IPTPP2/443-328/11-4/AW - Zwolnienie z VAT usług podnoszących kwalifikacje zawodowe lub umożliwiających przekwalifikowanie zawodowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-328/11-4/AW Zwolnienie z VAT usług podnoszących kwalifikacje zawodowe lub umożliwiających przekwalifikowanie zawodowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług podnoszących kwalifikacje zawodowe lub umożliwiających przekwalifikowanie zawodowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług podnoszących kwalifikacje zawodowe lub umożliwiających przekwalifikowanie zawodowe.

Pismem z dnia 19 września 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od marca 2005 r. Głównym przedmiotem działalności jest prowadzenie szkoleń dla pracowników administracji samorządowej z zakresu obowiązujących ustaw samorządowych (m.in.: szkolenia z zakresu prawa zamówień publicznych skierowane do specjalistów ds. zamówień publicznych, szkolenia dla służb księgowych z zakresu sprawozdawczości budżetowej, prawidłowego stosowania przepisów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, prawidłowego stosowania przepisów rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych czy stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, szkolenia z zakresu prawidłowości stosowania ustawy o finansach publicznych, kursy rachunkowości budżetowej, prawidłowości stosowania przepisów ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej, prawidłowości stosowania przez jednostki samorządu terytorialnego przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz wielu innych przepisów stosowanych w jednostkach sfery budżetowej).

Szkolenia prowadzone są przez Wnioskodawczynię w formie otwartej. Odbiorcami szkoleń są pracownicy instytucji publicznych tzn. jednostek samorządu terytorialnego (urzędów gmin, miast, starostw powiatowych) i jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego takich jak:

* jednostki oświatowe - szkoły, przedszkola,

* zespoły obsługi jednostek oświatowych,

* ośrodki pomocy społecznej,

* instytucje kultury - muzea, biblioteki publiczne, ośrodki kultury, teatry.

Szkolenia w 100 % są finansowane ze środków publicznych i podnoszą kwalifikacje zawodowe beneficjentów organizowanych szkoleń.

Kwestię, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania reguluje przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawczynię obejmują, nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem a także nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi, o których mowa we wniosku stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy. Ponadto przedmiotowe usługi nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawczyni w zakresie ww. usług nie jest podmiotem, który posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 19 września 2011 r.):

Czy prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia są szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje zawodowe lub umożliwiającymi przekwalifikowanie zawodowe, organizowanymi na rzecz podmiotów publicznych, w całości finansowanymi ze środków publicznych, które mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 19 września 2011 r.), ponieważ nie świadczy usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ani w formie uczelni (o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b), a prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem a także nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, zatem są szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje zawodowe lub umożliwiającymi przekwalifikowanie zawodowe innymi niż te, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26.

Przedmiotowe szkolenia są organizowane na rzecz podmiotów publicznych i w całości przez te instytucje finansowane, zatem są w 100% finansowane ze środków publicznych.

W ocenie Wnioskodawczyni świadczone przez nią usługi spełniają wszelkie warunki do objęcia ich zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

5.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

6.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

7.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

8.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

9.

z innych operacji finansowych;

10.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi szkoleniowe dla pracowników administracji samorządowej z zakresu obowiązujących ustaw samorządowych. Odbiorcami szkoleń są pracownicy instytucji publicznych tzn. jednostek samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. Szkolenia są finansowane w 100% ze środków publicznych i podnoszą kwalifikacje zawodowe beneficjentów organizowanych szkoleń. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi świadczone przez Zainteresowaną nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Wnioskodawczyni nie jest bowiem jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a zatem nie spełnia wymogu niezbędnego do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie.

Zatem należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jak wskazał Zainteresowana, prowadzone przez nią szkolenia obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem a także nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych lecz nie są one prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto, Wnioskodawczyni w zakresie przedmiotowych usług nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie może korzystać ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy.

Natomiast jak poinformowała Zainteresowana, sfinansowanie należności (zapłata) za usługi będące przedmiotem wniosku, następuje w 100% ze środków publicznych.

Jak wynika z powołanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Reasumując, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż usługi podnoszące kwalifikacje zawodowe lub umożliwiające przekwalifikowanie zawodowe świadczone przez Wnioskodawczynię dla pracowników instytucji publicznych tzn. jednostek samorządu terytorialnego (urzędów gmin, miast, starostw powiatowych) i jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (jednostek oświatowych, zespołów obsługujących jednostki oświatowe, ośrodków pomocy społecznej, instytucji kulturalnych), o ile - jak wskazała Zainteresowana - są finansowane w 100% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Należy podkreślić, że zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, przysługuje jedynie - jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl