IPTPP2/443-598/12-4/KW - VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli, ustalenia wysokości sprzedaży opodatkowanej do zastosowania zwolnienia podmiotowego oraz obowiązku składania deklaracji i odprowadzenia podatku należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-598/12-4/KW VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli, ustalenia wysokości sprzedaży opodatkowanej do zastosowania zwolnienia podmiotowego oraz obowiązku składania deklaracji i odprowadzenia podatku należnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli, ustalenia wysokości sprzedaży opodatkowanej do zastosowania zwolnienia podmiotowego oraz obowiązku składania deklaracji i odprowadzenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli, ustalenia wysokości sprzedaży opodatkowanej do zastosowania zwolnienia podmiotowego oraz obowiązku składania deklaracji i odprowadzenia podatku należnego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w zakresie pytań nr 3 i 6 wniosku ORD-IN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 września 2012 r.).

Wnioskodawca jest placówką oświatową (jednostką budżetową) prowadzoną przez Miasto. Prowadzi stołówkę przedszkolną, która wydaje posiłki dla dzieci. Stołówka jest prowadzona w formie i na zasadach określonych na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

Przedszkole posiada dochody własne, na które składają się wnoszone przez rodziców opłaty za świadczenia przedszkolne ponad podstawę programową oraz opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu. Przedszkole jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26.

Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Wśród pracowników administracji i obsługi, dla których przedszkole planuje sprzedaż posiłków znajdują się wyłącznie pracownicy niepedagogiczni.

Przedszkole nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przedszkole funkcjonuje od 1946 r. W 2011 r. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w związku z czym łączna wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w 2011 r. wyniosła 0 zł.

W 2012 r. Przedszkole nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż posiłków dla nauczycieli może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

2.

Czy sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

3.

Czy jeżeli sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, to czy może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

4.

Czy w przypadku wprowadzenia sprzedaży obiadów dla pracowników, Przedszkole będzie musiało zsumować roczne dochody własne (zwolnione z podatku VAT) i dochody ze sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, i od tej sumy odprowadzić podatek VAT. Czy Przedszkole odprowadzi podatek dopiero wówczas, gdy kwota ze sprzedaży obiadów dla pracowników administracji i obsługi przekroczy 150.000 zł.

5.

Czy Przedszkole będzie zobowiązane do składania deklaracji podatkowej, jeśli kwota ze sprzedaży obiadów dla pracowników administracji i obsługi nie przekroczy rocznie 150.000 zł.

6.

Jakie inne przepisy poza ww. przepisami, które w przypadku wprowadzenia sprzedaży posiłków dla personelu, nałożą na Przedszkole obowiązek podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 18 września 2012 r.),

1.

Sprzedaż posiłków dla nauczycieli może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tzn. nie jest objęta podatkiem VAT.

2.

Sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tzn. będzie objęta podatkiem VAT.

3.

Sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, natomiast może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

4.

Wprowadzenie sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli nie spowoduje konieczności sumowania nieopodatkowanych dochodów własnych Przedszkola i opodatkowanych opłat za wyżywienie pracowników administracji i obsługi, jako podstawy wyliczenia wysokości podatku VAT od towarów i usług. Podatek zostanie odprowadzony od łącznej wartości sprzedaży obiadów dla pracowników administracji i obsługi w danym roku.

Podatek VAT za sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi będzie odprowadzony, jeśli kwota uzyskana ze sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi przekroczy w ciągu roku 150.000 zł.

1.

Jeśli w ciągu roku posiłki dla pracowników administracji i obsługi zostaną sprzedane na kwotę niższą niż 150.000 zł, to pomimo nieopodatkowanych dochodów własnych Wnioskodawcy przekraczających w roku podatkowym 150.000 zł, Przedszkole nie odprowadza podatku VAT i nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowej VAT-7.

2.

Wprowadzenie sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, poza obowiązkiem odprowadzenia podatku od sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi powyżej wartości sprzedaży 150.000 zł, nie spowoduje innego obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Według art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3 albo są obowiązani do dokonania korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 90a lub art. 91 (art. 99 ust. 7 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

- § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Ilekroć w przepisach ww. ustawy o systemie oświaty, jest mowa bez bliższego określenia o szkole, należy przez to rozumieć także przedszkole, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez przedszkola stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno - bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez przedszkola funkcji opiekuńczej. Ponieważ przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających przedszkolu zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ono przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek w przedszkolach służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

Ponadto w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. wskazano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenie wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest placówką oświatową (jednostką budżetową) prowadzoną przez Miasto, która funkcjonuje od 1946 r. Prowadzi stołówkę przedszkolną, która wydaje posiłki dla dzieci. Stołówka jest prowadzona w formie i na zasadach określonych na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Przedszkole posiada dochody własne, na które składają się wnoszone przez rodziców opłaty za świadczenia przedszkolne ponad podstawę programową oraz opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu. Przedszkole jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26. Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Wśród pracowników administracji i obsługi, dla których przedszkole planuje sprzedaż posiłków znajdują się wyłącznie pracownicy niepedagogiczni. W 2011 r. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w związku z czym łączna wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w 2011 r. wyniosła 0 zł W 2012 r. przedszkole nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania usług sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, ustalenia wysokości sprzedaży opodatkowanej do zastosowania zwolnienia podmiotowego oraz obowiązku składania deklaracji i odprowadzenia podatku należnego.

Ad. 1

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynności sprzedaży posiłków przez Wnioskodawcę dla nauczycieli tego Przedszkola uznać należy za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi polegającymi na ich żywieniu. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej przez Przedszkole działalności opiekuńczej w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne. Wobec powyższego, skoro stołówka przedszkolna działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty, to usługi czynności sprzedaży posiłków dla nauczycieli Przedszkola, które są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Ad. 2

Z kolei usługi sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, wśród których - jak wskazał Wnioskodawca - znajdują się wyłącznie pracownicy niepedagogiczni, nie będą korzystały z ww. zwolnień przedmiotowych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w ustawie i przepisach wykonawczych do ustawy.

Ad. 3

W przypadku sprzedaży posiłków na rzecz pracowników administracyjnych i obsługi, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej w roku 2011 nie przekroczyła 150.000 zł.

Ad. 4

Odnośnie natomiast pytania nr 4 wniosku ORD-IN wskazać należy, iż do ustalenia wartości limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, przyjmuje się wyłącznie wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, nie wliczając kwoty podatku. Wobec powyższego prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż nie będzie konieczności sumowania nieopodatkowanych dochodów własnych Przedszkola i opodatkowanych opłat za wyżywienie pracowników administracji i obsługi, jako podstawy do wyliczenia limitu podmiotowego. Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany odprowadzić podatek należny z tytułu sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, jeśli kwota uzyskana ze sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi przekroczy w ciągu roku kwotę 150.000 zł. Wskazać należy, iż w przypadku utraty prawa do zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawca z tytułu sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi będzie obowiązany naliczać podatek VAT i w tej sytuacji, jeżeli świadczone przez Przedszkole ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56 jako "usługi związane z wyżywieniem", to wówczas zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Ad. 5

Wobec powyższego, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowej i odprowadzenia podatku należnego z tytułu sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, do momentu utraty prawa do zwolnienia podmiotowego.

Ad. 6

Odnosząc się natomiast do pytania nr 6 wniosku ORD-IN wskazać należy, iż przedstawione okoliczności sprawy, w świetle uregulowań ustawy oraz przepisów wykonawczych do ustawy, nie będą rodziły powstania innego obowiązku odprowadzenia podatku należnego niż wymieniony w niniejszej interpretacji indywidualnej, tj. poza sytuacją, w której Wnioskodawca przekroczy kwotę limitu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku z tytułu sprzedaży posiłków na rzecz pracowników administracji i obsługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl