia wysyłania faktur drogą elektroniczną (w formacie PDF), zwracając się tym samym do Wnioskodawcy o dokonanie stosownej akceptacji powyższej formy dostarczania faktur oraz faktur korygujących. Faktury wystawiane przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy nie będą przesyłane z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, ani z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Po udzieleniu dostawcom zgody na przesyłanie Wnioskodawcy faktur i faktur korygujących drogą elektroniczną w formacie PDF, Wnioskodawca będzie drukować otrzymane e-mailem faktury oraz jednocześnie przechowywać je na dysku.

W tym celu Wnioskodawca zapewni utworzenie folderu w dostępnym, autoryzowanym zasobie sieciowym na serwerze (serwery plików znajdują się poza granicami RP). W tym folderze zapisywane będą faktury elektroniczne wraz ze związaną z nimi korespondencją. Kopie bezpieczeństwa danych będą regularnie wykonywane i monitorowane przez dział IT.

Wnioskodawca będzie przechowywał otrzymane w powyższy sposób faktury oraz faktury korygujące w podziale na okresy rozliczeniowe, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, w sposób zapewniający łatwe odszukanie faktur. Wnioskodawca zapewni również bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Wnioskodawca zapewni także dostęp umożliwiający ww. organom przetwarzanie danych zawartych w fakturach.

W piśmie z dnia 27 czerwca 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż:

1.

Zapewni autentyczność pochodzenia i integralność treści fakturom i fakturom korygującym otrzymanym w poczcie elektronicznej, poprzez zagwarantowanie pewności, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Wnioskodawca zapewni także, iż w fakturze nie zostaną zmienione dane, które powinna zawierać faktura

2.

Sposób przechowywania, otrzymanych w formie elektronicznej, faktur i faktur korygujących, będzie zapewniał:

a.

Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

b.

Łatwe ich odszukanie,

c.

Bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.

Wnioskodawca zapewni organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line, do faktur i faktur korygujących przechowywanych w formie elektronicznej poza terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy mając na uwadze powyższe zdarzenie przyszłe, faktury zakupowe, które Wnioskodawca będzie otrzymywać e-mailem, w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane przez Wnioskodawcę a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby organowi podatkowemu, będą stanowić dokument uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia VAT naliczonego.

2.

Czy faktury zakupowe korygujące, które Wnioskodawca będzie otrzymywać w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane przez Wnioskodawcę a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby organowi podatkowemu, będą stanowiły dokument uprawniający Wnioskodawcę do obniżenia lub podwyższenia VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury zakupowe, które będzie otrzymywać e-mailem, w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby organowi podatkowemu, będą stanowiły dokument uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia VAT naliczonego.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że faktury zakupowe korygujące, które Wnioskodawca będzie otrzymywać e-mailem, w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby i organowi podatkowemu, będą stanowić dokument uprawniający do obniżenia albo podwyższenia VAT naliczonego.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. sposób i warunki przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661; dalej rozporządzenie). Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia przez:

* autentyczność pochodzenia faktury - rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

* integralność treści faktury - rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie natomiast z art. 233 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2006 nr 347 poz. 1 z późn. zm., dalej: dyrektywa):

Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury, niezależnie od tego, czy wystawiono ją w formie papierowej czy elektronicznej, zapewnia się od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania.

Każdy podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Można to zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

"Autentyczność pochodzenia" oznacza pewność co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

"Integralność treści" oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych wymaganych na mocy niniejszej dyrektywy.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia ww. autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Analogiczne regulacje zawierają przepisy dyrektywy. Zgodnie z art. 233 ust. 2 dyrektywy:

Poza wykorzystaniem rodzajów kontroli biznesowej opisanych w ust. 1 poniżej przedstawiono przykłady technologii zapewniających autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej:

a.

zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu art. 2 pkt 2 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych (15), na podstawie certyfikatu kwalifikowanego i utworzony za pomocą bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisów, w rozumieniu art. 2 pkt 6 i 10 dyrektywy 1999/93/WE;

b.

elektroniczna wymiana danych (EDI) zgodnie z definicją zawartą w art. 2 załącznika 1 do zalecenia Komisji 1994/820/WE z dnia 19 października 1994 r. dotyczącego aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych (16), w przypadku gdy porozumienie dotyczące takiej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność danych."

Należy zauważyć, iż zarówno przepisy prawa krajowego i wspólnotowego określają jedynie przykładowe formy zapewnienia przez wystawcę faktury autentyczności pochodzenia i integralności treści. Wskazują na to określenia "w szczególności", "przykłady technologii".

W konsekwencji wystawca faktury może zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści innymi formami aniżeli wymienionymi w wyżej cytowanych przepisach, np. wystawiając fakturę w formacie PDF, który wyłącza możliwość edycji treści pliku zapisanego w tym formacie.

Na podobnym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z 14 lutego 2011 r., sygn. IPPP1-443-1119/10-4/AS, w której stwierdził, że: " (...) obecnie obowiązujące przepisy nie narzucają podatnikom żadnej szczególnej technologii fakturowania elektronicznego. Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności, jednakże można gwarantować autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wg metody określonej przez podatnika. Zarówno bezpieczny podpis elektroniczny jak elektroniczna wymiana danych (EDI) zostały wskazane jedynie jako rozwiązania fakultatywne w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury".

W świetle powyższego można stwierdzić, że na podstawie przepisów rozporządzenia za fakturę w formie elektronicznej uznaje się taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy oraz nienaruszalność treści oraz został on przesłany przez wystawcę faktury drogą elektroniczną, po uprzedniej akceptacji nabywcy co do takiej formy przesyłania faktur.

Jeśli zatem spełnienie powyższych warunków zostanie zapewnione przez wystawcę faktury, a Wnioskodawca wyrazi zgodę na otrzymywanie faktur i faktur korygujących wystawionych i zapisanych w formacie PDF, dokumenty te będą uznawane za faktury w formie elektronicznej w rozumieniu przepisów rozporządzenia.

1.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury przesłanej e mailem w formacie PDF

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, można uznać, że podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ zaś faktury wystawione i zapisane w formacie PDF, można uznać za faktury w formie elektronicznej, w rozumieniu przepisów rozporządzenia, mogą one stanowić podstawę rozliczenia VAT.

Zatem przesyłanie i otrzymywanie faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur elektronicznych.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego na podstawie faktur VAT otrzymanych e-mailem w formie plików PDF, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem zapewnienia przez wystawców faktur autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji przez Wnioskodawcę przesyłania faktur mailem w formie PDF.

Podobne sprawy były już rozstrzygane przez organy podatkowe. I tak:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2011 r., sygn. IPPP1-443-1175/10-4/EK potwierdził, że: " (...) należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur e mailem w postaci pliku PDF. Zatem przesyłanie jak i otrzymanie faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.Tym samym Wnioskodawca będzie mógł przesyłać faktury VAT sprzedaży oraz faktury VAT korekty w formie plików PDF oraz dokonać odliczenia podatku na podstawie otrzymanych faktur VAT w formie plików PDF w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazać przy tym trzeba na bezwzględny wymóg prawny zapewnienia przez Wnioskodawcę autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury",

* na analogicznym stanowisku do powyższego stanął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 13 stycznia 2011 r., sygn. IBPP3/443-793/10/PK,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-1440/10/PP uznał, iż: "Za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że dokument otrzymany drogą elektroniczną w formacie PDF, następnie wydrukowany i przechowywany w formie papierowej będzie fakturą w znaczeniu jakie mu nadaje ustawa o podatku od towarów i usług."

2.

Prawo do obniżenia albo podwyższenia VAT naliczonego wynikającego z faktury korygującej przesłanej e-mailem w formacie PDF.

Przepisy rozporządzenia nie regulują wprost zagadnienia, czy faktury korygujące wystawione i przesłane odbiorcy w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), analogicznie do "pierwotnych" faktur, mogą być traktowane jak faktury w formie elektronicznej, będące podstawą do rozliczenia VAT.

Zgodnie jednak z § 19 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 69, poz. 365, dalej: rozporządzenie ws. faktur):

1.

"Faktury i faktury korygujące są wystawiane w co najmniej dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca,

2.

Przepisów ust. 1 (...) nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy zachowujące je jednocześnie w swojej dokumentacji".

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ustawodawca pod pojęciem faktura w przepisach rozporządzenia, rozumie zarówno fakturę "pierwotną", jak i fakturę korygującą. Powyżej przywołane przepisy rozporządzenia ws. faktur na równi traktują bowiem fakturę "pierwotną" i fakturę korygującą.

Tezę powyższą potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r., sygn. IPPP1-443-1175/10-4/EK, w której Dyrektor uznał, iż: " (...) należy stwierdzić, że gdy jest mowa w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej o fakturach, należy pod tym pojęciem rozumieć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą" albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą". Dodatkowo zauważyć należy, iż w powołanym wyżej rozporządzeniu brak jest wymogu aby faktury korygujące do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej były wystawiane i przesyłane w tej formie".

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż faktury zakupowe korygujące, które będzie otrzymywać w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), będą stanowić dokument uprawniający do obniżenia albo podwyższenia VAT naliczonego.

Mając na uwadze powyższą analizę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska wyrażonego na wstępie, tj. iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, faktury zakupowe, które Wnioskodawca będzie otrzymywać e-mailem, w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), będą stanowić dokument uprawniający do odliczenia VAT naliczonego, zaś faktury korygujące, które będą przesyłane Wnioskodawcy w analogicznej formie, będą stanowić dokument uprawniający Wnioskodawcę do obniżenia albo podwyższenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W art. 106 ust. 8 ustawy ustawodawca zawarł delegację dla Ministra Finansów do określenia zasad wystawiania oraz przechowywania faktur.

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur VAT, od 1 kwietnia 2011 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z dyspozycją wyrażoną w § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu, przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W myśl § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnicy są obowiązani przechowywać faktury oraz faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Stosownie do ust. 2 tego paragrafu, podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.

Przy czym ust. 3 tegoż paragrafu wyjaśnia, iż autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, zaś ust. 4, iż integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Kwestie przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia z 17 grudnia 2010 r., faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Ust. 2 powyższego paragrafu stanowi, iż akceptacja lub jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

W myśl § 4 powyższego rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przy czym, jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast integralność treści faktury - zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia - oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie natomiast z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Sposób przechowywania faktur elektronicznych został określony w § 6-8 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 6 tego rozporządzenia, faktury przesłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Faktury przesłane w formie elektronicznej mogą być przechowywane w formie elektronicznej poza terytorium kraju pod warunkiem zapewnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostępu on-line do tych faktur.

Stosownie do § 8 rozporządzenia z 17 grudnia 2010 r. faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Należy zauważyć, iż powyższe zasady zostały wprowadzone w związku z przyjęciem dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L Nr 189), która to miała na celu m.in. liberalizację obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby faktury papierowe i faktury elektroniczne były traktowane w ten sam sposób. Nowa redakcja art. 233 Dyrektywy 2006/112/WE regulująca ww. kwestie, została dokonana w taki sposób, aby kwestie techniczne wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur całkowicie pozostawić w gestii podatnika, ograniczając rolę państw członkowskich jedynie do funkcji weryfikatora przyjętych przez podatników procedur umożliwiających kontrolę prawidłowości rozliczania podatku VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż od 1990 r. Wnioskodawca działa nieprzerwanie w obszarze produkcji i sprzedaży chemii gospodarczej oraz kosmetyków. W konsekwencji dokonuje zakupów towarów i usług od krajowych oraz zagranicznych dostawców, udokumentowanych fakturami VAT. Wnioskodawca otrzymuje także od dostawców faktury korygujące, zmniejszające bądź zwiększające obrót.

Do tej pory Wnioskodawca, co do zasady, otrzymywał faktury oraz faktury korygujące drogą pocztową lub bezpośrednio od dostawców. Dostawcy zaczęli jednak sygnalizować Wnioskodawcy, iż mają zamiar rozpoczęcia wysyłania faktur drogą elektroniczną (w formacie PDF), zwracając się tym samym do Wnioskodawcy o dokonanie stosownej akceptacji powyższej formy dostarczania faktur oraz faktur korygujących. Faktury wystawiane przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy nie będą przesyłane z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, ani z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych (EDI), zgodnie z umową sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Po udzieleniu dostawcom zgody na przesyłanie Wnioskodawcy faktur i faktur korygujących drogą elektroniczną w formacie PDF, Wnioskodawca będzie drukować otrzymane e-mailem faktury oraz jednocześnie przechowywać je na dysku.

W tym celu Wnioskodawca zapewni utworzenie folderu w dostępnym, autoryzowanym zasobie sieciowym na serwerze (serwery plików znajdują się poza granicami RP). W tym folderze zapisywane będą faktury elektroniczne wraz ze związaną z nimi korespondencją. Kopie bezpieczeństwa danych będą regularnie wykonywane i monitorowane przez dział IT.

Wnioskodawca stwierdził, iż zapewni autentyczność pochodzenia i integralność treści fakturom i fakturom korygującym otrzymanym w poczcie elektronicznej, poprzez zagwarantowanie pewności, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Wnioskodawca zapewni także, iż w fakturze nie zostaną zmienione dane, które powinna zawierać faktura.

Ponadto sposób przechowywania, otrzymanych w formie elektronicznej, faktur i faktur korygujących, będzie zapewniał:

a.

Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

b.

Łatwe ich odszukanie,

c.

Bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca będzie przechowywał otrzymane faktury oraz faktury korygujące w podziale na okresy rozliczeniowe, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, w sposób zapewniający łatwe odszukanie faktur. Zapewni również bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej oraz dostęp umożliwiający ww. organom przetwarzanie danych zawartych w fakturach.

Wnioskodawca zapewni także organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line, do faktur i faktur korygujących przechowywanych w formie elektronicznej poza terytorium kraju.

Mając na uwadze wyżej przytoczone regulacje prawne należy stwierdzić, iż obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur lub faktur korygujących w formie elektronicznej. Ponadto przepisy nie narzucają podatnikom żadnej szczególnej technologii fakturowania elektronicznego. Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności. Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury można gwarantować według metody określonej przez podatnika, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę.

Przy czym zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż zarówno przepisy prawa krajowego i wspólnotowego określają jedynie przykładowe formy zapewnienia przez wystawcę faktury autentyczności pochodzenia i integralności treści. W konsekwencji wystawca faktury może zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści innymi formami aniżeli wymienionymi w wyżej cytowanych przepisach, np. wystawiając fakturę w formacie PDF, który wyłącza możliwość edycji pliku zapisanego w tym formacie.

Obowiązujące przepisy prawa, dopuszczając możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, dają także możliwość przesyłania faktur i faktur korygujących e-mailem w formacie PDF, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności oraz po uprzedniej akceptacji takiego sposobu przesyłu faktur i faktur korygujących przez odbiorcę. Faktury takie mogą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w dowolny sposób, np. jako papierowe wydruki faktur z plików elektronicznych typu PDF do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Takie papierowe wydruki faktur, otrzymanych w formie pliku elektronicznego stanowią dla podatnika podatku od towarów i usług podstawę do pomniejszenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na zasadach analogicznych do tych, które odnoszą się do faktur wystawianych w formie papierowej w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi, będące przedmiotem faktur wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Odnosząc się natomiast do kwestii związanej z fakturami korygującymi, przesyłanymi w formie elektronicznej, należy zauważyć, że w wyżej wymienionym rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. ustawodawca nie odniósł się do faktur korygujących. W związku z tym należy zwrócić uwagę na § 19 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Przepisu powyższego nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że gdy w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej jest mowa o fakturach, należy pod tym pojęciem rozumieć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą", albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą".

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę faktury drogą elektroniczną, w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby organowi podatkowemu, stanowić będą podstawę do obniżenia podatku należnego, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na bezwzględny wymóg prawny zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści tych faktur.

Także faktury korygujące zakupowe, które Wnioskodawca będzie otrzymywać w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), które będą drukowane a następnie przechowywane i udostępniane w razie potrzeby organowi podatkowemu, w zależności od tego czy faktura korygująca będzie powodowała zmniejszenie czy zwiększenie podatku naliczonego, będą stanowić dokument uprawniający Wnioskodawcę, odpowiednio do obniżenia lub podwyższenia podatku VAT naliczonego, o ile Zainteresowany zapewni autentyczność pochodzenia i integralność treści tych faktur.

Jednocześnie podkreślić należy, że to podatnik jest obowiązany zapewnić kontrolę pod kątem spełniania ww. kryteriów przez otrzymywane i przechowywane faktury.

Przy czym wskazuje się, iż faktycznej oceny wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności przechowywanych faktur będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te - jak wskazano wyżej - nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe.

Podkreśla się także, iż tutejszy Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie takiego postępowania.

Mając na uwadze powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl