IPTPP2/443-324/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-324/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.),uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 13 października), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT:

* na usługi przygotowywania obiadów szkolnych spożywanych na miejscu - jest prawidłowe,

* na usługi przygotowywania obiadów wraz z ich dostarczaniem do innych placówek szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi przygotowywania obiadów szkolnych spożywanych na miejscu, oraz usługi przygotowywania obiadów wraz z ich dostarczaniem do innych placówek szkolnych.

Pismem z dnia 7 października 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg. PKD 56.29.Z - pozostała usługowa działalność gastronomiczna i PKD 56.21.Z - przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).

Działalność Wnioskodawcy polega na przygotowywaniu obiadów szkolnych w stołówce (w kuchni), znajdującej się w szkole. Obiady są przygotowywane w jednej stołówce, natomiast dostarczane są przez Wnioskodawcę także do innych szkół, z którymi Wnioskodawca ma podpisaną umowę na dostarczanie obiadów szkolnych. Wystawiając faktury za swoje usługi Zainteresowany podaje symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU 10.85.1.

Oprócz ww. usług Wnioskodawca świadczy też usługi gastronomiczne okazjonalne np.: poczęstunki dla uczestników organizowanych przez kluby czy gminy - imprez, zawodów, konkursów i zabaw.

Posiłki te nie obejmują sprzedaży napojów alkoholowych, kawy, herbaty, wód mineralnych. Są one przygotowywane w tej samej kuchni, znajdującej się w wymienionej wyżej stołówce szkolnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w szkole, w której znajduje się kuchnia posiłki są przygotowywane a także podawane przez Wnioskodawcę wraz z obsługą. Natomiast do pozostałych placówek obiady są dostarczane przez Wnioskodawcę bez obsługi.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług, w pierwszym przypadku stołówkowych, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 56.29.20.0 oraz usług świadczonych w oparciu o zawartą z odbiorcą umowę sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 56.29.19.0

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy prawidłowo została zastosowana stawka 5%.

2.

Czy Wnioskodawca powinien oddzielić świadczenie usług polegające na przygotowywaniu i spożywaniu posiłków w tej samej szkole od usług związanych z przewożeniem posiłków do innych placówek szkolnych, pozostałych miejsc, w których są spożywane.

3.

Czy ww. usługi traktować tak samo, czy też stosować różne stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 7 października 2011 r.), obiady przygotowywane wraz z obsługą powinny być opodatkowane stawką 8% jako usługi gastronomiczne. Natomiast posiłki, które dostarcza do pozostałych placówek bez obsługi, nie są typową usługą gastronomiczną tylko dostawą towarów (gotowych dań i posiłków) i winny być opodatkowane stawką 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się

* w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi przygotowywania obiadów szkolnych spożywanych na miejscu - za prawidłowe,

* w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi przygotowywania obiadów wraz z ich dostarczaniem do innych placówek szkolnych - za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku

Przy czym w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z kolei zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) powołanej wyżej ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.85.1 "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (pozycja 28).

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającym listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8% pod pozycją 7 wskazano usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zatem w celu prawidłowego opodatkowania sprzedaży kluczowe znaczenie ma rozstrzygnięcie czy w danym przypadku ma miejsce dostawa towarów czy też świadczenie usług oraz symbol statystyczny właściwy dla przedmiotu sprzedaży.

Ustalenie czy świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.

Ze stanu faktycznego wynika, iż działalność Wnioskodawcy polega na przygotowywaniu obiadów szkolnych w stołówce szkolnej. Obiady są przygotowywane w jednej stołówce, natomiast dostarczane są przez Wnioskodawcę także do innych szkół, z którymi Wnioskodawca ma podpisaną umowę na dostarczanie obiadów szkolnych. Wystawiając faktury za swoje usługi Zainteresowany podaje symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU 10.85.1.

Oprócz ww. usług Wnioskodawca świadczy też usługi gastronomiczne okazjonalne np.: poczęstunki dla uczestników organizowanych przez kluby czy gminy - imprez, zawodów, konkursów i zabaw. Posiłki te nie obejmują sprzedaży napojów alkoholowych, kawy, herbaty, wód mineralnych. Są one przygotowywane w tej samej stołówce szkolnej.

W przypadku świadczenia usług typowo stołówkowych polegających na przygotowywaniu posiłków w szkole oraz ich podawaniu wraz z obsługą Wnioskodawca sklasyfikował je pod symbolem PKWiU 56.29.20.0. Natomiast usługi świadczone w oparciu o zawartą z odbiorcą umowę Wnioskodawca przyporządkował do grupowania 56.29.19.0 PKWiU.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy powinien zastosować różne stawki podatku od towarów i usług do czynności polegających na sprzedaży posiłków przygotowywanych i spożywanych w tej samej szkole oraz do sprzedaży przygotowanych posiłków dostarczanych następnie do innych placówek, gdzie są spożywane.

W orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwosci, w sprawie Faaborg - Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94), TSUE wskazał, że dostawa gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia jest rezultatem szeregu usług, przy czym do dyspozycji klienta pozostaje infrastruktura, w tym jadalnia z pomieszczeniami sąsiadującymi. Transakcje w restauracjach charakteryzuje cały zespół cech i czynności, przy czym dostawa posiłku jest jedynie częścią usługi, choć stanowi w nich dominujący element. W związku z tym, Trybunał również w tym wyroku podkreślił, że w sytuacji, w której mamy do czynienia z transakcja składającą się z wielu elementów, należy w pierwszej kolejności uwzględnić wszelkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji.

Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaż przez Wnioskodawcę posiłków, na którą składa się przygotowanie i obsługa związana z ich wydaniem celem spożycia na miejscu traktować należy jako elementy czynności zasadniczej, czyli usługi gastronomicznej w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Zatem w sytuacji sprzedaży posiłków spożywanych w miejscu ich przygotowania (stołówce szkolnej) dochodzi do świadczenia usługi gastronomicznej w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, która w przypadku gdy została prawidłowo sklasyfikowana przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 56.29.20.0 "Usługi stołówkowe", podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie przepisów § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, z uwzględnieniem wskazanych w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wyłączeń.

W sytuacji natomiast, gdy Wnioskodawca przygotowane posiłki dostarcza do innych placówek i czynność ta została sklasyfikowana przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 56.29.19.0 "Pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę", to na podstawie ww. rozporządzenia z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku.

Reasumując stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na usługi przygotowywania obiadów szkolnych spożywanych na miejscu uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie stawki podatku VAT na usługi przygotowywania obiadów wraz z ich dostarczaniem do innych placówek szkolnych - za nieprawidłowe.

Podkreśla się, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto, analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl