IPTPP2/443-342/13-5/AW - Prawo spółki komunalnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nakładami dokonanymi na budowę drogi gminnej, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-342/13-5/AW Prawo spółki komunalnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nakładami dokonanymi na budowę drogi gminnej, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi gminnej, które następnie będą podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg nakładów związanych z budową drogi gminnej oraz w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi gminnej, które następnie będą podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg.

Pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Komunalny Sp. z o.o., ze 100% udziałem Gminy został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy - zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej między innymi w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Zakład Komunalny Sp. z o.o. uzyskał status Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. W 2013 r. Spółka planuje realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie drogi publicznej gminnej stanowiącą odrębny dojazd do składowiska odpadów - Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych - jako zastępujący dotychczasowy. Koszt budowy nowego dojazdu szacuje się na ok. 600 tys. zł i zostanie sfinansowany ze środków własnych Spółki. Planowana inwestycja realizowana będzie na terenie działek będących własnością Gminy.

Spółka nie posiada tytułu prawnego do tych działek a budowę drogi gminnej zrealizuje na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa przez Prezydenta Miasta. Wykonanie nowego odrębnego dojazdu do składowiska odpadów jest niezbędne dla dalszego prowadzenia działalności gospodarczej Spółki w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz trwającej kompleksowej rozbudowy, co wynika ze spełnienia jednego z warunków Decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w sprawie "kompleksowej rozbudowy Miejskiego Składowiska Odpadów" z dnia 15 maja 2002 r. -wybudować odrębny dojazd do składowiska odpadów komunalnych jako zastępujący ulicę (dotychczasowy dojazd). Również pozwoli to na:

* odciążenie dotychczasowej gminnej drogi publicznej jako dojazdu do składowiska odpadów,

* likwidację uciążliwości dla lokalnego społeczeństwa z uwagi na wzmożony ruch samochodów ciężarowych głównie śmieciarki, hakowce, należących do majątku Spółki jak i jej kontrahentów.

Po wybudowaniu drogi gminnej Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg z mocy prawa w myśl Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Nadmienia się, iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi opodatkowane od podatku od towarów i usług w tym: w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące ponoszone nakłady (zakup usług) na budowę drogi gminnej będą wystawione przez wykonawcę na Wnioskodawcę. Zainteresowany sfinansuje ze środków własnych budowę drogi publicznej gminnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonując nakładów na budowę drogi gminnej stanowiącą drogę dojazdową do składowiska odpadów, które następnie podlegać będą nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy-Miejskiemu Zarządowi Dróg Spółka może odliczyć naliczony podatek od towarów i usług... (pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r.), planowane nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz Gminy- Miejskiemu Zarządowi Dróg stanowi przekazanie nakładów, a więc świadczenie usług. Ponieważ nakłady na infrastrukturę drogową jako drogi dojazdowej do składowiska odpadów pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, to samo przekazanie nakładów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nakłady na budowę drogi gminnej stanowiącą drogę dojazdową do składowiska odpadów pozostają w ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi - świadczeniem usług związanych z działalnością gospodarczą Spółki, w tym w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.

Wnioskodawca uważa, iż może odliczyć od podatku należnego podatek naliczony od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług związanych z budową drogi publicznej gminnej. W myśl przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca świadczy wyłącznie odpłatne usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi oraz inne m.in. usługi związane z zarządzaniem cmentarzami komunalnymi, targowiskami miejskimi, parkingami. Wykonanie nowego odrębnego dojazdu do składowiska odpadów komunalnych jest konieczne dla kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej Spółki w zakresie odpłatnego świadczenia usług w ramach gospodarki odpadami komunalnymi oraz spełnienia jednego z warunków Decyzji o warunkach zabudowy w związku z trwającą kompleksową rozbudową Miejskiego Składowiska Odpadów.

W związku z powyższym nakłady ponoszone przez Spółkę na budowę drogi publicznej gminnej (zakup towarów i usług) mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnymi usługami świadczonymi przez Spółkę w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. W myśl przepisu art. 86 ustawy o VAT nowopowstała droga publiczna gminna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi opodatkowane od podatku od towarów i usług w tym: w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Jako spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina, został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy - zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej między innymi w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Wnioskodawca uzyskał status Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. W 2013 r. Spółka planuje realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie drogi publicznej gminnej stanowiącą odrębny dojazd do składowiska odpadów. Wykonanie nowego odrębnego dojazdu do składowiska odpadów jest niezbędne dla dalszego prowadzenia działalności gospodarczej Spółki w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz trwającej kompleksowej rozbudowy.

Planowana inwestycja realizowana będzie na terenie działek będących własnością Gminy.

Spółka nie posiada tytułu prawnego do tych działek a budowę drogi gminnej zrealizuje na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa przez Prezydenta Miasta.

Po wybudowaniu drogi gminnej Wnioskodawca przekaże ją nieodpłatnie na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg. Faktury dokumentujące ponoszone nakłady (zakup usług) na budowę drogi gminnej będą wystawione przez wykonawcę na Wnioskodawcę. Zainteresowany sfinansuje ze środków własnych budowę drogi publicznej gminnej.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów na budowę drogi gminnej stanowiącą drogę dojazdową do składowiska odpadów, które następnie podlegać będą nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy-Miejskiemu Zarządowi Dróg. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nakłady ponoszone na budowę drogi publicznej gminnej (zakup towarów i usług) będą ostatecznie miały związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnymi usługami świadczonymi przez Zainteresowanego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi gminnej, które następnie będą podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi gminnej, które następnie będą podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy - Miejskiemu Zarządowi Dróg nakładów związanych z budową drogi gminnej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji Nr IPTPP2/443-342/13-4/AW.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl