IPTPP2/443-294/12-7/IR - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-294/12-7/IR Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza wystąpić o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś. Priorytetowa IV działanie 2 - E- usługi Publiczne. Finansowane EFRR.

Przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej obejmującego teren całej gminy. System stanowić będzie internetową interaktywną platformę umożliwiającą uruchomienie kilkunastu e-usług ułatwiających dostęp do wybranych rejestrów publicznych mieszkańcom i pracownikom urzędu, stanowiąc jednocześnie źródło dużej ilości kompleksowych informacji dotyczących terenu gminy dla osób spoza jej terenu, dostępnych za pośrednictwem sieci Internet.

Polega on na stworzeniu funkcjonującej w Internecie i zintegrowanej ze stroną internetową gminy, platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczącej terenu gminy.

Wśród jej możliwości znajdą się:

* Prezentacja i wyszukiwanie przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego;

* Możliwość wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zarówno przez urzędników;

* Możliwość wyszukiwania ulic i adresów posesji na terenie gminy;

* Prezentację i możliwość wyszukiwania na interaktywnej mapie nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż i terenów inwestycyjnych;

* Prezentację obszarów cennych przyrodniczo oraz terenów atrakcyjnych turystycznie;

* Prezentację i możliwość wyszukiwania na interaktywnej mapie przedsiębiorstw działających na terenie gminy wraz z prezentacją ich oferty;

* Prezentację na interaktywnej mapie obiektów zabytkowych zlokalizowanych na terenie gminy wraz z materiałami multimedialnymi na ich temat.

Długofalowymi efektami, których osiągnięcie będzie możliwe dzięki realizacji projektu są:

* Podniesienie konkurencyjności gminy wśród innych jednostek poprzez podniesienie standardu oferowanych usług, a także wzrost konkurencyjności regionu poprzez nowoczesne usługi, z których korzystać będą mogli odbiorcy z całego kraju i z zagranicy.

* Podniesienie efektywności funkcjonowania jednostki realizującej projekt.

* Pozytywne oddziaływanie na sytuację podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie gminy wraz z możliwością ich wyszukiwania pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek wewnętrzny gminy.

* Pozytywne oddziaływanie na rynek pracy-usprawniona promocja terenów inwestycyjnych gminy może przyczynić się do wzrostu zainteresowania inwestorów ofertą gminy, co w następnej kolejności prowadzić będzie do wzrostu zatrudnienia.

* Pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno-budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługom umożliwiającym ich przetwarzanie przyspieszą podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów.

Całkowity koszt projektu wynosi 65.960 zł brutto. Stanowią go dwa wydatki:

* zakup usługi wykonania Studium wykonalności projektu (2.000 zł brutto);

* zakup usługi budowy i wdrożenia systemu informacji przestrzennej (63.960 zł brutto).

System zostanie uruchomiony w Gminie, jednakże korzystanie z niego będzie możliwe za pośrednictwem sieci Internet w dowolnym miejscu na świecie.

W piśmie z dnia 23 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy.

W zakresie projektu polegającego na prezentacji i wyszukiwaniu przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego działanie opiera się na ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z dnia 10 maja 2003 r. z późn. zm.) oraz uchwał będących aktami prawa miejscowego:

* Gminnej Rady Narodowej w. Nr IV/16/89 2 dnia 28 lutego 1989 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj......, aneksem do ww. planu zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy..... Nr XII/16/9I z dnia 26 września 1991 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj......,

* Rady Gminy..... Nr./96 z dnia 12 września 1996 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj....,

* Rady Gminy...../99 z dnia 9 czerwca 1999 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj....,

* Rady Gminy.... Nr./2002 z dnia 30 kwietnia 2002 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj....

* Rady Gminy..... Nr./2002 z dnia 26 września 2002 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj.....

* Rady Gminy..... Nr./2002 z dnia 9 października 2002 r. ogłoszonej w Dz. Urz. Woj.

* Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy.... Nr./2010 z dnia 28 grudnia 2010 r.

Uruchomienie systemu na platformie internetowej determinowane jest ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112 z 2001 r. z późn. zm.), która to definiuje informacje publiczną oraz reguluje tryb dostępu do nich i wskazuje, iż prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych oraz ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta, jak wskazuje uzasadnienie do projektu ustawy, zakłada osiągnięcie minimalnego stanu zgodności technicznej komponentów sprzętowych i programowych systemów teleinformatycznych - takiego, który umożliwi współpracę systemów teleinformatycznych używanych przez różne podmioty publiczne do realizacji właściwych im zadań publicznych. Obowiązkiem dla gminy wynikającym z budowy Systemu Informacji Przestrzennej będzie udostępnianie danych zbieranych w różnorodnych rejestrach przy użyciu standardowych formatów danych, które będą mogły być w dalszej kolejności wykorzystane przez inne podmioty np. w celu budowy systemów informacji przestrzennej o zasięgu powiatowym lub regionalnym. Ponadto, sposób świadczenia e-usług w ramach Systemu Informacji Przestrzennej musi być zgodny z zapisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą "...." będzie mógł skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa odliczenia podatku VAT. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Faktury będą wystawiane na Gminę. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza wystąpić o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Oś. Priorytetowa IV działanie 2 - E- usługi Publiczne. Przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej obejmującego teren całej gminy. System stanowić będzie internetową interaktywną platformę umożliwiającą uruchomienie kilkunastu e-usług ułatwiających dostęp do wybranych rejestrów publicznych mieszkańcom i pracownikom urzędu, stanowiąc jednocześnie źródło dużej ilości kompleksowych informacji dotyczących terenu gminy dla osób spoza jej terenu, dostępnych za pośrednictwem sieci Internet. Realizowane w ramach projektu zadanie, jak wskazał Wnioskodawca, należy do zadań własnych Gminy. Poniesione wydatki w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Zainteresowany - nabyte usługi w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl