IPTPP2/443-329/13-8/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w przypadku, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-329/13-8/AW Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w przypadku, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem według daty wpływu z dnia 24 kwietnia 2013 r. oraz pismami z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) i z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w przypadku, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją w latach 2007-2011 projektu.

W dniu 24 kwietnia 2013 r. wniosek został uzupełniony o dokument potwierdzający wniesienie opłaty, natomiast pismami z dnia 16 maja 2013 r. oraz z dnia 5 czerwca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Powiat - jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym od 1 grudnia 2005 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika, np. Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia RPO Województwa polegającego na:

I.

Wykonaniu przebudowy następujących oddziałów i jednostek organizacyjnych SP ZOZ: Pracowni RTG, pomieszczeń dla laboratorium bakteriologii, pomieszczeń dla przygotowywania cytostatyków dla potrzeb Oddziału Pulmonologicznego, Działu Fizykoterapii, Poradni Gruźlicy i Chorób Płuc, Poradni Chirurgii Dziecięcej, pawilonów Szpitala pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego dla pacjentów, personelu oraz odwiedzających gości, Centralnej Sterylizatorni wraz z zakupem 253 szt. wyposażenia, Oddziału Chirurgii Ogólnej, instalacji klimatyzacji w Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii, systemu automatycznego uruchamiania agregatu prądotwórczego stanowiącego zasilanie awaryjne, systemu kontroli zasilania awaryjnego - Blok Operacyjny i OAiIT, Bloku Operacyjnego wraz z zakupem 760 szt. Wyposażenia, Oddziału Chirurgii Urazowo - Ortopedycznej.

II.

Zakupie 38 szt. następującego sprzętu i aparatury medycznej: wiertarka chirurgiczna, zestaw do histeroskopii i artroskopii, audiometr, respirator stacjonarny, spirometr diagnostyczny, Holter Cardioscan, kardiotokograf SRF618B, elektrokardiograf ASCARD MR Silver z wózkiem, elektryczny ssak dwubutlowy ELITE THEATRE ESS 5200, kardiomonitor przenośny Type Dash 2500, aparat ultrasonograficzny HD11XE, wywoływarka RTG, aparat rentgenowski firmy Shimadzu, kardiomonitory, defibrylatory stacjonarne, bronchofiberoskop z torem wizyjnym, aparat do hemodializy, gastrofiberoskop, kapnograf, stół zabiegowy, lampa operacyjna, diatermia, ucyfrowienie pracowni RTG, aparat do znieczulania.

Powyższy projekt został zrealizowany.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zwolnione od podatku zgodnie z załącznikiem Nr 4, poz. 9 do Ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1), będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu.

Zatem Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W zakresie tego projektu Powiat nie będzie również miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w Rozdziale 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić.

Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Powiat nie spełnia tych warunków w związku z tym nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż od 1 grudnia 2005 r. do chwili obecnej jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Powiat jest podatnikiem tego podatku w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca realizował przedmiotowy projekt w okresie 8 stycznia 2007 r. - 31 grudnia 2011 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu były wystawiane na Wnioskodawcę.

Przekazanie przez Wnioskodawcę efektów przedmiotowej inwestycji do użytkowania na rzecz Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej ma charakter nieodpłatny.

Formalnie przekazanie - wymienionych w pkt II poz. 68 Opis stanu faktycznego przedmiotowego wniosku, poza ucyfrowieniem pracowni RTG - nastąpiło zgodnie z zawartą w dniu 24 września 2008 r. umową użyczenia Nr.. (...) i aneksami do niej (nr 1 z dnia 24 marca 2009 r., Nr 2 z dnia 31 grudnia 2009 r., Nr 3 z dnia 29 czerwca 2010 r., Nr 4 z dnia 20 października 2010 r. i Nr 5 z dnia 31 grudnia 2012 r.).

Umowa ta zawiera postanowienie o nieodpłatnym użyczeniu przekazanej aparatury i sprzętu medycznego.

Przekazanie - wymienionych w pkt I poz. 68 Opis stanu faktycznego przedmiotowego wniosku oraz ucyfrowienia pracowni RTG (poz. z pkt I) - nastąpiło w drodze podpisanych protokołów nieodpłatnego przekazania (PT nr 1 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 2 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 3 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 4 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 5 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 6 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 7 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 8 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 9 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 10 z dn. 31 grudnia 2011 r., PT nr 1 z dn. 30 czerwca 2010 r., PT nr 2 z dn. 30 czerwca 2010 r., PT nr 3 z dn. 30 czerwca 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu. Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ wyjaśnia, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii możliwości odzyskania podatku VAT w przypadku, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją projektu pn. "....", natomiast w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w przypadku, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2007 - 2008 w związku z realizacją ww. projektu, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowy.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

* dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

* odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Powiat realizując swoje zadania, a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia, wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia RPO Województwa na lata 2007-2013 projektu polegającego na wykonaniu przebudowy oddziałów i jednostek organizacyjnych SP ZOZ oraz na zakupie sprzętu i aparatury medycznej.

Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zwolnione od podatku, będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu. Przekazanie przez Wnioskodawcę efektów przedmiotowej inwestycji do użytkowania na rzecz Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej ma charakter nieodpłatny.

Wnioskodawca realizował przedmiotowy projekt w okresie 8 stycznia 2007 r. - 31 grudnia 2011 r.

Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu były wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak na mocy art. 8 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.), nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 marca 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl tej ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie powiatowym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia. Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę efektów przedmiotowej inwestycji do użytkowania na rzecz Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej będzie odbywało się w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nieodpłatne przekazanie efektów przedmiotowej inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany zaistniały stan faktyczny wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dla którego prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że nie jest spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, z późn. zm.), ponieważ ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, których Wnioskodawca nie spełnia. Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Powyższa możliwość uzyskania zwrotu nie istnieje również na mocy kolejnych rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tj. z dnia:

* 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r.,

* 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.,

* 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, gdy prawo do obniżenia podatku powstało w latach 2009-2011 w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl