IPTPP2/443-575/11-6/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-575/11-6/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) i z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie:

* usług cateringowych - jest nieprawidłowe, oraz

* pozostałych towarów i usług, będących przedmiotem wniosku, związanych z organizacją i przeprowadzeniem Dni Otwartych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie usług cateringowych oraz pozostałych towarów i usług, będących przedmiotem wniosku, związanych z organizacją i przeprowadzeniem Dni Otwartych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. planuje zorganizowanie Dni Otwartych w związku z 115 - leciem istnienia przedsiębiorstwa. Celem Dni Otwartych będzie m.in.:

1.

Propagowanie idei ochrony środowiska.

2.

Wykazanie historycznego i obecnego znaczenia Spółki dla życia mieszkańców miasta.

3.

Pokazanie znaczenia Spółki jako przedsiębiorstwa biznesowego z jednoznaczną informacją o zakresie usług świadczonych przez Spółkę.

W ramach działalności gospodarczej, Spółka świadczy usługi, w zakresie:

1.

Pobór, uzdatnianie i dostawa wody.

2.

Odbiór, odprowadzanie i oczyszczenie ścieków, w tym również ścieków deszczowych.

3.

Prowadzenie gospodarki konserwacyjno - remontowej sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, w celu utrzymania ich w stałej zdolności eksploatacyjnej.

4.

Programowanie kierunków rozwoju branży wodociągowo - kanalizacyjnej.

5.

Wykonawstwo inwestycyjne w zakresie rozbudowy technicznej infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej.

6.

Działalność usługowa w zakresie ochrony środowiska.

7.

Eksploatacja urządzeń wodno - melioracyjnych, w szczególności w zakresie: kanalizacji deszczowej, przepompowni wód deszczowych, wpustów ulicznych, rowów komunalnych i innych.

8.

Działalność produkcyjna w zakresie branży wodno - kanalizacyjnej.

9.

Handel hurtowy i detaliczny w obrocie krajowym i zagranicznym.

10.

Usługi geodezyjne oraz projektowe w branży wodociągowo - kanalizacyjnej i budowlanej.

11.

Wytwarzanie ciepła w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w kotłach i układzie kogeneracyjnym zasilanym biogazem oczyszczalni ścieków.

12.

Wytwarzanie energii elektrycznej w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w układzie kogeneracyjnym zasilanym biogazem oczyszczalni ścieków.

13.

Handel energią elektryczną poprzez sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej do sieci lokalnego dystrybutora z wykorzystaniem zasady dostępu strony trzeciej do sieci przesyłowej.

14.

Zbywanie praw majątkowych do świadectw pochodzenia wyprodukowanej energii elektrycznej (handel zielonymi i żółtymi certyfikatami).

Zorganizowanie Dni Otwartych wiązałoby się z przygotowaniem ścieżki edukacyjnej oraz widowiska artystycznego z jednoczesnym promowaniem zachowań skierowanych na poszanowanie i ochronę środowiska naturalnego, a jednocześnie stanowiłoby promocję firmy.

Według planów Wnioskodawcy, wymagałoby to poniesienia wydatków na:

* organizację widowiska artystycznego, zleconej na rzecz firmy zewnętrznej (wstęp wolny, ilość gości ograniczona),

* zlecenie firmie ochroniarskiej ochrony imprezy masowej (spektakl jw.),

* zlecenie obsługi cateringowej,

* zakup materiałów promocyjnych,

* zakup materiałów i usług związanych z przygotowaniem eksponatów (renowacja map, wynajem gablot eksploatacyjnych, zakup urządzeń eksploatacyjnych - stojaki, gabloty),

* koszty usług animacyjnych.

W piśmie z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Spółka z o.o. jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny.

2.

Według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, w ocenie Wnioskodawcy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z podatku należnego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Spółka z o.o. prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Celem zorganizowania Dni Otwartych w związku z 115 - leciem istnienia przedsiębiorstwa będzie m.in.:

* propagowanie idei ochrony środowiska,

* wykazanie historycznego i obecnego znaczenia WiK dla życia mieszkańców miasta,

* pokazanie znaczenia WiK jako przedsiębiorstwa biznesowego z jednoczesną informacją o zakresie usług świadczonych przez Spółkę.

Wnioskodawca wskazał, iż planowane zakupy towarów i usług będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy VAT zawarty w fakturach związanych z organizacją i przeprowadzeniem Dni Otwartych można uznać za naliczony - pomniejszający VAT należny, i czy w związku z tym można o ten VAT pomniejszyć VAT należny wynikający z deklaracji VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, VAT zawarty w fakturach zakupowych pomniejszy podatek należny od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.). Wnioskodawca prowadzi działalność, z której sprzedaż jest w całości objęta VAT.

Jedyne pozycje zwolnione z VAT są związane ze sprzedażą środków trwałych (zakupione przed obowiązywaniem podatku) - art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.) oraz § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392).

Ponadto w piśmie z dnia 8 grudnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż podatek naliczony VAT zawarty w fakturach zakupowych, za wyjątkiem faktur za usługę cateringową, będzie można odliczyć od kwoty podatku należnego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie:

* usług cateringowych - uznaje się za nieprawidłowe, oraz

* pozostałych towarów i usług, będących przedmiotem wniosku, związanych z organizacją i przeprowadzeniem Dni Otwartych - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od ww. ogólnej zasady ustawodawca wprowadził pewne zastrzeżenia. I tak, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych.

Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu. Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego. Taką też definicję odnajdziemy w Słowniku języka polskiego PWN, zgodnie z którym catering to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. W świetle powyższego uznać należy, że catering różni się od usług gastronomicznych.

Ponadto od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Powyższa Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

* usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

* usługi gastronomiczne,

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Z tego powodu wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy odnosi się do usług gastronomicznych innych niż catering.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Planuje zorganizowanie Dni Otwartych w związku z 115 - leciem istnienia przedsiębiorstwa wodno - kanalizacyjnego. Celem Dni Otwartych będzie m.in.:

1.

Propagowanie idei ochrony środowiska.

2.

Wykazanie historycznego i obecnego znaczenia WiK dla życia mieszkańców miasta.

3.

Pokazanie znaczenia WiK jako przedsiębiorstwa biznesowego z jednoznaczną informacją o zakresie usług świadczonych przez Spółkę.

Zorganizowanie Dni Otwartych wiązałoby się z przygotowaniem ścieżki edukacyjnej oraz widowiska artystycznego z jednoczesnym promowaniem zachowań skierowanych na poszanowanie i ochronę środowiska naturalnego, a jednocześnie stanowiłoby promocję firmy.

Według planów Wnioskodawcy, wymagałoby to poniesienia wydatków na:

* organizację widowiska artystycznego, zleconej na rzecz firmy zewnętrznej (wstęp wolny, ilość gości ograniczona),

* zlecenie firmie ochroniarskiej ochrony imprezy masowej (spektakl jw.),

* zlecenie obsługi cateringowej,

* zakup materiałów promocyjnych,

* zakup materiałów i usług związanych z przygotowaniem eksponatów (renowacja map, wynajem gablot eksploatacyjnych, zakup urządzeń eksploatacyjnych - stojaki, gabloty),

* koszty usług animacyjnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Wskazał, iż planowane zakupy towarów i usług będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku organizacją Dni Otwartych, w tym również z tytułu zakupu usług cateringowych, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wydatki te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, że w zakresie podatku dochodowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl