IPTPP2/443-498/13-6/PR - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-498/13-6/PR Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) oraz z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną,

* opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 sierpnia 2013 r. oraz 9 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie, które z zadanych w przedmiotowym wniosku pytań dotyczą zaistniałego stanu faktycznego, a które zdarzenia przyszłego oraz o podanie prawidłowego numeru NIP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem terenów byłego poligonu wojskowego. Poligon obejmuje wyłącznie tereny niezabudowane. Gmina sporządziła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru, przeznaczając go pod zabudowę usługowo-produkcyjną. W związku z tym Gmina wydzieliła działki na terenie poligonu, przeznaczone do sprzedaży, ewentualnie dzierżawy na rzecz potencjalnych inwestorów. Jedna z działek została już wydzierżawiona przez Gminę na rzecz podmiotu, który zamierza zbudować w tym miejscu bio - gazownię.

Dzierżawę powyższego gruntu Gmina traktuje jako opodatkowaną 23% stawką VAT, ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i odprowadza VAT należny z tego tytułu. Ponadto, również transakcje sprzedaży poszczególnych działek Gmina planuje ujmować w swoich rejestrach sprzedaży, wykazywać w deklaracjach VAT-7 oraz odprowadzać VAT należny (według podstawowej stawki podatku) z tego tytułu.

W celu przekonania/zachęcenia potencjalnych nabywców do zakupu działek (ewentualnie ich dzierżawy) na terenie strefy aktywności inwestycyjnej, Gmina ponosi/planuje ponieść wydatki inwestycyjne związane z uzbrojeniem przedmiotowego terenu w przyszłości. Wydatki Gminy są częściowo finansowane ze środków własnych Gminy, a częściowo z uzyskanego dofinansowania z Ministerstwa Gospodarki (tekst jedn.: z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013).

W szczególności, w 2010 r. Gmina złożyła wniosek do Ministerstwa Gospodarki o dofinansowanie zadania (dalej: Zadanie) w ramach działania (działanie 6.2) i poddziałania "Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych Osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013" (poddziałanie 6.2.2.).

Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu strefy aktywności inwestycyjnej, tj. w szczególności: opracowanie map dla celów projektowych i przygotowanie projektów budowlanych dla budowy dróg wraz z oświetleniem ulicznym oraz kanalizacji deszczowej w pasie tych dróg, jak również sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i zasilania w energię elektryczną terenu przeznaczonego pod realizację inwestycji, a dodatkowo wykonanie kosztorysów inwestorskich i dokonanie przedmiarów robót w przedmiotowych zakresach.

W szczególności, zgodnie z powyższym, w ramach Zadania zostały/zostaną sfinansowane prace nad dokumentacją techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w:

A. drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym (drogi te przylegają do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców),

B. sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, która to infrastruktura będzie doprowadzona do poszczególnych działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców.

Dokumentacja projektowa wskazana w powyższym punkcie A obejmuje pas drogi przylegający do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy oraz kanalizację deszczową w pasie drogi i oświetlenie uliczne. Droga będzie stanowiła drogę dojazdową do działek przeznaczonych pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Jednocześnie, droga ta jest ciągiem komunikacyjnym między poszczególnymi miejscowościami w Gminie i korzysta z niej lokalna społeczność (choć zasadniczym celem Gminy była chęć zwiększenia atrakcyjności gruntów przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy). Przedmiotowa dokumentacja, a także droga, kanalizacja deszczowa i oświetlenie, "same w sobie" nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych VAT, tj. w szczególności Gmina nie zamierza ich dzierżawić, sprzedać, wnosić w formie aportu rzeczowego, etc. Gmina rozpoczęła już kolejny etap uzbrajania strefy w tym zakresie, tj. rozpoczęła prace budowlane w ramach kolejnego projektu.

Dokumentacja projektowa opisana w punkcie A stanowi dokumentację bazową przy realizacji tego projektu. Jednakże ten kolejny etap nie jest przedmiotem niniejszego zapytania. Gmina otrzymała interpretację indywidualną Ministra Finansów, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 16 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-875/11-4/JS, w odniesieniu do realizowanego projektu, tj. projektu stanowiącego kolejny etap uzbrojenia strefy, dla którego dokumentacją bazową jest dokumentacja techniczna opisana w punkcie A, w zakresie braku prawa do odliczenia VAT od wydatków na wytworzenie dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą - kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym, obsługujących strefę aktywności inwestycyjnej.

Natomiast dokumentacja projektowa wskazana w punkcie B obejmuje sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz urządzenia bezpośrednio zasilające poszczególne działki pod zabudowę usługowo - produkcyjną. W szczególności, infrastruktura ta ma służyć każdej z działek danemu przedsiębiorcy, który zakupił działkę lub wydzierżawił ją celem prowadzenia działalności usługowej/produkcyjnej. Gmina nie rozpoczęła jeszcze prac budowlanych prowadzących do wytworzenia tej części infrastruktury. Również powyższa dokumentacja, a w przyszłości również powstała infrastruktura, "same w sobie" nie będą przedmiotem sprzedaży (w tym np. dzierżawy) przez Gminę.

Gmina raz jeszcze podkreśla, że podjęła decyzję o poniesieniu powyższych wydatków A i B na Zadanie w celu przekonania inwestorów do nabycia działek przeznaczonych pod zabudowę, ewentualnie do wydzierżawienia działek właśnie na terenie strefy aktywności inwestycyjnej. Gmina ma bowiem świadomość, iż w skali kraju i województwa istnieje niezwykle duża podaż tego typu terenów. Jak wynika z doświadczenia Gminy, potencjalni inwestorzy każdorazowo dokonują dokładnego rozeznania właściwości terenów, porównują je, negocjują, przedstawiają swoje żądania, etc. Uzależniają oni nabycie działek m.in. właśnie od stopnia ich uzbrojenia i przygotowania. Zatem, gdyby nie chęć sprzedaży/dzierżawy działek na terenie strefy aktywności inwestycyjnej, Gmina nie poniosłaby przedmiotowych wydatków.

Ponoszone przez Gminę wydatki w ramach Zadania dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez wykonawców. Gmina posiada wątpliwości odnośnie wybranych kwestii związanych z VAT należnym i naliczonym, przy czym raz jeszcze należy podkreślić, że w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego chodzi jej jedynie o wydatki na Zadanie, przedstawione w powyższych pkt-ach A i B, tj. wydatki na dokumentację (a nie np. na samo wykonanie ich przedmiotu - Zadanie obejmuje jedynie wykonanie dokumentacji).

W piśmie z dnia 8 sierpnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zamiar sprzedaży działek, będących przedmiotem wniosku, jest po stronie Gminy od dawna. W szczególności, zamiar sprzedaży działek po stronie Gminy pojawił się już w momencie podjęcia decyzji o przeznaczeniu wskazanego we wniosku terenu pod zabudowę usługowo - produkcyjną. Dotychczas jednak Gminie nie udało się sprzedać żadnej działki. Wykonywanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej, o której mowa we wniosku należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), tj. zadań w zakresie:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym, opisanych w punkcie A poz. 68 wniosku ORD-IN są/będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, tj. z nieodpłatnym udostępnieniem tej infrastruktury na rzecz lokalnej społeczności, przedsiębiorców itp.

Wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisanych w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN są/będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Za czynności opodatkowane VAT w tym przypadku Gmina uznaje dzierżawę i sprzedaż działek pod inwestycje, tj. pod zabudowę usługowo - produkcyjną, na rzecz potencjalnych przedsiębiorców. Natomiast za czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT Gmina uznaje w tym przypadku nieodpłatne udostępnienie w użyczenie wskazanych we wniosku sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej (po ich wybudowaniu na podstawie wytworzonej dokumentacji) na rzecz spółki zajmującej się na terenie Gminy świadczeniem usług wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeń zasilających poszczególne działki w strefie w energię elektryczną (po ich wybudowaniu na podstawie wytworzonej dokumentacji) na rzecz potencjalnego przedsiębiorcy - nabywcy lub dzierżawcy działki, na której znajduje się dane urządzenie.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W ocenie Gminy, w sytuacji, gdy Gmina ponosi wydatki związane jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (niepodlegających zwolnieniu z VAT) oraz z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu pozostających poza zakresem VAT, art. 90 ust. 2 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, bowiem nie zajdzie przesłanka, o której mowa w tym przepisie, tj. poniesienie przez Gminę wydatków, które są związane z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym, skoro w takiej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące odliczenia podatku naliczonego przy pomocy proporcji sprzedaży, w opinii Gminy powinna mieć ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od wskazanych wydatków w całości. Odmienne stanowisko sprzeciwiałoby się zasadzie neutralności VAT, podstawowemu założeniu systemu VAT oraz stanowisku przedstawionemu w uchwale siedmiu sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż będzie właścicielem sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i urządzeń zasilających w energię elektryczną, opisanych w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN.

Wnioskodawca zamierza, po wybudowaniu przedmiotowej infrastruktury, przekazać do nieodpłatnego użyczenia sieci wodociągowe oraz kanalizację sanitarną na rzecz spółki, której przedmiotem działalności jest m.in. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, a która świadczy wskazane usługi na terenie Gminy, do prowadzenia przez nią działalności w tym zakresie, natomiast urządzenia zasilające w energię elektryczną przekazać w użytkowanie na rzecz potencjalnego przedsiębiorcy - nabywcy lub dzierżawcy działki, na której znajduje się dane urządzenie (bez dodatkowego wynagrodzenia - poza ceną sprzedaży uzbrojonej działki lub ceną czynszu dzierżawnego uzbrojonej działki).

Natomiast w piśmie z dnia 9 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisane w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN, były ponoszone przez Gminę od 2011 r. Gmina wskazuje, że wydatki te dotyczą wydatków na urządzenia zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, opublikowaną na podstawie stosownego Rozporządzenia Rady Ministrów.

Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów i usług dotyczących dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisane w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN, do poszczególnych rodzajów działalności, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną (produkcyjno - usługową) stanowi czynność opodatkowaną VAT, niezwolnioną z VAT... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną (produkcyjno - usługową) stanowi czynność opodatkowaną VAT, niezwolnioną z VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji uznać zatem należy, iż w zakresie dokonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych, nawet, gdy dotyczą one jej zadań własnych, Gmina posiada status podatnika VAT. Wykonując powyższe, niezależnie od swoich celów i zadań, Gmina postępuje w sposób tożsamy do innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku nieopodatkowania transakcji dokonywanych przez Gminę mogłoby to prowadzić do zaburzenia zasad konkurencji.

Pogląd taki wyraził również wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż "podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina".

Mając na uwadze powyższe, w zakresie reżimu cywilnoprawnego, Gmina występuje jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż ma on zastosowanie m.in. do gruntu, rozumianego na kanwie ww. ustawy jako rzecz. Konsekwentnie, sprzedaż działek dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Dodatkowo Gmina pragnie nadmienić, iż, w jej ocenie, w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przewidujący zwolnienie z opodatkowania VAT dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, tereny na poligonie zostały oznaczone jako tereny inwestycyjne w planie zagospodarowania przestrzennego.

Ponadto, jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa m.in. w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 23%.

Zatem, w ocenie Gminy, sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną (produkcyjno - usługową) nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania, przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i konsekwentnie podlega opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki tego podatku (obecnie 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną. Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-7/PR,

* zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-8/PR,

* zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-9/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl