IPTPP2/443-373/14-4/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-373/14-4/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. według daty nadania (data wpływu 16 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć:

* plastycznych,

* nauki szycia dla dzieci,

* warsztatów rękodzieła dla dorosłych oraz warsztatów rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej,

* nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego,

* nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych,

* nauki podstaw teorii muzyki,

* nauki śpiewu

- jest prawidłowe;

* gimnastycznych - pilates, fitness, zumba,

* nauki posługiwania się białą bronią,

* zajęć prowadzonych w ramach Akademii

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć oraz nieuwzględnienia pobieranych opłat do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, kwestie związane z reprezentacją oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gminny Dom Kultury powstał w czerwcu 2012 r. Podstawowym celem działalności jednostki jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie:

1.

tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury,

2.

zaspokojenia potrzeb czytelniczych społeczeństwa.

Jednostka jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Na chwilę obecną Gminny Dom Kultury korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1. W ramach swoich działań Dom Kultury prowadzi następujące zajęcia w sekcjach plastycznych, centrum aktywności, muzycznych oraz choreograficznych. W skład wymienionych sekcji wchodzą różnego rodzaju zajęcia. W skład sekcji plastycznej są prowadzone zajęcia plastyczne (zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych), nauka szycia dla dzieci, warsztaty rękodzieła dla dorosłych (na zajęciach wykonywane są różnego rodzaju dekoracje artystyczne), warsztaty rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej (zajęcia polegają głównie na tworzeniu makiet oraz pracy przy użyciu masy solnej). W skład zajęć choreograficznych wchodzą zajęcia z nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego (zajęcia polegają na nauce różnych stylów tańca). W skład sekcji choreograficznej wchodzą zajęcia z nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz na pozostałych instrumentach muzycznych. Ponadto w ramach tej sekcji są prowadzone zajęcia z nauki podstaw teorii muzyki (uczestnicy uczą się chwytów na poszczególnych instrumentach oraz uczą się nut). W ramach sekcji wokalnej prowadzone są zajęcia z nauki śpiewu (zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży). W ramach centrum aktywności są prowadzone zajęcia gimnastyczne - pilates, fitness, zumba oraz nauka posługiwania się biała bronią. W Domu Kultury prowadzone są zajęcia również w ramach Akademii - są to zajęcia, na których osoby dorosłe spotykają się i wysłuchują prelekcji na różnego rodzaju tematy kulturalne, zdrowotne itp.

Od uczestników pobierana jest opłata w wysokości 20 zł oraz 10 zł (kwota uzależniona jest od częstotliwości zajęć oraz rodzaju zajęć) na zakup materiałów i przyborów umożliwiających prowadzenie zajęć (np. farby, bloki, kartony, kredki, maty do ćwiczeń).

W piśmie z dnia 15 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że wymienione we wniosku czynności, tj. zajęcia: plastyczne, nauka szycia "Zabawny skrawek", warsztaty rękodzieła dla dorosłych, warsztaty rękodzieła dla chłopców, nauka tańca hip-hop, tańca współczesnego, nauka gry na instrumentach z teorią muzyki, nauka śpiewu, wchodzą w zakres działalności kulturalnej. W przekonaniu Wnioskodawcy takimi czynnościami są również zajęcia należące do Akademii tj. pilates, fitness, zumba oraz nauka posługiwania się białą bronią. Wszystkie te czynności służą tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Gminny Dom Kultury powstał jako instytucja dwa lata temu. Z tego też powodu wszyscy mieszkańcy gminy mieli wpływ na jego misję, poprzez wypełnianie ankiet i udział w konsultacjach społecznych. Tworzenie kultury, jej ochrona i upowszechnianie jest tworem społecznym. W środowisku Wnioskodawcy na kształt zadań realizowanych przez dom kultury mieli wpływ mieszkańcy. Ponieważ nie ma obecnie określonego wzorca uczestnictwa w kulturze, Zainteresowany pragnie aby był on demokratycznie tworzony. Wsłuchuje się w potrzeby kulturalne mieszkańców. Wnioskodawca uważa, że uczestnictwo w kulturze powinno być czymś codziennym a nie odświętnym. Wobec tego działalność kulturalna nie może tylko promować artyzmu i sztuki wysokiej, lecz powinna zaspakajać potrzeby ludzi. Kultura jest częścią istoty ludzkiej, jest zjawiskiem społecznym i podlega bezustannej modyfikacji.

Zajęcia Wnioskodawcy prowadzone są w kilku grupach wiekowych i zaawansowania. Obecnie powstają już grupy dla szczególnie uzdolnionych, ale brać udział w zajęciach mogą wszyscy, bez względu na posiadany talent. Zajęcia plastyczne, rękodzielnicze i "Zabawnego skrawka", wykorzystują różne techniki twórczości, zapoznają uczestników z historyczną ewaluacją tych sztuk, a także wskazują możliwości rozwoju w tym kierunku. Zajęcia muzyczne: nauka śpiewu i gry na instrumentach - upowszechnia kulturę, pozwala utrwalać dorobek artystyczny pokoleń, uczy wrażliwości na muzykę i rozbudza zainteresowania. Nauka tańca współczesnego i hip-hopu to typowe tworzenie kultury współczesnej, bowiem są to gatunki taneczne, które cały czas ewoluują i są tworzone również przez grupy nieformalne. Uczestnicy zajęć często sami tworzą nową kulturę tańca, konfrontują i prezentują ją na różnego rodzaju przeglądach i festiwalach. Zajęcia w ramach Akademii to zajęcia podobne do zajęć Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W jej skład wchodzą zajęcia fitness, pilates, zumby, odczyty n/t poprawy jakości życia osób starszych, wzbudzanie w nich aktywności, spotkania przy dobrej książce, wspólnej śpiewaczej biesiadzie itp. Kultura to także sposób spędzania wolnego czasu. Grupa ludzi uczestnicząca w APŻ, tak właśnie pragnie spędzać czas wolny. Fitness to nie tylko gimnastyka, a również i przede wszystkim filozofia życia. Zajęcia odbywają się przy muzyce, są integrujące i stymulują pożądane zachowania. Pilates to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Odbywających się w różnych rytmach i przy muzyce. Zumba to taniec zainspirowany połączeniem elementów pochodzących z kultury latynoamerykańskich z elementami fitness i modyfikowany w sposób autorski. Wszystkie te zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych instruktorów, z których każdy opracowuje swoją autorką choreografię. Nauka posługiwania się białą bronią powstała na bazie klubu Signum Polonicum - znak Polaków. Kultywuje średniowieczną, polską sztukę walki i wpisuje się w ochronę dziedzictwa narodowego.

Klasyfikacja statystyczna prowadzonych przez Gminny Dom Kultury zajęć:

* zajęcia plastyczne - 85.52.1

* nauka szycia dla dzieci - 85.52.19

* warsztat rękodzieła dla dorosłych - 90.04.10

* nauka tańca hip hop oraz tańca współczesnego - 85.52.11

* nauka gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych - 85.60.10

* nauka podstaw teorii muzyki - 85.60.10

* nauka śpiewu - 85.59.19

* gimnastycznych - pilates, zumba, fitness - 90.04.10

* nauki posługiwania się białą bronią - 90.04.10

* zajęcia prowadzone w ramach Akademii - 90.04.10.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pobierane opłaty podlegają zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33, a co za tym idzie kwota pobieranych opłat nie będzie wchodzić do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, zgodnie z art. 113 ust. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, według stanu wiedzy oraz uzyskanych od innych podobnych jednostek, pobierane opłaty są zwolnione z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33, co powoduje iż opłaty te nie wchodzą do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1. Ponadto na podkreślenie zasługuje fakt, iż Gminny Dom Kultury jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury, a jego celem statutowym jest świadczenie usług kulturalnych. Wszystkie zajęcia oferowane przez ośrodek spełniają cel statutowy. Można stwierdzić, iż wszystkie przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 33 są spełnione do tego aby opłaty te zostały zwolnione z VAT i nie wchodziły do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć:

* plastycznych,

* nauki szycia dla dzieci,

* warsztatów rękodzieła dla dorosłych oraz warsztatów rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej,

* nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego,

* nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych,

* nauki podstaw teorii muzyki,

* nauki śpiewu

- jest prawidłowe;

* gimnastycznych - pilates, fitness, zumba,

* nauki posługiwania się białą bronią,

* zajęć prowadzonych w ramach Akademii Pełni Życia

- jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy ORD-IN wyłącznie zwolnienia od podatku VAT, podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z opisu sprawy wynika, iż Gminny Dom Kultury powstał w czerwcu 2012 r. Podstawowym celem działalności jednostki jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury oraz zaspokojenia potrzeb czytelniczych społeczeństwa. Jednostka jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Na chwilę obecną Gminny Dom Kultury korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1.

W ramach swoich działań Dom Kultury prowadzi następujące zajęcia w sekcjach plastycznych, centrum aktywności, muzycznych oraz choreograficznych. W skład wymienionych sekcji wchodzą różnego rodzaju zajęcia. W skład sekcji plastycznej są prowadzone zajęcia plastyczne (zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych), nauka szycia dla dzieci, warsztaty rękodzieła dla dorosłych (na zajęciach wykonywane są różnego rodzaju dekoracje artystyczne), warsztaty rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej (zajęcia polegają głównie na tworzeniu makiet oraz pracy przy użyciu masy solnej). W skład zajęć choreograficznych wchodzą zajęcia z nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego (zajęcia polegają na nauce różnych stylów tańca). W skład sekcji choreograficznej wchodzą zajęcia z nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz na pozostałych instrumentach muzycznych. Ponadto w ramach tej sekcji są prowadzone zajęcia z nauki podstaw teorii muzyki (uczestnicy uczą się chwytów na poszczególnych instrumentach oraz uczą się nut). W ramach sekcji wokalnej prowadzone są zajęcia z nauki śpiewu (zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży). W ramach centrum aktywności są prowadzone zajęcia gimnastyczne - pilates, fitness, zumba oraz nauka posługiwania się biała bronią. W Domu Kultury prowadzone są zajęcia również w ramach Akademii - są to zajęcia, na których osoby dorosłe spotykają się i wysłuchują prelekcji na różnego rodzaju tematy kulturalne, zdrowotne itp.

Od uczestników pobierana jest opłata w wysokości 20 zł oraz 10 zł (kwota uzależniona jest od częstotliwości zajęć oraz rodzaju zajęć) na zakup materiałów i przyborów umożliwiających prowadzenie zajęć (np. farby, bloki, kartony, kredki, maty do ćwiczeń).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wymienione we wniosku czynności, tj. zajęcia: plastyczne, nauka szycia "Zabawny skrawek", warsztaty rękodzieła dla dorosłych, warsztaty rękodzieła dla chłopców, nauka tańca hip-hop, tańca współczesnego, nauka gry na instrumentach z teorią muzyki, nauka śpiewu, wchodzą w zakres działalności kulturalnej. W przekonaniu Wnioskodawcy takimi czynnościami są również zajęcia należące do Akademii Pełni Życia tj. pilates, fitness, zumba oraz nauka posługiwania się białą bronią. Wszystkie te czynności służą tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w ww. przepisie, wpisanym do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę.

Ponadto odnosząc się do powyższej charakterystyki terminu "kultura" tut. Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż organizacja zajęć:

* plastycznych,

* nauki szycia dla dzieci,

* warsztatów rękodzieła dla dorosłych oraz warsztatów rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej,

* nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego,

* nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych,

* nauki podstaw teorii muzyki,

* nauki śpiewu

- wiąże się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną, zatem usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia "usługi kulturalne".

Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi kulturalne, tj. zajęcia plastyczne, nauka szycia dla dzieci, warsztaty rękodzieła dla dorosłych oraz warsztaty rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej, nauka tańca hip-hop oraz tańca współczesnego, nauka gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych, nauka podstaw teorii muzyki, nauka śpiewu, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, bowiem Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co więcej w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ustawy - Wnioskodawca świadcząc ww. usługi kulturalne pobiera od uczestników opłaty, które przeznaczane są na zakup materiałów i przyborów umożliwiających prowadzenie zajęć.

Odnosząc się z kolei do organizowanych przez Wnioskodawcę zajęć gimnastycznych - pilates, fitness, zumba, nauki posługiwania się białą bronią oraz zajęć prowadzonych w ramach Akademii nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż są to usługi kulturalne. Zainteresowany co prawda wskazuje, że zajęcia w ramach Akademii to zajęcia podobne do zajęć Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W jej skład wchodzą zajęcia fitness, pilates, zumby, odczyty n/t poprawy jakości życia osób starszych, wzbudzanie w nich aktywności, spotkania przy dobrej książce, wspólnej śpiewaczej biesiadzie itp. Kultura to także sposób spędzania wolnego czasu. Grupa ludzi uczestnicząca w APŻ, tak właśnie pragnie spędzać czas wolny. Fitness to nie tylko gimnastyka, a również i przede wszystkim filozofia życia. Zajęcia odbywają się przy muzyce, są integrujące i stymulują pożądane zachowania. Pilates to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Odbywających się w różnych rytmach i przy muzyce. Zumba to taniec zainspirowany połączeniem elementów pochodzących z kultury latynoamerykańskich z elementami fitness i modyfikowany w sposób autorski. Wszystkie te zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych instruktorów, z których każdy opracowuje swoją autorką choreografię. Nauka posługiwania się białą bronią powstała na bazie klubu Signum Polonicum - znak Polaków. Kultywuje średniowieczną, polską sztukę walki i wpisuje się w ochronę dziedzictwa narodowego. Należy jednak stwierdzić, że ww. zajęcia stanowią usługi związane z rekreacją.

W konsekwencji świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi organizowania zajęć gimnastycznych - pilates, fitness, zumba, nauki posługiwania się białą bronią oraz zajęć prowadzonych w ramach Akademii nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć:

* plastycznych,

* nauki szycia dla dzieci,

* warsztatów rękodzieła dla dorosłych oraz warsztatów rękodzieła dla chłopców w wieku szkoły podstawowej,

* nauki tańca hip-hop oraz tańca współczesnego,

* nauki gry na gitarze, pianinie, perkusji oraz pozostałych instrumentach muzycznych,

* nauki podstaw teorii muzyki,

* nauki śpiewu

- należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, organizowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć:

* gimnastycznych - pilates, fitness, zumba,

* nauki posługiwania się białą bronią,

* zajęć prowadzonych w ramach Akademii

- stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w tym w szczególności prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla przedmiotowych usług na podstawie innej podstawy prawnej, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że kwestia dotycząca nieuwzględnienia pobieranych opłat do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy została załatwiona odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl