IPTPP2/443-290/14-5/AW - Prawo do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych oraz związanego z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-290/14-5/AW Prawo do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych oraz związanego z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych oraz związanego z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców celem współfinansowania projektu, stawki podatku oraz obowiązku wystawienia przez Gminę faktury,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu oraz

* zastosowania stawki podatku VAT dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, oraz dla usług dotyczących nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego, wykonywanych przez kontrahentów Wnioskodawcy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza przystąpić do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007 - 2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015.

Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 652 indywidualnych budynkach mieszkalnych.

Celem nadrzędnym Projektu jest zapobieżenie degradacji środowiska naturalnego w Gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnych społeczności. Celem bezpośrednim (głównym) określonym dla Projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Gminie - energii słonecznej.

Realizacja inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy czerpanie energii cieplnej ze źródeł odnawialnych - promieniowania słonecznego. Ograniczone zostanie zużycie surowców konwencjonalnych i zmniejszona będzie emisja substancji zanieczyszczających do powietrza powstałych w trakcie spalania paliw. Możliwe będzie również wypełnienie założeń polityki energetycznej Gminy, pozostającej w zgodzie z zapisami wspólnotowych, krajowych oraz lokalnych dokumentów strategicznych, mającej m.in. na celu popularyzację idei i działań zmierzających do wykorzystywania energii odnawialnej.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących elementów, od których wyłoniony w przyszłości w drodze przetargu wykonawca naliczy podatek VAT:

* dokumentacja techniczna,

* uruchomienie stron internetowych i innych narzędzi ICT w celu wdrożenia i promocji rozwiązań, usług i produktów czystej energii,

* uruchomienie serwisu dla użytkowników umożliwiające dokonywanie transakcji on-line,

* wykonanie robót budowlano montażowych instalacji w budynkach prywatnych,

* promocja projektu m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe,

* nadzór inwestorski obejmujący usługi inspektora nadzoru dla całej inwestycji.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Gmina. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację Projektu. Administratorem Projektu będzie Urząd Gminy. Wykonawca instalacji solarnej dokona jej montażu i uruchomienia. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji i zagwarantuje zachowanie trwałości Projektu przez okres co najmniej 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji projektu. Po zakończeniu prac instalacji solarnych, Gmina użyczy właścicielowi nieruchomości prywatnej sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Po upływie ww. okresu, całość zestawu przejdzie nieodpłatnie na własność właściciela danej nieruchomości.

W związku z realizacją projektu, Gmina jest w trakcie zawierania umowy cywilno-prawnej z mieszkańcami gminy:

* umowy użyczenia,

* umowy ustalającej wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym.

Wzory umów stanowią załączniki do ww. wniosku.

W ramach ww. projektu występuje wkład własny mieszkańców (na wyodrębnione konto bankowe za pośrednictwem banku lub poczty) stanowiący do 27,60% kosztu realizacji projektu i jest on obowiązkowy.

Gmina nie będzie obciążana przez mieszkańców dodatkowymi kosztami, np. z tytułu wynajęcia powierzchni dachowej lub gruntu osób fizycznych. Ponadto realizacja projektu nie przewiduje, aby Gmina uzyskała jakąkolwiek korzyść finansową.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż inwestycja będzie realizowana tylko u tych mieszkańców, z którymi Gmina zawarła umowy na wykonanie montażu instalacji solarnych i którzy dokonają wpłat w określonym w umowie terminie. Realizacja inwestycji jest uzależniona od wpłat mieszkańców. Niewpłacenie udziału finansowego będzie równoznaczne z rezygnacją danej osoby z instalacji a tym samym zawarcie umowy z następną osobą chcącą przystąpić do realizacji projektu.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją tego projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych będą wystawiane na Gminę jako beneficjenta odpowiedzialnego za wdrożenie danej inwestycji. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją tego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wystawiane na Gminę jako beneficjenta odpowiedzialnego za wdrożenie danej inwestycji.

Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie: "Czy zakres zadanego w poz. 69 wniosku ORD-IN pytania nr 4 dotyczy stawki podatku VAT od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę czy przez inne podmioty (kontrahentów)..." Wnioskodawca wskazał, iż treść zadanego pytania dotyczy stawki podatku VAT od czynności wykonywanych przez inne podmioty - kontrahentów.

Planowany jest montaż kolektorów słonecznych na dachu, elewacji lub gruncie obok budynku mieszkalnego. Całość ma na celu tylko i wyłącznie zasilanie termomodernizacyjne domów jednorodzinnych, natomiast żadne inne budynki czy budowle nie.

Klasyfikacja dla indywidualnych budynków mieszkalnych, o których mowa we wniosku to: dział 11- budynki mieszkalne symbol PKOB - 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne.

Budynki, na których mają być montowane instalacje solarne to budynki mieszkalne jednorodzinne o powierzchni poniżej 300 m2.

Montaż ww. instalacji solarnych będzie wykonywany w ramach robót budowlanych (według Prawa Budowlanego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych... (pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)

2. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru Inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu... (pytanie nr 3 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1 (oznaczone Ad. 2 we wniosku ORD-IN)

Zgodnie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) (art. 86-95), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dostawa towaru lub świadczenia usług w ramach realizowanego projektu nie stanowią czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca dodał, że w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 3 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 j.t), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zainteresowany zaznaczył, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości, porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Gminie nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku, gdyż możliwość odliczenia jest ściśle związana z wykorzystywaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ostatecznym konsumentem i odbiorcą usług należy uznać Gminę, co faktycznie wyłącza możliwość uznania prawa Wnioskodawcy do podatku naliczonego. Gmina nie może uzyskać zwrotu podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych.

Ad. 2 (oznaczone Ad. 3 we wniosku ORD-IN)

Wydatki związane z dokumentacją projektową, nadzorem robót budowlanych, promocją projektu oraz tworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line w ramach projektu stanowią realizacje zadań własnych Gminy i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będą generowały przychodu, w związku z tym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza przystąpić do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007 - 2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015. Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 652 indywidualnych budynkach mieszkalnych.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących elementów, od których wyłoniony w przyszłości w drodze przetargu wykonawca naliczy podatek VAT:

* dokumentacja techniczna,

* uruchomienie stron internetowych i innych narzędzi ICT w celu wdrożenia i promocji rozwiązań, usług i produktów czystej energii,

* uruchomienie serwisu dla użytkowników umożliwiające dokonywanie transakcji on-line,

* wykonanie robót budowlano montażowych instalacji w budynkach prywatnych,

* promocja projektu m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe,

* nadzór inwestorski obejmujący usługi inspektora nadzoru dla całej inwestycji.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Gmina. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację Projektu. Administratorem Projektu będzie Urząd Gminy. Wykonawca instalacji solarnej dokona jej montażu i uruchomienia. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji i zagwarantuje zachowanie trwałości Projektu przez okres co najmniej 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji projektu. Po zakończeniu prac instalacji solarnych, Gmina użyczy właścicielowi nieruchomości prywatnej sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Po upływie ww. okresu, całość zestawu przejdzie nieodpłatnie na własność właściciela danej nieruchomości.

W ramach ww. projektu występuje wkład własny mieszkańców stanowiący do 27,60% kosztu realizacji projektu i jest on obowiązkowy. Gmina nie będzie obciążana przez mieszkańców dodatkowymi kosztami, np. z tytułu wynajęcia powierzchni dachowej lub gruntu osób fizycznych. Ponadto realizacja projektu nie przewiduje aby Gmina uzyskała jakąkolwiek korzyść finansową.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja będzie realizowana tylko u tych mieszkańców, z którymi Gmina zawarła umowy na wykonanie montażu instalacji solarnych i którzy dokonają wpłat w określonym w umowie terminie. Realizacja inwestycji jest uzależniona od wpłat mieszkańców. Niewpłacenie udziału finansowego będzie równoznaczne z rezygnacją danej osoby z instalacji a tym samym zawarcie umowy z następną osobą chcącą przystąpić do realizacji projektu.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją tego projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych będą wystawiane na Gminę jako beneficjenta odpowiedzialnego za wdrożenie danej inwestycji. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją tego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wystawiane na Gminę jako beneficjenta odpowiedzialnego za wdrożenie danej inwestycji.

Planowany jest montaż kolektorów słonecznych na dachu, elewacji lub gruncie obok budynku mieszkalnego. Całość ma na celu tylko i wyłącznie zasilanie termomodernizacyjne domów jednorodzinnych, natomiast żadne inne budynki czy budowle nie. Klasyfikacja dla indywidualnych budynków mieszkalnych, o których mowa we wniosku to: dział 11- budynki mieszkalne symbol PKOB - 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne.

Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynki, na których mają być montowane instalacje solarne to budynki mieszkalne jednorodzinne o powierzchni poniżej 300 m2. Montaż ww. instalacji solarnych będzie wykonywany w ramach robót budowlanych.

Należy zauważyć, iż - jak wskazano w interpretacji nr IPTPP2/443-290/14-4/AW - dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie będą dotyczyć świadczenia usług montażu instalacji solarnych na domach prywatnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, będą stanowić odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym w ww. przypadku zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na instalację układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych oraz z wydatkami związanymi z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu, ponieważ będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że w myśl art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego przepisu oraz cytowanego już art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z opracowaniem dokumentacji technicznej, usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu.

Natomiast wniosek w zakresie:

* braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców celem współfinansowania projektu, stawki podatku oraz obowiązku wystawienia przez Gminę faktury,

* zastosowania stawki podatku VAT dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, oraz dla usług dotyczących nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego, wykonywanych przez kontrahentów Wnioskodawcy

został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl