IPTPP2/443-340/13-4/JN - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności polegającej na organizacji warsztatów edukacyjno-społecznych dla osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-340/13-4/JN Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności polegającej na organizacji warsztatów edukacyjno-społecznych dla osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizacji warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizacji warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja powstała dnia 15 listopada 1995 r. W dniu 4 marca 1996 r. została wpisana do rejestru fundacji pod numerem KRS. Od 2004 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego. Celem statutowym Fundacji jest wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych i osób należących do grup dyskryminowanych i wykluczonych społecznie oraz pomoc ich rodzinom. Fundacja prowadzi ośrodek szkoleniowy i agencję zatrudnienia dla osób niepełnosprawnych, realizuje wiele projektów aktywizujących społecznie i zawodowo osoby niepełnosprawne, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych. Od 2011 r. oprócz działalności nieodpłatnej pożytku publicznego zarejestrowała i prowadzi w niewielkim zakresie działalność gospodarczą jako podmiot ekonomii społecznej, gdzie osiągane dochody przeznaczane są na realizację celów statutowych.

Na podstawie art. 10d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm. 11), zwaną dalej ustawą o rehabilitacji... oraz w związku z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz. U. Nr 230, poz. 1694, z późn. zm.) od 2011 r. Fundacja posiada wpis do rejestrów organizatorów turnusów rehabilitacyjnych prowadzonym przez Wojewodę.

W 2013 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w oparciu o art. 35a ust. 1 oraz na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych planuje realizację "..." poprzez zorganizowanie warsztatów dla osób niepełnosprawnych.

W ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej Fundacja ma zamiar ubiegać się o realizację usługi na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie stanowiącą część "..." polegającą na organizacji wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych osób niepełnosprawnych. Warsztaty realizowane będą w ramach projektu systemowego "...", w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII. Promocja aktywnej integracji, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85% i w wysokości 15% ze środków krajowych.

Usługa polegająca na organizacji wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno-społecznych z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla niepełnosprawnych uczestników będzie realizowana na podstawie i zgodnie z wymogami ustawy o rehabilitacji... oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych. Oznacza to, że wykonawca ma zapewnić pobyt w ośrodku posiadającym wpis do rejestru ośrodków zgodnie z art. 10c ust. 2 pkt 2 ustawy o rehabilitacji..., wykwalifikowaną kadrę oraz realizację programu obejmującego 70 godzin dydaktycznych zajęć oraz 36 zabiegów rehabilitacyjnych oraz spełnić inne wymagania w tym zakresie.

Ponadto w ramach usługi ma zapewnić:

* Materiały szkoleniowe oraz biurowe na zajęcia,

* Przygotowanie harmonogramów zajęć,

* Przygotowanie dokumentacji z zajęć,

* Salę szkoleniową,

* Catering na czas realizacji zajęć,

* Wydanie zaświadczeń o uczestnictwie dla każdego rodzaju zajęć,

* Przygotowanie ankiet przed przystąpieniem do Programu oraz ankiet ewaluacyjnych dotyczących przeprowadzenia zajęć i sporządzenie raportu z ewaluacji,

* Prowadzenie dokumentacji w formie nagrań lub fotografii cyfrowej,

* Transport uczestników warsztatów (dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych) z L. do miejsca zakwaterowania oraz z miejsca zakwaterowania do L.,

* Całodzienne pełne wyżywienie (3 posiłki dziennie: śniadanie, obiad dwudaniowy z deserem, kolacja) dla wszystkich uczestników z uwzględnieniem odpowiednich diet dostosowanych do stanu zdrowia uczestników,

* Zakwaterowanie uczestników w pokojach 2 lub 3 osobowych, w tym dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* Opłatę klimatyczną, miejscową lub inną związaną z pobytem za cały okres pobytu, jeśli jest wymagana,

* Ubezpieczenie uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków na czas całego pobytu (łącznie z podróżą),

* Zajęcia integracyjne o charakterze ekologiczno - edukacyjnym przez 2 godziny dziennie,

* Zorganizowanie dwóch spotkań o charakterze integracyjno - turystycznym,

* Zapewnienie uczestnikom obsługi kulturalno - oświatowej, programów integracji społecznej,

* Do każdej z grup pobyt opiekuna - koordynatora grupy, który będzie sprawował nadzór nad prawidłową realizacją harmonogramu wyjazdu oraz nadzór nad sporządzaniem i prowadzeniem dokumentacji związanej z realizacją umowy,

* Dostęp do bezpłatnej opieki medycznej (w tym: zapewnienie przez Wykonawcę dowozu uczestnika i opiekuna do przychodni zdrowia, szpitala - w przypadku wystąpienia udzielenia pomocy medycznej (pielęgniarskiej, lekarskiej).

Wnioskodawca poinformował, że głównym celem organizacji wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych jest udzielenie wsparcia osobom niepełnosprawnym będącym mieszkańcami Miasta, bezrobotnym i/lub nieaktywnym zawodowo, zagrożonym wykluczeniem społecznym, które są jednocześnie osobami w wieku aktywności zawodowej oraz korzystają ze świadczeń w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Cele szczegółowe warsztatów to:

* wsparcie osób niepełnosprawnych w podejmowaniu aktywizacji zawodowej i integracji społecznej,

* zwiększenie motywacji do działania i zmiany swojej sytuacji życiowej,

* przywrócenie osobom niepełnosprawnym umiejętności i samodzielności życiowej umożliwiającej im wejście na rynek pracy oraz ich integracji ze społeczeństwem,

* podniesienie kluczowych kompetencji o charakterze zawodowym lub zdobycie nowych kompetencji i umiejętności,

* poprawa świadomości społecznej i prawnej,

* poprawa kondycji zdrowotnej uczestników zadania.

Cele oraz sposób organizacji i realizacji warsztatów edukacyjno - społecznych są zbieżne z celami oraz sposobem organizacji i realizacji turnusów rehabilitacyjnych opisanych w art. 10c pkt 1 ustawy o rehabilitacji... definiującymi turnus rehabilitacyjny jako zorganizowaną formę aktywnej rehabilitacji połączonej z elementami wypoczynku, której celem jest ogólna poprawa psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi przez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu.

Czas trwania warsztatów edukacyjno - społecznych wynosi 14 dni, a warsztaty będą się odbywały się na terenie kraju w formie niestacjonarnej, w ponad 20 osobowych grupach, co jest to zbieżne z art. 10c pkt 5 ustawy o rehabilitacji... określającym, że czas trwania turnusów rehabilitacyjnych powinien wynosić co najmniej 14 dni oraz mówi, że turnusy organizuje się wyłącznie na terenie kraju, w grupach zorganizowanych liczących nie mniej niż 20 uczestników, w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej.

Miejscem realizacji warsztatów edukacyjno - społecznych ma być wyłącznie ośrodek, który posiada wpis do rejestru ośrodków, o którym mowa w art. 10d ustawy o rehabilitacji..., co oznacza taki sam wymóg jak w przypadku organizacji turnusów rehabilitacyjnych opisanych w art. 10c. 1 ustawy o rehabilitacji.

Organizatorem warsztatów edukacyjno - społecznych mogą być wyłącznie podmioty, które posiadają wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, o którym mowa w art. 10d. 1 ustawy o rehabilitacji... prowadzonym przez Wojewodę, co jest tożsame jak w przypadku wymogów stawianych organizatorom turnusów rehabilitacyjnych opisanych w art. 10c. 1 ustawy o rehabilitacji.

Szczegółowe zasady organizacji turnusów rehabilitacyjnych reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie turnusów rehabilitacyjnych, z dnia 15 listopada 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1694). Rozporządzenie w § 2 pkt 1 ustala następujące rodzaje turnusów rehabilitacyjnych:

1.

usprawniająco - rekreacyjny,

2.

rekreacyjno - sportowy i sportowy,

3.

szkoleniowy,

4.

psychoterapeutyczny,

5.

rozwijający zainteresowania i uzdolnienia,

6.

nauki niezależnego funkcjonowania z niepełnosprawnością.

Program 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych ma charakter szkoleniowy zawiera 70 godzin dydaktycznych zajęć oraz 36 zabiegów rehabilitacyjnych, w tym obejmuje: Grupowe poradnictwo specjalistyczne -20 godzin dydaktycznych.

Zakres tematyczny poradnictwa:

* uprawnienia w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych,

* analiza potrzeb i problemów osoby niepełnosprawnej,

* zapoznanie z systemem funkcjonowania instytucji prowadzących pracę z osobami niepełnosprawnymi,

* wspieranie w sprawach dotyczących orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności oraz korzystania ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego,

* informowanie o placówkach oferujących rehabilitację medyczną i możliwościach zaopatrywania się w sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny;

* informowanie o możliwościach wyjazdów na turnusy rehabilitacyjno - wypoczynkowe dla dzieci i dorosłych oraz warunkach dofinansowywania tego typu wyjazdów;

* określenie obszarów trudności w funkcjonowaniu psychologicznym, społecznym i zawodowym służące wskazaniu odpowiedniej formy pomocy,

* wspieranie i motywowanie do podejmowania działań służących poprawie jakości życia,

* podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności służących radzeniu sobie z własną chorobą, rozumieniu własnych ograniczeń i odkrywaniu możliwości oraz umiejętności potrzebnych do radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem bieżących problemów.

Warsztaty prozdrowotne - 20 godzin dydaktycznych

Zakres tematyczny:

* poznanie technik relaksacyjnych,

* profilaktyka zdrowotna,

* pozyskanie wiedzy na temat zdrowego stylu odżywiania,

* promocja zdrowego stylu życia,

* nauka radzenia sobie ze stresem, w sytuacjach trudnych,

* zaznajomienie z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia,

* popularyzowanie zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom,

* pobudzanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia,

* kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych oraz utrzymywanie uzyskanych efektów.

Ćwiczenia "Sprawne ciało" Zakres tematyczny: 36 zabiegów dla każdej osoby w ciągu całego pobytu na warsztatach + niezbędne konsultacje lekarskie, fizjoterapeutyczne czy rehabilitacyjne, mające na celu dostosowanie zajęć/ćwiczeń/zabiegów do indywidualnych potrzeb i stanu zdrowia uczestnika, uczestniczki projektu.

Warsztaty wspierające aktywizację zawodową - 30 godzin dydaktycznych. Zakres tematyczny:

* zarządzanie sobą, celami zawodowymi, prezentacja kompetencji w CV i liście motywacyjnym;

* rozwój kompetencji przedsiębiorczych, kreatywne myślenie, metody zarządzania czasem;

* podstawowa obsługa komputera - poczta e-mail, podstawowy MS Word, pakiet MS Office.

Realizowane warsztaty edukacyjno - społeczne odpowiadają treścią programową zawartą w programie turnusu rehabilitacyjnego o charakterze szkoleniowym określonym w § 2 pkt 1 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych.

Warunkiem uczestnictwa w warsztatach edukacyjno - społecznych będzie posiadanie ważnego orzeczenia o niepełnosprawności lub równoważnego, o którym mowa w art. 1, art. 5 pkt 1a lub art. 62 ustawy o rehabilitacji..., a w przypadku osoby, o której mowa w art. 62 ust. 3 ustawy, orzeczenia o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym wydanego przed dniem 1 stycznia 1998 r., co jest tożsame w zakresie warunku uczestnictwa jak w turnusie rehabilitacyjnym opisanych w art. 10c. 1 ustawy o rehabilitacji. Ponadto uczestnicy warsztatów edukacyjno - społecznych będą posiadać wniosek od lekarza kierujący na turnus rehabilitacyjny zgodnie z art. 10f ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji.

Jednocześnie Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie turnusów rehabilitacyjnych, z dnia 15 listopada 2007 r. w § 5 pkt 1 ust. 16 mówi, że ze środków PFRON nie może być dofinansowane osobie niepełnosprawnej uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym, finansowanym w części lub w całości na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub o systemie ubezpieczeń społecznych albo o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Oznacza to, że możliwa jest organizacja turnusów rehabilitacyjnych organizowanych na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji... finansowanych z innych środków niż PFRON, w tym ze środków Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem, że w takim przypadku osoba niepełnosprawna nie może ubiegać o dofinansowanie uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym ze środków PFRON. Uczestnictwo w warsztatach edukacyjno - społecznych współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej i jest całkowicie nieodpłatne dla uczestników.

W piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że Jego zdaniem usługi, o których mowa we wniosku stanowią usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721). Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest zasadne zastosowanie zwolnienia z podatku VAT na usługę polegającą na organizacji 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych na podstawie § 13 ust. 1 pkt 25 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja warsztatów edukacyjno - społecznych jest usługą zwolnioną z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 25 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że zwalnia się od podatku VAT usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy o rehabilitacji... świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy dot. podatku VAT.

UZASADNIENIE

Warsztaty edukacyjno - społeczne realizowane są na podstawie art. 35a ust. 1 ustawy o rehabilitacji... mówiącym, że do zadań powiatu należy opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej, zawodowej i zatrudnienia oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 10 ustawy o rehabilitacji.... do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo osób niepełnosprawnych, między innymi, w turnusach rehabilitacyjnych. Art. 10c ust. 1 cyt. ustawy mówi, że turnus w rozumieniu ustawy o rehabilitacji... oznacza zorganizowaną formę aktywnej rehabilitacji połączonej z elementami wypoczynku, której celem jest ogólna poprawa psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi przez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu.

Turnusy rehabilitacyjne w rozumieniu art. 10c ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji... mogą być organizowane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą co najmniej przez 2 lata działalność na rzecz osób niepełnosprawnych i uzyskały wpis do rejestru organizatorów prowadzonego przez wojewodę, zwane dalej "organizatorem turnusów" wyłącznie w ośrodkach (art. 10c ust. 2 pkt 2 - ustawy o rehabilitacji...), które uzyskały wpis do rejestru ośrodków prowadzonego przez wojewodę.

Czas trwania turnusów (art. 10c ust. 5 - ustawy o rehabilitacji...) wynosi co najmniej 14 dni. Turnusy organizuje się wyłącznie na terenie kraju, w grupach zorganizowanych liczących nie mniej niż 20 uczestników, w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej. Fundacja jako organizator warsztatów ma obowiązek spełnić wszystkie wymogi wynikające z art. 10c ust. 7 ustawy o rehabilitacji... tzn. zabezpieczyć turnus od strony organizacyjnej, technicznej i kadrowej w sposób gwarantujący osobom niepełnosprawnym bezpieczne warunki uczestnictwa w turnusie, opracować i zrealizować program turnusu, udostępnić właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności powiatowego centrum pomocy rodzinie informacji wymaganych przez ustawy o rehabilitacji... oraz przechowywać dokumenty dotyczące przebiegu turnusu przez okres 3 lat.

Osoba niepełnosprawna (art. 10e ust. 1 - ustawy o rehabilitacji...) może ubiegać się o dofinansowanie do turnusów ze środków PFRON, na zasadach określonych w ustawie, ale nie jest to wymóg konieczny. W przedmiotowej sprawie wyjazdy są finansowane w 100% ze środków publicznych, z czego 85% pochodzi ze środków unijnych, a 15% ze środków krajowych.

Program warsztatów realizowany jest w oparciu o przepisy ustawy o rehabilitacji..., a finansowany w przeważającej części ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), Priorytet VII. Promocja aktywnej integracji. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie posługuje się terminologią stosowaną w POKL i w związku z tym turnusy rehabilitacyjne funkcjonują pod nazwą warsztatów edukacyjno - społecznych.

Zgodnie z Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 z dnia 1 stycznia 2013 r. Programy w ramach POKL należy realizować w oparciu o odpowiednie przepisy ustawodawstwa krajowego i wspólnotowego, w przypadku dotyczącym osób niepełnosprawnych należy stosować ustawę o rehabilitacji....

W związku z tym, że cele, adresaci oraz program i przebieg turnusów rehabilitacyjnych opisanych w art. 10c pkt 1 ustawy o rehabilitacji... jest tożsamy z warsztatami edukacyjno - społecznymi Wnioskodawca uważa, że zasadne jest zastosowanie zwolnienia z podatku VAT za usługę polegającą na organizacji i przeprowadzeniu wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych na podstawie § 13 ust. 1 pkt 25 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie interpretacji czy zasadne jest zastosowanie zwolnienia z podatku VAT przy usługach związanych z organizacją opisanych powyżej warsztatów edukacyjno - społecznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwolnieniu podlegają również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),

d.

psychologa.

Zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają także - stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy - świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i pkt 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i pkt 19.

Przepisy powyższe stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b i c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwa członkowskie.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.) świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak stanowi § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

* nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

* ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.), do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w:

* warsztatach terapii zajęciowej, zwanych dalej "warsztatami",

* turnusach rehabilitacyjnych, zwanych dalej "turnusami".

Stosownie do art. 10c ust. 1 ww. ustawy, turnus oznacza zorganizowaną formę aktywnej rehabilitacji połączonej z elementami wypoczynku, której celem jest ogólna poprawa psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi przez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu.

Turnusy mogą być organizowane:

* przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą co najmniej przez 2 lata działalność na rzecz osób niepełnosprawnych i uzyskały wpis do rejestru organizatorów prowadzonego przez wojewodę, zwane dalej "organizatorem turnusów",

* wyłącznie w ośrodkach, które uzyskały wpis do rejestru ośrodków prowadzonego przez wojewodę - z wyłączeniem turnusów organizowanych w formie, o której mowa w ust. 5 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 10c ust. 2 cyt. ustawy).

W myśl art. 10d ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wojewoda prowadzi rejestr ośrodków oraz rejestr organizatorów turnusów i dokonuje wpisu do tych rejestrów na okres 3 lat po spełnieniu przez ośrodek lub organizatora turnusów warunków określonych zgodnie z ust. 8 pkt 3.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. W ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej Fundacja ma zamiar ubiegać się o realizację usługi na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie stanowiącą część "..." polegającą na organizacji wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych osób niepełnosprawnych. Warsztaty realizowane będą w ramach projektu systemowego "...", w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII. Promocja aktywnej integracji, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85% i w wysokości 15% ze środków krajowych. Głównym celem organizacji wyjazdowych 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych jest udzielenie wsparcia osobom niepełnosprawnym będącym mieszkańcami Miasta, bezrobotnym i/lub nieaktywnym zawodowo, zagrożonym wykluczeniem społecznym, które są jednocześnie osobami w wieku aktywności zawodowej oraz korzystają ze świadczeń w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że Jego zdaniem usługi, o których mowa we wniosku stanowią usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi polegające na organizacji 14-dniowych warsztatów edukacyjno - społecznych dla osób niepełnosprawnych - jak wskazał Wnioskodawca - stanowią usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, to będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zaznaczyć, iż tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi będą stanowić usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Stosownie bowiem do art. 15 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych nie jest elementem prawa podatkowego, a więc przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego, do której uprawniony jest Minister Finansów w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zauważa się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl