IPTPP2/443-402/11-6/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-402/11-6/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2001 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dokonywanej dostawy towarów wraz z transportem oraz świadczonych usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 17 października 2011 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Włoska firma nie posiadająca oddziału w Polsce rozpoczynająca współpracę z Wnioskodawcą poprzez zakup materiałów (np. masa betonowa) i usług (transport towaru, praca pompy do betonu, prace budowlane) realizowanych na budowie w Polsce (towar nie opuszcza terytorium kraju i usługi również nie są świadczone poza Polską) nalega powołując się na przepisy unijne na stawkę VAT "npo".

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż zakupiony beton wykorzystywany jest do budowy fundamentu pod maszyny w istniejącej już hali. W wystawionej za masę betonową fakturze Wnioskodawca wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 23%, a w fakturze za usługę pompy do betonu również stawkę 23%. W późniejszym terminie przewidywane jest cięcie posadzki w istniejącej już fali, do której Wnioskodawca zastosuje stawkę podatku VAT 23%.

W piśmie z dnia 17 października 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W istniejącej hali firmy w Polsce. Wnioskodawca na zlecenie włoskiej firmy zarejestrowanej we Włoszech i nie mającej siedziby ani oddziału w Polsce wycięła maszynowo już istniejącą starą posadzkę betonową i po wykonaniu przez inną firmę wykopów dostarcza beton dla włoskiej firmy, która z tego betonu wykonuje fundamenty pod maszyny nowej linii technologicznej. Wnioskodawca dostarcza beton własnymi środkami transportu. Materiały budowlane tj. cement workowany, wyroby z PCV zakupione w firmie Wnioskodawcy, przewiezione zostały na teren budowy i rozładowane (nie wbudowała ich firma Wnioskodawcy). Masa betonowa wyprodukowana przez Wnioskodawcę przewożona jest transportem specjalistycznym Spółki na teren budowy i wyładowana w miejscu wskazanym przez włoskiego nabywcę. Na ww. materiały, masę betonową i jej transport Wnioskodawca wystawił fakturę VAT ze stawką 23%. Wnioskodawca posiada pisemne zamówienie ma masę betonową i jej transport. Wnioskodawca nie był zobowiązany do świadczenia usług budowlanych. Dostawa materiałów i świadczenie usług budowlanych stanowią odrębne elementy współpracy. Usługi transportowe związane są ściśle z dostawą materiałów na teren budowy. Usługi Spółka świadczy na rzecz podatnika. Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie jego aktywności. Siedziba włoskiej firmy znajduje się we Włoszech. Wnioskodawca na zlecenie włoskiej firmy świadczy usługi na terenie istniejącego zakładu w Polsce. Natomiast siedziba firmy znajduje się we Włoszech.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że w dniu składania wniosku tj. 21 lipca 2011 r. wszystkie zdarzenia były przyszłe. W dniu składania uzupełnienia wniosku tj. 25 sierpnia 2011 r. dwa zdarzenia zaistniały (cięcie posadzki, sprzedaż betonu wraz z transportem). W chwili obecnej trzecie zdarzenie - sprzedaż materiałów budowlanych należy zaliczyć do stanu zaistniałego. Obecnie wszystkie pytania dotyczą stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla materiałów budowlanych.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla wykonywanych usług transportowych.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla usług budowlanych.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować jeżeli masa betonowa ma stanowić fundament pod maszyny w istniejącej już hali.

Zdaniem Wnioskodawcy towar nie opuszcza terytorium kraju i usługi realizowane są również na terytorium Polski zatem należy stosować 23% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy, wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z włoską firma, która jak wskazał Zainteresowany nie ma oddziału w Polsce. Kontrahent Wnioskodawcy ma swoją siedzibę we Włoszech i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Na rzecz kontrahenta Wnioskodawca dokonuje sprzedaży materiałów budowlanych tj. masa betonowa, drut, cement wraz z transportem tych towarów na teren budowy hali, która znajduje się w Polsce. Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż usługi transportowe związane są ściśle z dostawą materiałów na teren budowy. Masa betonowa wyprodukowana przez firmę Zainteresowanego przewożona jest transportem specjalistycznym Wnioskodawcy na teren budowy i wyładowana w miejscu wskazanym przez włoskiego nabywcę. Wnioskodawca świadczy również usługi budowlane oraz pracy pompy do betonu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawek podatku VAT dla dokonywanej dostawy towarów wraz z ich transportem oraz dla świadczonych usług budowlanych.

W celu rozpatrzenia powyższych kwestii należy rozgraniczyć dostawę towarów wraz z ich transportem oraz świadczone usługi budowlane.

Świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do zrealizowania (wykorzystania) świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu.

W zakresie sprzedaży materiałów budowlanych - jak sam wskazał Wnioskodawca wraz z ich transportem, które następnie będą wykorzystane przy budowie hali znajdującej się w Polsce, należy jednoznacznie wskazać, iż w powyższym przypadku nie dochodzi do wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów zdefiniowanej w art. 13 ust. 1 ustawy. Zakupione przez włoską firmę materiały budowlane nabywane są od polskiego dostawcy wraz z ich transportem oraz wykorzystane przy budowie hali znajdującej się na terytorium kraju. W związku z powyższym należy wskazać, iż nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zatem powyższa transakcja winna zostać opodatkowana w Polsce.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie dyspozycji art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jednakże do dostawy masy betonowej, drutu oraz cementu wraz z ich transportem brak jest szczególnych uregulowań odnośnie stawki, zatem powyższa transakcja sprzedaży jako świadczenie kompleksowe - dostawa towary wraz z usługą transportową - winna zostać opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samy stanowisko wnioskodawcy w odniesieniu do pytań Nr 1, 2 i 4 należy uznać za prawidłowe.

W przypadku świadczenia usług dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotnym jest ustalenie miejsca świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

li>osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami. Na podstawie art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady ogólnej, przyjmuje jako kryterium odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu którym jest nieruchomość, a usługi które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonawczych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

W opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż świadczy również usługi budowlane realizowane na rzecz włoskiego kontrahenta, jednakże na terenie budowy hali w Polsce.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż powyższe usługi będą świadczone na terenie budowy nieruchomości znajdującej się w Polsce, zatem zgodnie z dyspozycją art. 28e ustawy miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania tych usług będzie terytorium Polski.

Stawka podatku VAT dla przedmiotowej usługi winna zostać ustalona zgodnie z ogólną zasadą tj. na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, z uwagi, iż ustawodawca nie przewidział zastosowania obniżonych stawek podatku VAT bądź możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dla powyższych usług budowlanych wykonywanych w obiektach usługowych (hala).

Tym samym w zakresie pytania Nr 3 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Ponadto podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl