IPTPP2/443-599/12-4/IR - Określenie miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług prac spawalniczych wykonywanych w ramach robót budowlano-montażowych na rzecz kontrahenta niemieckiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-599/12-4/IR Określenie miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług prac spawalniczych wykonywanych w ramach robót budowlano-montażowych na rzecz kontrahenta niemieckiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług oraz wykazania ww. transakcji w deklaracji.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 1 stycznia 2012 r. rozpoczął działalność gospodarczą. W trakcie rejestracji uzyskał informacje o konieczności zgłoszenia do podatku VAT i do uzyskania numeru UE. Zainteresowany podpisał kontrakt z kontrahentem z Niemiec, w którym zostało określone, że wynagrodzenie zawiera podatek VAT i rozpoczęło się chodzenie Wnioskodawcy do Urzędu Skarbowego w celu wyjaśnienia w jaki sposób ma ten podatek ująć w deklaracji VAT.

Niestety na informacji w Urzędzie Skarbowym za każdym razem była inna osoba i Zainteresowany uzyskiwał inne odpowiedzi. Kiedy przed złożeniem pierwszej deklaracji (deklaracje Wnioskodawca składa kwartalnie) osoba na informacji stwierdziła, że "nie wie jak mam to wykazać w deklaracji, ale jak przyjdzie zapytanie z Niemiec i okaże się, że kontrahent niemiecki też nie zapłacił to się dopiero narobi".

Wnioskodawca będąc uczciwym obywatelem i nie chcąc nikogo naciągać, zdaje sobie sprawę, że to co trzeba zapłacić, to trzeba. W ślad za pierwszą deklaracją Zainteresowany wpłacił na konto Urzędu Skarbowego należny podatek VAT. Niestety Urząd Skarbowy stwierdził, że Wnioskodawca odprowadził podatek niesłusznie i muszą mu go zwrócić, a podatek powinien zostać odprowadzony w Niemczech. Wnioskodawca nie rozumie tej sytuacji, ponieważ akurat teraz ma podpisany kontrakt na spawanie z kontrahentem niemieckim, ale może się okazać, że niedługo będzie pracował w Polsce, a może w przyszłości na Ukrainie, albo w innym kraju i co wtedy.

W czasie pobytu w Niemczech Wnioskodawca udał się do Urzędu Skarbowego ze swoim kontraktem i obecnym kontrahentem. Urząd Skarbowy w Niemczech stoi na stanowisku, że podatek VAT Zainteresowany jest zobowiązany rozliczać w Polsce. Zbliża się kolejny termin rozliczenia podatku (rozliczenie kwartalne) niepokój jest więc coraz większy. Wnioskodawca chce być podatnikiem uczciwym, który wypełnia swoje obowiązki i nie ma żadnych zaległości w stosunku do Skarbu Państwa, ale na chwilę obecną jest zdezorientowany i oczekuje jednoznacznej interpretacji ustawy.

W piśmie z dnia 20 września 2012 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest również zarejestrowany jako podatnik VAT- UE. Zgodnie z umową wykonywane były i w dalszym ciągu są wykonywane prace, które należy określić jako usługi spawalnicze wykonywane podczas prac montażowo budowlanych. Prace które są wykonywane na rzecz kontrahenta niemieckiego nie są związane ani z konkretną nieruchomością ani z konkretną budową, Zainteresowany pracuje w różnych miejscach, w zależności od bieżących potrzeb kontrahenta. Prace spawalnicze, a zwłaszcza prace spawalnicze wykonywane w ramach prac budowlanych mają trwały charakter, a przynajmniej powinny taki mieć. Usługi zgodnie z zawartą umową są i będą świadczone w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług jako samodzielna działalność gospodarcza. Prace budowlane są zwykle wykonywane poza siedzibą firmy, w tym konkretnym przypadku również prace spawalnicze są wykonywane w różnych miejscach w związku z tym należy stwierdzić, że głównie poza siedzibą, zgłoszoną jako siedziba działalności gospodarczej. Kontrahent niemiecki posiada siedzibę firmy, czyli siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT, jest zarejestrowany w Niemczech. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym GUS (stan na dzień 15. 01. 2012 r.) nadał Wnioskodawcy działalności kod PKD 2562z - obróbka mechaniczna elementów metalowych, natomiast w klasyfikacji PKWiU w korespondencji z PKD, to działalność oznaczona symbolem 25.11.99.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Gdzie Wnioskodawca powinien płacić podatek VAT, a jeżeli w Polsce to gdzie ująć to w deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek powinien odprowadzać w Polsce. Tu mieszka i to, że akurat teraz ma podpisany kontrakt z kontrahentem z Niemiec na usługi spawalnicze nie zmienia faktu, że działalność Zainteresowanego jest zarejestrowana w Polsce.

Nadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż firma świadcząca usługi poza granicami kraju jest zobowiązana do ewidencjonowania i odprowadzania podatku od towarów i usług w kraju w Urzędzie Skarbowym właściwym miejscowo i rzeczowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Z kolei w myśl art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 1 stycznia 2012 r. rozpoczął działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jako podatnik VAT-UE. Zainteresowany podpisał kontrakt z kontrahentem z Niemiec, w którym zostało określone, że wynagrodzenie zawiera podatek VAT. Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż zgodnie z umową były i w dalszym ciągu są wykonywane prace, które należy określić jako usługi spawalnicze wykonywane podczas prac montażowo budowlanych. Prace które są wykonywane na rzecz kontrahenta niemieckiego nie są związane ani z konkretną nieruchomością ani z konkretną budową. Zainteresowany pracuje w różnych miejscach, w zależności od bieżących potrzeb kontrahenta. Usługi zgodnie z zawartą umową są i będą świadczone w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług jako samodzielna działalność gospodarcza. Kontrahent niemiecki posiada siedzibę firmy, czyli siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT, jest zarejestrowany w Niemczech.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą miejsca opodatkowania świadczonych usług spawalniczych.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż jak wynika z opisu sprawy usługi spawalnicze świadczone są na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy. Bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - usługi świadczone są na rzecz kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą posiadającego siedzibę działalności w Niemczech. Skoro przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz podatnika i nie są związane z nieruchomością, to miejscem ich świadczenia, na podstawie art. 28b ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem ww. usługi świadczone przez Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, lecz miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Niemiec.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż podatek powinien odprowadzać w Polsce należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych

Zauważyć również należy, iż zgodnie z obecnie obowiązującą wersją 4 druku ORD-IN występuje rubryka oznaczona jako E.3 dotycząca "Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej" oraz poz. 61 odnosząca się do przepisów prawa podatkowego.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części określenia miejsca opodatkowania świadczonych usług. Natomiast w kwestii dotyczącej wykazania ww. transakcji w deklaracji zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl