IPTPP2/443-512/13-6/IR - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych wypłacanych przez spółkę na rzecz kontrahentów w związku osiągnięciem lub przekroczeniem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-512/13-6/IR Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych wypłacanych przez spółkę na rzecz kontrahentów w związku osiągnięciem lub przekroczeniem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.) oraz z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania wypłacanej premii pieniężnej jako wynagrodzenie za świadczenie usług - jest nieprawidłowe,

* nieuznania wypłacenia premii pieniężnej za odrębną, od dostawy towarów, czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz sposobu udokumentowania przyznania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania wypłacanej premii pieniężnej jako wynagrodzenie za świadczenie usług, nieuznania wypłacenia premii pieniężnej za odrębną, od dostawy towarów, czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz sposobu udokumentowania przyznania premii pieniężnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 sierpnia 2013 r. oraz z dnia 17 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako sprzedający zawarł ze swoim kontrahentem umowę, na mocy której kontrahent zobowiązał się do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług polegających na podejmowaniu czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów należących do sprzedającego celem zwiększenia udziału sprzedającego w rynku towarów handlowych oferowanych przez sprzedającego. Tytułem wynagrodzenia za świadczone usługi, sprzedawca zapłaci kontrahentowi premię pieniężną, której podstawę wyliczenia stanowić będzie wartość sprzedaży netto zafakturowanej dla kontrahenta pomniejszona o dokonane zwroty.

W piśmie z dnia 27 sierpnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W zamian za przyznanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenia przez kontrahenta usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym ani też kontrahent nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy.

Kontrahent świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi marketingowe na podstawie odrębnej umowy za wynagrodzeniem w niej ustalonym.

W umowie ustalającej zasady przyznawania premii pieniężnej nie są określone jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Wnioskodawcy, tym samym nie ma też zapisów o sposobie potwierdzania tych działań. Przyznanie (wypłata) premii pieniężnej nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak np. odpowiednie eksponowanie przez kontrahenta towarów, czy też reklamy towarów Wnioskodawcy. Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od niedokonywania przez kontrahenta nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Wypłacana premia pieniężna wyliczana jest w stałym procencie niezależnie od wartości dokonanych obrotów przez partnerów handlowych w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli kontrahent nie dokona zakupów premia pieniężna nie zostanie wypłacona.

W piśmie z dnia 17 września 2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu w zakresie doprecyzowania w sposób jednoznaczny przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Zainteresowany wskazał, iż przedstawiając opis stanu faktycznego jedynie zacytował umowę, która w istocie zawiera w sobie takie postanowienia jak zapis, iż kontrahent zobowiązał się do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług polegających na czynnościach zmierzających do intensyfikacji sprzedaży. Tym niemniej w piśmie z dnia 27 sierpnia 2013 r. przedstawił rzeczywisty stan faktyczny. W związku z powyższym, podtrzymuje w całości swoje oświadczenia z dnia 27 sierpnia 2013 r. i odpowiadając na postawione pytania oświadcza, że wypłacenie premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz Wnioskodawcy ze strony kontrahenta. Wypłacenie premii pieniężnej uzależnione jest wyłącznie od wartości sprzedaży dokonanej na rzecz kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż wypłacana przez niego na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży netto zafakturowanej dla kontrahenta nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinno być rozliczane poprzez wystawienie faktury korygującej przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu wartości sprzedaży netto stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwaną dalej ustawą o VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania. Wynagrodzenie wypłacane kontrahentowi z tytułu wartości sprzedaży netto jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a jej rozliczenie nastąpi poprzez wystawienie faktury korygującej przez Wnioskodawcę.

Bowiem jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT).

Zdaniem Zainteresowanego, wskazać należy, że Minister Finansów w dniu 27 listopada 2012 r. wydał interpretację ogólną (sygn....) dotyczącą opodatkowania podatkiem VAT bonusów (premii pieniężnych). W interpretacji przyjęto, iż premia pieniężna stanowi rabat o ile występuje ścisły związek pomiędzy wypłacaną premią pieniężną a zrealizowanymi dostawami. Zdaniem Ministra Finansów związek taki jest identyfikowalny w przypadku premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Minister Finansów wskazał ponadto, że udzielenie premii pieniężnej za dany okres wywołuje efekt ekonomiczny analogiczny do sytuacji udzielenia rabatu, co powinno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ustawy o VAT. Konkludując, Minister Finansów przyjął, że udzielanie premii pieniężnych powinno być rozliczane przy zastosowaniu faktur korygujących, podkreślając równocześnie, że w przypadku gdy obrót został udokumentowany fakturą, w pełni logicznym jest udokumentowanie jego obniżenia fakturą (fakturą korygującą pierwotną fakturę).

W interpretacji powołano wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdzające zasadność prezentowanego poglądu m.in. uchwałę siedmioosobowego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* uznania wypłacanej premii pieniężnej jako wynagrodzenie za świadczenie usług - jest nieprawidłowe,

* nieuznania wypłacenia premii pieniężnej za odrębną, od dostawy towarów, czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz sposobu udokumentowania przyznania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Konstrukcja podstawy opodatkowania w ustawie o VAT, odpowiadająca w swej istocie konstrukcji określonej w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, oparta jest na założeniu proporcjonalności VAT do ceny towarów i usług. Każda bowiem transakcja podlega podatkowi od towarów i usług obliczonemu w sposób proporcjonalny do ceny otrzymanej przez podatnika jako świadczenie wzajemne za dostarczone towary lub usługi z uwzględnieniem stawki, jaka ma zastosowanie do dostawy lub świadczenia takich towarów i usług.

Należy mieć na uwadze, iż konstrukcja podstawy opodatkowania pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jeśli podstawa opodatkowania przewyższa kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, przynajmniej w części poniesie on ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby zasadę neutralności tego podatku. Zwrócił na to uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-317/94 Elida Gibbs, stwierdzając, że: "Nie byłoby zatem zgodne z dyrektywą gdyby podstawa opodatkowania użyta do obliczenia podatku należnego od producenta jako podatnika, przekraczała kwotę ostatecznie przez niego otrzymaną. Gdyby bowiem tak było, zasada neutralności VAT w stosunku do podatników, do których należy przecież także producent, nie byłaby spełniona" (pkt 28).

W tym miejscu zauważyć należy, iż ani w dyrektywie VAT ani też w ustawie o podatku od towarów i usług prawodawca nie zdefiniował pojęcia "premia pieniężna" czy też "rabat". Rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Zatem rabat ma niewątpliwie bezpośredni wpływ na wartość konkretnej transakcji (dostawy lub usługi) i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny). Tak rozumiany rabat powinien obniżyć podstawę opodatkowania. Rozróżnia się rabaty przyznawane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny) wymaga wystawienia faktury korygującej.

Celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług. Należy przy tym mieć na uwadze, że sama wola podatnika, znajdująca odzwierciedlenie w treści czynności prawnej, nie może określać charakteru prawnego świadczenia w oderwaniu od jego obiektywnych cech, bowiem nie nazwa, lecz treść świadczenia decyduje o tym jaki ma ono charakter. Nazwanie przez strony umowy danego świadczenia premią nie wyłącza zatem możliwości kwalifikacji tego świadczenia jako rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy.

Warunkiem zatem uznania, iż premia pieniężna stanowi w istocie rabat, jest wykazanie ścisłego związku pomiędzy premią pieniężną a zrealizowanymi dostawami.

W przypadku premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów taki związek jest identyfikowalny, bowiem dopiero zrealizowanie wszystkich dostaw (nie tylko jednej z nich) zapewnia osiągnięcie zakładanego poziomu obrotów uprawniającego do uzyskania premii pieniężnej. Premia pieniężna z tytułu osiągnięcia określonych obrotów przez kupującego jest zatem jednocześnie związana z każdą dostawą z osobna (bez jej realizacji warunek uprawniający do uzyskania premii nie zostałby spełniony) oraz z wszystkimi dostawami łącznie (zrealizowanie dopiero wszystkich dostaw generujących określony poziom obrotów uprawnia do przyznania premii pieniężnej). W związku z tym przyjęcie, że premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą, nie znajduje uzasadnienia. Bez którejkolwiek bowiem z tych poszczególnych dostaw, mających wpływ na określony poziom obrotów uprawniający do przyznania premii pieniężnej, premia nie zostałaby wypłacona. Relacja ta staje się szczególnie widoczna w przypadku, gdy prawo do przyznania premii pieniężnej i/lub jej wysokość, uzależniona jest od określonego między stronami poziomu obrotów osiągniętego w danym czasie, który ustalany jest na podstawie faktur dokumentujących dokonane w tym czasie dostawy.

Zauważyć należy, że efekt ekonomiczny przyznania premii pieniężnej wyrażonej procentowo w stosunku do obrotów uzyskanych w danym okresie oraz udzielenia rabatu w stosunku do wszystkich transakcji z określonym kontrahentem w tymże okresie, z uwzględnieniem tego samego procentu, jest zbliżony w tym sensie, że wiąże się z przekazaniem nabywcy przez sprzedawcę określonej kwoty premii obliczonej procentowo w stosunku do obrotów lub odpowiadającej jej kwoty rabatu ustalonego w stosunku do poszczególnych transakcji, z uwzględnieniem tego samego procentu. Podobnie jest w przypadku premii pieniężnej określonej kwotowo.

Niewątpliwie zatem premia pieniężna za dany okres, w ujęciu ekonomicznym, sprowadza się w istocie do dokonania przez sprzedawcę na rzecz nabywcy zwrotu części uiszczonego wynagrodzenia z tytułu uprzednio dokonanych w danym okresie z nabywcą transakcji - w następstwie czego zmniejszeniu ulega wcześniej określona jego łączna wartość, a tym samym proporcjonalnemu pomniejszeniu ulega wartość wynagrodzenia z tytułu pojedynczych transakcji, zawartych w danym okresie.

Zatem stwierdzić należy, iż sprzedawca dysponuje wynagrodzeniem (z tytułu wszystkich zrealizowanych dostaw), które jest następnie pomniejszone o udzieloną premię pieniężną, wywołującą efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia rabatu, co winno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, w przeciwnym bowiem razie dojdzie do naruszenia zasady neutralności podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jako sprzedający zawarł ze swoim kontrahentem umowę, na mocy której kontrahent zobowiązał się do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług polegających na podejmowaniu czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów należących do sprzedającego celem zwiększenia udziału sprzedającego w rynku towarów handlowych oferowanych przez sprzedającego. Tytułem wynagrodzenia za świadczone usługi, sprzedawca zapłaci kontrahentowi premię pieniężną, której podstawę wyliczenia stanowić będzie wartość sprzedaży netto zafakturowanej dla kontrahenta pomniejszona o dokonane zwroty. W zamian za przyznanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenia przez kontrahenta usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym ani też kontrahent nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy. Kontrahent świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi marketingowe na podstawie odrębnej umowy za wynagrodzeniem w niej ustalonym. W umowie ustalającej zasady przyznawania premii pieniężnej nie są określone jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Zainteresowanego, tym samym nie ma też zapisów o sposobie potwierdzania tych działań. Przyznanie (wypłata) premii pieniężnej nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak np. odpowiednie eksponowanie przez kontrahenta towarów, czy też reklamy towarów Wnioskodawcy. Nie jest również uzależnione od niedokonywania przez kontrahenta nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Wypłacana premia pieniężna wyliczana jest w stałym procencie niezależnie od wartości dokonanych obrotów przez partnerów handlowych w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli kontrahent nie dokona zakupów premia pieniężna nie zostanie wypłacona.

Nadto Zainteresowany jednoznacznie doprecyzował, iż wypłacenie premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz Wnioskodawcy ze strony kontrahenta. Wypłacenie premii pieniężnej uzależnione jest wyłącznie od wartości sprzedaży dokonanej na rzecz kontrahenta.

Z okoliczności sprawy wynika zatem, że udzielenie (wypłacenie) przez Wnioskodawcę premii pieniężnej z tytułu wartości sprzedaży zafakturowanej dla kontrahenta uzależnione jest wyłącznie od dokonania przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym nabycia towarów oferowanych przez Zainteresowanego. W zamian za przyznawanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenie przez kontrahenta usług na rzecz Wnioskodawcy w szczególności usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. Nie ma również miejsca zobowiązanie się kontrahenta do posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy. Przyznanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak odpowiednie eksponowanie przez kontrahenta towarów, reklama towarów Wnioskodawcy itp. Brak jest jakichkolwiek uregulowań uzależniających przyznanie premii od niedokonywania przez kontrahenta nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Uznać zatem należy, że przyznanie przez Zainteresowanego odpowiedniego wynagrodzenia na rzecz kontrahenta związane jest z konkretnymi dostawami.

W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy, stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca - w zamian za przyznawanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenie przez kontrahenta jakichkolwiek usług na rzecz Wnioskodawcy, to wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży zafakturowanej dla kontrahenta, nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi lecz stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do sposobu udokumentowania wypłacanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej zauważyć należy, iż z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny winny zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powołane wyżej przepisy umożliwiają wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej transakcji (§ 13 ust. 2 rozporządzenia) bądź też do wszystkich transakcji dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Przepisy te określają dane, jakie powinna zawierać faktura. Podkreślić należy, iż regulacje zawarte w § 13 rozporządzenia, przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta).

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazać należy, iż w przedstawionych okolicznościach sprawy Zainteresowany będzie zobowiązany wystawiać faktury korygujące, dokumentujące udzielony rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy, odpowiadający kwocie wypłaconej premii pieniężnej. Wskazać bowiem należy, że konstrukcja podstawy opodatkowania jest wyrazem fundamentalnej zasady neutralności VAT dla podatników tego podatku. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności VAT do ceny towarów i usług.

Reasumując, w przypadku gdy wypłacenie premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz Wnioskodawcy, to wypłacana przez Zainteresowanego na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży zafakturowanej dla kontrahenta, nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi i nie kreuje odrębnej od dostawy towarów czynności podlegającej opodatkowaniu lecz stanowi zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy rabat zmniejszający podstawę opodatkowania, który powinien być udokumentowany fakturą korygującą.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania wypłacanej premii pieniężnej jako wynagrodzenie za świadczenie usług, należało uznać je za nieprawidłowe, natomiast w zakresie nieuznania wypłacenia premii pieniężnej za odrębną, od dostawy towarów, czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz sposobu udokumentowania przyznania premii pieniężnej, należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Zaznacza się, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl