IPTPP2/443-386/13-6/AW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem świetlicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-386/13-6/AW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem świetlicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) oraz z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków bieżących związanych z utrzymaniem świetlicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy świetlicy wiejskiej i zagospodarowania terenu wokół świetlicy wiejskiej, sposobu dokonania korekty deklaracji VAT oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków bieżących związanych z utrzymaniem świetlicy.

Pismami z dnia 17 lipca 2013 r. oraz z dnia 22 lipca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie, że pytania oznaczone nr 1 i 2 dotyczą zaistniałego stanu faktycznego a pytanie oznaczone nr 3 zdarzenia przyszłego oraz o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizowała w latach 2009-2012 inwestycję dotyczącą budowy świetlicy wiejskiej w miejscowości. Inwestycja była podzielona na dwa etapy.

Etap I był realizowany w latach 2009-2010 i dotyczył budowy świetlicy wiejskiej. Obejmował budowę świetlicy na działce o numerze ewidencyjnym 72 obręb. Zamówienie obejmowało w szczególności: roboty ziemne, roboty fundamentowe, roboty murowe, strop nad parterem, konstrukcję dachu, posadzki, stolarkę okienną i drzwiową, tynki, okładziny ścian i malowanie, podjazd dla niepełnosprawnych i do pomieszczenia gospodarczego, schody zewnętrzne, izolacje, instalację zasilającą, instalacje sanitarne, szambo, instalacje elektryczne. Inwestycja była realizowana ze środków własnych Gminy. Wartość inwestycji wynosi 606 154,93 zł.

Etap II dotyczył zagospodarowania terenu wokół świetlicy wiejskiej. W jego ramach wykonano: utwardzenie terenu, miejsc postojowych wraz ze stanowiskiem postojowym dla osób niepełnosprawnych, opaskę wokół budynku z kostki betonowej, plac zabaw, boisko wielofunkcyjne o nawierzchni poliuretanowej z piłkochwytami, remont zjazdu z działki na drogę powiatową. Inwestycja była wykonywana ze środków własnych Gminy oraz ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie był kosztem kwalifikowalnym. Wartość II etapu realizacji inwestycji wynosi 296 428,03 zł, w tym dofinansowanie 133 049,00 zł.

Charakter wykorzystywania przedmiotowej inwestycji został określony na etapie realizacji inwestycji, świetlica wiejska przeznaczona została do użytkowania przez mieszkańców wsi oraz ościennych miejscowości, a także Urząd Gminy w celu przeprowadzania zebrań, spotkań oraz konsultacji z mieszkańcami. W budynku mogą być przygotowywane ciepłe oraz zimne napoje. Znajduje się tam również pomieszczenie przygotowania posiłków. W wyniku realizacji drugiego etapu inwestycji zostało m.in. stworzone miejsce integracji, wypoczynku i nawiązywania kontaktów społecznych. Inwestycja została oddana do użytkowania dnia 31 grudnia 2012 r. Budynek świetlicy stanowi własność Gminy.

W ramach realizowanej inwestycji Gmina nabywała towary i usługi związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, zakupem wyposażenia, itd. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Gmina nie odliczała podatku naliczonego od tych faktur mimo, iż od początku przewidywana była możliwość okazjonalnego komercyjnego wykorzystania świetlicy na potrzeby np. organizacji imprez okolicznościowych. Na etapie realizacji inwestycji Gmina nie była w stanie powiązać faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją z określonym charakterem wykorzystywania świetlicy, tj. z działalnością opodatkowaną lub niepodlegającą opodatkowaniu.

Na tym etapie były rozważane 2 warianty:

* przekazanie w dzierżawę świetlicy Gminnemu Ośrodkowi Kultury;

* przekazanie Gminnemu Centrum Kultury wyłącznie technicznych czynności związanych z administrowaniem świetlicy.

Obecnie Gmina posiada zamówienia na komercyjny wynajem pomieszczeń świetlicy i pewnym jest, że wykorzystanie świetlicy przybierze dwojaki charakter:

1.

odpłatny wynajem na rzecz osób fizycznych (innych podmiotów) w celu organizacji imprez okolicznościowych;

2.

udostępnianie nieodpłatne na cele gminne tj. na rzecz sołectw, dla potrzeb organizowania zebrań gminnych i innych spotkań, konsultacji, organizacji wyborów, w celach charytatywnych, itd.

Ze względu na okazjonalny charakter wykorzystywania świetlicy do celów komercyjnych Gmina nie ma jednak możliwości racjonalnego określenia częstotliwości ani wysokości powtarzalnych przychodów z tytułu wynajmu. Sposób wykorzystywania świetlicy będzie regulowany przez zapotrzebowanie na obie formy udostępnienia. W konsekwencji, w danym miesiącu może się zdarzyć, że świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie odpłatnie bądź wyłącznie nieodpłatnie lub w określonej części odpłatnie i nieodpłatnie. Gmina podjęła decyzję, iż przekaże w dzierżawę budynek świetlicy wraz z infrastrukturą Gminnemu Centrum Kultury. Zgodnie ze Statutem uchwalonym przez Radę Gminy w dniu 18 marca 2013 r. świetlica jest Filią Gminnego Centrum Kultury. Gminne Centrum Kultury będzie płacić Gminie czynsz dzierżawny. Gminne Centrum Kultury posiada osobowość prawną, jest podatnikiem VAT o numerze NIP..... Gmina będzie wystawiać Gminnemu Centrum Kultury fakturę z tytułu dzierżawy świetlicy i odprowadzać z tego tytułu VAT należny. Gminne Centrum Kultury będzie pobierało opłaty z tytułu wynajmu świetlicy i widniało jako sprzedawca tych usług na paragonach/fakturach VAT. Elementem kompleksowej usługi wynajmu pomieszczeń świetlicy na cele organizacji imprez okolicznościowych (komunie, rocznice, imieniny, urodziny, itd.) będzie również możliwość korzystania przez dzieci i młodzież uczestniczącą w imprezach z placu zabaw i boiska.

Ponadto Gmina będzie ponosić bieżące wydatki związane z utrzymaniem świetlicy (media, środki czystości, drobne remonty i konserwacje, etc.).

W piśmie z dnia 17 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od początku realizacji inwestycji w zakresie budowy świetlicy wiejskiej i zagospodarowania terenu wokół świetlicy w miejscowości, Wnioskodawca zamierzał wykorzystywać jej efekty do:

* czynności opodatkowanych podatkiem VAT (komercyjny najem), dzierżawa;

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (przeprowadzanie zebrań, spotkań, konsultacji z mieszkańcami, itp.).

Gmina podjęła decyzję o przekazaniu efektów inwestycji w dzierżawę Gminnemu Centrum Kultury w roku 2013.

Efekty przedmiotowej inwestycji - budowa świetlicy wiejskiej po jej oddaniu w dzierżawę są wykorzystywane do:

* czynności opodatkowanych - dzierżawa, komercyjny najem;

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (przeprowadzanie zebrań, spotkań, konsultacji z mieszkańcami, zajęć kulturalno-edukacyjnych, itp.).

Gmina nie ma i nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających regulacjom tego podatku.

Nie ma możliwości określenia w jakich terminach i z jaką częstotliwością świetlica będzie wykorzystywana na potrzeby Gminy, tj. zebrania, spotkania, konsultacje z mieszkańcami. Odbywa się to w miarę potrzeb.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z utrzymaniem świetlicy - na bieżąco... (pytanie nr 3 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z utrzymaniem świetlicy - na bieżąco.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Świetlica będzie udostępniana zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie, przy czym nie ma praktycznej możliwości określenia zakresu wykorzystywania dla poszczególnych celów. Odpłatny wynajem jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnianie nieodpłatne nie jest objęte regulacjami VAT. Jak argumentowano w pkt 1 w sytuacji gdy Gmina ponosi wydatki związane jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz zadań pozostających poza regulacjami VAT a wydatków tych nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności - przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem świetlicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizowała w latach 2009-2012 inwestycję dotyczącą budowy świetlicy wiejskiej. Inwestycja była podzielona na dwa etapy. Etap I był realizowany w latach 2009-2010 i dotyczył budowy świetlicy wiejskiej. Zamówienie obejmowało w szczególności: roboty ziemne, roboty fundamentowe, roboty murowe, strop nad parterem, konstrukcję dachu, posadzki, stolarkę okienną i drzwiową, tynki, okładziny ścian i malowanie, podjazd dla niepełnosprawnych i do pomieszczenia gospodarczego, schody zewnętrzne, izolacje, instalację zasilającą, instalacje sanitarne, szambo, instalacje elektryczne. Inwestycja była realizowana ze środków własnych Gminy.

Etap II dotyczył zagospodarowania terenu wokół świetlicy wiejskiej. W jego ramach wykonano: utwardzenie terenu, miejsc postojowych wraz ze stanowiskiem postojowym dla osób niepełnosprawnych, opaskę wokół budynku z kostki betonowej, plac zabaw, boisko wielofunkcyjne o nawierzchni poliuretanowej z piłkochwytami, remont zjazdu z działki na drogę powiatową. Inwestycja była wykonywana ze środków własnych Gminy oraz ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Inwestycja została oddana do użytkowania dnia 31 grudnia 2012 r. Budynek świetlicy stanowi własność Gminy.

W ramach realizowanej inwestycji Gmina nabywała towary i usługi związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, zakupem wyposażenia, itd. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Gmina nie odliczała podatku naliczonego.

Od początku realizacji inwestycji w zakresie budowy świetlicy wiejskiej i zagospodarowania terenu wokół świetlicy w miejscowości, Wnioskodawca zamierzał wykorzystywać jej efekty do:

* czynności opodatkowanych podatkiem VAT (komercyjny najem), dzierżawa;

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (przeprowadzanie zebrań, spotkań, konsultacji z mieszkańcami, itp.).

Gmina podjęła decyzję, iż przekaże w dzierżawę budynek świetlicy wraz z infrastrukturą Gminnemu Centrum Kultury. Gminne Centrum Kultury będzie płacić Gminie czynsz dzierżawny. Gminne Centrum Kultury posiada osobowość prawną, jest podatnikiem VAT. Gmina będzie wystawiać Gminnemu Centrum Kultury fakturę z tytułu dzierżawy świetlicy i odprowadzać z tego tytułu VAT należny. Gminne Centrum Kultury będzie pobierało opłaty z tytułu wynajmu świetlicy i widniało jako sprzedawca tych usług na paragonach/fakturach VAT. Elementem kompleksowej usługi wynajmu pomieszczeń świetlicy na cele organizacji imprez okolicznościowych (komunie, rocznice, imieniny, urodziny, itd.) będzie również możliwość korzystania przez dzieci i młodzież uczestniczącą w imprezach z placu zabaw i boiska.

Efekty przedmiotowej inwestycji - budowa świetlicy wiejskiej po jej oddaniu w dzierżawę w 2013 r. są wykorzystywane do:

* czynności opodatkowanych - dzierżawa, komercyjny najem;

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (przeprowadzanie zebrań, spotkań, konsultacji z mieszkańcami, zajęć kulturalno-edukacyjnych, itp.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa inwestycji jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie korzystając ze zwolnienia z tego podatku.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli ze sprzedażą generującą podatek należny.

Mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, iż przekazanie przez Gminę efektów przedmiotowej inwestycji w 2013 r. w dzierżawę Gminnemu Centrum Kultury, będącego - jak wskazał Wnioskodawca - odrębnym podatnikiem podatku VAT, będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Wobec powyższego okoliczności sprawy nie potwierdzają twierdzenia Wnioskodawcy, że wydatki, które Zainteresowany będzie ponosił w przyszłości w związku z bieżącym utrzymaniem świetlicy, nie będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, w odniesieniu do wydatków bieżących - ponoszonych w przyszłości czyli po oddaniu świetlicy w dzierżawę - związanych z utrzymaniem świetlicy (media, środki czystości, drobne remonty i konserwacje) stwierdzić należy, iż Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem spełniona zostanie przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Tym samym, w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków bieżących związanych z utrzymaniem świetlicy (media, środki czystości, drobne remonty i konserwacje, ponieważ ponoszone wydatki będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W świetle powyższego oceniając całościowo stanowisko, iż Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem świetlicy uznać należy je za prawidłowe, jednakże rozstrzygnięcia dokonano w oparciu o inne argumenty, niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków bieżących związanych z utrzymaniem świetlicy. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy świetlicy wiejskiej i zagospodarowania terenu wokół świetlicy wiejskiej oraz sposobu dokonania korekty deklaracji VAT został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-386/13-5/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl