IPTPP2/443-354/14-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-354/14-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "..." oraz prawa do korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu biurowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "...." oraz prawa do korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu biurowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zdarzenie 1.

Firma..., jest czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 czerwca 2010 r. W zakresie swojej działalności wykonuje czynności zarówno zwolnione z opodatkowania dotyczące usług brokera ubezpieczeniowego (PKD 66.22Z) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowane dotyczące wynajmu własnych lokali użytkowych (PKD 68.20Z).

W dniu 28 października 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy firmą... a Województwem..... o dofinansowanie Projektu pn. "...." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 1.1 "Bezpośrednie wsparcie sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw" Osi 1 "Rozwój przedsiębiorczości" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2007-2013. Zakres realizacji projektu obejmuje: zwrot części poniesionych nakładów do zakupu nowego lokalu, zwrot części poniesionych nakładów na przeprowadzenie adaptacji pomieszczeń, zwrot części poniesionych nakładów na zakup wyposażenia (mebli, oświetlenia), zwrot części poniesionych nakładów na zakup sprzętu komputerowego (komputery, urządzenia wielofunkcyjne). Celem nadrzędnym realizacji projektu jest stworzenie 5 nowych stanowisk pracy. Enumeratywnie wskazano, że będą to pracownicy zajmujący się sprzedażą ubezpieczeń oraz obsługą biura brokerskiego. Pozyskane w ramach projektu środki zostaną wykorzystane na stworzenie przyszłych miejsc pracy dla nowo zatrudnionych pracowników.

Mając na uwadze powyższy argument należy wskazać, iż efekty wymienionego projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na firmę..., NIP..... Ponadto każda z nich opisana jest tytułem: "Projekt realizowany w ramach RPOW... 2007-2013" pod numerem....

Od momentu podpisania umowy z Województwem. Wnioskodawca przeznaczył lokal tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Opisany lokal, o którym mowa we wniosku, został oddany do użytkowania w dniu 21 grudnia 2011 r. Wartość początkowa przedmiotowego lokalu przekracza 15 000,00 zł.

Zdarzenie 2.

W ramach umowy "..." firma otrzymała dofinansowanie do zakupu w cenie netto lokalu użytkowego nabytego na przełomie 2010/2011 (akt notarialny z dnia 21 grudnia 2011 r.) wpisanego do ewidencji środków trwałych pod tą datą.

Wnioskodawca wyjaśnił, że do czasu podpisania umowy z Województwem... lokal ten był przeznaczony pod wynajem (działalność opodatkowana), od którego przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego. Z prawa tego skorzystano wykazując w deklaracji VAT-7 za miesiąc 06.2010 r. oraz 10.2010 r. jako podatek do zwrotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Pytanie 1.

Czy Wnioskodawca - firma... - ma prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego realizacji projektu pod nazwą: "...".

Pytanie 2.

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu z działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do zastosowania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko 1.

Firmie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pod nazwą: "...". Pozyskane w ramach projektu środki w całości będą wykorzystane na rozwój działalności biura brokerskiego, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko 2.

Firma ma prawo do zastosowania rocznej korekty podatku VAT zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w wysokości jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu lokalu i dokonała korekty deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy poczynając od roku 2014.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 czerwca 2010 r. W zakresie swojej działalności wykonuje czynności zarówno zwolnione z opodatkowania dotyczące usług brokera ubezpieczeniowego (PKD 66.22Z) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowane dotyczące wynajmu własnych lokali użytkowych (PKD 68.20Z). W dniu 28 października 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy firmą Wnioskodawcy a Województwem.... o dofinansowanie Projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 1.1 "Bezpośrednie wsparcie sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw" Osi 1 "Rozwój przedsiębiorczości" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013. Zakres realizacji projektu obejmuje: zwrot części poniesionych nakładów do zakupu nowego lokalu, zwrot części poniesionych nakładów na przeprowadzenie adaptacji pomieszczeń, zwrot części poniesionych nakładów na zakup wyposażenia (mebli, oświetlenia), zwrot części poniesionych nakładów na zakup sprzętu komputerowego (komputery, urządzenia wielofunkcyjne). Celem nadrzędnym realizacji projektu jest stworzenie 5 nowych stanowisk pracy. Pozyskane w ramach projektu środki zostaną wykorzystane na stworzenie przyszłych miejsc pracy dla nowo zatrudnionych pracowników.

Efekty wymienionego projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na firmę.... NIP.... Ponadto każda z nich opisana jest tytułem: "Projekt realizowany w ramach RPOW. 2007-2013" pod numerem.... Od momentu podpisania umowy z Województwem.... Wnioskodawca przeznaczył lokal tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Opisany lokal, o którym mowa we wniosku, został oddany do użytkowania w dniu 21 grudnia 2011 r. Wartość początkowa przedmiotowego lokalu przekracza 15 000,00 zł.

W ramach umowy "..." firma otrzymała dofinansowanie do zakupu w cenie netto lokalu użytkowego nabytego na przełomie 2010/2011 (akt notarialny z dnia 21 grudnia 2011 r.) wpisanego do ewidencji środków trwałych pod tą datą. Wnioskodawca wyjaśnił, że do czasu podpisania umowy z Województwem.... lokal ten był przeznaczony pod wynajem (działalność opodatkowana), od którego przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego. Z prawa tego skorzystano wykazując w deklaracji VAT-7 za miesiąc 06.2010 r. oraz 10.2010 r. jako podatek do zwrotu.

Ad. 1.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego realizacji projektu pod nazwą: "...", ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Z treści wniosku wynika, że do czasu podpisania przez Wnioskodawcę umowy z Województwem..... (tekst jedn.: do dnia 28 października 2013 r.) lokal biurowy był przeznaczony pod wynajem (działalność opodatkowana), od którego przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego. Natomiast od momentu podpisania umowy z Województwem.... (tekst jedn.: od dnia 28 października 2013 r.) Wnioskodawca przeznaczył lokal tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem w rozpatrywanej sytuacji nastąpi zmiana przeznaczenia wykorzystywania przedmiotowego lokalu z czynności opodatkowanych podatkiem VAT na czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Tak więc zmienią się okoliczności mające wpływ na odliczenie podatku naliczonego i powstanie konieczność dokonania jego korekty. Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Artykuł 91 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy.

Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Ponadto, w myśl art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania - art. 91 ust. 8 ustawy.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wraz z momentem rozpoczęcia wykorzystywania od października 2013 r. przedmiotowego lokalu do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nastąpiła zmiana przeznaczenia, skutkująca zmianą prawa do odliczenia podatku.

Analizując powyższe przepisy na tle przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowego lokalu (z czynności opodatkowanych podatkiem VAT na czynności zwolnione od podatku VAT), którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł, Wnioskodawca winien dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego związanego z tym lokalem, na zasadach określonych w art. 91 ust. 7 i 7a w związku z art. 91 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W myśl tych przepisów Wnioskodawca jest obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w wysokości 1/10 kwoty odliczonego podatku naliczonego związanego z tym lokalem za każdy rok, w którym ww. lokal jest wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, do upływu 10-letniego okresu korekty. Skoro zmiana przeznaczenia nastąpiła w 2013 r. Wnioskodawca pierwszej korekty dokonuje za rok, w którym nastąpiła ww. zmiana, tj. za 2013 r. w deklaracji składanej za miesiąc styczeń roku następującego po roku podatkowym, za który jest dokonywana korekta, tj. w deklaracji za miesiąc styczeń 2014 r.

Reasumując, w przypadku zmiany przeznaczenia lokalu z czynności opodatkowanych podatkiem VAT na czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT (oddanego do użytkowania w 2011 r.) należy dokonać korekty 8/10 kwoty podatku naliczonego. Pierwszej korekty Wnioskodawca jest obowiązany dokonać za rok, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia lokalu, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który jest dokonywana korekta, tj. styczeń 2014 r. W latach następnych należy dokonać korekty w wysokości 1/10 kwoty odliczonego podatku naliczonego związanego z ww. lokalem, za każdy rok, w którym lokal jest wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl