IPTPP2-443-407/11-4/PM - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania środków trwałych o niskiej wartości oraz zasady wystawienia faktury wewnętrznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2-443-407/11-4/PM Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania środków trwałych o niskiej wartości oraz zasady wystawienia faktury wewnętrznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełniony pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* nieodpłatnego przekazania środków trwałych o niskiej wartości oraz samochodu - jest prawidłowe,

* wystawienia faktury wewnętrznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* nieodpłatnego przekazania środków trwałych o niskiej wartości oraz samochodu,

* wystawienia faktury wewnętrznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 14 października 2011 r. wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 27 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Urząd z dniem 1 stycznia 2011 r. przejął po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym środki trwałe o niskiej wartości. Przedmioty te zakupywane były na przestrzeni 2003-2006 r. przez Zakład Obsługi Urzędu Wojewódzkiego. W tym okresie Zakład był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.W wyniku rozwiązania w dniu 30 czerwca 2011 r. umowy pomiędzy Urzędem Wojewódzkim, a Dyrekcją Generalną, znajdujące się w pomieszczeniach lasów państwowych środki trwałe o niskiej wartości tj. tapczany, szafki kuchenki gazowe itp. przejęte od Zakładu Obsługi Urzędu Wojewódzkiego nie są i nie będą wykorzystane do realizacji zadań Urzędu Wojewódzkiego.W związku z powyższym Urząd postanowił przekazać nieodpłatnie ww. przedmioty jednostce niepodległej Wojewodzie tj. Zespołowi Parków Narodowych. Od 1 stycznia 2011 r. Urząd jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Urząd Wojewódzki przejął z dniem 1 stycznia 2011 r. środki trwałe w tym samochód osobowy marki Volkswagen zakupiony przez Gospodarstwo Pomocnicze Urzędu Wojewódzkiego w maju 2001 r.. Gospodarstwo w tym okresie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przejęty samochód komisja Opiniodawcza Biura Administracyjno - Gospodarczego uznała za zużyty i zbędny, nie nadający się do dalszej eksploatacji w Urzędzie. Planuje się, że samochód ten zostanie przekazany nieodpłatnie jednostce podległej Wojewodzie. W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż Urząd Wojewódzki nie jest następcą prawno-podatkowym zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego w rozumieniu art. 93 Ordynacji Podatkowej. Zakład Obsługi Urzędu Wojewódzkiego jako czynny podatnik podatku od towarów i usług miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów środków trwałych o niskiej wartości przeznaczonych dla Ośrodka. Zakład w miarę potrzeb doposażał pokoje gościnne, które były wynajmowane przez pracowników Urzędu Wojewódzkiego. Z tego tytułu zakład miał przychód, a koszty zakupu były w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną. Samochód Volkswagen był nabyty przez Urząd Wojewódzki 5 maja 2001 r. (dane z kartoteki środka trwałego, dokumentów źródłowych brak) i przekazany do Zakładu protokołem w celu wprowadzenia do ksiąg rachunkowych. Zakład nie nabywał samochodu i nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne przekazanie przedmiotów trwałych o niskiej wartości rodzi skutki związane z podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania środków trwałych należy wystawić fakturę VAT wewnętrzną ze stawką zwolnioną.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie samochodu oraz środków trwałych o niskiej wartości nie będzie rodziło skutków podatkowych związanych z podatkiem od towarów i usług, tym samym nie należy wystawiać faktury VAT wewnętrznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde odpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a nieodpłatne przekazanie o tyle, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru.

Zatem jeżeli podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 z późn. zm.), Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem Wojewoda jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Natomiast z § 2 tego przepisu wynika, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W myśl art. 93a Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki (§ 1 przepisu).

Natomiast w myśl art. 93a § 2, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

W myśl art. 93c Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku (§ 1). Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (§ 2).

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przejął po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym środki trwałe o niskiej wartości. Przedmioty te zakupywane były na przestrzeni 2003-2006 r. przez Zakład Obsługi Urzędu Wojewódzkiego. Zakład jako czynny podatnik podatku od towarów i usług miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów ww. środków trwałych.

Wnioskodawca przejął również z dniem 1 stycznia 2011 r. samochód osobowy marki Volkswagen nabyty przez Urząd Wojewódzki 5 maja 2001 r. i przekazany do Zakładu protokołem. Zakładowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Zarówno ww. środki trwałe o niskiej wartości, jak i samochód Volkswagen Wnioskodawca zamierza przekazać nieodpłatnie. Przy czym ww. środki trwałe zamierza przekazać jednostce niepodległej Wojewodzie tj. Zespołowi Parków Narodowych, natomiast samochód Volkswagen planuje przekazać jednostce podległej Wojewodzie.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, iż Urząd Wojewódzki (Wnioskodawca) nie jest następcą prawno-podatkowym zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego w rozumieniu art. 93 Ordynacji podatkowej.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy obowiązujące w tym zakresie uznać należy, że opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, pod warunkiem, że przy nabyciu tego towaru przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, pozostają poza zakresem obowiązywania ustawy o VAT (podatnik nie musi dokonywać ich opodatkowania).

Zatem należy stwierdzić, że przekazanie środków trwałych o niskiej wartości oraz samochodu Volkswagen przy nabyciu których Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego (przejęcie po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym nie stanowiło odpłatnej dostawy towarów opodatkowanej podatkiem VAT), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym do czynności nieodpłatnego przekazania ww. towarów nie będzie miał zastosowania przepis art. 7 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego bezprzedmiotowe jest wystawienie faktury wewnętrznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl