IPTPP2/443-33/11-8/PM - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników w formie turnieju piłki nożnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-33/11-8/PM Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników w formie turnieju piłki nożnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) i 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez firmę A. w związku z organizacją turnieju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez firmę A. w związku z organizacją turnieju. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) i 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Spółki zamierza sfinansować ze środków obrotowych wydatki związane z uczestnictwem zespołu pracowników w rozgrywkach turniejowych piłki nożnej, które odbędą się w czerwcu bieżącego roku. Turniej ma charakter branżowy. Jego organizatorem jest firma A., zajmująca się obsługą tego rodzaju imprez na skalę ogólnopolską. W koszty uczestnictwa wliczone jest zakwaterowanie i wyżywienie, wynajęcie obiektu, ubezpieczenie zawodników, obsługa medyczna, wynagrodzenie sędziów, obsługa zawodów oraz nagrody. Zawodnicy podczas meczów występują w strojach z logo firmy.

W pismach z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) oraz 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) stanowiących uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi obecnie działalność opodatkowaną. Udział pracowników w branżowym turnieju piłki nożnej służy propagowaniu pozytywnego wizerunku Spółki na zewnątrz. Stroje sportowe z logo firmy, w których występują pracownicy podczas rozgrywek oraz zdobyte puchary służą temu celowi. Jednocześnie udział pracowników w turnieju i związane z tym wcześniej odbyte rozgrywki wewnątrzzakładowe pełnią rolę motywacyjno-integracyjną, wpływając korzystnie na efektywność pracy, sprawność fizyczną co nie jest bez znaczenia dla działalności prowadzonej przez Spółkę polegającej na rozprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków. Zapewnienie ciągłości tego procesu jest niezbędna, a na to ma ogromny wpływ czynnik ludzki, dlatego wszelkie działania podejmowane w tym zakresie mają istotne znaczenie. Poniesione wydatki związane z uczestnictwem w turnieju, Wnioskodawca zaliczy do kosztów ogólnozakładowych jako koszt pośredni związany z funkcjonowaniem firmy i jednocześnie jako koszty reprezentacji. W przyszłości Wnioskodawca rozważa możliwość uczestnictwa w turnieju przy założeniu, że podczas imprezy będą rozwieszone banery reklamujące usługi związane z prowadzona przez jednostkę działalnością, co umożliwi zaliczenie ww. wydatków do kosztów reklamy. Taką możliwość daje organizator imprezy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Poniesione wydatki w sposób pośredni (biorąc pod uwagę zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) wiążą się z osiąganym przychodem. W ocenie Zainteresowanego podział kosztów pośrednio i bezpośrednio związane z przychodem (wynikający z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) nie ma jednak swojego odzwierciedlenia w ustawie o VAT, zatem w analizowanym przypadku istotne jest z punktu widzenia możliwości odliczenia podatku naliczonego, ogólne powiązanie wydatku z działalnością Spółki opodatkowaną VAT, bez względu na to, czy mogą być przypisane do konkretnego przychodu, tak jak to jest w przypadku ponoszenia kosztów bezpośrednich. Przedmiotem nabycia będzie usługa kompleksowa, która obejmuje elementy tj. zakwaterowanie i wyżywienie, wynajęcie obiektu, ubezpieczenie zawodników, obsługę medyczną, wynagrodzenie sędziów, obsługę zawodów oraz nagrody. Oprócz zakupu usługi kompleksowej od organizatora turnieju, Zainteresowany nie będzie nabywał oddzielnie usług gastronomicznych i noclegowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony VAT od faktury wystawionej przez organizatora turnieju.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać odliczenie podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury wystawionej przez organizatora turnieju tj. firmę A. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są, wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, przy czym ustawa nie definiuje charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną. Wydatki ponoszone przez Spółkę na ten cel należy zaliczyć do tzw. kosztów ogólnych działalności, stąd prawo do odliczenia z tytułu tych wydatków powinno przysługiwać w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT. Biorąc pod uwagę, że Spółka prowadzi działalność opodatkowaną, a ponoszone wydatki uznaje za związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa można odliczyć podatek naliczony bez konieczności wystawiania faktury wewnętrznej albowiem nie jest to świadczenie na cele osobiste pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Za odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W szczególności należy wskazać, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto w myśl art. 88 ust. 3a powołanej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością Spółki, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, prowadzący obecnie działalność opodatkowaną zamierza sfinansować ze środków obrotowych Spółki wydatki związane z uczestnictwem zespołu pracowników w rozgrywkach turniejowych piłki nożnej, które odbędą się w czerwcu bieżącego roku. Turniej ma charakter branżowy. Jego organizatorem jest firma zajmująca się obsługą tego rodzaju imprez na skalę ogólnopolską. W koszty uczestnictwa wliczone jest zakwaterowanie i wyżywienie, wynajęcie obiektu, ubezpieczenie zawodników, obsługa medyczna, wynagrodzenie sędziów, obsługa zawodów oraz nagrody, a nabywana usługa będzie usługą kompleksową, która obejmuje wszystkie ww. elementy. Oprócz zakupu tej usługi kompleksowej od organizatora turnieju, Zainteresowany nie będzie nabywał oddzielnie usług gastronomicznych i noclegowych. Zawodnicy podczas meczów będą występować w strojach z logo firmy. Wnioskodawca zamierza wydatki poniesione na ten cel zaliczyć do tzw. kosztów ogólnych działalności jako koszt pośredni związany z funkcjonowaniem firmy i jednocześnie jako koszty reprezentacji, uznając te wydatki jako wydatki związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Według Wnioskodawcy udział pracowników w branżowym turnieju piłki nożnej służy propagowaniu pozytywnego wizerunku Spółki na zewnątrz, a wcześniej odbyte rozgrywki wewnątrzzakładowe pełnią rolę motywacyjno-integracyjną, wpływając korzystnie na efektywność pracy, sprawność fizyczną co nie jest bez znaczenia dla działalności Wnioskodawcy. W przyszłości Zainteresowany rozważa możliwość uczestnictwa w turnieju przy założeniu, że podczas imprezy będą rozwieszone banery reklamujące usługi związane z prowadzoną przez jednostkę działalnością, co umożliwi zaliczenie ww. wydatków do kosztów reklamy.

W świetle ww. okoliczności, działania Wnioskodawcy - jak wynika z wniosku - będą podejmowane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a przedstawione korzyści podatnika z tytułu uczestnictwa pracowników w imprezach sportowych mają charakter dominujący wobec korzyści osiąganych przez pracowników w związku z wyjazdem i udziałem w turnieju.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w analizowanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z planowanym uczestnictwem zespołu pracowników w rozgrywkach turniejowych piłki nożnej, bowiem z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wydatki te będą ponoszone na cele działalności gospodarczej i będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne z art. 88 ustawy.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że tut. organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług bądź niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl