IPTPP2/443-546/11-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-546/11-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a w zw. z § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dotyczącej usług związanych z wyżywieniem, w ramach których są przygotowywane a następnie sprzedawane następujące napoje: cafe latte macchiato, kawa mrożona, cappuccino i kawa z mlekiem, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usług związanych z wyżywieniem, w ramach których są przygotowywane a następnie sprzedawane następujące napoje: cafe latte macchiato, kawa mrożona, cappuccino i kawa z mlekiem, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej. W ofercie Spółki oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych znajdują się inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej):

* Cafe latte macchiato - 200 ml mleka, 100 ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody);

* Kawa mrożona - 70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60 ml naparu kawowego (8g kawy + 60 ml wody);

* Cappucino -150 ml mleka, 50 ml naparu kawowego (8g kawy + 50 ml wody);

* Kawa z mlekiem - 80 ml mleka, 120 ml naparu kawowego (16g kawy+ 120 ml wody).

W związku z wątpliwościami Spółki co do wysokości stawki VAT, jaka powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych Napojów, Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie ich klasyfikacji statystycznej. W odpowiedzi na powyższy wniosek Spółka otrzymała pismo zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży Napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem w lokalu gastronomicznym do grupowania:

* 56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

* 56.10.11.0 jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach - w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

* według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008), oraz do grupowania:

* 55.30.13-00.00 jako usługi gastronomiczne w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

* 55.30.11-00.00 jako usługi gastronomiczne w restauracjach - w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

* według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (dalej: PKWiU 1997).

Taka klasyfikacja świadczonych przez Spółkę usług nie rozwiała wątpliwości Spółki odnośnie prawidłowej stawki podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów. W szczególności, nie wyjaśniła, czy podane powyżej napoje należy uznać za kawę w rozumieniu poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie wykonawcze z 2009 r.) w związku z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia (przepisy obowiązujące do końca 2010 r.) oraz w rozumieniu poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie wykonawcze z 2011 r.) w związku z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia (przepisy obowiązujące w 2011 r.).

Z tego względu, Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zakwalifikowania wspomnianych napojów do grupowań:

* 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" wg PKWiU 2008;

* 15.98.12-70.00 - "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" wg PKWiU 1997.

We wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie powyższej klasyfikacji statystycznej napojów (o składzie podanym jak na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki (tekst jedn.: przy założeniu, że występują one w obrocie i nie stanowią efektu końcowego "usługi restauracyjnej"). Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa gastronomiczna (wg PKWiU 1997 r.) lub usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej Usługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami czy Napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

W odpowiedzi na wniosek Spółki, Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów (pismo...), w którym stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu:

* 15.98.12-70.00 - "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" wg PKWiU 1997,

* 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" wg PKWiU 2008.

W piśmie z dnia 7 grudnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Natomiast w zakresie klasyfikacji statystycznej dla usług związanych z wyżywieniem, w ramach których Spółka przygotowuje oraz następnie sprzedaje napoje: cafe latte macchiato, kawa mrożona, cappuccino i kawa z mlekiem, Spółka podała klasyfikację wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego.

Spółka wskazała, iż tak jak wskazano we wniosku Spółka otrzymała pismo z dnia 23 września 2010 r. zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem (dalej: "Napoje) w lokalu gastronomicznym do grupowania:

* 56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej

* 56.10.11.0 - jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach - w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską

* według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008).

Niemniej jednak, jak wspomniano we Wniosku taka klasyfikacja świadczonych przez Spółkę usług nie rozwiała wątpliwości Spółki odnośnie prawidłowej stawki podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych Napojów. W szczególności, nie wyjaśniła, czy podane powyżej Napoje należy uznać za kawę w rozumieniu odpowiednich przepisów o VAT (w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów).

W związku z wątpliwościami czy wspomniane Napoje powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT, Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości klasyfikacji.

W odpowiedzi na wniosek Spółki, Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów, w którym stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu:

* 15.98.12-70.00 - "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" wg PKWiU 1997,

* 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" wg PKWiU 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach których Spółka przygotowuje oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach Spółka przygotowuje oraz następnie sprzedaje Napoje, o których mowa opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniżono do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), przy czym ze stosowania obniżonej stawki wyłączono sprzedaż:

* napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

* napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

* napojów bezalkoholowych gazowanych,

* wód mineralnych,

* innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, sprzedaż napojów innych, aniżeli wymienione powyżej, opodatkowana jest 8% stawką VAT, jeżeli stanowi ona element usługi związanej z wyżywieniem. Analizowane w niniejszym wniosku Napoje (których skład wskazano na wstępie), podawane w lokalach Spółki podlegają więc opodatkowaniu VAT według 8% stawki, gdy:

* są podawane w ramach usług związanych z wyżywieniem, o których mowa w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. w zw. z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia,

* nie stanowią one kawy, herbaty bądź innego napoju, którego podawanie w ramach usług związanych z wyżywieniem nie podlegało obniżonej do 8% stawce VAT.

Z uwagi na fakt, iż świadczone przez Spółkę usługi stanowią usługi związane z wyżywieniem w rozumieniu poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego w zw. z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia (co potwierdza choćby wskazana na wstępie klasyfikacja statystyczna), w ocenie Spółki, dla zastosowania 8% stawki VAT udowodnienia wymaga fakt, iż napoje o składach podanych w stanie faktycznym nie stanowią żadnego z napojów, których podawanie wyłączone jest z możliwości zastosowania 8% stawki VAT. W szczególności, iż nie stanowią one kawy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT (art. 5a) towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Mając powyższe na uwadze w procesie ustalania odpowiedniej stawki podatku VAT mającej zastosowanie dla oferowanych towarów lub świadczonych usług (w tym omawianych Napojów), klasyfikacja taka ma kluczowe znaczenie.

Od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT zastosowanie znajduje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r. wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Spółka pragnie zaznaczyć, iż wskazane w stanie faktycznym klasyfikacje statystyczne towarów i usług dokonane zostały w oparciu również o tę właśnie klasyfikację.

Jak wspomniano już wcześniej, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym z 2011 r. oraz załącznikiem nr 1 do tego rozporządzenia, usługi związane z wyżywieniem są zasadniczo opodatkowane 8% stawką VAT. Obniżona stawka VAT nie będzie miała natomiast zastosowania do dokonywanej w ramach usługi związanej z wyżywieniem m.in. kawy, herbaty i innych napojów. Jak Spółka wskazuje poniżej, przedstawione w stanie faktycznym Napoje nie powinny zostać uznane za kawę, herbatę, ani żaden z innych napojów, o których mowa w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego.

Spółka zwraca uwagę, iż poz. 7 załącznika do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. zawiera ogólną zasadę, zgodnie z którą usługi związane z wyżywieniem opodatkowane są 8% VAT, przy czym od zasady tej przewidziane są określone wyjątki. Wyjątki te w ocenie Spółki powinno się interpretować w sposób literalny. W szczególności, nieuprawnione jest interpretowanie tych wyjątków w sposób rozszerzający na niekorzyść podatnika.

W tym kontekście, Spółka zwraca uwagę, iż w literalnym brzmieniu omawianego przepisu, wyłączona z możliwości zastosowania 8% stawki VAT jest sprzedaż w ramach usługi związanej z wyżywieniem m.in. kawy lub herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 23%. Z oczywistych względów, analizowane Napoje nie stanowią herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, ani też towarów w stanie nieprzetworzonym, których sprzedaż opodatkowana jest 23% stawką VAT. Zdaniem Spółki, nie stanowią one również kawy, o której mowa w poz. 7 pkt 3 wspomnianego rozporządzenia. Fakt, iż analizowane Napoje zawierają domieszkę kawy stanowiącą walor smakowy, nie powinna powodować, iż Napoje te dla celów VAT należy zaklasyfikować jako kawę. Taka interpretacja stanowiłaby niedopuszczalną w tym przypadku wykładnię rozszerzającą analizowanego przepisu, która na dodatek skutkowałaby niekorzystnym dla podatnika zwiększeniem jego obciążeń podatkowych. W ocenie Spółki, za kawę, o której mowa w niniejszym przepisie należałoby uznać napój, którego głównym składnikiem jest ekstrakt lub napar kawowy. Takimi napojami są przykładowo ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, podstawowym składnikiem przyrządzanych i sprzedawanych w lokalach Spółki Napojów jest mleko, które w większości analizowanych przypadków stanowi powyżej 50% objętości napoju, a pozostałe składniki, takie jak napar kawowy czy bita śmietana modyfikują jedynie smak mleka wynikający z wysokiej zawartości w napoju tej substancji. Napoje te, jako nieoparte na ekstraktach lub naparach kawowych, nie stanowią w ocenie Spółki kawy w rozumieniu poz. 7 pkt 3 załącznika do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. Potwierdza to klasyfikacja statystyczna tych napojów. A mianowicie, na wniosek złożony przez Spółkę wraz z podaniem ich składów, Urząd Statystyczny uznał, iż należą one do grupowania 11.07.19.0 czyli "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (PKWiU 2008).

Spółka ponownie podkreśla, iż jak wskazano powyżej, klasyfikacja składu napojów dokonana przez Urząd Statystyczny ma w jej opinii bardzo istotne znaczenie dla określenia konsekwencji sprzedaży tych napojów na gruncie VAT.

W związku z powyższym, Spółka jest zdania, iż brak jest podstaw do twierdzenia, iż Napoje przyrządzane i sprzedawane w lokalach Spółki stanowią napoje, których sprzedaż wyłączono z możliwości zastosowania 8% stawki VAT w przypadku gdy są one podawane w ramach usług związanych z wyżywieniem. A zatem ich sprzedaż, w ramach świadczonej w lokalu Spółki usługi, powinna być opodatkowana 8% stawką podatku VAT. Napoje klasyfikowane do grupowania 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (wg PKWiU 2008) sprzedawane w ramach analizowanych usług nie są bowiem wymienione w poz. 7 pkt 3) załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego jako te, których sprzedaż w ramach usług związanych z wyżywieniem nie podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Spółka wskazuje, iż prezentowane przez Nią stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 lipca 2008 r., sygn. IBPP2/443-394/08/BW, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż napoje, o których mowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, iż zastosowanie właściwej stawki podatku VAT uzależnione jest od prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jeśli zatem wymienione we wniosku napoje np. "cappuccino" i "latte" mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70, stawką właściwą przy ich sprzedaży będzie stawka VAT 7%";

* w piśmie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 22 marca 2007 r., sygn. P 2/443-9/07, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze powyższe, tut. organ informuje, że sprzedaż w ramach usługi gastronomicznej towarów klasyfikowanych do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 opodatkowana jest stawką 7%";

* w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z dnia 11 grudnia 2006 r., sygn. PP/443-81-06, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż pomimo faktu potocznego określenia przedmiotowych napojów jako kawa mocha, kawa latte, czy kawa cappuccino, zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego należy napoje zaklasyfikować do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". Powyższe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.86.12-50.00 "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie łub na bazie kawy". Zatem przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych towarów takich jak cappuccino, latte i mocha nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa zarówno w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy oraz § 40 powoływanego rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W tej sytuacji właściwą stawką podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomiczne jest stawka 7%";

* w piśmie Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2006 r. sygn. DV/443-101/06, w którym organ podatkowy stwierdził, że jeżeli Podatnik prawidłowo zaliczył przedmiotowe napoje do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 - Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe to w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, że ich sprzedaż w ramach usługi gastronomicznej opodatkowane jest stawką VAT 7%";

* w piśmie Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 30 stycznia 2007 r., sygn. 1434/PV/443-201/06/AM, w którym stwierdzono: "mając powyższe na uwadze sprzedaż napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy do których Strona zalicza kawę: cappuccino, latte, mocha, frappe i mrożoną podlega opodatkowaniu stawki w wysokości 7%",

* w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 12 lipca 2010 r., sygn. ILPP2/443-596/10-2/SJ, w której stwierdzono, iż: "przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych wyrobów wymienionych przez Zainteresowanego, nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z poz. 20 i 21 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W tej sytuacji, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej jest stawka 7%".

Reasumując, zdaniem Spółki na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach Spółka przygotowuje oraz następnie sprzedaje Napoje, o których mowa w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Spółka zaznacza, iż uzasadnienie stanowiska Spółki na powyższe pytanie dokonane zostało w kontekście przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei w świetle przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji ww. towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ww. regulacje § 7 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 7 załącznika nr 1, zostały zawarte w rozporządzeniu z 4 kwietnia 2011 r. w identycznym brzmieniu, jak w ww. rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2010 r.

Stosownie do objaśnień zawartych do załączników, przez symbol PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (art. 2 pkt 30 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej. W ofercie Spółki oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych znajdują się inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej):

* Cafe latte macchiato - 200 ml mleka, 100 ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody);

* Kawa mrożona - 70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60 ml naparu kawowego (8g kawy + 60 ml wody);

* Cappucino -150 ml mleka, 50 ml naparu kawowego (8g kawy + 50 ml wody);

* Kawa z mlekiem - 80 ml mleka, 120 ml naparu kawowego (16g kawy+ 120 ml wody).

W związku z wątpliwościami Spółki co do wysokości stawki VAT, jaka powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych Napojów, Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie ich klasyfikacji statystycznej. W odpowiedzi na powyższy wniosek Spółka otrzymała pismo zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży Napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem w lokalu gastronomicznym do grupowania:

* 56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

* 56.10.11.0 jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach - w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

* według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008).

Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zakwalifikowania wspomnianych napojów do grupowania 11.07.19.0- "Pozostałe napoje bezalkoholowe" wg PKWiU 2008.

We wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie powyższej klasyfikacji statystycznej napojów (o składzie podanym jak na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki (tekst jedn.: przy założeniu, że występują one w obrocie i nie stanowią efektu końcowego "usługi restauracyjnej"). Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej Usługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami czy Napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów i stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" wg PKWIU 2008.

Zgodnie z przytoczoną przez Spółkę klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 11.07.19.0 Przedmiotowe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania "Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż przy sprzedaży w ramach usług związanych z wyżywieniem wyrobów wymienionych przez Spółkę, nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, gdyż wyroby te, jak wskazała Wnioskodawczyni, mieszczą się w grupowaniu ex PKWiU 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje (...) zawierające tłuszcz mlekowy". W tej sytuacji, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej jest stawka 8%.

Reasumując, stwierdzić należy, iż świadczone przez Spółkę usługi związane z wyżywieniem, w ramach których przygotowywane są, a następnie sprzedawane następujące napoje: cafe latte macchiato, kawa mrożona, cappuccino, kawa z mlekiem (PKWiU 11.07.19.0) będą podlegały opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Odnośnie natomiast powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl