IPTPP2/443-457/11-4/PM - Obowiązki podatkowe wspólnoty mieszkaniowej na gruncie VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-457/11-4/PM Obowiązki podatkowe wspólnoty mieszkaniowej na gruncie VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 4 sierpnia 2011 r., do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 8 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonywania refakturowania na właścicieli lokali użytkowych zakupu mediów tj. wody, ciepła, odprowadzania ścieków oraz usług dotyczących funkcjonowania nieruchomości wspólnej, a także prawa do wystawienia faktur na zaliczki dotyczące kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wynagrodzenia zarządcy oraz funduszu remontowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim - 8 sierpnia 2011 r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonywania refakturowania na właścicieli lokali użytkowych zakupu mediów tj. wody, odprowadzania ścieków, ciepła oraz usług dotyczących funkcjonowania nieruchomości wspólnej, a także prawa do wystawienia faktur na zaliczki dotyczące kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wynagrodzenia zarządcy oraz funduszu remontowego.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) został uzupełniony o brakujące pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Budynek Wspólnoty Mieszkaniowej zawiera 49 lokali użytkowych i żadnego lokalu mieszkalnego, a więc ma w 100% charakter użytkowy. Wspólnota funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem swojego lokalu oraz zobowiązany jest uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Na koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej składają się m.in.: administrowanie, konserwacje, przeglądy techniczne, ubezpieczenie, energia elektryczna, utrzymanie czystości dotyczące nieruchomości wspólnej.

Właściciele ponoszą również wydatki związane z utrzymaniem swoich lokali obejmujące dostawę do lokali mediów, a mianowicie zimnej i ciepłej wody oraz odprowadzanie ścieków, ciepła.

Umowy na dostawę mediów z dostawcami zawarła Wspólnota, gdyż zdaniem Wnioskodawcy, innej możliwości nie ma. Zatem Wspólnota musi dalej rozliczać te koszty na poszczególne lokale. Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej prowadzą w swoich lokalach działalność gospodarczą i będąc czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług VAT oczekują otrzymywania faktur VAT z tytułu pokrywania kosztów utrzymania swoich lokali oraz całej nieruchomości. Zasady obciążenia i rozliczenia kosztów dostawy mediów na poszczególne lokale określone są w formie uchwał właścicieli.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali, na pokrycie kosztów zarządu właściciele uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat. Wspólnota zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się w części wspólnej nieruchomości. W związku z tym Wnioskodawca rozważa możliwość zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Do chwili obecnej Wnioskodawca nie wystawiał faktur VAT ze względu na otrzymaną interpretację nr z dnia 6 czerwca 2007 r. Jednak ze względu na ogólną interpretację Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie rozliczania podatku od towarów i usług (nr interpretacji:) pojawiły się wątpliwości Wnioskodawcy co do dalszych rozliczeń (bez faktur VAT czy przy użyciu faktur VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Wspólnota Mieszkaniowa, po zarejestrowaniu się jako podatnika podatku VAT czynnego, w skład której wchodzą wyłącznie właściciele lokali użytkowych, prowadzących działalność gospodarczą, ma prawo wystawiać faktury VAT, polegające na refakturowaniu nabytych mediów (tj. gaz, woda, ścieki), oraz nabywanych usług dotyczących funkcjonowania nieruchomości (tj. usługi porządkowe, wywóz śmieci, ubezpieczenie) na poszczególnych właścicieli lokali, na podstawie otrzymywanych faktur VAT od dostawców.

2.

Czy Wspólnota może wystawiać faktury VAT na wnoszone przez właścicieli zaliczki dotyczące kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wynagrodzenia zarządcy oraz funduszu remontowego (fundusz remontowy ze stawką 23% obowiązującą dla lokali użytkowych).

3.

Aby rozliczyć koszty utrzymania nieruchomości wspólnej w stosunku do wnoszonych zaliczek (takie rozliczenie zgodnie z Ustawą o własności lokali sporządza się na koniec roku rozliczeniowego, którym jest rok kalendarzowy), Wspólnota Mieszkaniowa winna wystawiać poszczególnym właścicielom faktury VAT obciążające (w przypadku niedoboru) bądź uznające (w przypadku nadwyżki).

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedzi dla ww. zagadnień są twierdzące, ponieważ wszyscy członkowie Wspólnoty posiadają lokale użytkowe w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Kupowane towary i usługi na utrzymanie tych lokali oraz całej nieruchomości są od zarejestrowanych podatników VAT.

Wspólnota jako jednostka organizacyjna świadczy usługi na rzecz swoich członków. Przykładem jest wytwarzanie energii cieplnej we własnej kotłowni, służącej do ogrzewania zarówno części wspólnych, jak również indywidualnych lokali właścicieli, będących członkami Wspólnoty. Zakupuje do tego celu gaz w Spółce Gazownictwa (rozdzielenie według gazomierza w jednostkach miary w m3) i przetwarza go na produkt w postaci ciepła mierzonego w jednostkach GJ (rozliczenie według liczników w poszczególnych lokalach i na częściach wspólnych). Zakupiony gaz wykorzystywany jest również do podgrzania wody (rozliczenie według wodomierzy ciepłej wody w lokalach, dla których taka usługa jest świadczona).

Wnioskodawca wskazuje, iż Ustawa o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. w art. 15 ust. 1, nakazuje właścicielom stosowania zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawą prawną funkcjonowania wspólnot jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną.

Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości.

Stosownie natomiast do art. 13 ust. 1 powołanej ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

W myśl art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

Drugi rodzaj wydatków ponoszonych przez właścicieli lokali, to wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali, głównie koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody i wywozu nieczystości.

Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości. W celu reprezentacji interesów wspólnoty, właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej (art. 18 ust. 1 ww. ustawy).

Ponadto, na gruncie ustawy o własności lokali należy rozróżnić pojęcia zarządu i zarządcy. O zarządzie mówimy w przypadku, gdy mamy na myśli organ wspólnoty, a o zarządcy w przypadku, gdy zarządzanie (administrowanie) nieruchomością wspólną zostało powierzone osobie fizycznej lub prawnej. Mając na uwadze powyższe należy jednoznacznie stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o własności lokali.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast art. 8 ust. 2a ustawy, stanowi, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Powyższa działalność obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Z regulacji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy wynika, że sprzedaż definiowana jest jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Jak wynika z powyższego na obrót składają się kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które są wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należy zauważyć, iż jednostka powstała w oparciu o przepis art. 6 ustawy o własności lokali posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z tej ustawy.

Regulacja ww. art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali wskazuje na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu. Tym samym właściciele zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, na pokrycie których uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat (art. 15 ustawy o własności lokali) oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m.in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach, w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

Wspólnota nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. Również dostarczając do części wspólnej wykonaną we własnej kotłowni energię cieplną, Wspólnota nie świadczy żadnych czynności na rzecz właścicieli wyodrębnionych lokali. Działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie wspólnota nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Natomiast w sytuacji, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota dokonuje odsprzedaży uprzednio nabytych towarów i usług właścicielom poszczególnych lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

Przepisy podatku od towarów i usług znajdują także zastosowanie w przypadku dostarczania przez wspólnotę ciepła z własnej kotłowni do poszczególnych lokali, ponieważ taka dostawa jest związana z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Wspólnota dokonując sprzedaży ciepła, wytworzonego z nabytego w tym celu paliwa (np. gazu) na rzecz właścicieli lokali, celem utrzymania tych lokali, wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, iż w skład Wspólnoty Mieszkaniowej wchodzi 49 lokali użytkowych i nie ma żadnego lokalu mieszkalnego. Wspólnota funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy o własności lokali. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem swojego lokalu oraz zobowiązany jest uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej składają się m.in.: administrowanie, konserwacje, przeglądy techniczne, ubezpieczenie, energia elektryczna, utrzymanie czystości dotyczące nieruchomości wspólnej. Właściciele przedmiotowych lokali użytkowych ponoszą również wydatki związane z utrzymaniem swoich lokali obejmujące dostawę do lokali mediów, a mianowicie zimnej i ciepłej wody, ciepła oraz odprowadzanie ścieków. Umowy na dostawę mediów z dostawcami zawarła Wspólnota i to ona dalej rozlicza te koszty na poszczególne lokale. Natomiast w celu dostarczania ciepła służącego do ogrzania pomieszczeń i podgrzania wody, Wspólnota nabywa gaz zużywany we własnej kotłowni.

Członkowie przedmiotowej Wspólnoty prowadzą w swoich lokalach działalność gospodarczą i są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług VAT. Zasady obciążenia i rozliczenia kosztów dostawy mediów na poszczególne lokale określone są w formie uchwał właścicieli. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat. Wnioskodawca zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się w części wspólnej nieruchomości, w związku z tym rozważa możliwość zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie wystawiał faktur VAT.

Mając zatem na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że z momentem zarejestrowania się przez Wnioskodawcę jako czynnego podatnika podatku VAT, odsprzedaż na rzecz właścicieli lokali użytkowych wody, odprowadzenia ścieków stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu, a Wspólnota - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - będzie zobowiązana wystawić fakturę VAT dokumentującą ww. czynności. Wnioskodawca jako wspólnota lokali użytkowych dokonując zakupu mediów, które zużywane są przez poszczególnych członków Wspólnoty jako właścicieli wyodrębnionych lokali dokonuje ich nabycia "na siebie" tylko ze względów techniczno-organizacyjnych i działa jako pośrednik między dostawcą tych mediów a poszczególnymi członkami Wspólnoty. Ostatecznym nabywcą tych mediów są poszczególni członkowie Wspólnoty - właściciele lokali, którym Wspólnota dokonuje odsprzedaży po dokonaniu odpowiedniego rozliczenia. Z tego względu w tym zakresie tj. co do zakupu ww. mediów służących poszczególnym lokalom (ich właścicielom), Wspólnota uprawniona będzie po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku VAT do wystawienia faktury VAT związanej z zakupem mediów i dostarczanych do wyodrębnionych lokali. Także sprzedaż energii cieplnej służącej do ogrzania wyodrębnionych lokali oraz podgrzania wody będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wspólnota - zgodnie z ww. art. 106 ust. 1 ustawy - będzie zobowiązana wystawić fakturę VAT dokumentującą ww. czynności.

Natomiast w sytuacji, gdy Wspólnota nabywa towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej (tj. usługi porządkowe, wywóz śmieci, ubezpieczenia) to nie wykonuje ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli. Jednocześnie odnośnie zaliczek pobieranych przez Wspólnotę od członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, wynagrodzenia zarządcy, dostarczania energii cieplnej do części wspólnych, funduszu remontowego, stwierdzić należy, iż zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty lokali użytkowych - przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem części wspólnej. Tym samym Wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie pobierania opłat od członków wspólnoty z tytułu pobierania zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wynagrodzenia zarządcy i na fundusz remontowy. A zatem brak jest podstaw do wystawienia z tego tytułu faktur VAT.

Przy czym okoliczność, iż Wnioskodawca zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się w części wspólnej nieruchomości nie spowoduje, że Wspólnota stanie się podatnikiem podatku VAT z tytułu pobierania od właścicieli lokali zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wynagrodzenia zarządcy i na fundusz remontowy i tym samym, że czynności te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za nieprawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl