IPTPP2/443-536/11-4/PM - Możliwość ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-536/11-4/PM Możliwość ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) został uzupełniony o stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Od 1 lipca 2008 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dorabiając do emerytury. W trakcie składania wniosku Wnioskodawca został zobligowany do podania kodu określającego działalność gospodarczą według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Została ona wpisana pod numerem:

* 71.12.Z "działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne",

* 43.99.Z "pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane",

* 41.20.Z "roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych"

W czasie wyboru formy opodatkowania został poinformowany, że przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie określonym numerem kodu PKD 71.12.Z nie może zostać zwolniony z podatku VAT ze względu na słowa "doradztwo techniczne".

W maju 2011 r. Wnioskodawca powiększył zakres działalności o:

* 71.11.Z to jest "działalność w zakresie architektury",

* 71.20.B "pozostałe badania i analizy techniczne"

Z różnych przyczyn działalność określoną kodami PKD 43.99.Z oraz 41.20.Z Wnioskodawca nie wykonywał i nie wykonuje. Praktycznie, korzystając z uprawnień projektanta w specjalności konstrukcyjno - budowlanej i z posiadanego doświadczenia Wnioskodawca wykonuje usługi projektowe na rzecz administracji nieruchomościami, wspólnot mieszkaniowych itp. które polegają na:

I.

opracowaniu projektów, z reguły remontowych takich jak: wymiana stropu, wzmocnieniaścian budynków itp. ustalenie zakresu obowiązków zgodnie z prawem budowlanym przedstawiono poniżej,

II.

wykonywanie okresowej kontroli budynków zgodnie z art. 62 ust. 1. oraz ust. 2 Prawa budowlanego - jest to obligatoryjna kontrola stanu technicznego budynków związana z wymaganiami Prawa budowlanego - która nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek doradztwem technicznym,

III.

wykonywaniu orzeczeń o stanie technicznym budynków wraz z analizą opłacalności remontu - jest to czynność związana z działalnością określoną kodem PKD 71.20.B. "pozostałe badania i analizy techniczne".

Zakres czynności związanych z opracowaniem projektów budowlanych według art. 20 Prawa budowlanego brzmi (dotyczy punktu I).

1.

Do podstawowych obowiązków projektanta należy:

1.

opracowanie projektu obiektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wymaganiami ustawy, przepisami obowiązującymi polskimi normami,

2.

uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień,

3.

wyjaśnieniami wątpliwości dotyczących projektu,

3a) uzgadnianie dokumentów technicznych,

4.

sprawowanie nadzoru autorskiego.

2.

Projektant ma obowiązek zapewnić sprawdzenie projektu architektoniczno - budowlanego pod względem zgodności z przepisami.

W żadnym z ww. czynności (pkt. I, II, III) nie występuję obowiązek doradztwa technicznego i takowego w dotychczasowej praktyce Wnioskodawca nie udzielał.

W piśmie z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2008 r., bez przerwy, do chwili obecnej. Wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca osiągnął za rok 2010 w wysokości 49 994,56 zł (słownie: czterdzieści dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt cztery złotych pięćdziesiąt sześć groszy).

Przewidywana sprzedaż w 2011 r. będzie niższa od kwoty uzyskanej w 2010 r. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy od podatku i usług tj.:

* nie dokonuje importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,

* nie dokonuje świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

* nie jest podatnikiem dokonującym dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

* nie jest podatnikiem dokonującym dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

* nie jest podatnikiem dokonującym dostaw nowych środków transportu,

* nie jest podatnikiem dokonującym dostaw terenów budowlanych, oraz przeznaczonych pod ich zabudowę,

* nie jest podatnikiem świadczącym usługi prawnicze, a także usługi jubilerskie.

W przekonaniu Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi są usługami mającymi wyłącznie charakter usług projektowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy zastosowaniu art. 113 ust. 1 oraz ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą o charakterze usług projektowych budowlanych (opisanych powyżej) może, nie przekraczając kwoty, od której jest naliczany podatek VAT, wystąpić o zwolnienie z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usług projektowych budowlanych powinna być zwolniona z podatku VAT. Projektant budowlany, zgodnie z art. 20 ustawy - Prawo budowlane ustalające obowiązki projektanta, nie świadczy usług w zakresie doradztwa technicznego. W Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007 r. dla usług projektowych w zakresie inżynierii budowlanej nie ma określonego numeru PKD 71.12.Z nie związanego z doradztwem technicznym. Ponadto niektórzy przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie projektowania w budownictwie są zwolnieni z podatku VAT. Stanowi to nierówną konkurencją ponieważ zleceniodawcy (administracje, wspólnoty mieszkaniowe) z reguły nie mogący odliczyć VAT, wybierają tańszą ofertę - bez podatku VAT.

W piśmie z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż działalność firmy którą jednoosobowo prowadzi jest formą dorobienia do emerytury. Ogranicza się ona do wykonywania czterech podstawowych czynności:

1.

wykonywanie inwentaryzacji budowlanej budynków,

2.

wykonywanie projektów budowlanych takich jak: remonty budynków, dobudowy, rozbiórki budynków itp.,

3.

okresowe przeglądy stanu technicznego budynków,

4.

orzeczenia o stanie technicznym budynków.

W przyszłości nie zamierza zmieniać zakresu działalności. Inwestorami zlecającym pracę są: administracje budynków, wspólnoty mieszkaniowe i osoby prywatne.

Pierwsze dwie czynności należą do podstawowych obowiązków projektanta budowlanego. W art. 20 Prawa budowlanego (punkty 1,2,3) określającym podstawowe obowiązki projektanta nie ma mowy o jakimkolwiek doradztwie. Jest to typowa działalność w zakresie inżynierii wykonywana zgodnie z posiadaną wiedzą i uprawnieniami budowlanymi. Czynność określona w punkcie 3 "wykonanie okresowych przeglądów stanu technicznego budynków" jest związana z wymogami Prawa budowlanego, które narzuca administratorom okresowe przeglądy budynków w celu wyeliminowania w porę ewentualnych nieprawidłowości. Przy wykonywaniu przeglądu Wnioskodawca określa stan techniczny poszczególnych elementów budynku i protokół kontroli przedstawia administratorowi. W protokole stwierdza stan faktyczny i nikomu nic nie doradza.

Wykonanie orzeczeń o stanie technicznym budynków polega na badaniach makroskopowych poszczególnych elementów budynków i ustalenie stopnia jego zniszczenia. W tym przypadku również ustala stan faktyczny i nie ma mowy o jakimkolwiek doradztwie.

We wszystkich dotychczasowych fakturach wystawionych przez firmę Wnioskodawcy nie ma mowy wg Wnioskodawcy o doradztwie. Inwestorzy płacą za "wykonanie inwentaryzacji", "wykonanie przeglądu...", "wykonanie orzeczenia" itp. Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli nie pobiera wynagrodzenia za "doradztwo" to znaczy, że czynności tej nie wykonuje.

W związku powyższym uważa, że usługi, które wykonuje mają wyłącznie charakter usług o charakterze projektowym. W przeciwieństwie do prawników, którzy mogą pobierać wynagrodzenia za doradztwo, Wnioskodawca nigdy takiego wynagrodzenia nie otrzymał. Z posiadanej wiedzy wiadomej Wnioskodawcy kilka osób prowadzących identyczną działalność gospodarczą jak Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Przedstawione powyżej fakty są wg Wnioskodawcy zgodne ze stanem rzeczywistym i oczekuje on na decyzję zgodną ze stanem faktycznym i obowiązującymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Wskazać w tym miejscu należy, iż na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali;

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumrozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;

c.

nowych środków transportu;

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

A zatem podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", wymieniono pod pozycją 12 "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego".

W świetle powyższego usługi w zakresie doradztwa - oprócz ww. wyłączeń - nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Z treści wniosku wynika, że od 1 lipca 2008 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność o numerze kodu PKD 71.12.Z. "działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne".

W maju 2011 r. zakres swojej działalności powiększył o kody PKD:

* 71.11.Z "działalność w zakresie architektury",

* 71.20.B "pozostałe badania i analizy techniczne".

Z różnych przyczyn działalność określoną kodami PKD 43.99.Z oraz 41.20.Z Zainteresowany nie wykonywał i nie wykonuje. Korzystając z uprawnień projektanta w specjalności konstrukcyjno - budowlanej i z posiadanego doświadczenia Wnioskodawca wykonuje usługi projektowe na rzecz administracji nieruchomościami, wspólnot mieszkaniowych itp. które polegają na:

I.

opracowaniu projektów, z reguły remontowych. takich jak; wymiana stropu, wzmocnienia ścian budynków itp.,

II.

wykonywanie okresowej kontroli budynków zgodnie z art. 62 ust. 1 oraz ust. 2 Prawa budowlanego - jest to obligatoryjna kontrola stanu technicznego budynków związana z wymaganiami prawa budowlanego - nie mająca nic wspólnego z jakimkolwiek doradztwem technicznym,

III.

wykonywaniu orzeczeń o stanie technicznym budynków wraz z analizą opłacalności remontu - jest to czynność związana z działalnością określoną kodem PKD 71.20.B. "pozostałe badania i analizy techniczne"

W żadnej z ww. czynności (pkt I, II, III) nie występuje obowiązek doradztwa technicznego i w dotychczasowej praktyce Wnioskodawca nie udzielał.

Wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług u Wnioskodawcy w roku 2010 wyniosła 49 994,56 zł. Przewidywana sprzedaż w roku 2011 będzie niższa od kwoty uzyskanej w roku poprzednim 2010. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy od podatku i usług, i w przekonaniu Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi są usługami mającymi wyłącznie charakter usług projektowych.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy wskazać, iż termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z dziedzin technicznych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Należy stwierdzić, że istotne znaczenie ma tu charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje żadnych czynności, których istotą jest jakikolwiek rodzaj doradztwa (inżynieryjne, techniczne, czy też inne) a także - jak wskazał sam Zainteresowany - nie wykonuje pozostałych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy i nie przekroczył kwoty wymienionej w art. 113 ust. 1 ustawy, to może stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy dokonać ponownego wyboru zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT nie jest możliwy od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym. Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przysługuje od początku roku podatkowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o przedstawiony zaistniały stan faktyczny, w którym jednoznacznie stwierdzono, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami mającymi wyłącznie charakter usług projektowych, a doradztwa technicznego w dotychczasowej praktyce Wnioskodawca nie udzielał.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl