IPTPP2/443-544/13-4/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-544/13-4/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność pod nazwą..... polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych, a także pozwolenie na przemieszczanie wyrobów tytoniowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedawać (dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) towar akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy:

a.

kontrahentowi zagranicznemu z siedzibą w kraju trzecim (tekst jedn.: w kraju niebędącym członkiem UE), przy czym kontrahent ten nie jest podatnikiem podatku VAT w UE,

b.

kontrahentowi zagranicznemu z siedzibą w kraju członkowskim UE innym niż terytorium Polski, ale nieposiadającemu ważnego i aktywnego numeru VAT UE.

W obydwu przypadkach towar akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest transportowany z polskiego składu podatkowego do składu podatkowego znajdującego się na terytorium jednego z krajów członkowskich UE (innym jednak niż terytorium RP) zgodnie z życzeniem kupującego.

Wnioskodawca wystawi kupującym w obydwu przypadkach fakturę ze stawką 0% VAT. Wnioskodawca będzie posiadał dowody, o których mowa w art. 42 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do innego składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE, tj. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do drugiego składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE (innym niż terytorium RP), kopię faktury, listę pakunkową przewożonych towarów oraz potwierdzenie zwrotne otrzymania towarów akcyzowych wystawione w systemie zgłoszeń celnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych EMCS, które na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, automatycznie kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W piśmie z dnia 18 września 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE

3. Kontrahent zagraniczny opisany w niniejszym wniosku pod literą a) nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2. Jest podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kontrahent zagraniczny opisany w niniejszym wniosku pod literą b) nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2. Jest podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

1. Oprócz dokumentów, o których mowa w opisie stanu faktycznego, tj. kopia faktury, lista pakunkowa przewożonych towarów oraz potwierdzenie zwrotne otrzymania towarów akcyzowych wystawione w systemie zgłoszeń celnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych EMCS, które na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, automatycznie kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dokumenty potwierdzające zapłatę za towar, dowód potwierdzenia przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Wnioskodawca będzie także posiadał dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi).

2. Wymienione w niniejszym wniosku dokumenty są w posiadaniu Wnioskodawcy przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W przypadku dokumentu potwierdzającego zapłatę za towar, termin posiadania takiego potwierdzenia jest uzależniony od terminu płatności, który może, ale nie musi być zbieżny z terminem złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedający - Wnioskodawca w stosunku do kupującego:

a.

z siedzibą w kraju trzecim (niebędącym krajem członkowskim UE) i niebędącego podatnikiem VAT w UE,

b.

z siedzibą w kraju członkowskim UE innym niż terytorium Polski, ale nieposiadającego ważnego i aktywnego numeru VAT-UE

może zastosować na fakturze sprzedażowej stawkę 0% VAT i czy może uznać obydwie transakcje za dostawę wewnątrzwspólnotową.

Zdaniem Wnioskodawcy, stan opisany w obydwu zdarzeniach przyszłych zezwala na zastosowanie na fakturze sprzedażowej wystawionej przez Zainteresowanego stawki 0% VAT i zakwalifikowanie tych zdarzeń jako dostawy wewnątrzwspólnotowe.

W ocenie Wnioskodawcy, aby potraktować daną czynność jako dostawę wewnątrzwspólnotową muszą zaistnieć dwa konieczne elementy: przepis art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że dostawą wewnątrzwspólnotową towarów jest wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu art. 7 ust. 1-4 ustawy na terytorium innego państwa członkowskiego. Obydwie sytuacje przedstawione przez Wnioskodawcę spełniają te warunki.

Przepis art. 13 ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zdaniem autora "Komentarza VAT", 7. wydanie komentarza Adama Bartosiewicza i Ryszarda Kubackiego, W-wa 2013, s. 229-230: "trzeci przypadek wewnątrzwspólnotowej dostawy ma miejsce wówczas, gdy przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane. Wówczas nabywcą muszą być podatnik albo osoba prawna, lecz nie muszą one być zidentyfikowane jako podmioty rozliczające transakcje wewnątrzwspólnotowe. Związane jest to z faktem, że w przypadku gdy przedmiotem transakcji wewnątrzwspólnotowej są zharmonizowane wyroby akcyzowe, nie znajdują zastosowania opcjonalne wyłączenia od uznawania danych czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie. W związku z tym każde nabycie przez podatnika albo osobę prawną niebędącą podatnikiem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podlega opodatkowaniu w państwie nabycia, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Nie jest więc konieczne identyfikowanie klienta, bowiem rozliczanie przez niego tej transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego jest zagwarantowane z mocy samego prawa."

Zgodnie z art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług:

1. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

2.

podatnik dokonał dostawy towarów na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwy dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

3.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

4. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:

5.

nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4;

6.

(...).

Na podstawie cytowanych przepisów, zdaniem Zainteresowanego, można wysnuć wniosek, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej są wyroby akcyzowe, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to można zastosować stawkę 0% VAT na fakturze, która dokumentuje taką sprzedaż, chociaż podatnik będący nabywcą nie będzie posiadał właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spośród dowodów potwierdzających dokonaną dostawę podatnik dokonujący dostawy - Wnioskodawca będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy: dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do drugiego składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE (innym niż terytorium RP), kopię faktury, listę pakunkową przewożonych towarów oraz potwierdzenie zwrotne otrzymania towarów akcyzowych wystawione w systemie zgłoszeń celnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych EMCS, które na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, automatycznie kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Przytoczone powyżej przepisy wyraźnie, zdaniem Wnioskodawcy, przemawiają za tym, że sprzedający towary akcyzowe, które docierają do drugiego składu podatkowego w innym państwie członkowskim, może zastosować stawkę 0% VAT i potraktować te dostawy jako dostawy wewnątrzwspólnotowe, niezależnie od tego, czy siedziba nabywcy znajduje się w kraju trzecim czy w państwie członkowskim UE i co więcej nabywca nie musi posiadać ważnej rejestracji VAT dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zdaniem Wnioskodawcy, dzieje się tak dlatego, że niezależnie od systemu kontroli przemieszczeń towarów wewnątrz Wspólnoty, szczególna rola przypada organom sprawującym nadzór nad transakcjami dotyczącymi obrotu towarami akcyzowymi ze względu na wspólną politykę państw członkowskich w tym zakresie, wagę problemu, a także szeroko pojęty interes Wspólnoty jako całości i poszczególnych państw członkowskich.

Na zakończenie Wnioskodawca zauważył, że została wydana interpretacja indywidualna nr IPPP3/443-86/13-2/JK dnia 24 kwietnia 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w bardzo podobnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania stawki 0% VAT w sprzedaży (wewnątrzwspólnotowej dostawie) towaru akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio do składu podatkowego w Niemczech, a kupującym była osoba prawna niebędąca podatnikiem podatku VAT w UE. Na podstawie cytowanej interpretacji, organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z wyżej cytowanych przepisów wynika, iż dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Ponadto, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywca towarów winien być podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2 natomiast dostawca towaru winien być zarejestrowany jako podatnik VAT UE na terytorium Polski.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Przy czym przepis art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, iż warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.), dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

uchylony

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w przypadku, gdy dokumenty wymienione w cyt. wyżej art. 42 ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami w świetle art. 42 ust. 11 ustawy, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana.

Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Ten ostatni warunek, od którego spełnienia zależy potraktowanie danej dostawy jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, dotyczy udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia. Koncentruje się on zatem na faktycznych, a nie prawnych aspektach transakcji. Powyższy warunek został określony wprost w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym ważne jest to, aby posiadane przez podatnika dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatnikiem VAT-UE prowadzi jednoosobową działalność polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych, a także pozwolenie na przemieszczanie wyrobów tytoniowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedawać (dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) towar akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy:

a.

kontrahentowi zagranicznemu z siedzibą w kraju trzecim (tekst jedn.: w kraju niebędącym członkiem UE), przy czym kontrahent ten nie jest podatnikiem podatku VAT w UE,

b.

kontrahentowi zagranicznemu z siedzibą w kraju członkowskim UE innym niż terytorium Polski, ale nieposiadającemu ważnego i aktywnego numeru VAT UE.

W obydwu przypadkach towar akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest transportowany z polskiego składu podatkowego do składu podatkowego znajdującego się na terytorium jednego z krajów członkowskich UE (innym jednak niż terytorium RP) zgodnie z życzeniem kupującego. Wnioskodawca wystawi kupującym w obydwu przypadkach fakturę ze stawką 0% VAT. Zainteresowany będzie posiadał dowody, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o podatku VAT, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do innego składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE, tj. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia tzn. drugiego składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE (innym niż terytorium RP), kopię faktury, listę pakunkową przewożonych towarów oraz potwierdzenie zwrotne otrzymania towarów akcyzowych wystawione w systemie zgłoszeń celnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych EMCS, które na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, automatycznie kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż kontrahent zagraniczny opisany w niniejszym wniosku pod literą a) i b) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku VAT. Zainteresowany będzie posiadał ponadto dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o podatku VAT, tj. dokumenty potwierdzające zapłatę za towar, dowód potwierdzenia przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Przedmiotowe dokumenty są w posiadaniu Wnioskodawcy przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W przypadku dokumentu potwierdzającego zapłatę za towar, termin posiadania takiego potwierdzenia jest uzależniony od terminu płatności, który może, ale nie musi być zbieżny z terminem złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedawać towar akcyzowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, kontrahentowi zagranicznemu z siedzibą w kraju trzecim bądź w kraju członkowskim UE będącemu podatnikiem, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy, przy czym towar w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie przetransportowany zgodnie z dyspozycją kupującego z polskiego składu podatkowego do składu podatkowego znajdującego się na terytorium jednego z krajów członkowskich UE (innym niż terytorium kraju) stwierdzić należy, że przedmiotowe transakcje będą stanowiły wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie uznać należy, iż w przypadku gdy - jak wskazano we wniosku - Zainteresowany przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie w posiadaniu dokumentów, z których będzie jednoznacznie wynikało, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do miejsca ich przeznaczenia znajdującego się na terytorium UE (innym niż terytorium RP) to będzie uprawniony do opodatkowania przedmiotowych transakcji stanowiących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, stawką podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl