IPTPP2/443-465/13-2/PR - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-465/13-2/PR Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wspólnie z Gminą złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, działanie 1.4.2. Usługi turystyczne i rekreacyjno - sportowe świadczone przez sektor publiczny-współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowane przedsięwzięcie ma związek z realizowaniem zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Swoim zakresem obejmuje ponadregionalną promocję zasobów turystycznych województwa na targach turystycznych oraz prowadzenie kampanii promocyjnej na plakatach, bilbordach, w telewizji, internecie, radio. W ramach projektu planuje się zorganizowanie imprezy, której tematem przewodnim jest rekonstrukcja historycznej bitwy z czasów wojen napoleońskich, toczącej się w granicach Twierdzy i pokrycie części kosztów organizacyjnych. Impreza będzie plenerowa, ogólnodostępna, niebiletowana. W związku z realizacją projektu Gmina zakupi towary i usługi będące opodatkowane podatkiem VAT.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż:

1.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2.

Projekt będzie realizowany w drodze współdziałania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

3.

Gmina i Gmina w dniu 6 kwietnia 2012 r. podpisały Umowę partnerstwa dla realizacji wspólnego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

4.

Funkcję Lidera projektu pełni Gmina.

5.

Do zadań Lidera, koordynującego realizacje umowy należy w szczególności:

1.

reprezentowanie stron umowy w zakresie przygotowania, a następnie realizacji projektu,

2.

złożenie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu,

3.

rozliczenie kwestii finansowych - przedkładanie Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa odpowiednich dowodów poniesionych wydatków, dopilnowanie poprawnego rozliczenia przedsięwzięcia,

4.

przestrzeganie procedur sprawozdawczości i monitoringu - opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa,

5.

przechowywanie przez okres co najmniej 5 lat po dacie zakończenia realizacji projektu wszelkich danych i dokumentów dotyczących realizacji projektu,

6.

przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy na wspólną promocję projektu.

6.

Partner odpowiada przed Liderem za:

1.

monitorowanie, raportowanie i wdrażanie swojej części Projektu, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa,

2.

dostarczanie dokumentów potrzebnych do skutecznego przygotowania i realizacji projektu,

3.

zagwarantowanie odpowiednich środków finansowych umożliwiających prawidłową realizację swojej części Projektu,

4.

dostarczenie stosownych załączników wymaganych we wniosku aplikacyjnym.

7.

Zgodnie z zapisami umowy: Lider i Partner mają obowiązek:

1.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),

2.

prowadzenia ewidencji zdarzeń księgowych w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację kosztów ponoszonych na realizację projektu oraz powiązanie płatności z dokonywanymi wydatkami projektu, a także identyfikację dowodów, na podstawie których dokonano płatności,

3.

rzetelnego dokumentowania wydatków za pomocą oryginałów rachunków, faktur i innych pełnoprawnych dokumentów księgowych stanowiących podstawę dokonywanych płatności na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Ponadto Lider i Partner zobowiązują się do:

1.

zachowania celów projektu zgodnych z wnioskiem o dofinansowanie w ciągu 5 lat od daty zakończenia finansowego realizacji projektu.

2.

zachowania trwałości projektu rozumianej jako nie poddanie projektu "znaczącej modyfikacji" w rozumieniu art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 (w przypadku projektów objętych zasadami pomocy publicznej).

8.

Faktury VAT będą wystawiane zgodnie z zasadami określonymi w umowie.

9.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Gminy, która przekaże część dofinansowania do Gminy.

10.

Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

11.

Partnerzy, zgodnie z podpisaną umową, wyrazili zgodę na wspólne finansowanie projektu pod roboczym tytułem w wysokości określonej w załączniku do umowy oraz na następujących zasadach:

a.

koszty opracowania wniosku o dofinansowanie Projektu ponosi w 100% Lider,

b.

koszty organizacji Dni ponosi w 100% Lider,

c.

koszty organizacji Dni ponosi w 100% Partner,

d.

koszt opracowania Studium Wykonalności Inwestycji - Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%,

e.

koszty promocji turystycznej Województwa na terenie kraju i poza granicami (m.in. imprezy targowe, promocja outdoorowa, foldery i ulotki) - Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%.

Określono, że dla wydatków wymienionych w pkt d) i e) niniejszego paragrafu postępowanie wyłaniające wykonawców przeprowadzi Lider a płatność nastąpi na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie po 50%.

12. Partner projektu nie będzie przekazywał w ramach prowadzonego projektu własnych środków finansowych na rzecz Lidera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało w przedstawionej powyżej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania:.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizowanego zadania, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina, będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wspólnie z Gminą złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, działanie 1.4.2. Usługi turystyczne i rekreacyjno - sportowe świadczone przez sektor publiczny-współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowane przedsięwzięcie ma związek z realizowaniem zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Swoim zakresem obejmuje ponadregionalną promocję zasobów turystycznych województwa na targach turystycznych oraz prowadzenie kampanii promocyjnej na plakatach, bilbordach, w telewizji, internecie, radio. W ramach projektu planuje się zorganizowanie imprezy, której tematem przewodnim jest rekonstrukcja historycznej bitwy z czasów wojen napoleońskich, toczącej się w granicach i pokrycie części kosztów organizacyjnych. Impreza będzie plenerowa, ogólnodostępna, niebiletowana. Projekt będzie realizowany w drodze współdziałania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina i Gmina w dniu 6 kwietnia 2012 r. podpisały Umowę partnerstwa dla realizacji wspólnego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Funkcję Lidera projektu pełni Gmina. Do zadań Lidera, koordynującego realizacje umowy należy m.in. reprezentowanie stron umowy w zakresie przygotowania, a następnie realizacji projektu, złożenie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu, rozliczenie kwestii finansowych - przedkładanie Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa odpowiednich dowodów poniesionych wydatków, dopilnowanie poprawnego rozliczenia przedsięwzięcia. Partner odpowiada przed Liderem m.in. za: monitorowanie, raportowanie i wdrażanie swojej części Projektu, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa, dostarczanie dokumentów potrzebnych do skutecznego przygotowania i realizacji projektu, zagwarantowanie odpowiednich środków finansowych umożliwiających prawidłową realizację swojej części Projektu,

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera, która przekaże część dofinansowania do Partnera. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Partnerzy, zgodnie z podpisaną umową, wyrazili zgodę na wspólne finansowanie projektu pod roboczym tytułem w wysokości określonej w załączniku do umowy oraz na następujących zasadach:

a.

koszty opracowania wniosku o dofinansowanie Projektu ponosi w 100% Lider,

b.

koszty organizacji Dni ponosi w 100% Lider,

c.

koszty organizacji Dni ponosi w 100% Partner,

d.

koszt opracowania Studium Wykonalności Inwestycji - Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%,

e.

koszty promocji turystycznej Województwa na terenie kraju i poza granicami (m.in. imprezy targowe, promocja outdoorowa, foldery i ulotki) - Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%.

Określono, że dla wydatków wymienionych powyżej w pkt d) i e) postępowanie wyłaniające wykonawców przeprowadzi Lider a płatność nastąpi na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie po 50%. Partner projektu nie będzie przekazywał w ramach prowadzonego projektu własnych środków finansowych na rzecz Lidera.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl