IPTPP2/443-542/14-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-542/14-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie kredy granulowanej - wapna nawozowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie kredy granulowanej - wapna nawozowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z siedzibą w... sprzedaje rolnikom kredę nawozową w postaci granulatu. Do granulacji sprowadzana jest kreda mielona z Kopalni... pod własną nazwą.... (dostawca firma...).

Spółka zakupiła linię technologiczną do granulowania kredy mielonej. Linia technologiczna składa się z rozdrabniacza, mieszalnika, granulatora, suszarni oraz zespołu sit. Poszczególne elementy linii technologicznej połączone są przenośnikami. Proces technologiczny przedstawia się następująco: zakupiona kreda mielona jest domielana na urządzeniu rozdrabniającym, następnie za pomocą przenośnika transportowana do mieszalnika, gdzie w zależności od jej zawilgocenia dodawana jest odpowiednia ilość wody. W mieszalniku powstają zalążki granul, które transportowane są do granulatora. Obracający się granulator tworzy właściwe granule o kształcie zbliżonym do kuli. Kolejnym etapem technologicznym jest suszenie produktu (odparowanie wody zadanej w mieszalniku). Tak powstała kreda granulowana jest następnie leżakowana przez ok. 3 dni. Ostatnim etapem technologicznym jest proces odsiewania nadziarna i podziarna, celem uzyskania granuli odpowiedniej do stosowania w siewnikach rolniczych.

Proces technologiczny nie zmienia właściwości chemicznych produktu. Kreda granulowana po wysianiu w ziemi rozpada się i ma granulację kredy mielonej. Granulacja kredy ułatwia pracę rolnikom, powoduje, że mogą ją wysiewać za pomocą siewników, co jest niemożliwe w przypadku kredy mielonej. W zależności od potrzeb rolników będzie sprzedawana luzem lub w workach. Spółka sprzedaje kredę pod własną nazwą "...", wyłącznie na potrzeby rolników do odkwaszania gleby.

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 29 stycznia 2013 r. została przez tut. Organ wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP/443-922/12/PR, w której została określona stawka podatku VAT na produkowaną przez Zainteresowanego kredę granulowaną w wysokości 23%. Wnioskodawca zastosował się do tej interpretacji i sprzedaje "..." z ww. stawką. Spółka produkuje jakościowo dobry produkt, jednakże ma bardzo duże trudności ze sprzedażą, ponieważ firmy z którymi konkuruje na rynku sprzedają kredę granulowaną ze stawką 8% VAT. Klient kupując kredę ze stawką VAT 8% angażuje mniej pieniędzy w zakup towaru. Ponadto nie musi dodatkowo zatrudniać pracowników do dodatkowych prac biurowych - zbieranie i archiwizowanie zaświadczeń od rolników zgodnie z paragrafem 7 pkt 4 i pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Firmy, które sprzedają kredę granulowaną ze stawką 8% posiadają interpretacje indywidualne zezwalające na sprzedaż z taką stawką VAT, np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-678/12/TS z dnia 27 lipca 2012 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kreda granulowana - wapno nawozowe 07a, PKWiU 08.11.30.0. otrzymywana z kredy mielonej, bez zmiany składu chemicznego ani dodatkowych uzdatnień, przeznaczona wyłącznie na potrzeby rolnictwa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki w wysokości 7%, a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - zgodnie z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług - wg stawki 8%, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 21 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedawana kreda nawozowa w formie granulowanej powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki w wysokości 7%, a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - zgodnie z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług - wg stawki 8%, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 21 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie: kreda mielona, nawozowa, ponieważ sprzedaż na tym samym rynku towaru ze stawką podatku od towarów i usług 8% i 23% powoduje niezdrową konkurencję i w tym przypadku Wnioskodawca jest stroną pokrzywdzoną, a nadto stosowanie różnych stawek podatkowych dla tego samego produktu powoduje niedające się pogodzić z zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej sprzeczności w stosowaniu obowiązujących przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy obowiązującego art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 21 ww. załącznika nr 3 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie:

1.

kreda mielona, pastewna,

2.

kreda mielona, nawozowa,

3.

mączka dolomitowa.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje rolnikom kredę nawozową w postaci granulatu. Do granulacji sprowadzana jest kreda mielona z Kopalni... pod własną nazwą.... (dostawca firma...). Spółka zakupiła linię technologiczną do granulowania kredy mielonej. Linia technologiczna składa się z rozdrabniacza, mieszalnika, granulatora, suszarni oraz zespołu sit. Poszczególne elementy linii technologicznej połączone są przenośnikami. Proces technologiczny przedstawia się następująco: zakupiona kreda mielona jest domielana na urządzeniu rozdrabniającym, następnie za pomocą przenośnika transportowana do mieszalnika, gdzie w zależności od jej zawilgocenia dodawana jest odpowiednia ilość wody. W mieszalniku powstają zalążki granul, które transportowane są do granulatora. Obracający się granulator tworzy właściwe granule o kształcie zbliżonym do kuli. Kolejnym etapem technologicznym jest suszenie produktu (odparowanie wody zadanej w mieszalniku). Tak powstała kreda granulowana jest następnie leżakowana przez ok. 3 dni. Ostatnim etapem technologicznym jest proces odsiewania nadziarna i podziarna, celem uzyskania granuli odpowiedniej do stosowania w siewnikach rolniczych. Proces technologiczny nie zmienia właściwości chemicznych produktu. Kreda granulowana po wysianiu w ziemi rozpada się i ma granulację kredy mielonej. Granulacja kredy ułatwia pracę rolnikom, powoduje, że mogą ją wysiewać za pomocą siewników, co jest niemożliwe w przypadku kredy mielonej. W zależności od potrzeb rolników będzie sprzedawana luzem lub w workach. Spółka sprzedaje kredę pod własną nazwą, wyłącznie na potrzeby rolników do odkwaszania gleby.

Należy zauważyć, iż ustawodawca, w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 21 "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany" wymienił towary o symbolu PKWiU ex 08.11.30.0 do których ma zastosowanie obniżona stawka w wysokości 8% i są to wyłącznie:

1.

kreda mielona, pastewna,

2.

kreda mielona, nawozowa,

3.

mączka dolomitowa.

Oznacza to, iż ustawodawca zawęził stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% do towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 08.11.30.0 tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania, tzn. do kredy mielonej pastewnej, kredy mielonej nawozowej oraz mączki dolomitowej.

W związku z tym należy stwierdzić, iż preferencyjna stawka nie ma zastosowania do innych towarów mieszczących się w pozycjach PKWiU 08.11.30.0 - w tym do wymienionej we wniosku kredy granulowanej - wapna nawozowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż pomimo - jak wskazał Wnioskodawca - kreda granulowana - wapno nawozowe mieści się w grupowaniu 08.11.30.0, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r., to jednakże towar ten nie jest produktem wymienionym pod pozycją 21 załącznika nr 3 do ustawy tj.: kredą mieloną pastewną, kredą mieloną nawozową czy też mączką dolomitową. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania stawka podatku w wysokości 8%.

Reasumując, sprzedaż kredy granulowanej - wapna nawozowego będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej ITPP1/443-678/12/TS, tut. Organ pragnie podkreślić, iż w identycznym stanie prawnym i identycznym stanie faktycznym rozstrzygnięcia powinny być identyczne. Cel ten osiągany jest poprzez zastosowanie odpowiednich przepisów Ordynacji podatkowej. Zauważyć w tym miejscu należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 tej ustawy, zgodnie z którym "Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość (...)". Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o zdarzenie przyszłe w nim przedstawione.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl