IPTPP2/443-413/13-4/JN - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w ramach zamiany w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do innej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-413/13-4/JN Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w ramach zamiany w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do innej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w ramach zamiany w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do innej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w ramach zamiany w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do innej nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 1 września 1939 r. nieruchomość znajdująca się przy ul...... zabudowana była synagogą i stanowiła własność Gminy. Zgodnie z obecnie obowiązującą ewidencją gruntu na nieruchomość tę dziś składają się działki nr 54/1 i 54/2 w obrębie.... miasta, dla których Sąd Rejonowy w. Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą...., zabudowane wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym. Gmina w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin.... w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251, z późn. zm.) wystąpiła z wnioskiem o wszczęcie postępowania regulacyjnego w przedmiocie przeniesienia na jej rzecz własności nieruchomości przejętej przez Państwo, a która w dniu 1 września 1939 r. była jej własnością.

Zgodnie z art. 30 ustawy o stosunku Państwa do gmin.... w Rzeczypospolitej Polskiej, wniosek gminy wyznaniowej żydowskiej o przeniesienie własności nieruchomości w trybie powołanej ustawy zasługuje na uwzględnienie, jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem, stanowiła w dniu 1 września 1939 r. własność gminy żydowskiej lub innej wyznaniowej żydowskiej osoby prawnej, działającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w tym dniu znajdowała się na niej synagoga lub cmentarz żydowski oraz gdy w dniu wejścia w życie ustawy znajdowały się na niej budynki służące uprzednio celom kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej i charytatywno-opiekuńczej. Zgodnie z art. 31 ww. ustawy w odniesieniu do nieruchomości przejętych przez Państwo regulacja może polegać na przeniesieniu własności nieruchomości lub ich części, przyznaniu odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyby przeniesienie własności natrafiło na trudne do przezwyciężenia przeszkody lub przyznaniu odszkodowania ustalonego według przepisów o wywłaszczeniu nieruchomości, w razie niemożności dokonania ww. regulacji.

W związku z faktem, iż obecnie nieruchomość, wobec której zgłoszono roszczenia, zabudowana jest wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym, Rada Miejska w.... w dniu 28 czerwca 2012 r. podjęła uchwałę Nr..w sprawie przeniesienia przez Miasto.... na rzecz Gminy prawa własności niezabudowanej nieruchomości w zamian za zrzeczenie się roszczeń, tj. przyznaniu zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyż przeniesienie własności natrafiło na trudne do przezwyciężenia przeszkody. Na mocy uchwały powierzono Prezydentowi Miasta... przeniesienie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie... miasta...., oznaczonych działkami nr 173/1 i nr 174/1, w zamian za zrzeczenie się przed Komisją.....w.... przez Gminę roszczeń do nieruchomości położonych w obrębie.... miasta...., oznaczonych działkami nr 54/1 i 54/2.

W celu wykonania uchwały Rady Miejskiej Prezydent Miasta.... przedstawił Gminie projekt porozumienia, w którym strony ugody rozliczają wartości nieruchomości zamiennych. Wartość netto nieruchomości przekazywanej przez Miasto..... Gminie została powiększona o obowiązujący podatek VAT w wysokości 23%, ponieważ Miasto jest czynnym podatnikiem tego podatku.

Gmina nie zgodziła się z proponowanym zapisem o doliczeniu przez Miasto.... obowiązującego podatku VAT, argumentując, iż w żadnej z dotychczasowych spraw gminy.... nie były obciążone podatkiem VAT. Nie udzielono Miastu odpowiedzi, czy gminy żydowskie posiadają szczególne ustawowe uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia, bądź nieobjęcia podatkiem VAT przedmiotowej transakcji. Miasto poinformowało Gminę, że jest zainteresowane załatwieniem sprawy zgodnie z oczekiwaniami Gminy, ale również w zgodzie z obowiązującymi przepisami, dlatego proponuje wystąpić do Ministra Finansów, jako właściwego do interpretowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 14b paragraf 1 ustawy - Ordynacja podatkowa o wydanie interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi przekazano pismo Komisji.... (pismo w załączeniu), w którym zawarty jest wywód, iż zaspokojenie roszczeń strony wyznaniowej na podstawie orzeczenia lub ugody poprzez wydanie nieruchomości zamiennej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z rozbieżnymi stanowiskami Miasta.... oraz Komisji....., Miasto..... przygotowało wniosek o wydanie stosownej interpretacji.

Miasto.... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że działki nr 173/1 i 174/1 są nieruchomościami niezabudowanymi. Działki nr 173/1 i nr 174/1, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, przyjętym Uchwałą Nr..Rady Miejskiej w..... w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta..... - dla terenu ograniczonego ulicami...., rzeką..... oraz linią kolejową, znajdują się w strefie.... przeznaczenie - usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie na rzecz Gminy prawa własności nieruchomości w zamian za zrzeczenie się roszczeń do innej nieruchomości, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin... w Rzeczypospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy). Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z przywołanych przepisów wynika, iż przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (nieruchomości) w zamian za odszkodowanie jest objęte podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy z taką sytuacją mamy również do czynienia w opisanym przypadku, kiedy ma miejsce dostawa towarów (gruntu) w zamian za zrzeczenie się roszczeń do innej nieruchomości. W tym przypadku zrzeczenie się roszczeń pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną - objętą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Ponieważ przekazywana działka jest terenem niezabudowanym, przeznaczonym pod zabudowę, nie znajdą tu zastosowania zwolnienia wymienione w art. 43 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy planowane przeniesienie na rzecz Gminy prawa własności nieruchomości, w zamian za zrzeczenie się roszczeń do innej nieruchomości, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i winno być opodatkowane podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy lub świadczenia usługi. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonej rzeczy i usługi powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy i usługi będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy.

W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel lub staje się nabywcą świadczonej usługi. Na podstawie powyższego można stwierdzić, że umowa zamiany na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin.... w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251, z późn. zm.), na wniosek gminy.... lub Związku Gmin wszczyna się postępowanie, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", w przedmiocie przeniesienia na rzecz gminy żydowskiej lub Związku Gmin własności nieruchomości lub ich części przejętych przez Państwo, a które w dniu 1 września 1939 r. były własnością gmin... lub innych... osób prawnych, działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:

1.

w tym dniu znajdowały się na nich cmentarze żydowskie lub synagogi,

2.

w dniu wejścia w życie ustawy znajdują się na nich budynki stanowiące uprzednio siedziby gmin... oraz budynki służące uprzednio celom kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej i charytatywno-opiekuńczej.

W myśl art. 31 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do nieruchomości określonych w art. 30 ust. 1 regulacja może polegać, z zastrzeżeniem ust. 2, na:

1.

przeniesieniu własności nieruchomości lub ich części,

2.

przyznaniu odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyby przeniesienie własności natrafiało na trudne do przezwyciężenia przeszkody,

3.

przyznaniu odszkodowania ustalonego według przepisów o wywłaszczaniu nieruchomości, w razie niemożności dokonania regulacji przewidzianych w pkt 1 i 2.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 1 września 1939 r. nieruchomość znajdująca się przy ul..... zabudowana była synagogą i stanowiła własność Gminy. Zgodnie z obecnie obowiązującą ewidencją gruntu na nieruchomość tę dziś składają się działki nr 54/1 i 54/2, zabudowane wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym. Gmina w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin.... w Rzeczypospolitej Polskiej wystąpiła z wnioskiem o wszczęcie postępowania regulacyjnego w przedmiocie przeniesienia na jej rzecz własności nieruchomości przejętej przez Państwo, a która w dniu 1 września 1939 r. była jej własnością. W związku z faktem, iż obecnie nieruchomość, wobec której zgłoszono roszczenia, zabudowana jest wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym, Rada Miejska w..... w dniu 28 czerwca 2012 r. podjęła uchwałę Nr... w sprawie przeniesienia przez Miasto.... na rzecz Gminy prawa własności niezabudowanej nieruchomości w zamian za zrzeczenie się roszczeń, tj. przyznaniu zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyż przeniesienie własności natrafiło na trudne do przezwyciężenia przeszkody. Na mocy uchwały powierzono Prezydentowi Miasta.... przeniesienie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie... miasta...., oznaczonych działkami nr 173/1 i nr 174/1, w zamian za zrzeczenie się przed Komisją.... przez Gminę roszczeń do nieruchomości położonych w obrębie... miasta...., oznaczonych działkami nr 54/1 i 54/2.

Działki nr 173/1 i 174/1 są nieruchomościami niezabudowanymi. Działki nr 173/1 i nr 174/1, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, przyjętym Uchwałą Nr.. Rady Miejskiej w.... w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta..... - dla terenu ograniczonego ulicami...., rzeką.... oraz linią kolejową, znajdują się w strefie... przeznaczenie - usługi.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że z tytułu przedmiotowej transakcji zamiany działek nr 173/1 i 174/1, będących własnością Wnioskodawcy, w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do działek nr 54/1 i 54/2, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin.... w Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a transakcja ta będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym wyczerpane zostaną przesłanki do uznania tej czynności za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Mając na uwadze, iż działki nr 173/1 i 174/1 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, przeznaczone są na usługi, to ich dostawa nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując, dostawa działek nr 173/1 i 174/1, będących własnością Wnioskodawcy, w ramach zamiany w związku ze zrzeczeniem się przez Gminę roszczeń do innej nieruchomości, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin... w Rzeczypospolitej Polskiej, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl