IPTPP2/443-555/13-7/AW - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu specjalistycznej aparatury badawczo-naukowej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-555/13-7/AW Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu specjalistycznej aparatury badawczo-naukowej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.), oraz z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pismami z dnia 17 września 2013 r. oraz z dnia 8 października 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Uniwersytet jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" oraz innych przepisów prawa i Statutu.

Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są:

1.

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych,

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,

6.

promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,

9.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w statucie uczelni, zgodnie z którym podstawowymi zadaniami Uniwersytetu są:

1.

prowadzenie badań naukowych, kształcenie kadr naukowych oraz rozwijanie twórczości artystycznej,

2.

prowadzenie studiów doktoranckich,

3.

kształcenie studentów w zakresie określonych dziedzin wiedzy, rozwijanie w nich umiejętności samodzielnego myślenia i twórczego działania oraz przygotowanie ich do pracy zawodowej,

4.

kształcenie w systemie kształcenia ustawicznego, w szczególności poprzez organizację studiów podyplomowych,

5.

kształtowanie obywatelskich postaw w duchu szacunku dla prawdy, sumiennej pracy, patriotyzmu, demokracji oraz poszanowania wolności i praw człowieka,

6.

działanie na rzecz praktycznego zastosowania nauki i sztuki,

7.

rozwijanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i dydaktycznymi,

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Uniwersytet zawarł umowę o dofinansowanie Projektu w ramach działania 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego Priorytetu XIII Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 w dniu 30 stycznia 2012 r. Wartość projektu na dzień 18/06/2013 r.: 65 084 557,73 PLN.

Wartość dofinansowania: 64.082.500,00 PLN, w tym 15% w ramach dotacji celowej.

Beneficjentem i realizatorem projektu jest Uniwersytet. Uniwersytet posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uniwesrsytet posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do wdrożenia Projektu w całym zakresie. W realizację Projektu na etapie inwestycyjnym nie będą zaangażowane żadne inne instytucje ani organizacje, czy też jednostki organizacyjne niepodległe Uczelni.

Potencjał techniczny, organizacyjny i finansowy Wnioskodawcy gwarantuje prawidłową realizację Projektu i utrzymanie jego rezultatów przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia realizacji inwestycji.

Celem ogólnym Projektu jest rozwój nowoczesnego ośrodka akademickiego, jakim jest Uniwersytet, kształcącego kadrę specjalistów na kierunkach strategicznych z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki i atrakcyjności inwestycyjnej.

Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa warunków kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nowych materiałów, poprzez rozwój bazy dydaktycznej i naukowo-badawczej Wydziałów: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Przedmiotem Projektu jest poszerzenie bazy aparaturowej do realizacji zadań dydaktyczno-badawczych prowadzonych na tych Wydziałach. W ramach projektu zostanie zakupiona specjalistyczna aparatura badawczo-naukowa (w tym sprzęt ICT), powstanie pierwszy w Polsce Wschodniej klaster obliczeniowy oraz przeprowadzone zostaną inwestycje w unowocześnienie infrastruktury (adaptacja laboratoriów przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu oraz roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów).

Zakres prac objętych wnioskiem:

* zakup specjalistycznego wyposażenia (w tym sprzętu ICT),

* adaptacja pomieszczeń (laboratoriów) przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu,

* roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach wydziałów.

Realizacja inwestycji przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia i prowadzenia badań naukowych, unowocześnienia infrastruktury szkolnictwa wyższego, zwiększenia udziału liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów a tym samym do wzrostu liczby specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii.

Główną grupą docelową, do której kierowany jest Projekt są studenci i doktoranci Wydziałów Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki. Będą oni korzystali z rezultatów inwestycji w procesie kształcenia i prowadzenia badań naukowych.

Projekt wpisuje się swym zakresem i celami w dokument strategiczny. Określono w nim, iż UMCS pragnie pozostać uczelnią kształcącą według najlepszych standardów europejskich na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich, w liczących się we współczesnym świecie kierunkach i specjalnościach. Planuje się również wprowadzać nowe kierunki studiów, wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnego i krajowego rynku pracy.

Ze względu na fakt, iż Uniwersytet zapewnia swoim studentom wystarczający dostęp do infrastruktury socjalnej (Uczelnia dysponuje miejscami w siedmiu domach studenckich, z bufetami w każdym budynku dydaktycznym, przychodnią akademicką, obiektami sportowymi) - w ramach projektu nie planuje się przedsięwzięć związanych z infrastrukturą towarzyszącą, wykorzystywaną przez studentów.

Wsparciem zostały objęte trzy wydziały: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki, dysponujące odpowiednim potencjałem dydaktycznym pozwalającym na prowadzenie studiów II i III stopnia, spełniające międzynarodowe standardy kształcenia oraz posiadające pozytywną ocenę Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

Baza lokalowa Wydziału Chemii obejmuje trzy budynki: Dużej i Małej Chemii oraz Chemii Organicznej.

W 2011 r. Wydział Biologii i Nauk o Ziemi podzielił się na dwa nowe Wydziały: Biologii i Biotechnologii oraz Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej. Budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii - Wydziału będącego jednym z podmiotów Projektu w ramach POIiŚ - jest Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki dysponuje trzema obiektami dydaktycznymi: Fizyka Wieżowiec, Fizyka Średnia, Fizyka Stara.

Ogół nakładów inwestycyjnych ponoszonych w ramach projektu dotyczy bezpośrednio infrastruktury dydaktycznej w ramach kierunków priorytetowych, a wszystkie wydatki z nimi związane można uznać za wydatki kwalifikowalne. Ponieważ prace budowlane prowadzone w ramach Projektu będą realizowane wyłącznie wewnątrz istniejących budynków (adaptacja pomieszczeń, modernizacja sieci) nie będzie istniała konieczność budowy nowych obiektów ani wykupu gruntów. Zostaną zatem przeprowadzone roboty budowlane związane z adaptacją laboratoriów (Wydz. Chemii, MFI, BiB), modernizacją instalacji elektrycznej (gł. Wydz. Chemii, BiB), wentylacyjnej (gł. Wydz. Chemii) i cieplnej (gł. Wydz. BiB) w budynkach wydziałów oraz inne prace remontowe, w tym wymiana wind (Wydz. MFI), remont sanitariatów (Wydz. MFI), dostosowywanie obiektów dla potrzeb osób niepełnosprawnych (Wydz. Chemii, MFI, BiB). Wymienione prace będą łącznie prowadzone w okresie od IV kwartału 2011 r. do III kwartału 2013 r. w 7 budynkach łącznie należących do trzech wydziałów: Wydziału Chemii, Wydziału Biologii i Biotechnologii oraz Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Przewiduje się, że projekt może przynieść dodatkowe dochody wynikające z taryf lub opłat ponoszonych przez użytkowników, które obejmują:

* przychody z odpłatnego świadczenia usług edukacyjnych, zależne są od poziomu opłaty za te studia, określanej corocznie (dla danego roku akademickiego) zarządzeniem Rektora Uniwersytetu w sprawie wysokości opłat za usługi edukacyjne,

* przychody z opłat rekrutacyjnych, zależne od poziomu opłaty rekrutacyjnej określanej corocznie na podstawie rozporządzenia MNiSW,

* przychody, jakie Uczelnia otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w postaci dotacji dydaktycznej.

Oprócz działalności statutowej tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej Uczelnia prowadzi również w okrojonym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT polegającą głównie na wynajmie lokali, sprzedaży reklamy, usługach badawczych zleconych i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego w Urzędzie Skarbowym. Modelowo, w zakresie w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i spoczywa na niej z tego tytułu obowiązek uiszczenia podatku VAT należnego, przysługuje jej prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.

Nie wszystkie jednak dokonane przez zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej. Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatek naliczony pomniejsza podatek należny o taką część kwoty, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jendakowoż, odliczenie podatku naliczonego przysługuje Uczelni jedynie w sytuacjach, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu działalności Uczelni ma charakter bezsporny i bezpośredni, a zatem odliczenie nie przysługuje Uczelni, która wykorzystuje je w związku z transakcją zwolnioną od podatku. Istotną zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, z których wynika obowiązek odprowadzenia podatku VAT należnego.

Na Wydziałach objętych modernizacją infrastruktury technicznej w ramach danego projektu Uczelnia prowadzi od kilku lat drobną działalność komercyjną m.in. barek o pow. 45 m2 na "Średniej Fizyce", barek o pow. 52 m2 na Wydziale Biologii i Biotechnologii. Nadto, w kilku jednostkach Wydziału Chemii - Zakładzie Chemii Analitycznej i Analizy Instrumentalnej, Zakładzie Metod Chromatograficznych, Zakładzie Zjawisk Międzyfazowych, Pracowni Technologii Światłowodów oraz Laboratorium Analitycznym, prowadzone są prace badawcze zlecone.

Modernizacja ta polega na wymianie instalacji centralnego ogrzewania w budynku Wydziału Biologii i Biotechnologii, częściowej wymianie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, zasilającej i oświetleniowej na Fizyce Średniej, modernizacja instalacji elektrycznej i wentylacyjnej na Wydziale Chemii. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zakresem tych prac nie są objęte bezpośrednio powierzchnie, w których prowadzona jest działalność komercyjna. Modernizacja infrastruktury w żaden sposób nie przyczyni się do wzrostu przychodów ze sprzedaży opodatkowanej. W dodatku, zostałaby ona przeprowadzona, nawet gdyby Uczelnia nie prowadziła żadnej ww. działalności komercyjnej. W wyniku realizacji projektu nie przewiduje się również wzrostu powierzchni przeznaczonej na działalność komercyjną. Nie ma również możliwości określenia w jakiej części poniesione nakłady mogą pośrednio dotyczyć działalności opodatkowanej.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, iż realizacją projektu objęte są niżej wymienione budynki:

1. Wydział Chemii:

A. budynek Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia,

B. budynek Wydziału Chemii - tzw. Mała Chemia,

C. budynek Wydziału Chemii - tzw. Chemia Organiczna.

2. Wydział Biologii i Biotechnologii:

A. budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii.

3. Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki:

A. budynek Wydziału MFI - tzw. Stara Fizyka,

B. budynek Wydziału MFI - tzw. Średnia Fizyka,

C. budynek Wydziału MFI - tzw. Fizyka Wieżowiec.

W budynku Wydziału MFI - tzw. Średnia Fizyka znajduje się barek o pow. 45 m2, natomiast w budynku Wydziału Biologii i Biotechnologii, znajduje się barek o pow. 52 m2.

Zakresem prac nie są objęte bezpośrednio powierzchnie, w których prowadzona jest działalność komercyjna czyli barek na Średniej Fizyce i barek na Wydziale Biologii i Biotechnologii. Modernizacja infrastruktury w żaden sposób nie przyczyni się do wzrostu przychodów ze sprzedaży opodatkowanej, polegającej na wynajmie powierzchni pod barki. W dodatku modernizacja ta zostałaby przeprowadzona, nawet gdyby Uczelnia nie prowadziła żadnej działalności komercyjnej. W wyniku realizacji projektu nie przewiduje się również wzrostu powierzchni przeznaczonej na działalność komercyjną. Nie ma również możliwości określenia, w jakiej części poniesione nakłady mogą pośrednio dotyczyć działalności opodatkowanej.

Ponadto, w związku z pytaniem następującej treści: "Do jakich czynności są wykorzystywane wydatki poniesione w ramach inwestycji, w związku z działalnością inną niż prowadzenie barków, tj. czy do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem VAT,

b.

zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,

c.

niepodlegających podatkowi VAT.

Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku." Wnioskodawca wskazał, iż wydatki poniesione w ramach inwestycji wykorzystywane są do działalności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegających podatkowi VAT.

Uczelnia nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z opodatkowania lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

Nadto dodano, iż w budynkach Duża Chemia, Wydział Biologii i Biotechnologii, oraz budynek Wydziału MFI - tzw. Średnia Fizyka, prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT. W pozostałych budynkach prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu - zakupem specjalistycznego wyposażenia, adaptacją pomieszczeń (laboratoriów) przeznaczonych do zainstalowania nowego ww. sprzętu oraz robotami modernizacyjnymi i instalacyjnymi w budynkach cytowanych wydziałów -Uczelni przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części zgodnie z art. 90 ust. 1 przy zastosowaniu "klucza powierzchniowego" określonego jako udział powierzchni użytkowej budynku wykorzystywanej do sprzedaży opodatkowanej w powierzchni użytkowej budynku ogółem i wyznaczonego odrębnie dla każdego budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej "ustawa o VAT") podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia m.in. towarów i usług. W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwot podatku należnego podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, iż wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na podobne rozumienie tego drugiego warunku wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych, gdzie podnosi się, że dla powstania prawa do odliczenia wystarczające jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym a tą częścią działalności podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania VAT. VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług bezpośrednio związanych z tą częścią działalności, która jest przedmiotem podatku VAT, może w całości podlegać odliczeniu (wyrok WSA w Gliwicach z 18 października 2011 r., sygn. III SA/Gl 758/11). Dobitniej na aspekt "bezpośredniości" zwrócił uwagę WSA we Wrocławiu w swym judykacie z 18 sierpnia 2011 r., sygn. I SA/Wr 687/11 podkreślając, że jeżeli podatek naliczony jest ściśle związany z zarządzaniem papierami wartościowymi (portfelem instrumentów finansowych), które to czynności polegają jedynie na rozdysponowaniu należących do podatnika wolnych środków finansowych, nie są to czynności objęte podatkiem od towarów i usług i nie pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w świetle art. 86 ust. 1 u.p.t.u. nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za usługi zarządzania portfelem papierów wartościowych. Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe tylko od wydatków stanowiących bezpośrednio element kosztowy sprzedaży opodatkowanej.

Również z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (obecnie: Trybunału Sprawiedliwości UE) wynika, że związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi powinien mieć charakter bezpośredni. Tym samym, Beneficjent realizujący projekt dofinansowany ze środków POIiŚ będzie mógł odliczyć VAT wówczas, gdy zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane są bezpośrednio z wykonywanymi przez Beneficjenta czynnościami opodatkowanymi. W przypadku w związku z realizacją przedmiotowego projektu związek taki nie zachodzi. Beneficjent nie zmieni przeznaczenia obiektów oraz aparatury przez okres co najmniej 5 lat od chwili zakończenia realizacji przedsięwzięcia a powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzenia działalności dydaktycznej, a nie komercyjnej co poprawi jakość kształcenia i prowadzenia badań naukowych na priorytetowych dla gospodarki kierunkach studiów. Umożliwi również uruchomienie nowego kierunku w dziedzinie nowych materiałów, co jest zgodne z założeniami Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Analizując kwestie prawa do odliczenia podatku naliczonego należy także zwrócić uwagę na obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 86 ust. 7b ustawy, zgodnie z którym w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zaznaczenia wymaga, że regulacje art. 86 ust. 7b ustawy są odrębne od przepisów dotyczących odliczeń częściowych w myśl art. 90 ustawy. Przepis ten służy bowiem do określania jaka część podatku naliczonego z faktury stanowi podatek naliczony do odliczenia i ma zastosowanie wówczas, gdy dana część nieruchomości (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej podatnika. Wskazany przepis nie dotyczy sytuacji, gdy dana nieruchomość służy działalności opodatkowanej i zwolnionej, gdzie zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Według art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: "(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są: kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych, promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Uniwersytet zawarł w dniu 30 stycznia 2012 r. umowę o dofinansowanie Projektu w ramach działania 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego Priorytetu XIII Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość projektu na dzień 18/06/2013 r.: 65 084 557,73 PLN. Wartość dofinansowania: 64.082.500,00 PLN, w tym 15% w ramach dotacji celowej.

Uniwersytet posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do wdrożenia Projektu w całym zakresie. W realizację Projektu na etapie inwestycyjnym nie będą zaangażowane żadne inne instytucje ani organizacje, czy też jednostki organizacyjne niepodległe Uczelni.

Celem ogólnym Projektu jest rozwój nowoczesnego ośrodka akademickiego, jakim jest Uniwersytet, kształcącego kadrę specjalistów na kierunkach strategicznych z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki i atrakcyjności inwestycyjnej.

Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa warunków kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nowych materiałów, poprzez rozwój bazy dydaktycznej i naukowo-badawczej Wydziałów: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Przedmiotem Projektu jest poszerzenie bazy aparaturowej do realizacji zadań dydaktyczno-badawczych prowadzonych na tych Wydziałach. W ramach projektu zostanie zakupiona specjalistyczna aparatura badawczo-naukowa (w tym sprzęt ICT), powstanie pierwszy w Polsce Wschodniej klaster obliczeniowy oraz przeprowadzone zostaną inwestycje w unowocześnienie infrastruktury (adaptacja laboratoriów przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu oraz roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów).

Zakres prac objętych wnioskiem:

* zakup specjalistycznego wyposażenia (w tym sprzętu ICT),

* adaptacja pomieszczeń (laboratoriów) przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu,

* roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach wydziałów.

Wsparciem zostały objęte trzy wydziały: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki. W szczególności Wydział Chemii (budynek Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia, budynek Wydziału Chemii-tzw. Mała Chemia, budynek Wydziału Chemii Chemia Organiczna), Wydział Biologii i Biotechnologii (budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii), Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki (budynek Wydziału MFI tzw. Stara Fizyka, budynek Wydziału MFI - tzw. Średnia Fizyka, budynek Wydziału MFI - tzw. Fizyka Wieżowiec).

Prace budowlane prowadzone w ramach Projektu będą realizowane wyłącznie wewnątrz istniejących budynków (adaptacja pomieszczeń, modernizacja sieci), nie będzie istniała konieczność budowy nowych obiektów ani wykupu gruntów. Zostaną przeprowadzone roboty budowlane związane z adaptacją laboratoriów, modernizacją instalacji elektrycznej, wentylacyjnej i cieplnej w budynkach wydziałów oraz inne prace remontowe, w tym wymiana wind, remont sanitariatów, dostosowywanie obiektów dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Wymienione prace będą łącznie prowadzone w okresie od IV kwartału 2011 r. do III kwartału 2013 r.

Oprócz działalności statutowej tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej Uczelnia prowadzi również w okrojonym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT polegającą głównie na wynajmie lokali, sprzedaży reklamy, usługach badawczych zleconych i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego. Modelowo, w zakresie w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i spoczywa na niej z tego tytułu obowiązek uiszczenia podatku VAT należnego, przysługuje jej prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.

Nie wszystkie jednak dokonane przez Wnioskodawcę zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej. Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatek naliczony Wnioskodawca pomniejsza podatek należny o taką część kwoty, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na Wydziałach objętych modernizacją infrastruktury technicznej w ramach danego projektu Uczelnia prowadzi od kilku lat drobną działalność komercyjną m.in. barek o pow. 45 m2 na "Średniej Fizyce", barek o pow. 52 m2 na Wydziale Biologii i Biotechnologii. Nadto, w kilku jednostkach Wydziału Chemii prowadzone są prace badawcze zlecone.

W trzech budynkach (budynek - Duża Chemia, budynek - Wydziału Biologii i Biotechnologii, budynek Wydziału MFI - tzw. Średnia Fizyka) objętych realizowaną inwestycją prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT. W pozostałych budynkach prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT.

Zakresem prac modernizacyjnych nie są objęte bezpośrednio powierzchnie, w których prowadzona jest działalność komercyjna. Modernizacja infrastruktury w żaden sposób nie przyczyni się do wzrostu przychodów ze sprzedaży opodatkowanej. W wyniku realizacji projektu nie przewiduje się również wzrostu powierzchni przeznaczonej na działalność komercyjną. Nie ma również możliwości określenia w jakiej części poniesione nakłady mogą pośrednio dotyczyć działalności opodatkowanej.

Uczelnia nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z opodatkowania lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy w pierwszej kolejności podkreślić - iż wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje wyłącznie w sytuacji, gdy istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Jak wyżej wyjaśniono związek dokonywanych zakupów z opodatkowaną działalnością podatnika może mieć również charakter pośredni.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, w przypadku poniesionych w ramach realizowanego projektu wydatków dotyczących zakupu specjalistycznego wyposażenia, należy zauważyć, iż obowiązkiem Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

A zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim poniesione wydatki służą czynnościom opodatkowanym. Nie przysługuje natomiast w zakresie, w jakim poniesione wydatki służą czynnościom zwolnionym z opodatkowania i niepodlegającym opodatkowaniu. Z kolei, gdy poniesione wydatki dotyczące zakupu specjalistycznego wyposażenia służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności, Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Przy czym czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

Natomiast odnośnie wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w stosunku do objętych zakresem prac inwestycyjnych budynków, w których prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT a nie są wykonywane czynności opodatkowane stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a także z tego tytułu nie będzie przysługiwał ewentualny zwrot podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w stosunku do trzech budynków, w których prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT, należy zauważyć, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w części. Stosownie do art. 86 ust. 7b ustawy, w zw. z art. 2 pkt 14a ustawy Wnioskodawca winien określić udział procentowy, w jakim ww. nakłady są wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przy czym z uwagi na okoliczność, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca, oprócz czynności opodatkowanych, dokonuje także czynności zwolnionych, Zainteresowanemu przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów art. 90 ust. 1 i następne ustawy.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, iż prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy, a w konsekwencji części podatku naliczonego, związanej z czynnościami opodatkowanymi, należy do podatnika. Natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwo, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl