IPTPP2/443-446/11-2/AW - Stawka 8% na sprzedaż chemikaliów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-446/11-2/AW Stawka 8% na sprzedaż chemikaliów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dotyczącej sprzedaży chemikaliów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU "20.15.31.0 - Mocznik" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dotyczącej sprzedaży chemikaliów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU "20.15.31.0 - Mocznik".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży chemikaliów. Wśród produkowanych, a następnie sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów znajdują się produkty noszące poniższe nazwy handlowe:

* AdBlue® - wyrób będący roztworem wodnym zawierającym od 31,8% do 33,2% mocznika i posiadający postać ciekłą stosowany do selektywnej redukcji tlenków azotu w wysokoprężnych silnikach Diesla wyposażonych w system SCR (Selective Catalytic Reduction),

* Techniczny Roztwór Mocznika (TRM) - wyrób będący roztworem wodnym zawierający stężenie 30%, 35% albo 40% mocznika, w zależności od gatunku, i posiadający postać ciekłą stosowany do oczyszczania spalin wytwarzanych przy spalaniu węgla od tlenków azotu,

* odczynniki mocznik czysty - wyrób będący substancją zawierającą od 99,0% mocznika i posiadający postać stałą (kryształ) stosowany do produkcji nawozów, w farmacji i kosmetyce, jako środki regulujące pH i środki przeciw zamarzaniu oraz dodatki do pasz,

* mocznik techniczny krystaliczny - wyrób będący substancją zawierającą od 98,9% do 99,8% mocznika i posiadający postać stałą (kryształ) stosowany do produkcji nawozów, w farmacji i kosmetyce, jako środki regulujące pH i środki przeciw zamarzaniu oraz dodatki do pasz,

* mocznik granulowany 46% - wyrób będący substancją zawierającą od 98,9% do 99,8% mocznika i posiadający postać stałą (granulat) stosowany do produkcji nawozów, żywic klejowych, jako środki regulujące pH i środki przeciw zamarzaniu oraz dodatki do pasz.

Wszystkie powyżej wymienione produkty zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu pod pozycją "20.15.31.0 PKWiU - Mocznik".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest stawka podatku przy sprzedaży wyżej wymienionych produktów mieszczących się w grupowaniu PKWiU pod pozycja 20.15.31.0.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wymienionych w stanie faktycznym produktów mieszczących się w grupowaniu PKWiU pod pozycją 20.15.31.0 należy opodatkować stawką 8% VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT do towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT stosuje się stawkę podatku w wysokości 7%.

Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 8%.

Na podstawie art. 5a ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm., dalej: PKWiU) wydanego na podstawie ustawowego upoważnienia zawartego w art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.) klasyfikację PKWiU stosuje się do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wymienione w stanie faktycznym produkty Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu pod pozycją 20.15.31.0 PKWiU - "Mocznik", klasyfikacja ta potwierdzona została przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Wnioskodawca załącza do wniosku odpowiedź Dyrektora Urzędu Statystycznego na wnioski klasyfikacyjne dotyczące wymienionych w stanie faktycznym produktów.

W załączniku nr 3 ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

W związku z powyższym w pozycji 59 załącznika nr 3 ustawy o VAT wyłączeniu z prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku podlega jedynie cyjanamid wapnia.

Powyższa konkluzja zdaniem Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 1 czerwca 2011 r.

Również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z 7 lutego 2011 r., mimo faktu, iż dotyczy stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2011 r. reprezentuje analogiczne stanowisko w sprawie stawki podatku dla towarów sklasyfikowanych jako "Mocznik".

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sprzedaż wymienionych w stanie faktycznym produktów, mieszczących się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU "Mocznik" - jako wymienionych pod pozycją 59 załącznika nr 3 do ustawy o VAT- podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W ocenie Wnioskodawcy w świetle powołanych powyżej przepisów ustawy o VAT oraz interpretacji Ministra Finansów nie ulega wątpliwości, iż sprzedaż, wymienionych w stanie faktycznym, produktów mieszczących się w grupowaniu PKWiU pod pozycją 20.15.31.0 należy opodatkować stawka 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży chemikaliów, m.in. AdBlue®, Techniczny Roztwór Mocznika (TRM), odczynniki mocznik czysty, mocznik techniczny krystaliczny, mocznik granulowany Produkty te zakwalifikowane zostały do grupowania 20.15.31.0 PKWiU "Mocznik".

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawidłowości zastosowania 8% stawki podatku VAT dla sprzedaży produktów mieszczących się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU "Mocznik".

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 tj. "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę tj. AdBlue®, Techniczny Roztwór Mocznika (TRM), odczynniki mocznik czysty, mocznik techniczny krystaliczny, mocznik granulowany sklasyfikowane przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 20.15.31.0 "Mocznik", mieszczą się w poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego, sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. produktów - chemikaliów sklasyfikowanych pod symbolem 20.15.31.0 "Mocznik" podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług w myśl art. 41 ust. 2a w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy. Wyłączeniu z powyższego prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku podlega jedynie cyjanamid wapnia.

Ponadto podkreśla się, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, tut. Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o opis zdarzenia przyszłego w nim przedstawiony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl