IPTPP2/443-307/12-2/JN - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na wyposażeniu świetlicy wiejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-307/12-2/JN Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na wyposażeniu świetlicy wiejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie wystąpiło o dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na zadanie pod nazwą "...". Operacja finansowa w ramach działania "Małe Projekty" będzie polegała na wyposażeniu pomieszczenia pełniącego funkcję świetlicy wiejskiej. Zakłada się zakup serwisu obiadowo - kawowego, naczyń niezbędnych do przygotowywania potraw oraz ich wyeksponowania, lodówki, kuchni gazowo - elektrycznej, regału do przechowywania naczyń i wieszaka na odzież.

W miejscowości od ponad 6 lat działa Stowarzyszenie i liczy ponad 30 członków, którzy regularnie się spotykają i aktywnie uczestniczą w życiu społecznym miejscowości, gminy, powiatu. Celem statutowym Stowarzyszenia jest: integracja i aktywizacja społeczności lokalnych, kultywowanie tradycji, kultury, folkloru i sztuki ludowej, szerzenie kultury kulinarnej, dbałość o środowisko. Członkowie Stowarzyszenia zrzeszają lokalnych twórców ludowych, przygotowują ozdoby z papieru, wstążek, wyszywają haftem krzyżykowym, przygotowują potrawy regionalne. Stowarzyszenie swoje prace zarówno te z rękodzieła, jak i kulinarne prezentuje na różnych pokazach, targach, konkursach i wystawach np.: Dni R., Dożynki parafialne, Dożynki gminne, Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia, Jarmark Wojewódzki i Jarmark Kultury, itp.

Stowarzyszenie realizuje też projekty z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z zakresu gastronomii i agroturystyki. W miejscowości jest pięknie wyremontowany budynek gminny pełniący funkcję świetlicy wiejskiej, niestety brakuje wyposażenia w sprzęt do przechowywania i przygotowywania potraw oraz ich prezentacji. Pomieszczenie to było i jest od samego początku istnienia Stowarzyszenia jego miejscem spotkań. W świetlicy odbywają się uroczystości oraz warsztaty kulinarne dla mieszkańców miejscowości oraz gminy. Brak naczyń, garnków, pojemników, sprzętu AGD, serwisu obiadowego ogranicza możliwości Wnioskodawcy wyeksponowania tego, co Stowarzyszenie umie i zaprezentowania we właściwy sposób. Ponadto Stowarzyszenie kultywując tradycje ludowe organizuje takie imprezy jak: darcie pierza, kiszenie kapusty, robienie palm na Niedzielę Palmową, wdrażając w to dzieci i młodzież ze swojego terenu. Ponieważ wieś znajduje się w bezpośrednim zasięgu kopalni, co łączy się z migracją mieszkańców do innych miejscowości, dlatego z okazji dożynek parafialnych Wnioskodawca organizuje spotkania dawnych i obecnych mieszkańców parafii. Zaprasza do współpracy dzieci i młodzież, współpracuje z OSP z terenu Gminy. Dobrze wyposażone pomieszczenie pełniące funkcję świetlicy wiejskiej to miejsce spotkań społeczności lokalnej, kącik w którym można przygotować coś na pokazy żywieniowe. Spotykają się tam osoby, którym nie jest obojętna tradycja, kultura oraz rozwój i promocja regionu. Po pomyślnie zrealizowanym wniosku i wyposażeniu pomieszczenia planowane są szkolenia, warsztaty i kursy w szerokim zakresie.

Wnioskodawca wskazał, iż z powyżej przedstawionego opisu jednoznacznie wynika zasadność wnioskowanej pomocy i zakres operacji. Wysokość kosztów wskazanych w zestawieniu rzeczowo - finansowym jest całkowicie realna oraz poprzedzona zapytaniami ofertowymi. Cel operacji, którym jest "Aktywizacja społeczności lokalnej, poprzez zakup wyposażenia do pomieszczeń świetlicy wiejskiej oraz podniesienie standardu świadczonych usług kulturalnych", zostanie osiągnięty poprzez zrealizowanie zakładanego zakresu rzeczowego operacji. Zakupione wyposażenie jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu, ponieważ będzie służyć do przygotowywania potraw i ich prezentacji na pokazach i konkursach. Działanie Stowarzyszenia przyczyni się do promocji walorów kulturowych i turystycznych regionu.

Rachunki i faktury wystawiane są i będą na Stowarzyszenie. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pod nazwą "..." będzie mogło skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług - VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mógł odliczyć podatku VAT, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym nie będzie mógł odliczyć podatku VAT. Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wystąpił o dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na zadanie pod nazwą "...". Operacja finansowa w ramach działania "Małe Projekty" będzie polegała na wyposażeniu pomieszczenia pełniącego funkcję świetlicy wiejskiej. Zakłada się zakup serwisu obiadowo - kawowego, naczyń niezbędnych do przygotowywania potraw oraz ich wyeksponowania, lodówki, kuchni gazowo - elektrycznej, regału do przechowywania naczyń i wieszaka na odzież.

Rachunki i faktury wystawiane są i będą na Wnioskodawcę. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki te nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl