IPTPP2/443-35/14-4/KW - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-35/14-4/KW Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 marca 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt pod nazwą "..." realizowany był w latach 2010 do 2011 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 5. Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport, Działanie 5.3 Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu. Projekt ten objęty był dofinansowaniem na podstawie umowy zawartej w dniu 30 września 2009 r. pomiędzy Województwem... a Gminą... (Nr..). Całkowita wartość projektu wynosiła 1.489.201,49 złotych (brutto) i VAT był wydatkiem kwalifikowalnym.

Projekt objęty wnioskiem o dofinansowanie obejmował następujące części składowe:

1. Opracowanie projektu budowlanego,

2. Opracowanie Raportu Oceny Oddziaływania na Środowisko,

3. Opracowanie Studium Wykonalności Inwestycji,

4. Nadzór inwestorski,

5. Roboty Budowlane.

W ramach projektu powstał obiekt rekreacyjno-wypoczynkowy, w skład którego wchodzą: przystań wodna na rzece... z pomostami i pirsami cumowniczymi dla kajaków, ciągi pieszo rowerowe, droga dojazdowa wraz z parkingiem, oświetlenie terenu, miejsca biwakowe - pole namiotowe, altany drewniane, kontenerowy węzeł sanitarny, boisko do piłki siatkowej, plaża, miejsce na ustawienie sceny mobilnej, ławeczki i inne obiekty małej architektury. Na terenie obiektu znajduje się również plac zabaw dla dzieci. Całość obiektu obsadzona została ozdobnymi krzewami i drzewami. Obiekt wykorzystywany jest do celów rekreacyjno-wypoczynkowych i spełnia funkcje służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców i turystów licznie odwiedzających region Wnioskodawcy.

Korzystanie ze wszystkich obiektów jest bezpłatne i w okresie najbliższych lat Gmina nie przewiduje prowadzenia usług na tym obiekcie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Całość inwestycji została zrealizowana w umownym terminie, odebrana w dniu 29 lipca 2011 r. protokołem rzeczowo-finansowym końcowego odbioru robót i rozliczona zgodnie z umową o dofinansowaniu. Po zakończeniu tej inwestycji przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat, Gmina zobowiązana jest do składania corocznych sprawozdań wynikających z zapisów umowy o dofinansowaniu. Jednym z załączników tego sprawozdania jest oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT wraz z zaświadczeniem właściwego Urzędu Skarbowego o statusie podatnika.

Do 31 sierpnia 2013 r. Zainteresowany nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składając sprawozdanie w latach poprzednich składał jedynie oświadczenie oraz zaświadczenie z US. Z dniem 1 września 2013 r. Gmina uzyskała status podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujące między innymi sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Zrealizowana inwestycja jest właśnie taką inwestycją służącą tym celom.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wszystkie faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawione były na Gminę (NIP...). Korzystanie z powstałego obiektu rekreacyjno-wypoczynkowego jest całkowicie bezpłatne. Gmina nie pobierała i nie będzie pobierała żadnych opłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z poniesionymi kosztami inwestycji pod nazwą "..." zrealizowanej w latach 2010-2011 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 5. Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe turystykę i sport, Działanie 5.3 Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa inwestycja zrealizowana została jako jedno z zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, polegające między innymi na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujące sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Powstały obiekt spełnia funkcje rekreacyjno-wypoczynkowe, służy mieszkańcom i turystom. Gmina z tego tytułu nie uzyskiwała oraz nie zamierza uzyskiwać żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny. Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu efekty inwestycji w żadnym momencie nie były i nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z poniesionymi kosztami inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że okoliczności przedstawione w opisie sprawy wskazują, iż dotyczy on stanu faktycznego zaistniałego w latach 2010-2011. Zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy obowiązujące w ww. latach.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z ww. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizował w latach 2010-2011 projekt pod nazwą "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 5. Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe turystykę i sport, Działanie 5.3 Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu. Projekt ten objęty był dofinansowaniem na podstawie umowy zawartej w dniu 30 września 2009 r. pomiędzy Województwem a Gminą. Całkowita wartość projektu wynosiła 1.489.201,49 złotych (brutto) i VAT był wydatkiem kwalifikowalnym. Projekt objęty wnioskiem o dofinansowanie obejmował następujące części składowe: opracowanie projektu budowlanego, opracowanie Raportu Oceny Oddziaływania na Środowisko, opracowanie Studium Wykonalności Inwestycji, nadzór inwestorski, roboty budowlane.

W ramach projektu powstał obiekt rekreacyjno-wypoczynkowy, w skład którego wchodzą: przystań wodna na rzece... z pomostami i pirsami cumowniczymi dla kajaków, ciągi pieszo rowerowe, droga dojazdowa wraz z parkingiem, oświetlenie terenu, miejsca biwakowe - pole namiotowe, altany drewniane, kontenerowy węzeł sanitarny, boisko do piłki siatkowej, plaża, miejsce na ustawienie sceny mobilnej, ławeczki i inne obiekty małej architektury. Na terenie obiektu znajduje się również plac zabaw dla dzieci. Całość obiektu obsadzona została ozdobnymi krzewami i drzewami. Obiekt wykorzystywany jest do celów rekreacyjno-wypoczynkowych i spełnia funkcje służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców i turystów licznie odwiedzających region Wnioskodawcy.

Korzystanie ze wszystkich obiektów jest bezpłatne i w okresie najbliższych lat Gmina nie przewiduje prowadzenia usług na tym obiekcie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Całość inwestycji została zrealizowana w umownym terminie, odebrana w dniu 29 lipca 2011 r. protokołem rzeczowo-finansowym końcowego odbioru robót i rozliczona zgodnie z umową o dofinansowaniu.

Do 31 sierpnia 2013 r. Zainteresowany nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 września 2013 r. Gmina uzyskała status podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujące między innymi sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Zrealizowana inwestycja jest właśnie taką inwestycją służącą tym celom. Wszystkie faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawione były na Gminę. Korzystanie z powstałego obiektu rekreacyjno-wypoczynkowego jest całkowicie bezpłatne. Gmina nie pobierała i nie będzie pobierała żadnych opłat.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu efekty w żadnym momencie nie były i nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi oraz Zainteresowany w okresie realizacji projektu nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego ze zrealizowaną w latach 2010-2011 inwestycją pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany w okresie realizacji inwestycji nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl