IPTPP2/443-30/14-4/PR - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-30/14-4/PR Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W dniu 31 października 2013 r. Powiat złożył wniosek o uzyskanie dotacji z WFOŚiGW w związku z realizacją projektu. Rozliczając powyższe zadanie, Powiat zamierza ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nabywane przez podatnika towary i usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie realizacja takiego prawa została opatrzona wieloma ograniczeniami określonymi w art. 88 i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązkami dokonania korekt podatku naliczonego określonymi w art. 91 ustawy o VAT.

W opisywanej sprawie realizowane przedsięwzięcie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt będzie zrealizowany jako jedno z zadań statutowych. Wymieniona inwestycja ma służyć społeczności lokalnej, toteż za korzystanie z niej Powiat nie będzie pobierać żadnych opłat. Ponadto realizacja projektu to zadanie publiczne nałożone na Powiat odrębnymi przepisami, zatem Wnioskodawca nie prowadzi w tym zakresie żadnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nadmienia, iż powyższa informacja jest niezbędna celem załączenia do składanego w dniu 31 października 2013 r. ww. projektu.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadania służyć będą tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT. Dom Pomocy Społecznej prowadzony jest jako zadanie własne Powiatu w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej i który zgodnie z art. 43 pkt 22 ustawy o podatku VAT jest podmiotem zwolnionym z rozliczeń tego podatku. W myśl art. 22 usługi pomocy społecznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związane ponoszone na rzecz Beneficjenta tej pomocy (którymi są mieszkańcy Domu Pomocy) są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca informuje też, że ma pozwolenie Wojewody na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej na czas nieokreślony. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. zadania wystawione będą na Dom Pomocy Społecznej, który nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT.

Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, zgodnie z którym Powiat zobowiązany jest wykonywać określone zadania, doprecyzowanie których następuje poprzez ustawy szczegółowe. Zgodnie z ww. przepisem wykonywane zadania przez Powiat są zadaniami publicznymi służącymi zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy do zadań publicznych powiatu zalicza pomoc społeczną, zaś przepis art. 19 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2013 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 593 z późn. zm.) precyzuje, że do zadań własnych Powiatu należy prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczania w nich skierowanych osób. Z ww. przepisów wynika, że Powiat ma obowiązek realizować zadania z zakresu pomocy społecznej jako zadanie własne nałożone przez ustawodawcę bez możliwości zaprzestania jego wykonywania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Dom Pomocy Społecznej nie dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca, tj. Powiat w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług nie uwzględnia czynności dokonywanych przez Dom Pomocy Społecznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z planowanym projektem. Podatek ten będzie więc kosztem kwalifikowalnym, gdy Powiat będzie ubiegać się o dofinansowanie powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W dniu 31 października 2013 r. złożył wniosek o uzyskanie dotacji z WFOŚiGW w związku z realizacją projektu. Projekt będzie zrealizowany jako jedno z zadań statutowych. Wymieniona inwestycja ma służyć społeczności lokalnej, toteż za korzystanie z niej Powiat nie będzie pobierać żadnych opłat. W opisywanej sprawie realizowane przedsięwzięcie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadania służyć będą tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. zadania wystawione będą na Dom Pomocy Społecznej, który nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zgodnie z ww. przepisem wykonywane zadania przez Powiat są zadaniami publicznymi służącymi zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy do zadań publicznych powiatu zalicza pomoc społeczną, zaś przepis art. 19 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2013 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 593 z późn. zm.) precyzuje, że do zadań własnych Powiatu należy prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczania w nich skierowanych osób. Z ww. przepisów wynika, że Powiat ma obowiązek realizować zadania z zakresu pomocy społecznej jako zadanie własne nałożone przez ustawodawcę bez możliwości zaprzestania jego wykonywania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Dom Pomocy Społecznej nie dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca, tj. Powiat w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług nie uwzględnia czynności dokonywanych przez Dom Pomocy Społecznej.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 106e ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją z faktur, które będą dokumentować poniesione w ramach tego projektu wydatki, ponieważ Powiat nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Wnioskodawcę.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl