IPTPP2/443-336/11-4/JS - Opodatkowanie VAT usług kulturalnych i edukacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-336/11-4/JS Opodatkowanie VAT usług kulturalnych i edukacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

* kulturalnych, organizowania półkolonii oraz zajęć edukacyjnych w zakresie nauki języka angielskiego - jest prawidłowe,

* edukacyjnych (oprócz nauki języka angielskiego) i zajęć parasportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kulturalnych, edukacyjnych, parasportowych oraz organizowania półkolonii. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca organizuje:

1.

Półkolonie - organizacja wypoczynku dzieci (7-12 lat) w miejscu zamieszkania, w czasie ferii zimowych i wakacji letnich. Forma odpłatna. Dzieci przebywają w placówce w godz. 8.00-16.00 w dni robocze. W tym czasie otrzymują dwa posiłki (II śniadanie i obiad), biorą udział w różnego rodzaju zajęciach - gry, zabawy, zajęcia plastyczne i taneczne, wycieczki itp. Wpłaty przeznaczane są na realizację programu.

2.

Zajęcia edukacyjne, uzupełniające proces nauczania - forma odpłatna, realizowana na zamówienie szkół, przedszkoli, komitetów rodzicielskich. Celem tych zajęć jest pobudzanie aktywności twórczej dziecka, rozwijanie umiejętności pracy w grupie. Realizowane są również usługi okazjonalne, np. "Dzień Dziecka", "Mikołajki" (zabawy, konkursy).

3.

Koła, kluby zainteresowań - muzyczne, plastyczne, hobbystyczne, żeglarskie - forma odpłatna (opłata członkowska). Uczestnicy poszczególnych form, pod opieką instruktora, doskonalą swoje umiejętności, poznają nowe zagadnienia, wymieniają się doświadczeniami z zakresu danej formy.

4.

Zespoły amatorskiego ruchu artystycznego - wokalne muzyczne, taneczne - forma odpłatna (opłata członkowska). Uczestnicy zdobywają nowe umiejętności, przygotowują nowe programy, biorą udział w różnego rodzaju prezentacjach i przeglądach.

5.

Zajęcia parasportowe - karate (dzieci) - YOGA, TAI-CHI, aerobik - forma odpłatna (opłata członkowska). Zajęcia ogólnorozwojowe, ukierunkowane na doskonalenie samodyscypliny, uczące współpracy w grupie.

6.

Klub komputerowy - warsztaty, nauka obsługi komputera - forma odpłatna (opłata członkowska). Uczestnicy pod opieką instruktora, nabywają umiejętności posługiwania się różnymi programami, rozwiązywania problemów sprzętowych.

Z kolei pismem z dnia 22 września 2011 r. będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku, Zainteresowany doprecyzował zaistniały stan faktyczny poprzez udzielenie odpowiedzi, z których wynika, iż:

1.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Podatek odprowadza od wynajmu sal, aerobiku, wieczorków tanecznych dla seniorów, zabaw sylwestrowych.

2.

Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr. Wnioskodawca realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania kultury. Praca Ośrodka opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 z późn. zm.).

3.

Opisane usługi zawarte są w statucie Wnioskodawcy.

4.

Z uwagi na fakt, że dotacja organizatora, którym jest... pokrywa około 80% kosztów Wnioskodawca musi uzyskiwać zyski z proponowanych usług. Zyski przeznaczane są na cele statutowe, m.in. na prowadzenie nieodpłatnych zespołów teatralnych oraz zakup wyposażenia w celu poprawy jakości świadczonych usług.

5.

W zakresie półkolonii:

a.

Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru placówek oświatowo - wychowawczych,

b.

półkolonie organizowane są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696), półkolonie zgłaszane są i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium.

6.

W zakresie zajęć edukacyjnych, uzupełniających proces nauczania:

a.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054),

b.

w zajęciach edukacyjnych mieści się również nauka języka angielskiego.

7.

W zakresie kół, klubów zainteresowań - muzycznych, plastycznych, hobbystycznych, żeglarskich oraz zespołów amatorskiego ruchu artystycznego - wokalne muzyczne, taneczne, a także klubu komputerowego - warsztatów, nauki obsługi komputera:

a.

Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do RIK, organizatorem jest...,

b.

powyższe usługi wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.),

c.

uczestnikami przedstawionych we wniosku form nie będą wyłącznie członkowie Ośrodka..., bowiem są to osoby, które złożyły karty zgłoszeniowe oraz deklarację na poszczególne formy,

d.

opłata członkowska oraz wysokość i zasady ustalania tej opłaty nie wynikają z przepisów statutowych Wnioskodawcy, lecz jest ona ustalana na podstawie kalkulacji oraz kosztorysu,

e.

działalność ww. kół, klubów zainteresowań organizowanych przez Wnioskodawcę jest finansowana w całości ze składek członkowskich,

f.

powyższe spotkania odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają w zależności od zajęć od 1 do 1,5 godziny.

8.

W zakresie zajęć parasportowych:

a.

celem statutowym Wnioskodawcy nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,

b.

Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych,

c.

uczestnikami przedstawionych we wniosku form nie będą wyłącznie członkowie Ośrodka...,

d.

opłata członkowska oraz wysokość i zasady ustalania tej opłaty nie wynikają z przepisów statutowych Wnioskodawcy, lecz jest ona ustalana na podstawie kosztorysu,

e.

działalność ww. zajęć parasportowych organizowanych przez Wnioskodawcę jest finansowana w całości z opłat uczestników zajęć,

f.

powyższe spotkania odbywają się dwa razy w tygodniu od 1 do 1,5 godziny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy odpłatność za udział w przedstawionych we wniosku formach podlega opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług.

2.

W przypadku opodatkowania, jaką stawkę należy stosować.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z przedstawionych form nie powinny być objęte obowiązkiem podatkowym. Pozyskiwane dochody przeznaczane są na realizację danej formy, ponadto pozwalają na prowadzenie innych, nieodpłatnych działań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług:

* kulturalnych, organizowania półkolonii oraz zajęć edukacyjnych w zakresie nauki języka angielskiego - jest prawidłowe,

* edukacyjnych (oprócz nauki języka angielskiego) i zajęć parasportowych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są świadczone usługi opisane w stanie faktycznym wniosku, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Artykuł 15 ust. 1 i 2 ustawy stanowią, że - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca organizuje półkolonie - wypoczynek dla dzieci w wieku 7-12 lat w miejscu zamieszkania, w czasie ferii zimowych i wakacji letnich w formie odpłatnej. Dzieci przebywają w placówce w godz. 8.00-16.00 w dni robocze. W tym czasie otrzymują dwa posiłki (II śniadanie i obiad), biorą udział w różnego rodzaju zajęciach - gry, zabawy, zajęcia plastyczne i taneczne, wycieczki itp. Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru placówek oświatowo - wychowawczych. Przedmiotowe półkolonie organizowane są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696) oraz są zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium. Opisane usługi zawarte są w Statucie Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż z uwagi na fakt, że dotacja organizatora, którym jest... pokrywa około 80% kosztów, Zainteresowany musi uzyskiwać zyski z proponowanych usług. Zyski przeznaczane są na cele statutowe, m.in. na prowadzenie nieodpłatnych zespołów teatralnych oraz zakup wyposażenia w celu poprawy jakości świadczonych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.). Przy czym w tym miejscu należy nadmienić, iż rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696), na które powołuje się Wnioskodawca, jest jednym z rozporządzeń zmieniających ww. rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r.

Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia z dnia 21 stycznia 1997 r., organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. W świetle § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej "placówkami wypoczynku". Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

1.

dane dotyczące organizatora wypoczynku,

2.

informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,

3.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,

4.

informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,

5.

informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,

6.

w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie Kingscrest Associates Ltd, Montecello Ltd przeciwko Commissioners of Customs Excise C-498/03 wskazał, że zgodnie z wykładnią literalną innych wersji językowych art. 13 część A ust. 1 lit. g) i h) szóstej dyrektywy dla skorzystania ze zwolnienia wystarczy w istocie spełnienie dwóch przesłanek, to znaczy, po pierwsze, aby były to świadczenia związane z pomocą społeczną lub zabezpieczeniem społecznym, bądź z opieką nad dziećmi i młodzieżą oraz, po drugie, by były one świadczone przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za mające zasadniczo społeczny charakter przez zainteresowane państwa członkowskie. Pojęcie "podmiot" jest co do zasady wystarczająco szerokie, aby objąć także podmioty prywatne mające cel zarobkowy (zob. podobnie wyrok z dnia 7 września 1999 r. w sprawie C 216/97 Gregg, Rec. str. I 4947, pkt 17, oraz ww. wyrok w sprawie Hoffmann, pkt 24).

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że jak wskazał Wnioskodawca półkolonie organizowane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz są zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium. Wobec powyższego półkolonie organizowane dla dzieci w wieku 7-12 lat są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca organizuje również zajęcia edukacyjne, uzupełniające proces nauczania w formie odpłatnej, realizowanej na zamówienie szkół, przedszkoli, komitetów rodzicielskich. Celem tych zajęć jest pobudzanie aktywności twórczej dziecka, rozwijanie umiejętności pracy w grupie. Usługi te zawarte są w Statucie Zainteresowanego. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. W zajęciach edukacyjnych mieści się również nauka języka angielskiego.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w powyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy możliwe jest po spełnieniu łącznie dwóch warunków:

1.

dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz

2.

podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się z podatku VAT usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tak więc przedmiotowe zajęcia edukacyjne (za wyjątkiem nauki języka angielskiego) nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Zatem zajęcia te będą podlegać opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

Natomiast zajęcia związane z nauką języka angielskiego będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy jako usługi nauczania języków obcych.

Z treści złożonego wniosku wynika także, iż Wnioskodawca świadczy usługi kulturalne, do których należą:

* usługi okazjonalne, np. "Dzień Dziecka" czy "Mikołajki" w formie zabaw, konkursów,

* koła, kluby zainteresowań - muzyczne, plastyczne, hobbystyczne, żeglarskie w formie odpłatnej (opłata członkowska); uczestnicy poszczególnych form, pod opieką instruktora, doskonalą swoje umiejętności, poznają nowe zagadnienia, wymieniają się doświadczeniami z zakresu danej formy,

* zespoły amatorskiego ruchu artystycznego - wokalne muzyczne, taneczne w formie odpłatnej (opłata członkowska), uczestnicy zdobywają nowe umiejętności, przygotowują nowe programy, biorą udział w różnego rodzaju prezentacjach i przeglądach.

* klub komputerowy - warsztaty, nauka obsługi komputera w formie odpłatnej (opłata członkowska); uczestnicy pod opieką instruktora, nabywają umiejętności posługiwania się różnymi programami, rozwiązywania problemów sprzętowych.

Wnioskodawca wskazał, iż Ośrodek... jest instytucją kultury wpisaną w Rejestrze Instytucji Kultury Nr... i realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania kultury. Ponadto określił, że powyższe usługi wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Uczestnikami ww. usług nie będą wyłącznie członkowie Ośrodka..., będą to osoby, które złożyły karty zgłoszeniowe oraz deklarację na poszczególne formy. Opłata członkowska jest ustalana na podstawie kalkulacji oraz kosztorysu. Wysokość opłat nie wynika ze Statutu. Powyższe usługi są finansowane w całości ze składek członkowskich, odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają w zależności od zajęć od 1 do 1,5 godziny. Zainteresowany otrzymuje dotacje od organizatora..., który pokrywa około 80% kosztów. Tak więc Wnioskodawca musi uzyskiwać zyski z proponowanych usług. Zyski przeznaczane są na cele statutowe, m.in. na prowadzenie nieodpłatnych zespołów teatralnych oraz zakup wyposażenia w celu poprawy jakości świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwalnia się usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei art. 43 ust. 18 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl natomiast art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z powyższych przepisów wynika, że usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia z podatku VAT gdy są spełnione dwa warunki to jest podmiotowy i przedmiotowy. Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy). Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty (tj. określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy), przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Wnioskodawca wskazał, iż osiągane zyski z przedmiotowych usług przeznaczane są na cele statutowe, m.in. na prowadzenie nieodpłatnych zespołów teatralnych oraz zakup wyposażenia w celu poprawy jakości świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług kulturalnych i przy spełnieniu przedstawionych wyżej przesłanek podmiotowo - przedmiotowych, Zainteresowany uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z powołanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, o ile spełnia przesłanki z art. 43 ust. 18 ustawy.

Wnioskodawca organizuje również zajęcia parasportowe - karate (dzieci) - YOGA, TAI- CHI, aerobik. Zainteresowany wskazał, iż odbywają się one w formie odpłatnej (opłata członkowska). Są to zajęcia ogólnorozwojowe, ukierunkowane na doskonalenie samodyscypliny, uczące współpracy w grupie. Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych oraz celem statutowym Wnioskodawcy nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Uczestnikami przedstawionych we wniosku form nie będą wyłącznie członkowie Ośrodka..., a opłata członkowska jest ustalana na podstawie kosztorysu i wysokość opłaty nie wynika ze Statutu Wnioskodawcy, natomiast zajęcia parasportowe organizowane przez Wnioskodawcę są finansowane w całości z opłat uczestników zajęć. Powyższe spotkania odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają od 1 do 1,5 godziny.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż jak wskazał Wnioskodawca, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych oraz celem statutowym nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zatem Zainteresowany nie spełnia kryteriów niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Wnioskodawca nie może także korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, gdyż przedmiotowe usługi nie są świadczone tylko na rzecz członków.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub, w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Ustosunkowując się do powyższego, należy wskazać, że ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, stanowi implementację do polskiego systemu prawnego art. 132 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1). Wskazany przepis ustawy o VAT, który w swoim brzmieniu odpowiada przepisowi art. 132 ust. 1 lit. f) Dyrektywy, wskazuje kryteria, jakie powinny spełniać usługi, by można było zastosować do nich zwolnienie od VAT.

Przy czym należy zauważyć, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Jak wynika z wyżej powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia od podatku VAT jest:

1.

bycie grupą zrzeszającą podmioty, których działalność jest zwolniona lub w związku z którą nie są one uznawane za podatników VAT;

2.

świadczenie usług na rzecz członków niezależnej grupy podmiotów,

3.

wynagrodzenie powyższych grup musi ograniczać się do żądania od swoich członków całkowitego zwrotu przypadającej im części we wspólnie poniesionych wydatkach;

4.

zwolnienie dla niezależnych grup osób nie może powodować zakłóceń konkurencji.

Z kolei w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, wskazano "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne". Natomiast w poz. 186 wskazane są "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Zainteresowany nie może korzystać również z preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie wyżej powołanego załącznika nr 3 do ustawy, gdyż obniżona stawka dotyczy wyłącznie wstępu, natomiast z treści wniosku wynika, że zajęcia parasportowe związane są z uczestnictwem aktywnym.

Tym samym usługi w zakresie organizacji zajęć parasportowych, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT są następujące usługi:

* organizowania półkolonii - art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy,

* usługi kulturalne - art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy,

* zajęcia edukacyjne w zakresie nauki języka angielskiego - art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Natomiast opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%, będą podlegały usługi:

* edukacyjne (poza nauką języka angielskiego),

* zajęcia parasportowe.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl