IPTPP2/443-40/11-4/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-40/11-4/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia miejsca świadczenia usług uczestnictwa w konferencjach naukowych - jest prawidłowe

* zastosowania zwolnienia od podatku www.usług-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług uczestnictwa w konferencjach naukowych oraz zastosowania zwolnienia od podatku ww. usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o kwestie związane z pełnomocnictwem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako uczelnia wyższa w ramach działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą oraz badawczo-usługową.

Pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w zagranicznych konferencjach naukowych organizowanych przez instytucje o charakterze typowo naukowym (uczelnie wyższe, instytuty naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe itp.) oraz inne podmioty organizujące konferencje, sympozja, seminaria itp.

Tematyka konferencji jest ściśle powiązana z kierunkiem prowadzonej przez pracowników uczelni działalności dydaktyczno-naukowej oraz wpływa na ich rozwój zawodowy. Usługa kształcenia ma zasadniczy udział w ramach organizowanej konferencji.

Instytucje organizujące konferencje świadczą usługi dwojakiego rodzaju:

1.

uczestnictwo w konferencji obejmuje wyłącznie opłatę konferencyjną,

2.

uczestnictwo w konferencji jest usługą kompleksową obejmującą sesje techniczne, materiały, zakwaterowanie oraz wyżywienie.

Warunkiem uczestnictwa pracownika w konferencji jest uiszczenie opłaty konferencyjnej. Zapłata za konferencję uiszczana jest na podstawie faktury wystawionej przez organizatora bądź w formie przedpłaty.

W piśmie z dnia 9 czerwca 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż:

1.

Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Podmioty świadczące usługi są podmiotami nieposiadającymi siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

3.

Wnioskodawca dokonuje opłaty tytułem uczestnictwa w konferencji adresowanej do ściśle określonej grupy uczestników, z potwierdzeniem udziału w konferencji, co oznacza że usługi te nie odbywają się na zasadzie "wstępu".

4.

Większość podmiotów świadczących usługi na terytorium kraju, w którym posiadają siedziby są uznawane za instytucje, których cele uznawane są za podobne do celów instytucji działających w Polsce, wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ww. ustawy tj. uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo-rozwojowych, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym np.: Vienna Medical Academy - Austria, American Academy of Neurology 63 rd Annual Meeting - USA, University of Copenhagen - Dania itp.Usługa udziału w konferencji świadczona może być również przez podmioty nie wykazane w artykule 43 ust. 1 pkt 26 lit. b). np.: TCA Gabriele Hanke - Niemcy, Congrex Switzerland Ltd. - Szwajcaria, European Behavioral Pharmacology Society - Niemcy itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy miejscem świadczenia usługi dla konferencji zagranicznej jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę.

2.

Czy przy zastosowaniu stawki VAT zwolnienia przy opodatkowaniu tych usług, w kraju w którym usługobiorca ma siedzibę - siedziba Wnioskodawcy - należy przywołać przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r....

3.

Czy przy zastosowaniu stawki VAT zwolnienia przy opodatkowaniu tych usług w miejscu siedziby usługobiorcy - siedziba Wnioskodawcy - należy przyjąć założenie, że podmiotem świadczącym usługę jest usługobiorca, czy jednostka organizująca konferencje a spełniająca wymogi podmiotowe art. 43 ust. 26, czy też należy przyjąć, że jest to usługa objęta zwolnieniem jako usługa związana z usługami kształcenia świadczonymi przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b czy § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa uczestnictwa w zagranicznej konferencji podlega przepisom Rozdziału 3 ustawy o podatku VAT. Ponieważ miejscem świadczenia usług (w tym organizacja konferencji) świadczonych na rzecz podatników jest miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę. Zatem na Wnioskodawcy jako podatniku ciąży obowiązek opodatkowania usługi uczestnictwa w konferencji zagranicznej.

Zgodnie z definicją słownikową każda forma przekazywania wiedzy przez szkołę wyższą powinna być rozumiana jako kształcenie. W związku z powyższym, przyjmując założenia, że podmiotem świadczącym usługę jest usługobiorca - Wnioskodawca - konferencja w której uczestniczą pracownicy uczelni spełnia warunki do objęcia jej zwolnieniem w świetle artykułu art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy, czy też § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. Traktując też charakter usług uczestnictwa w konferencji jako usług związanych ze świadczeniem usług kształcenia realizowanych przez Wnioskodawcę, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 26b i § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. usługi te również spełniają warunki do objęcia ich zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie określenia miejsca świadczenia usług uczestnictwa w konferencjach naukowych,

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku ww. usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest także podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Jako uczelnia wyższa w ramach działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą oraz badawczo-usługową.

Pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w zagranicznych konferencjach naukowych organizowanych przez instytucje o charakterze typowo naukowym (uczelnie wyższe, instytuty naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe itp.) oraz inne podmioty organizujące konferencje, sympozja, seminaria itp.

Tematyka konferencji jest ściśle powiązana z kierunkiem prowadzonej przez pracowników uczelni działalności dydaktyczno-naukowej oraz wpływa na ich rozwój zawodowy. Usługa kształcenia ma zasadniczy udział w ramach organizowanej konferencji.

Instytucje organizujące konferencje świadczą usługi dwojakiego rodzaju:

1.

uczestnictwo w konferencji obejmuje wyłącznie opłatę konferencyjną,

2.

uczestnictwo w konferencji jest usługą kompleksową obejmującą sesje techniczne, materiały, zakwaterowanie oraz wyżywienie.

Podmioty świadczące usługi są podmiotami nieposiadającymi siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Większość podmiotów świadczących usługi na terytorium kraju, w którym posiadają siedziby są uznawane za instytucje, których cele uznawane są za podobne do celów instytucji działających w Polsce, wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ww. ustawy tj. uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo-rozwojowych, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym np.: Vienna Medical Academy - Austria, American Academy of Neurology 63 rd Annual Meeting - USA, University of Copenhagen - Dania itp.

Usługa udziału w konferencji świadczona może być również przez podmioty nie wykazane w artykule 43 ust. 1 pkt 26 lit. b). np.: TCA Gabriele Hanke - Niemcy, Congrex Switzerland Ltd. - Szwajcaria, European Behavioral Pharmacology Society - Niemcy itp.

Warunkiem uczestnictwa pracownika w konferencji jest uiszczenie opłaty konferencyjnej. Zapłata za konferencję uiszczana jest na podstawie faktury wystawionej przez organizatora bądź w formie przedpłaty.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestia ta została w ustawie o podatku od towarów i usług uregulowana w rozdziale 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, działu V.

Stosownie do art. 28a ustawy, zmienionym ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780):

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, w brzmieniu nadanym ww. ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Wskazać należy, iż art. 28g ust. 1 ustawy zawiera regulacje dotyczące miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika. Miejscem świadczenia dla tych usług jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1), które zastąpiło rozporządzenie Rady z dnia 17 października 2005 r. nr 1777/2005 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 32 ust. 1 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi wstępu. Zgodnie z tym przepisem, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Ustęp 1 - w myśl art. 32 ust. 2 ww. rozporządzenia - ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca dokonuje opłaty tytułem uczestnictwa w konferencji adresowanej do ściśle określonej grupy uczestników, z potwierdzeniem udziału w konferencji, co oznacza, że usługi te nie odbywają się na zasadzie "wstępu".

Zatem w przypadku przedmiotowych usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca z tego względu, że usługi jakie Wnioskodawca nabywa nie znajdują się w wyjątkach wymienionych w art. 28b ust. 1 ustawy.

Reasumując miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług uczestnictwa w konferencjach zagranicznych, w których zasadniczy udział ma kształcenie, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, będzie terytorium kraju. Usługa będzie podlegać opodatkowaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii, czy przy zastosowaniu zwolnienia od podatku od towarów i usług ww. usług, w kraju, w którym usługobiorca ma siedzibę należy przywołać przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy czy też § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. i jakie okoliczności decydują o zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 z późn. zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ww. rozporządzenie zastąpiło rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na to, przez kogo dana usługa jest świadczona, ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez jednostki objęte system oświaty, w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty bądź przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Natomiast przepis § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia poszerza zakres zwolnienia usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc inne niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dla usług uczestnictwa w zagranicznych konferencjach naukowych, w których zasadniczy udział ma kształcenie, organizowanych przez podmioty zagraniczne uznawane za analogiczne do podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy bądź w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zastosowanie będzie miało zwolnienie z podatku od towarów i usług, odpowiednio na podstawie wyżej przytoczonych przepisów, w zależności od statusu podmiotu jak i poziomu kształcenia.

Z kolei w przypadku, gdy przedmiotowe usługi będą świadczone przez inne podmioty niż wymienione powyżej, to zwolnieniu z podatku będą mogły podlegać ww. usługi na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, o ile zagraniczne podmioty będą spełniać cele uznawane na terytorium kraju, w którym posiadają siedzibę za podobne do celów jednostek objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Korzystanie bądź niekorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowych usług, na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów będzie zatem uzależnione od tego, czy podmioty świadczące ww. usługi będą podmiotami analogicznymi do podmiotów wymienionych w ww. przepisach oraz czy będą dotyczyć usług kształcenia.

Zatem, wbrew temu, co twierdzi Wnioskodawca, prawo do zastosowania zwolnienia od podatku przedmiotowych usług nie będzie uwarunkowane od spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek podmiotowych, o których mowa w wyżej przytoczonych przepisach, jak również od rodzaju świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przepisów prawnych stanowiących podstawę prawną do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przedmiotowych usług oraz okoliczności decydujących o ich zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania na podstawie tych przepisów należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl