IPTPP2/443-369/12-4/JN - Opodatkowanie podatkiem VAT wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-369/12-4/JN Opodatkowanie podatkiem VAT wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem:

* przed uzyskaniem odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu - jest prawidłowe,

* po uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako jednoosobowa firma na podstawie wpisu do ewidencji gospodarczej prowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 12 kwietnia 2006 r., gdzie został wpisany pod nazwą:. Podstawowa działalność to badania i analizy techniczne - PKD 7120B i doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej - PKD 7414A. Działalność w zakresie badań i pomiarów prowadził na podstawie upoważnienia wydanego przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Upoważnienie to Wnioskodawca otrzymał po ocenie posiadanego wyposażenia własnego laboratorium i osobistych kwalifikacji. Zainteresowany rozlicza się na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest płatnikiem VAT.

W dniu 22 maja 2006 r. została zawarta umowa spółki o nazwie: spółka z o.o., której Wnioskodawca został udziałowcem i wiceprezesem, a następnie od 28 czerwca 2009 r. prezesem zarządu. Za pełnienie funkcji w zarządzie wynagrodzenia nie pobierał.

W dniu 15 listopada 2006 r. sp. z o.o. zawarła z... "Umowę stałego zlecenia i zarządu majątkiem", na podstawie której Wnioskodawca wykonuje: "Stały zarząd majątkiem i nadzór nad prowadzeniem biura Zarządu sp. z o.o. w zakresie przyjmowania, realizacji i rozliczeń z kontrahentami usług pomiarowych, świadczonych przez Zleceniodawcę" (p. 1 umowy), oraz usługi pomiarowe w zakresie badań czynników środowiska pracy, wykonywane osobiście na podstawie posiadanego upoważnienia wydanego przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, a przyjmowane do realizacji przez sp. z o.o.

Zasady realizacji badań i pomiarów, oraz podziału kompetencji i odpowiedzialności - w tym względem osób trzecich - uregulowane zostały przez "Porozumienie w sprawie wykonywania badań i pomiarów, realizacji umowy stałego zlecenia i zarządzania majątkiem oraz odpowiedzialności za wykonywane usługi" zawarte między sp. z o.o. a... w dniu 12 grudnia 2006 r.

Wynika z niego, że: (cyt. z porozumienia)

1.

"W związku z posiadanym upoważnieniem do wykonywana badań, odpowiedzialność merytoryczna za wyniki badań i pomiarów czynników środowiska pracy, przyjmowanych do realizacji przez sp. z o.o., obciąża osobiście Pana, który będzie wykonywał te badania we własnym imieniu na swoje ryzyko i odpowiedzialność, w tym:

a.

wykonywane pomiary będą odpowiadały normom i wymogom zgodnie z upoważnieniem wydanym przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego dla...;

b.

Pan będzie analizował pod kątem możliwości wykonania zlecane badania i pomiary, biorąc pod uwagę możliwości techniczne, organizacyjne i ekonomiczne, wymagany sprzęt i niezbędne kwalifikacje;

c.

Pan będzie decydował na podstawie kryteriów określonych w punkcie b) o przyjęciu lub nieprzyjęciu danego zlecenia do realizacji;

d.

pomiary wykonywane będą sprzętem i wyposażeniem stanowiącym własność Pana oraz aparaturą - w miarę wyposażania i zakupów - będących własnością sp. z o.o.;

e.

weryfikacja wyników, porównanie z normami i określenie przekroczeń NDS i NDN będzie dokonywana przez Pana;

f.

sprawozdanie z pomiarów dostarczane stronie trzeciej tj. zlecającemu pomiary, będzie autoryzowane i zatwierdzane przez Pana

2.

Za merytoryczną zgodność z wymogami przepisów i norm - wykonywanych badań zgodnie z pkt 1a - f), Pan ponosić będzie odpowiedzialność przed udzielającym Upoważnienia - Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, a za ocenę możliwości wykonawstwa, jakość i terminowość usługi ponosić będzie odpowiedzialność - w tym finansową - przed podmiotem, na którego rzecz badania były wykonywane."

Do czasu uzyskania akredytacji PCA na pomiary przez spółkę tj. do dnia 7 grudnia 2010 r. usługi te Wnioskodawca wykonywał osobiście, przedstawiając sprawozdanie podmiotom zlecającym, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zgodnie z zasadami zawartymi w porozumieniu i posiadanym upoważnieniem. Za ww. usługi przedstawiał spółce fakturę VAT - 22 (23)% zgodnie z § 5 umowy, wyliczoną jako suma stałej kwoty wyszczególnionej w umowie plus 50% kwoty jaką spółka pobierała od klientów za realizację zleconych pomiarów. W dniach 25 października 2007 r., 2 lutego 2008 r., 2 lutego 2009 r., 1 marca 2009 r. były wnoszone aneksy do umowy, które zmieniały warunki zapłaty za wykonywane przez Zainteresowanego usługi rezygnując z wyliczeń 50% z sumy faktur, a ustalając konkretne kwoty płacone miesięcznie ryczałtowo jako zaliczka na poczet najpierw 25 - cio, a w końcu 50 - cio procentowego udziału w zysku spółki, nie zmieniając jednakże pozostałych warunków umowy.

Od dnia 7 grudnia 2010 r. spółka sp. z o.o. uzyskała akredytację PCA na pomiary w środowisku pracy i wykonuje je już we własnym imieniu. Ze względu na posiadane kwalifikacje część pomiarów Wnioskodawca dalej wykonuje osobiście, a wszystkie autoryzuje, kwalifikuje na zgodność z dopuszczalnymi normami i zatwierdza już w imieniu spółki. W dalszym ciągu rozlicza się ze spółką poprzez wystawianie faktur z 23% VAT.

W piśmie z dnia 20 czerwca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynagrodzenie uzyskiwane przez Zainteresowanego w ramach wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem stanowi przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1999 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez spółkę realizacji badań we własnym imieniu w dalszym ciągu Wnioskodawca ponosił odpowiedzialność za wykonanie zleconych czynności wobec osób trzecich. Przywołane we wniosku porozumienie "w sprawie wykonywania badań i pomiarów, realizacji umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem oraz odpowiedzialności za wykonywane usługi" nakładające na Wnioskodawcę odpowiedzialność wobec osób trzecich zostało podpisane i wdrożone do stosowania w dniu 12 grudnia 2006 r., zostało wycofane 31 grudnia 2011 r., a więc zasady odpowiedzialności nim regulowane obowiązywały tak w czasie kiedy spółka nie posiadała uprawnień do wykonywania pomiarów tj. do końca roku 2010, jak i po tym czasie, to jest do końca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w sytuacji gdy określono, odrębnym ustaleniem, odpowiedzialność zleceniobiorcy wobec osób trzecich, właściwym jest rozliczanie się ze spółką poprzez wystawianie faktur VAT za wykonywanie usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem.

2.

Czy zmiana polegająca na uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez spółkę realizacji badań we własnym imieniu, zmienia ten stan w sytuacji gdy badania te Wnioskodawca autoryzuje i zatwierdza w imieniu spółki, ale zgodnie ze swoimi kwalifikacjami, osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustalono zasady odpowiedzialności za realizację umowy stałego zlecenia, co wyczerpuje wymogi wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) gdzie mówi się, że podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności:

1.

Osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności.

2.

Określone są warunki wykonania tych czynności, wynagrodzenie oraz

3.

Występuje odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Warunki te muszą wystąpić łącznie.

W opisanym przypadku, ze względu na wymagania dotyczące uprawnień do wykonywania pomiarów i wystawiania sprawozdań z badań i pomiarów określonych odrębnymi przepisami, oraz określonych kwalifikacji do wykonywania pomiarów, ustalono odpowiedzialność merytoryczną i finansową, realizującego zlecenie wobec osób trzecich. Nie wystąpił zatem trzeci warunek odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich, co kwalifikuje wykonywaną działalność zleceniobiorcy jako działalność wykonywaną samodzielnie, a więc podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Właściwym jest zatem rozliczanie się ze spółką poprzez wystawianie faktur z 23% VAT.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że porozumienie "w sprawie zasad wykonywania badań i pomiarów, realizacji umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem oraz odpowiedzialności za wykonywane usługi" nakładające na Wnioskodawcę odpowiedzialność wobec osób trzecich zostało podpisane i wdrożone do stosowania w dniu 12 grudnia 2006 r. i nie zostało wycofane wraz z uzyskaniem przez spółkę odpowiednich uprawnień i podjęciu badań we własnym imieniu, a dopiero wraz z końcem roku 2011 - zasady odpowiedzialności nim regulowane obowiązywały do czasu jego wycofania, to jest do końca 2011 r.

Uwzględniając ponadto, że wszystkie badania wykonywane przez spółkę po uzyskaniu akredytacji są przez Wnioskodawcę autoryzowane i zatwierdzane ze względu na posiadane kwalifikacje oraz to, że część badań spółka wykonuje sprzętem Zainteresowanego - stoi on na stanowisku, że w czasie kiedy spółka nie posiadała uprawnień do wykonywania badań, jak również po uzyskaniu tych uprawnień tj. do końca 2011 r. zasadne było rozliczanie się ze spółką poprzez wystawianie faktury VAT 23%.

Zmiana polegająca na uzyskaniu przez spółkę odpowiednich uprawnień do wykonywania pomiarów nie spowodowała zmiany odpowiedzialności, a co za tym idzie nie zmieniła sytuacji prawnej stron.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem:

* przed uzyskaniem odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu - uznaje się za prawidłowe,

* po uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z ww. przepisu wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia,

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności, a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich. Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą jako jednoosobowa firma na podstawie wpisu do ewidencji gospodarczej prowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 12 kwietnia 2006 r., gdzie został wpisany pod nazwą:. Podstawowa działalność to badania i analizy techniczne - PKD 7120B i doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej - PKD 7414A. Działalność w zakresie badań i pomiarów prowadził na podstawie upoważnienia wydanego przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Upoważnienie to Wnioskodawca otrzymał po ocenie posiadanego wyposażenia własnego laboratorium i osobistych kwalifikacji.

W dniu 22 maja 2006 r. została zawarta umowa spółki o nazwie: spółka z o.o., której Wnioskodawca został udziałowcem i wiceprezesem, a następnie od 28 czerwca 2009 r. prezesem zarządu. Za pełnienie funkcji w zarządzie wynagrodzenia nie pobierał.

W dniu 15 listopada 2006 r. sp. z o.o. zawarła z... "Umowę stałego zlecenia i zarządu majątkiem", na podstawie której wykonuje: "Stały zarząd majątkiem i nadzór nad prowadzeniem biura Zarządu sp. z o.o. w zakresie przyjmowania, realizacji i rozliczeń z kontrahentami usług pomiarowych, świadczonych przez Zleceniodawcę" (p. 1 umowy), oraz usługi pomiarowe w zakresie badań czynników środowiska pracy, wykonywane osobiście na podstawie posiadanego upoważnienia wydanego przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, a przyjmowane do realizacji przez sp. z o.o.

Zasady realizacji badań i pomiarów, oraz podziału kompetencji i odpowiedzialności - w tym względem osób trzecich - uregulowane zostały przez "Porozumienie w sprawie wykonywania badań i pomiarów, realizacji umowy stałego zlecenia i zarządzania majątkiem oraz odpowiedzialności za wykonywane usługi" zawarte między sp. z o.o. a... w dniu 12 grudnia 2006 r.

Wynika z niego, że: (cyt. z porozumienia)

1.

"W związku z posiadanym upoważnieniem do wykonywana badań, odpowiedzialność merytoryczna za wyniki badań i pomiarów czynników środowiska pracy, przyjmowanych do realizacji przez sp. z o.o., obciąża osobiście Pana, który będzie wykonywał te badania we własnym imieniu na swoje ryzyko i odpowiedzialność, w tym:

a.

wykonywane pomiary będą odpowiadały normom i wymogom zgodnie z upoważnieniem wydanym przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego dla...;

b.

Pan będzie analizował pod kątem możliwości wykonania zlecane badania i pomiary, biorąc pod uwagę możliwości techniczne, organizacyjne i ekonomiczne, wymagany sprzęt i niezbędne kwalifikacje;

c.

Pan będzie decydował na podstawie kryteriów określonych w punkcie b) o przyjęciu lub nieprzyjęciu danego zlecenia do realizacji;

d.

pomiary wykonywane będą sprzętem i wyposażeniem stanowiącym własność Pana oraz aparaturą - w miarę wyposażania i zakupów - będących własnością sp. z o.o.;

e.

weryfikacja wyników, porównanie z normami i określenie przekroczeń NDS i NDN będzie dokonywana przez Pana;

f.

sprawozdanie z pomiarów dostarczane stronie trzeciej tj. zlecającemu pomiary, będzie autoryzowane i zatwierdzane przez Pana

2.

Za merytoryczną zgodność z wymogami przepisów i norm - wykonywanych badań zgodnie z pkt 1a - f), Pan ponosić będzie odpowiedzialność przed udzielającym Upoważnienia - Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, a za ocenę możliwości wykonawstwa, jakość i terminowość usługi ponosić będzie odpowiedzialność - w tym finansową - przed podmiotem, na którego rzecz badania były wykonywane."

Do czasu uzyskania akredytacji PCA na pomiary przez spółkę tj. do dnia 7 grudnia 2010 r. usługi te Wnioskodawca wykonywał osobiście, przedstawiając sprawozdanie podmiotom zlecającym, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zgodnie z zasadami zawartymi w porozumieniu i posiadanym upoważnieniem.

Od dnia 7 grudnia 2010 r. spółka z o.o. uzyskała akredytację PCA na pomiary w środowisku pracy i wykonuje je już we własnym imieniu. Ze względu na posiadane kwalifikacje część pomiarów Wnioskodawca dalej wykonuje osobiście, a wszystkie autoryzuje, kwalifikuje na zgodność z dopuszczalnymi normami i zatwierdza już w imieniu spółki. W dalszym ciągu rozlicza się ze spółką poprzez wystawianie faktur z 23% VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wynagrodzenie uzyskiwane przez Zainteresowanego w ramach wykonywanych usług na podstawie umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem stanowi przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1999 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez spółkę realizacji badań we własnym imieniu w dalszym ciągu Wnioskodawca ponosił odpowiedzialność za wykonanie zleconych czynności wobec osób trzecich. Przywołane we wniosku porozumienie "w sprawie wykonywania badań i pomiarów, realizacji umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem oraz odpowiedzialności za wykonywane usługi" nakładające na Wnioskodawcę odpowiedzialność wobec osób trzecich zostało podpisane i wdrożone do stosowania w dniu 12 grudnia 2006 r., zostało wycofane 31 grudnia 2011 r., a więc zasady odpowiedzialności nim regulowane obowiązywały tak w czasie kiedy spółka nie posiadała uprawnień do wykonywania pomiarów tj. do końca roku 2010, jak i po tym czasie, to jest do końca 2011 r.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc przedmiotowe usługi na podstawie "umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem", przed uzyskaniem odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu, wykonywał samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu podatku od towarów i usług, bowiem nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy. Zawarta ww. umowa (porozumienie) spowodowała powstanie stosunku prawnego, w ramach którego Wnioskodawca ponosił odpowiedzialność względem osób trzecich. Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, za ww. usługi wykonane do dnia 7 grudnia 2010 r. powinien wystawiać faktury VAT ze stawką 23%.

Przy czym, pomimo - jak twierdzi Wnioskodawca - zasady odpowiedzialności wynikające z porozumienia obowiązywały do końca 2011 r., to jednak już od 7 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wszystkie pomiary autoryzuje, kwalifikuje za zgodność z dopuszczonymi normami i zatwierdza w imieniu Spółki.

Zatem, nie sposób się zgodzić z Wnioskodawcą, iż zmiana polegająca na uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu, nie spowodowała zmiany odpowiedzialności względem osób trzecich, a co za tym idzie nie zmieniła sytuacji prawnej stron umowy. Podejmowane działania Zainteresowanego w ramach zawartej umowy od tego momentu nie mają charakteru samodzielnego, ale są działaniami wykonywanymi w imieniu i na rzecz Spółki.

Tym samym, faktyczna odpowiedzialność za wykonywane badania względem osób trzecich od dnia 7 grudnia 2010 r., ciąży na Spółce.

W świetle powyższego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie "umowy stałego zlecenia i zarządu majątkiem", po uzyskaniu odpowiednich uprawnień i podjęciu przez Spółkę realizacji badań we własnym imieniu, nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca z tytułu wykonywania tych czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a uzyskane wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl