IPTPP2/443-520/12-2/JN - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-520/12-2/JN Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.

Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak: m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca przedstawił najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Koordynator:.

2.

Okres realizacji: 3 grudnia 2012 r. - 10 lutego 2014 r.

3.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007 - 2013

4.

Przedmiot projektu (opis): Projekt stanowi odpowiedź na konkurs ogłoszony 20 marca 2012 r. w ramach III naboru wniosków poddziałania 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw TYP PROJEKTU 2 Zakup maszyn, urządzeń, wyposażenia oraz wartości niematerialnych i prawnych dla laboratoriów w szkołach wyższych i innych jednostkach naukowych, prowadzących badania na rzecz nowoczesnych technologii produkcyjnych Kategoria interwencji 02 Infrastruktura B+RT (w tym wyposażenie w sprzęt, oprzyrządowanie i szybkie sieci informatyczne łączące ośrodki badawcze) oraz specjalistyczne ośrodki kompetencji technologicznych. Realizowany projekt jest samodzielną i niezależną częścią całościowego przedsięwzięcia wynikającego z planu strategicznego, który przewiduje stworzenie realnego kompleksu nowoczesnych laboratoriów na potrzeby procesu wykonywania prac badawczo - rozwojowych na rzecz przedsiębiorstw. Przedmiotowy projekt stanowi odpowiedź na najważniejsze potrzeby środowiska naukowego oraz większości małych, średnich i dużych podmiotów gospodarczych. Unowocześnienie infrastruktury technicznej jest niezbędne do prowadzenia aktualnych i atrakcyjnych rynkowo prac badawczych dla szeroko rozumianego przemysłu.

5.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: W ramach przedmiotowego projektu planowane jest dokonanie zakupu Aparatury naukowo - badawczej na potrzeby Specjalistycznego ośrodka. Specyfikacja zakupywanego sprzętu:

* Trójkanałowy system pomiaru i analizy wyładowań niezupełnych (WNZ) bazujący na pomiarze ładunku,

* Czterokanałowy system pomiaru i analizy sygnałów akustycznych generowanych przez wyładowania niezupełne,

* Miernik odpowiedzi częstotliwościowej FRA uzwojeń transformatorów elektroenergetycznych wraz z oprogramowaniem, komputerem pomiarowym oraz oprzyrządowaniem,

* Miernik i analizator FDS,

* Kamera wyładowań koronowych w paśmie UV,

* Miernik RVM+PDC,

* Przenośne urządzenie do badania transformatorów elektroenergetycznych,

* Ksero kolorowe,

* Drukarka laserowa kolorowa.

6.

Efekty projektu: Efektem będzie powstanie Specjalistycznego ośrodka wyposażonego w aparaturę naukowo - badawczą w zakresie diagnostyki technicznej zakupioną w ramach przedmiotowego projektu.

7.

Beneficjenci projektu: Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca.

8.

Korzystanie z efektów projektu, sposób i zasady:Bezpośrednim odbiorcami projektu będzie kadra naukowo - badawcza Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału - poprzez dostęp do specjalistycznego ośrodka mogącego realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo - rozwojowych, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni. Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo - rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu - poprzez zwiększony napływ przedsiębiorców zewnętrznych oraz powstawanie nowych podmiotów gospodarczych, co na pewno wpłynie korzystnie na ożywienie sfery społeczno - gospodarczej całego regionu Województwa. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne. Efekty projektu będą ogólnie i nieodpłatnie dostępne, ponieważ wynika to bezpośrednio z charakteru prowadzonej inwestycji i zakładanego powszechnego dostępu do efektów podejmowanych badań i prac badawczo - rozwojowych. Wyniki prac będą powszechnie dostępne w postaci artykułów publikowanych na konferencjach i w specjalistycznych czasopismach. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem inwestycji będzie Wnioskodawca.

9.

Zrealizowany projekt nie będzie generował przychodów.

10.

Sprzęt zakupiony do projektu, który nie zostanie zużyty w toku projektu - po skończonej realizacji projektu będzie wykorzystywany do działalności statutowej naukowo - badawczej nieodpłatnej, a wyniki prac będą powszechnie dostępne w postaci artykułów naukowych publikowanych na konferencjach i w specjalistycznych czasopismach. Eksploatacją laboratorium (a tym samym zakupionego w ramach przedmiotowego projektu sprzętu) będzie się zajmował Wydział, z osobą dziekana na czele, który zapewni trwałość instytucjonalną, organizacyjną i finansową inwestycji w okresie dłuższym niż 5 lat od chwili zakończenia realizacji projektu. Koszty utrzymania i eksploatacji laboratoriów będą uwzględniane w corocznym planie budżetowym Wnioskodawcy.

11.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca.

Projekt stanowi odpowiedź na konkurs ogłoszony 20 marca 2012 r. w ramach III naboru wniosków poddziałania 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw TYP PROJEKTU 2 Zakup maszyn, urządzeń, wyposażenia oraz wartości niematerialnych i prawnych dla laboratoriów w szkołach wyższych i innych jednostkach naukowych, prowadzących badania na rzecz nowoczesnych technologii produkcyjnych Kategoria interwencji 02 Infrastruktura B+RT (w tym wyposażenie w sprzęt, oprzyrządowanie i szybkie sieci informatyczne łączące ośrodki badawcze) oraz specjalistyczne ośrodki kompetencji technologicznych.

Realizowany projekt jest samodzielną i niezależną częścią całościowego przedsięwzięcia wynikającego z planu strategicznego, który przewiduje stworzenie realnego kompleksu nowoczesnych laboratoriów na potrzeby procesu wykonywania prac badawczo - rozwojowych na rzecz przedsiębiorstw. Przedmiotowy projekt stanowi odpowiedź na najważniejsze potrzeby środowiska naukowego oraz większości małych, średnich i dużych podmiotów gospodarczych. Unowocześnienie infrastruktury technicznej jest niezbędne do prowadzenia aktualnych i atrakcyjnych rynkowo prac badawczych dla szeroko rozumianego przemysłu.

W ramach przedmiotowego projektu planowane jest dokonanie zakupu Aparatury naukowo - badawczej na potrzeby Specjalistycznego ośrodka w zakresie diagnostyki technicznej.

Bezpośrednim odbiorcami projektu będzie kadra naukowo - badawcza Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału - poprzez dostęp do specjalistycznego ośrodka mogącego realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo - rozwojowych, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni.

Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo - rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu - poprzez zwiększony napływ przedsiębiorców zewnętrznych oraz powstawanie nowych podmiotów gospodarczych, co na pewno wpłynie korzystnie na ożywienie sfery społeczno - gospodarczej całego regionu Województwa. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne.

Efekty projektu będą ogólnie i nieodpłatnie dostępne, ponieważ wynika to bezpośrednio z charakteru prowadzonej inwestycji i zakładanego powszechnego dostępu do efektów podejmowanych badań i prac badawczo - rozwojowych. Wyniki prac będą powszechnie dostępne w postaci artykułów publikowanych na konferencjach i w specjalistycznych czasopismach. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem inwestycji będzie Wnioskodawca.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl