IPTPP2/443-377/12-4/JS - Brak możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przekształconych w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-377/12-4/JS Brak możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przekształconych w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przekształconych w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przekształconych w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2004 r. na podstawie aktu notarialnego nabył do majątku osobistego grunty rolne o powierzchni łącznej 24,99 ha w miejscowości... gmina. Przedmiotowe grunty nabył w celu prowadzenia upraw rolnych co czyni do dnia dzisiejszego. Ponadto do chwili obecnej pobiera do tych gruntów dopłaty obszarowe do upraw rolnych. W dacie nabycia przedmiotowych gruntów nie był czynnym podatnikiem VAT.

Zainteresowany poza wskazanymi powyżej gruntami posiada również inne grunty rolne, które nadal uprawia. W dniu 28 stycznia 2010 r. uchwałą Rady Miejskiej dokonano zmiany w planie zagospodarowania sołectwa... i częściowo..., gmina.... W wyniku podjętej ww. uchwały Rady Miejskiej posiadane przez Wnioskodawcę grunty w całości zostały przekształcone w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

W związku z przekwalifikowaniem przez Radę Miejską w części gruntów na tereny budowlane, Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy z wnioskiem o dokonanie podziału gruntów o powierzchni 24,99 ha na działki budowlane. W wyniku tego wniosku Burmistrz Miasta i Gminy decyzją z dnia 17 sierpnia 2011 r. znak:. dokonał podziału gruntu o pow. 24,99 ha na 153 działki budowlane.

W chwili obecnej Zainteresowany zamierza sukcesywnie sprzedawać wydzielone działki. Wnioskodawca nadmienił, iż nie zamierza podejmować żadnych czynności zmierzających do uzbrojenia działek w media, jak również nie zamierza prowadzenia profesjonalnej akcji marketingowej i reklamowej dotyczącej sprzedaży poza zwyczajnymi ogłoszeniami dotyczącymi sprzedaży.

Zainteresowany zaznacza, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzeniem jako przedsiębiorca działalności gospodarczej m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek.

W piśmie z dnia 12 lipca 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Nie jest i nie był rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami,

2.

Grunty rolne przekształcone na tereny budowlane, będące przedmiotem sprzedaży nie były i nie są udostępniane nikomu na podstawie jakiejkolwiek umowy najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze,

3.

Na przedmiotowych gruntach nie była prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca z tytułu sprzedaży wydzielonych działek budowlanych położonych w miejscowości... gmina... będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. i czy będzie zobowiązany zapłacić podatek od towarów i usług z tytułu sprzedaży tych działek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie sprzedaży działek budowlanych, które powstały w wyniku przekształcenia gruntów rolnych na tereny budowlane nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie działa w tym zakresie jako zawodowy handlowiec czy producent. Przekształcenie kupionych przez Zainteresowanego w 2004 r. gruntów rolnych w miejscowości... (gmina...) w grunty budowlane powstało bez udziału Wnioskodawcy i bez Jego inicjatywy na skutek decyzji administracyjnej.

W zakresie sprzedaży działek Zainteresowany nie zamierza podejmować żadnych działań zmierzających do podniesienia ewentualnej wartości działek, czyli nie będzie dokonywał uzbrojenia terenu i nie będzie dokonywał projektowania i zagospodarowania terenu. W zakresie samej natomiast sprzedaży nie będzie podejmował zorganizowanych i profesjonalnych działań promocyjnych i marketingowych. Tym samym Jego działania nie można porównać do działań osób prowadzących zawodowo działalność gospodarczą np. w zakresie profesjonalnego obrotu nieruchomościami, czy w zakresie działalności deweloperskiej. Czynności wykonane przez Wnioskodawcę, tj. zakup gruntu rolnego i następnie po 7 latach uzyskanie decyzji dotyczącej podziału terenu na działki budowlane były czynnościami zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Zatem, skoro w przedmiotowej sprawie Zainteresowany będzie dokonywał sprzedaży działek z majątku prywatnego, bez dodatkowych czynności mających cechy zawodowego działania to w zakresie tej sprzedaży Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie musi opodatkowywać sprzedaży działek podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie już z utrwalonym orzecznictwem sądowym nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych. Takie stanowisko zgodne jest m.in. z orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, a także orzeczeniami krajowych sądów administracyjnych np. Wyrok NSA w składzie siedmiu sędziów z 29 października 2007 r. czy wyrok NSA w Warszawie z dnia 9 listopada 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 6 ustawy pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby jednak dostawa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2004 r. na podstawie aktu notarialnego nabył do majątku osobistego grunty rolne o powierzchni łącznej 24,99 ha w miejscowości... gmina. Przedmiotowe grunty nabył w celu prowadzenia upraw rolnych co czyni do dnia dzisiejszego. Ponadto do chwili obecnej pobiera do tych gruntów dopłaty obszarowe do upraw rolnych.

W dacie nabycia przedmiotowych gruntów nie był czynnym podatnikiem VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzeniem jako przedsiębiorca działalności gospodarczej m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek.

Zainteresowany poza wskazanymi powyżej gruntami posiada również inne grunty rolne, które nadal uprawia. W dniu 28 stycznia 2010 r. uchwałą Rady Miejskiej dokonano zmiany w planie zagospodarowania sołectwa... i częściowo..., gmina... W wyniku podjętej ww. uchwały Rady Miejskiej posiadane przez Wnioskodawcę grunty w całości zostały przekształcone w grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

W związku z przekwalifikowaniem przez Radę Miejską w części gruntów na tereny budowlane, Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy z wnioskiem o dokonanie podziału gruntów o powierzchni 24,99 ha na działki budowlane. W wyniku tego wniosku Burmistrz Miasta i Gminy decyzją z dnia 17 sierpnia 2011 r. dokonał podziału gruntu o pow. 24,99 ha na 153 działki budowlane.

W chwili obecnej Zainteresowany zamierza sukcesywnie sprzedawać wydzielone działki. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie zamierza podejmować żadnych czynności zmierzających do uzbrojenia działek w media, jak również nie zamierza prowadzenia profesjonalnej akcji marketingowej i reklamowej dotyczącej sprzedaży poza zwyczajnymi ogłoszeniami dotyczącymi sprzedaży. Nie jest i nie był rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 19 ustawy i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Na przedmiotowych gruntach nie była prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Grunty rolne przekształcone na tereny budowlane, będące przedmiotem sprzedaży nie były i nie są udostępniane nikomu na podstawie jakiejkolwiek umowy najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy z tytułu sprzedaży wydzielonych działek budowlanych będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i czy będzie zobowiązany zapłacić podatek od towarów i usług z tytułu sprzedaży tych działek.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż działania Wnioskodawcy stanowią zainicjowany przez Zainteresowanego proces polegający na uzyskaniu decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości. Okoliczność, że w wyniku podziału powstały aż 153 działki w zestawieniu z faktem, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT z tytułu najmu nieruchomości, a więc sfery działalności zbliżonej do sfery obrotu nieruchomościami, to w ocenie tut. Organu dostawa działek nie będzie odbywała się w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Takie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami świadczą o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Zatem, w ocenie tut. Organu, planowanych dostaw przedmiotowych działek budowlanych nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wydatki związane z podziałem nieruchomości na 153 działki, podjęcie działań marketingowych co do sprzedaży tych działek, chociażby były to tylko tzw. ogłoszenia zwyczajowe, w żaden sposób nie mogą świadczyć o wyłącznym działaniu w celu wykonywania jedynie prawa własności majątku osobistego w celu spożytkowania na potrzeby prywatne.

Opisana sytuacja bezsprzecznie zatem świadczy o zamiarze wykonywania czynności w sposób częstotliwy, bowiem - jak wskazał Zainteresowany - zamierza sukcesywnie sprzedawać wydzielone działki, oraz przesądza o wykorzystywaniu towarów (działek budowlanych) w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Fakt podziału przed sprzedażą nieruchomości na 153 działki budowlane umożliwiający łatwiejszą ich sprzedaż oraz uatrakcyjniający je rynkowo wskazuje, że Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości działa z zamiarem uzyskania w ten sposób stałych dochodów.

Powyższe okoliczności dowodzą, że działania Wnioskodawcy będą miały formę zorganizowaną, a w konsekwencji zawodową (profesjonalną). Zatem Zainteresowany działając w sposób częstotliwy będzie wypełniał definicję prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy i stanie się podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. A ocena przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jest niezależna od tego czy właściciel nieruchomości nabył je w celu odsprzedaży i czy należą do majątku osobistego Wnioskodawcy.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowane podatkiem od towarów i usług są te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zatem dostawa działek będących przedmiotem wniosku, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem w oparciu o plan zagospodarowania przestrzennego zostały one ujęte jako grunty budowlane pod zabudowę jednorodzinną.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując dostawy przedmiotowych działek budowlanych będzie wypełniał definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i będzie spełniał przesłanki do uznania Jego za podatnika podatku od towarów i usług zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek z tytułu sprzedaży tych działek według stawki podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) przez Wnioskodawcę. To Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. Organ wskazuje, iż powoływanie się przez Wnioskodawcę na orzecznictwo sądowe nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując orzecznictwa sądowego jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl