IPTPP2/443-521/12-4/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-521/12-4/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W dniu 25 czerwca 2010 r. Wnioskodawca zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie Projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Oś Priorytetowa I Nowoczesna Gospodarka, Działanie 1.3 Wspieranie Innowacji (aneks z dn. 21 września 2010 r.). Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków Budżetu Państwa. Całkowita wartość projektu wynosi 76.999.486,04 PLN, z tego dofinansowanie: 69.299.537,43 PLN, w tym EFRR: 65.449.563,13 PLN, Budżet Państwa: 3.849.974,30 PLN; środki własne 7.699.948,61 PLN.

Gmina jako Beneficjent zobowiązana jest do składania Instytucji Pośredniczącej - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wniosków o płatność, w których wykazuje wszystkie wydatki kwalifikowalne w ujęciu brutto, jakie poniosła na realizację projektu w okresie objętym wnioskiem. W ten sposób Wnioskodawca otrzymuje refundację wydatków sfinansowanych ze środków Beneficjenta. Zakończenie realizacji Projektu nastąpi z końcem 2012 r.

Przedmiot projektu w największym skrócie stanowi:

1.

Przygotowanie terenów inwestycyjnych w dzielnicy...: etap 1 - przebudowa ulic:,... oraz budowa ul...... wraz z uzbrojeniem i infrastrukturą towarzyszącą oraz etap 2 - budowa ul...... wraz z uzbrojeniem i infrastrukturą towarzyszącą;

2.

Budowa.... Parku...... wraz z podstawowym wyposażeniem.

Wobec powyższego w ramach realizacji rzeczowej projektu wyodrębniono następujące zadania:

* Przebudowa ulic: i.... oraz budowa ul..... wraz z uzbrojeniem i infrastrukturą towarzyszącą;

* Budowa ul..... (730 m) wraz z uzbrojeniem i infrastrukturą towarzyszącą;

* Budowa..... Parku.... wraz z podstawowym wyposażeniem, w tym: roboty budowlane, rozbiórkowe, instalacyjne i wykończeniowe, podstawowe wyposażenie;

* Budowa przyłącza światłowodowego do szerokopasmowej sieci internetowej);

* Budowa przyłącza do sieci ciepłowniczej;

* Budowa przyłącza do sieci energetycznej

W związku z realizacją zadań: "..." (zadanie zrealizowane) oraz "..." (zadanie zrealizowane) wystąpiły w szczególności następujące produkty: wybudowane drogi gminne o łącznej długości 1.142 m, przebudowane drogi gminne o łącznej długości 1.291 m, infrastruktura towarzysząca: chodniki, ścieżki rowerowe, pasy zieleni, oświetlenie ulic:..., linia zasilająca oświetlenie ul.... o długości 252 m, wodociąg wzdłuż ul...... o długości 894 m, kanał sanitarny wzdłuż ul....... o długości 740 m, kanalizacja teletechniczna wzdłuż ul..... o długości 698 m, wpusty do kanalizacji deszczowej, zlokalizowanej w ul....., powierzchnia wspartych terenów inwestycyjnych (w zakresie dojazdu i uzbrojenia): 7,6 ha.

Przedmiotem zadania"..." jest budowa budynku.... Parku..... przy ulicy....... wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i podstawowym wyposażeniem. Obejmuje ono następujące elementy: budowę budynku głównego....... Parku...., budowę budynków towarzyszących tj. portierni, budynku warsztatowo - magazynowego, stacji trafo i agregatu, budowę niezbędnej infrastruktury technicznej, zagospodarowanie i urządzenie terenu: parkingi, nawierzchnie piesze, obiekty małej architektury, zieleń, dwuczęściowy pawilon rekreacyjny, rozebranie istniejącej zabudowy na terenie inwestycji oraz likwidacja zbędnej infrastruktury technicznej.

W wyniku realizacji zadania powstały następujące produkty: dwukondygnacyjny budynek..... Parku.... o łącznej powierzchni netto 12.132 m2 (według danych z Koncepcji funkcjonalno-przestrzennej..... Parku.... 1); 3 skrzydła...: Inkubator Technologiczny, Centrum Przedsiębiorczości, Centrum Technologiczne; powierzchnia dróg wewnętrznych asfaltowych: 2.859.81 m2; powierzchnia dróg wewnętrznych z kostki brukowej: 9.930,25 m2; powierzchnia parkingów: 4.578,00 m2; powierzchnia chodników, dojazdów: 2.050,60 m2; 394 miejsca parkingowe, w tym 3 dla niepełnosprawnych oraz 4 dla autokarów lub samochodów ciężarowych; budynek portierń:, budynek warsztatowo-magazynowy, budynek trafo/agregatu.

Ponadto w ramach projektu wykonano zadanie "...". Przedmiotem zadania była budowa kanalizacji teletechnicznej dla kabla światłowodowego w relacji Instytut Nawozów Sztucznych -.....Park... oraz instalacja światłowodowa na terenie Parku.

Zapisy Studium Wykonalności Projektu "..." zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej zakładają, że Projekt w ciągu 5-u lat po zakończeniu realizacji zachowa swoje cele oraz nie zmieni swoich właściwości formalno - prawnych. Właścicielem produktów Projektu będzie Wnioskodawca, natomiast za zarządzanie i eksploatację inwestycji będzie odpowiedzialny zewnętrzny operator - zwycięzca postępowania przetargowego, w zakresie..... Parku....oraz Zarząd Dróg Miejskich - jednostka budżetowa Miasta w zakresie dróg przy terenach inwestycyjnych.

Wnioskodawca zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych w drodze przetargu nieograniczonego, wyłonił operatora....... Parku..., którym zostało Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider oraz Fundacja...... - partner. Z wyłonionym w postępowaniu przetargowym Konsorcjum w dniu 17 czerwca 2011 r. została podpisana umowa o zarządzanie Parkiem.

W § 1 ust. 1 ww. umowy Gmina zleca Konsorcjum świadczenie usługi polegającej na wykonywaniu funkcji Operatora zarządzającego Konsorcjum w ramach umowy (§ 2 ust. 1) będzie wykonywało zadania zarządzania.... a w szczególności: Administrowanie majątkiem tworzącym...; Prowadzenie - w zakresie wynikającym z umowy o dofinansowanie nr.... z dnia 25 czerwca 2010 r. oraz przy wykorzystaniu zasobów... działalności mającej na celu zapewnienie korzystnych warunków do powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną, w tym udzielanie przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie.... pomocy de minimis lub pomocy publicznej o łącznej wartości 72.000,00 zł, na zasadach opisanych Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowanej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013.

Zapisy umowy w § 2 ust. 2 zakładają, że w celu realizacji zadania wynikającego z § 1, nastąpi przekazanie w użyczenie majątku stanowiącego własność Gminy, składającego się na Park, konsorcjum: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. i Fundacja.

Zgodnie z § 2 ust. 5 umowy, od dnia przekazania majątku konsorcjum: Przedsiębiorstwo....... Sp. z o.o. i Fundacja...., przechodzi na Konsorcjum obowiązek utrzymania użyczonego majątku oraz ponoszenia kosztów związanych z jego eksploatacją, w tym kosztów podatkowych oraz kosztów opłat za korzystanie ze środowiska. Umowa w § 4 zakłada za wykonywanie czynności związanych zarządzaniem.... wynagrodzenie dla operatora. § 7 ust. 1 umowy zakłada, że Wykonawca ma prawo osiągać przychody z tytułu zgodnego z przedmiotem i celem umowy, wykorzystaniem infrastruktury.... Parku.

W związku z powyższym Gmina nie będzie prowadziła na wytworzonym w ramach Projektu majątku żadnej działalności gospodarczej związanej z osiąganiem dochodów, a w związku z tym nie będzie miała prawa i możliwości odzyskania podatku VAT. Zarówno Studium Wykonalności Projektu jak i podpisana z operatorem.... umowa zakłada, że Gmina w pierwszych latach funkcjonowania...., ponosić będzie jedynie koszty związane z wynagrodzeniem dla operatora realizującego założenia Projektu.

Operatorem Parku jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider i Fundacja - partner, który jest odrębnym podmiotem gospodarczym, będący odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Dochody za korzystanie z utworzonego mienia osiąga Operator Parku czyli Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider i Fundacja - partner.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Gminę, która jest jedynym Beneficjentem projektu. Wnioskodawca w związku z powierzeniem zarządzania Operatorowi nie wykorzystuje bezpośrednio efektów przedmiotowego projektu. Realizowana w ramach projektu inwestycja należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* pkt 3 wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* pkt 3a działalności w zakresie telekomunikacji,

* pkt 12 zieleni gminnej i zadrzewień,

* pkt 17 wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

* pkt 18 promocji gminy,

* pkt19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Możliwość sfinansowania projektu ze środków unijnych i budżetowych wynika z ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 9 listopada 2000 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275) i Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. (Dz. U. Nr 70, poz. 604).

W piśmie z dnia 9 sierpnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w związku z powierzeniem zarządzania.... zewnętrznemu Operatorowi, nie wykorzystuje bezpośrednio efektów przedmiotowego projektu, w związku z tym dokonane przez Zainteresowanego zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." Wnioskodawca (Beneficjent), będąc płatnikiem podatku VAT, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z wyżej opisanym stanem nie będzie pozyskiwał żadnych dochodów i dlatego nie będzie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, działalności w zakresie telekomunikacji, zieleni gminnej i zadrzewień, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 3, pkt 3a, pkt 12, pkt 17, pkt 18 i pkt 19 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w dniu 25 czerwca 2010 r. zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie Projektu pn."..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Oś Priorytetowa I Nowoczesna Gospodarka, Działanie 1.3 Wspieranie Innowacji. Zapisy Studium Wykonalności Projektu ".." zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej zakładają, że Projekt w ciągu 5-u lat po zakończeniu realizacji zachowa swoje cele oraz nie zmieni swoich właściwości formalno - prawnych. Właścicielem produktów Projektu będzie Wnioskodawca, natomiast za zarządzanie i eksploatację inwestycji będzie odpowiedzialny zewnętrzny operator - zwycięzca postępowania przetargowego, w zakresie.... Paku..oraz Zarząd Dróg Miejskich - jednostka budżetowa Miasta w zakresie dróg przy terenach inwestycyjnych.

Wnioskodawca zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych w drodze przetargu nieograniczonego, wyłonił operatora Parku, którym zostało Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider, oraz Fundacja - partner. Z wyłonionym w postępowaniu przetargowym Konsorcjum w dniu 17 czerwca 2011 r. została podpisana umowa nr-WRP/BZP - 11/2011 o zarządzanie Parkiem.

W ww. umowie Wnioskodawca zleca Konsorcjum świadczenie usługi polegającej na wykonywaniu funkcji Operatora zarządzającego Konsorcjum w ramach umowy będzie wykonywało zadania zarządzania a w szczególności: Administrowanie majątkiem tworzącym....; Prowadzenie przy wykorzystaniu zasobów.... działalności mającej na celu zapewnienie korzystnych warunków do powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną.

Zapisy umowy zakładają że, w celu realizacji powyższego zadania, nastąpi przekazanie w użyczenie majątku stanowiącego własność Wnioskodawcy, składającego się na Park, konsorcjum Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. i Fundacja.

Od dnia przekazania majątku konsorcjum: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. i Fundacja..., przechodzi na Konsorcjum obowiązek utrzymania użyczonego majątku oraz ponoszenia kosztów związanych z jego eksploatacją, w tym kosztów podatkowych oraz kosztów opłat za korzystanie ze środowiska. Umowa zakłada za wykonywanie czynności związanych zarządzaniem.... wynagrodzenie dla operatora. Umowy zakłada również, że Wykonawca ma prawo osiągać przychody z tytułu zgodnego z przedmiotem i celem umowy, wykorzystaniem infrastruktury Parku.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie prowadził na wytworzonym w ramach Projektu majątku żadnej działalności gospodarczej związanej z osiąganiem dochodów. Zarówno Studium Wykonalności Projektu jak i podpisana z operatorem umowa zakłada, że Gmina w pierwszych latach funkcjonowania, ponosić będzie jedynie koszty związane z wynagrodzeniem dla operatora realizującego założenia Projektu.

Operatorem...Parku...jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider i Fundacja - partner, który jest odrębnym podmiotem gospodarczym, będący odrębnym podatnikiem podatku VAT. Dochody za korzystanie z utworzonego mienia osiąga Operator Parku czyli Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. - lider i Fundacja - partner.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, który jest jedynym Beneficjentem projektu. Wnioskodawca w związku z powierzeniem zarządzania Operatorowi nie wykorzystuje bezpośrednio efektów przedmiotowego projektu. Realizowana w ramach projektu inwestycja należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 3, pkt 3a, pkt 12, pkt 17, pkt 18 i pkt 19. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż w związku z powierzeniem zarządzania zewnętrznemu Operatorowi, nie wykorzystuje bezpośrednio efektów przedmiotowego projektu, w związku z tym dokonane przez Zainteresowanego zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ma prawo do odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług nabytych w związku z realizacją zadania pn. "...".

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia używający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie majątku stanowiącego własność Gminy, składającego się na Park, w nieodpłatne użytkowanie konsorcjum firm) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępnienia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ poniesione wydatki w ramach tej inwestycji nie są związane z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl