IPTPP2/443-564/13-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-564/13-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanego wsparcia finansowego za obrót oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych towarów i usług dotyczących świadczonych usług systemowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanego wsparcia finansowego za obrót oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych towarów i usług dotyczących świadczonych usług systemowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi opodatkowane podstawową stawką 23%.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ma zamiar podpisać umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na świadczenie usługi systemowej w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Poddziałania 2.2.1. Są to usługi doradcze.

"Przedmiotem Umowy jest udzielenie Podmiotowi Wsparcia (PW) przez PARP wsparcia na realizację Projektu". "Usługi świadczone Klientom w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców są dostępne za częściową odpłatnością ponoszoną przez Klienta w wysokości co najmniej 30% kosztów tej usługi. Różnica pomiędzy kosztem usługi a częściową odpłatnością poniesioną przez Klienta stanowi dla niego pomoc de minimis".

"Podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis dla Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych są wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem usług dla tego Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców".

"Wielkość wsparcia stanowi różnicę pomiędzy kosztami usług a częściową odpłatnością ponoszoną przez Klientów korzystających z tych usług i nie przekracza 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, wskazanych w § 3 ust. 1, przy czym:

1.

do 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

2.

do 15% kwoty wsparcia w formie współfinansowania krajowego".

"Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na m.in.:

1.

wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu (w tym wynagrodzenie za pracę własną wnioskodawcy wykonywaną w ramach prowadzonej działalności udokumentowane notą obciążeniową),

2.

podróże służbowe osób zaangażowanych w realizację projektu,

3.

zakup usług,

4.

najem i eksploatacja pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją projektu,

5.

pokrycie kosztów amortyzacji budynków w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby projektu objętego wsparciem,

6.

zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych;

7.

tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację..."

Wnioskodawczyni "jest zobowiązana do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej" dla potrzeb projektu.

Zacytowane powyżej zapisy umowy wskazują na fakt, iż pozyskana dotacja - wsparcie ma charakter zakupowy, ponieważ dotyczy kosztów.

Wnioskodawczyni ma obowiązek pobierania odpłatności od klienta w wysokości 30% wartości tej usługi. Na pozostałą wartość usługi mają bezpośredni wpływ poniesione przez Wnioskodawczynię koszty.

Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymana dotacja - wsparcie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a stanowi jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Agencji, Wnioskodawczyni nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Wnioskodawczyni ma zamiar wystawiać fakturę VAT na 30% wartości usługi plus podatek VAT odpowiadającej uzyskanej odpłatności od klienta i w tej wysokości wykazywać w rozliczeniu VAT sprzedaż opodatkowaną ze stawką 23%. Otrzymane dofinansowanie nie jest odrębną czynnością, ale stanowi refundację poniesionych kosztów i nie będzie wykazywane dla potrzeb VAT.

W tej sytuacji Wnioskodawczyni przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu na rachunek bankowy od całości poniesionych wydatków na realizację usługi, ponieważ istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną - z wystawioną fakturą VAT dla odbiorcy za usługi doradcze (w wysokości 30% wartości usługi).

W piśmie z dnia 6 września 2013 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż otrzymanej dotacji nie da się powiązać z konkretną usługą doradczą. Dotacja stanowi refundację/zwrot/wsparcie na pokrycie 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem towarów i usług, za jakie Wnioskodawczyni uważa wykonanie usługi na rzecz klienta w wysokości uzyskanej od klienta odpłatności za usługę po pomniejszeniu o należny podatek VAT. Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane wsparcie na pokrycie kosztów nie jest odrębną czynnością na gruncie ustawy o podatku VAT. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będę wystawiane na Wnioskodawczynię - czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

2. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych towarów i usług dotyczących świadczonych usług systemowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymane wsparcie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a stanowi jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Agencji, Wnioskodawczyni nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Obrotem będzie otrzymana odpłatność od klienta po pomniejszeniu o należny podatek VAT stanowiąca równowartość co najmniej 30% kosztów tej usługi, która stanowi całość wynagrodzenia za usługę doradczą. Dofinansowanie 70% wydatków kwalifikowalnych, związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawczynię nie podlegają opodatkowaniu lub są zwolnione z podatku VAT. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania wydatków (dotacja czy wkład własny) oraz wysokość tego dofinansowania.

Ad. 2

W tej sytuacji Wnioskodawczyni przysługuje 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją usługi systemowej, ponieważ zakupy te dotyczą czynności opodatkowanej.

Czynnością opodatkowaną jest świadczona usługa doradcza udokumentowana fakturą VAT w wysokości otrzymanej odpłatność od klienta (po pomniejszeniu o należny podatek VAT) na równowartość co najmniej 30% kosztów tej usługi, która stanowi całość wynagrodzenia za usługę doradczą. Dofinansowanie 70% wydatków kwalifikowanych, związanych ze świadczeniem usługi doradczej, dotacją nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawczynię nie podlegają opodatkowaniu lub są zwolnione z podatku VAT.

Potwierdza to interpretacja indywidualna wydana w sprawie o sygnaturze IPTPP2/443-997/12-5/KW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi opodatkowane podstawową stawką 23%. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ma zamiar podpisać umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na świadczenie usługi systemowej KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Poddziałania 2.2.1. Są to usługi doradcze. "Przedmiotem Umowy jest udzielenie Podmiotowi Wsparcia (PW) przez PARP wsparcia na realizację Projektu". "Usługi świadczone Klientom w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców są dostępne za częściową odpłatnością ponoszoną przez Klienta w wysokości co najmniej 30% kosztów tej usługi. Różnica pomiędzy kosztem usługi a częściową odpłatnością poniesioną przez Klienta stanowi dla niego pomoc de minimis". "Podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis dla Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych są wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem usług dla tego Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców".

"Wielkość wsparcia stanowi różnicę pomiędzy kosztami usług a częściową odpłatnością ponoszoną przez Klientów korzystających z tych usług i nie przekracza 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, wskazanych w § 3 ust. 1, przy czym:

1.

do 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

2.

do 15% kwoty wsparcia w formie współfinansowania krajowego".

"Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na m.in.:

1.

wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu (w tym wynagrodzenie za pracę własną wnioskodawcy wykonywaną w ramach prowadzonej działalności udokumentowane notą obciążeniową),

2.

podróże służbowe osób zaangażowanych w realizację projektu,

3.

zakup usług,

4.

najem i eksploatacja pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją projektu,

5.

pokrycie kosztów amortyzacji budynków w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby projektu objętego wsparciem,

6.

zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych;

7.

tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację..."

Wnioskodawczyni "jest zobowiązana do prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej" dla potrzeb projektu.

Zacytowane powyżej zapisy umowy wskazują na fakt, iż pozyskana dotacja - wsparcie ma charakter zakupowy, ponieważ dotyczy kosztów. Wnioskodawczyni ma obowiązek pobierania odpłatności od klienta w wysokości 30% wartości tej usługi. Na pozostałą wartość usługi mają bezpośredni wpływ poniesione przez Wnioskodawczynię koszty.

Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymana dotacja - wsparcie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a stanowi jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Agencji, Wnioskodawczyni nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Wnioskodawczyni ma zamiar wystawiać fakturę VAT na 30% wartości usługi plus podatek VAT odpowiadającej uzyskanej odpłatności od klienta i w tej wysokości wykazywać w rozliczeniu VAT sprzedaż opodatkowaną ze stawką 23%. Otrzymane dofinansowanie nie jest odrębną czynnością, ale stanowi refundację poniesionych kosztów i nie będzie wykazywane dla potrzeb VAT.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż otrzymanej dotacji nie da się powiązać z konkretną usługą doradczą. Dotacja stanowi refundację/zwrot/wsparcie na pokrycie 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem towarów i usług, za jakie Wnioskodawczyni uważa wykonanie usługi na rzecz klienta w wysokości uzyskanej od klienta odpłatności za usługę po pomniejszeniu o należny podatek VAT. Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane wsparcie na pokrycie kosztów nie jest odrębną czynnością na gruncie ustawy o podatku VAT. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będę wystawiane na Wnioskodawczynię - czynnego podatnika VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazała Wnioskodawczyni - otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a stanowi jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi oraz ma ona wyłącznie charakter zakupowy, to nie będzie ona obrotem, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się z kolei do prawa do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych towarów i usług dotyczących świadczonych usług systemowych wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę cytowane na wstępie przepisy prawa należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem niewątpliwie usługi doradcze są wykonywane odpłatnie. Z treści wniosku wynika bowiem, iż z tytułu ich świadczenia pobierana jest od klientów odpłatność w wysokości 30% wartości tej usługi. Zatem pobierana przez Wnioskodawczynię odpłatność będzie stanowić obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Świadczenie usług doradczych nie będzie objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wykonawczych, wydanych na jej podstawie, zatem będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Wobec powyższego, z uwagi na wystąpienie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych towarów i usług dotyczących świadczonych usług systemowych, bez względu na źródło finansowania tych wydatków (dotacja, czy wkład własny), o ile nie wystąpią wyłączenia, wynikające z treści art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl