IPTPP2/443-360/11-5/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-360/11-5/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. według daty nadania (data wpływu 18 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania przy sprzedaży samochodów systemu VAT - marża - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania przy sprzedaży samochodów systemu VAT - marża.

Pismem z dnia 4 października 2011 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT dokonuje zakupu samochodów oraz motocykli używanych na terytorium państw trzecich t.j. Szwajcaria. Samochody są odprawiane (clone) w państwie Unii Europejskiej t.j. Niemcy. Ze względu na to, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny UE, podatek od importu nie jest płacony w Niemczech. Zainteresowany był weryfikowany jako podatnik VAT UE przez stronę Niemiecką. Samochody oraz motocykle są zgłaszane do odprawy celnej w innym Państwie Wspólnoty niż Polska t.j. Niemcy. Niemieckie organy celne stosują procedurę dopuszczenia do obrotu przy ocleniu samochodów zakupionych przez Wnioskodawcę w Szwajcarii. Następnie samochód jest sprzedawany w Polsce na zasadach ogólnych t.j. całość transakcji jest opodatkowana VAT. Transakcja nabycia i sprowadzenia samochodów i motocykli jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Wnioskodawca składa informację podsumowującą VAT-UE.

W piśmie z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nabywane samochody oraz motocykle używane są traktowane jako towary handlowe, służą dalszej odsprzedaży, czyli służą czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako podatnika, a więc są elementem prowadzonej działalności.

Transakcje nabycia samochodów oraz motocykli używanych są traktowane oraz rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe. Wystawiana jest faktura wewnętrzna. W ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje podatek VAT należny w Polsce, który w tej samej deklaracji przekształca się w podatek naliczony, który pomniejsza podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość w podanym stanie faktycznym stosowanie przy sprzedaży samochodów systemu VAT - marża, mimo nie zapłacenia podatku od importu po stronie Niemieckiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT jako podatnik wykonuje czynności podlegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem, jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towarów, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabywa od:

1.

Osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej.

2.

Podatników, o których mowa w art. 15 jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113.

3.

Podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5.

4.

Podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113

5.

Podatników podatku od wartości dodanej jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5 a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Wnioskodawca jest nabywcą towarów używanych (samochodów oraz motocykli) od podmiotów spoza terytorium Unii Europejskiej (Szwajcaria). Nie są to zatem zdaniem Zainteresowanego podatnicy w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ani też podatnicy podatku od wartości dodanej. Import wspomnianych towarów używanych zostaje dokonany na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemcy), a z tego państwa Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego przemieszczenia towarów. Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sprawie mógłby opodatkować transakcje sprzedaży w systemie marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

* niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,

* które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

* które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, albo są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.

W kontekście niniejszej sprawy konieczne jest rozpatrzenie czy import samochodów używanych z kraju trzeciego klasyfikuje się do nabycia, o którym mowa powyżej. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że katalog w art. 120 ust. 10 ustawy jest katalogiem zamkniętym. A zatem jest to wyliczenie wszystkich możliwych sposobów nabycia towarów używanych, które upoważniają do zastosowania opodatkowania na zasadzie marży dalszą sprzedaż nabytych towarów używanych. Tym samym gdy podatnik - pośrednik nabędzie towary używane od podmiotów innych niż wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy nie będzie uprawniony do zastosowania opodatkowania marży.

Należy zauważyć, że z przywołanego wyżej przepisu wynika, iż procedura opodatkowania marży znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabycie towaru używanego przez podatnika jest nieopodatkowane, z uwagi na status zbywcy określony w ww. artykule. W żadnym z tych przypadków nie występuje jednak podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów używanych, tak jak to ma miejsce przy imporcie bądź wewnątrzwspólnotowym nabyciu przedmiotowych samochodów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT dokonuje zakupu samochodów oraz motocykli używanych na terytorium państw trzecich t.j. Szwajcaria. Samochody są odprawiane (clone) w państwie Unii Europejskiej t.j. Niemcy. Ze względu na to, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny UE, podatek od importu nie jest płacony w Niemczech. Samochody oraz motocykle są zgłaszane do odprawy celnej w innym Państwie Wspólnoty niż Polska t.j. Niemcy. Niemieckie organy celne stosują procedurę dopuszczenia do obrotu przy ocleniu samochodów zakupionych przez Wnioskodawcę w Szwajcarii. Następnie samochód jest sprzedawany w Polsce na zasadach ogólnych t.j. całość transakcji jest opodatkowana VAT. Transakcja nabycia i sprowadzenia samochodów i motocykli jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Wnioskodawca składa informację podsumowującą VAT-UE.

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż nabywane samochody oraz motocykle używane są traktowane jako towary handlowe, służą dalszej odsprzedaży, czyli służą czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako podatnika, a więc są elementem prowadzonej działalności. Transakcje nabycia samochodów oraz motocykli używanych są traktowane oraz rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe. Wystawiana jest faktura wewnętrzna. W ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje podatek VAT należny w Polsce, który w tej samej deklaracji przekształca się w podatek naliczony, który pomniejsza podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania przy sprzedaży samochodów używanych, wcześniej zakupionych na terytorium państw trzecich, a następnie odprawionych (clonych) w państwie Unii Europejskiej, systemu VAT - marża.

Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dokonując importu towaru na terytorium danego państwa członkowskiego (Niemcy), a następnie przemieszczając towar na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Polska), będzie występował jako podatnik dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa, w którym dokonano odprawy celnej.

Biorąc pod uwagę wskazane informacje oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towaru, uprzednio zaimportowanego z kraju trzeciego (Szwajcarii) i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy), będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, towar ten będzie służyć bowiem działalności gospodarczej podatnika. Czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy, regulującymi dokonanie takich transakcji.

Reasumując, należy stwierdzić, iż nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z powołanych przepisów, pozwalające na zastosowanie przy sprzedaży samochodów procedury opodatkowania marżą. Procedura ta znajdzie zastosowanie do określonych towarów (np. towarów używanych), które zostaną nabyte bez podatku naliczonego, natomiast w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem przedmiotowych samochodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię dotyczącą możliwości zastosowania przy sprzedaży samochodów systemu VAT - marża, natomiast w zakresie uznania transakcji zakupu samochodów oraz motocykli za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl