IPTPP2/443-286/14-7/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-286/14-7/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina osiągnie określoną ilość uczestników projektu - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne,

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich oraz pieców.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 czerwca 2014 r. oraz z dnia 3 lipca 2014 r. poprzez doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w zakresie pytania nr 2 wniosku ORD-IN.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego pod tytułem "..." i w dniu 23 stycznia 2014 r. otrzymała informację, że na podstawie uchwały Zarządu Województwa z dnia 7 stycznia 2014 r. wniosek ten został wybrany do dofinansowania w ramach Działania 6.2 Energia przyjazna środowisku RPOW 2007-2013. W ramach tego dofinansowania Gmina będzie realizowała projekt, polegający na montażu instalacji solarów płaskich na użyczonych Gminie przez mieszkańców nieruchomościach. Ponadto Gmina będzie montowała również piece na paliwo ekologiczne w niektórych domach. Gmina również będzie montowała piec w swojej jednostce budżetowej oraz instalacje solarów w innych jednostkach organizacyjnych oraz na budynkach będących mieniem Gminy.

Na tym etapie realizacji projektu Gmina podpisuje umowy z mieszkańcami na montaż solarów, montaż pieców oraz umowy użyczenia nieruchomości do celów realizacji projektu. Mieszkańcy nie są na obecną chwilę związani umową darowizny kwoty pieniężnej na rzecz jednostki sektora finansów publicznych. Gmina weryfikuje pisemne deklaracje mieszkańców z roku 2012 dotyczące chęci uczestnictwa w projekcie. Część osób podpisuje umowy, część osób rezygnuje i Gmina poszukuje nowych uczestników. Mieszkańcy dopytują się o możliwość wpłaty darowizny na ten cel. Gmina założyła wydzielony rachunek do dokonywania dobrowolnych darowizn na cele inwestycyjne Gminy. Dokonanie wpłaty kwoty darowizny nie jest bezwzględnym kryterium uczestnictwa w projekcie. Gmina musi osiągnąć określoną ilość uczestników projektu, aby osiągnąć cele założone w projekcie.

Celem realizacji projektu jest ograniczenie emisji spalin i ochrona powietrza i zasobów naturalnych oraz ochrona zdrowia obywateli poprzez ograniczenie przenoszenia chorób brudnych rąk. Dostęp do korzystania z ciepłej wody bez ponoszenia dodatkowych kosztów wpływa bezpośrednio na zwiększenie zużycia ciepłej wody i utrzymanie higieny osobistej na wyższym poziomie zwłaszcza w rodzinach o niższym statusie materialnym. Woda ta nie może służyć do podgrzewania w instalacjach centralnego ogrzewania. Jest to niezgodne z założeniami projektu. Montaż pieców na biomasę wpłynie korzystnie na konieczność segregacji odpadów, konieczność kompostowania masy organicznej w Gminie oraz na ograniczenie spalania wszelkich materiałów pochodzenia naturalnego oraz syntetycznego. Takie działania Gminy wpłyną bezpośrednio i pośrednio na poprawę zdrowia mieszkańców oraz poprawę procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Wszyscy uczestnicy projektu zaakceptowali przyjęte rozwiązanie. Osoby, które będą sobie życzyły otrzymają umowę darowizny podpisaną przez Gminę na okoliczność dokonanej wpłaty. Wnioskodawca uważa, że dokonanie takiej darowizny przez mieszkańców nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Darowizna taka nie jest szeroko rozumianą zapłatą za towar czy usługę.

Podnosząc ten temat należy mieć na uwadze, że to dopiero siły natury tj. promienie słoneczne powodują, że instalacja ta spełni zamierzone cele. Bez tej możliwości spowodowanej dobrami natury żadna ze stron nie wyraziłby zgody na powyższe działania. Pozyskiwanie promieni słonecznych nie jest związane jakąkolwiek działalnością stron projektu. Wycena ogrzewania wody przez promienie słoneczne jest bardzo skomplikowana i niemożliwa jednoznacznie do wykonania w odniesieniu do poszczególnych uczestników projektu. Wpłata dobrowolnej darowizny na rzecz Gminy na zadania inwestycyjne w określonej kwocie nie stwarza dla wpłacającego możliwości rozporządzania w jakikolwiek sposób opisywanymi instalacjami jak właściciel. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że czynność wpłaty dobrowolnej kwoty darowizny pieniężnej na cele inwestycyjne Gminy na tym etapie realizacji projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zamontowane w ramach realizacji projektu kompletne i zdatne do używania poszczególne instalacje solarne tworzą wartość projektu i są majątkiem trwałym Gminy. Majątek ten na okres trwałości projektu i po całkowitym rozliczeniu się z warunków umowy na realizację projektu przez Gminę będzie przedmiotem odsprzedaży dla osób fizycznych uczestniczących w projekcie. Dysponentem majątku jest Rada Gminy. Po zrealizowaniu budowy instalacji solarnych Rada Gminy zamierza przyjąć uchwałę intencyjną w sprawie odsprzedaży instalacji solarnych właścicielom nieruchomości. Należy zauważyć, że na etapie odsprzedaży instalacji solarnych będą występowały jako właściciele nieruchomości czasami inne osoby, niż te, które dokonywały wpłat darowizny na rzecz Gminy. Ze względu na racjonalność działania Gminy oraz biorąc pod uwagę specyfikę tego majątku, Gmina ustali indywidualną stawkę amortyzacyjną dla tych urządzeń, co pozwoli je odsprzedać właścicielom nieruchomości po cenie symbolicznej po zakończonym okresie amortyzacji. Cena zostanie ustalona w świetle obowiązujących w czasie odsprzedaży przepisów.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Gmina - Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

2. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz Gminy będą miały charakter dobrowolny.

3. Realizacja inwestycji dotyczących montażu instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz montażu pieców w budynkach mieszkańców nie będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców.

4. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: "W przypadku, gdy realizacja przedmiotowej inwestycji na/w budynkach mieszkańców nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez te osoby, to czy powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie będzie dokonywał montażu przedmiotowych instalacji na/w budynkach ww. osób..." Wnioskodawca wskazał, że Gmina będzie dokonywała montażu przedmiotowych instalacji na/w budynkach ww. osób;

5. Gdy Wnioskodawca - Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu dokonane dotychczas wpłaty darowizn nie zostaną im zwrócone. Zostaną wykorzystane na cele inwestycyjne Gminy, zgodnie z Uchwałą Rady Gminy;

6. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na montaż instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz pieców w budynkach mieszkańców będą wystawione na Gminę, faktury dokumentujące wydatki poniesione na montaż instalacji solarów płaskich w jednostkach organizacyjnych oraz budynkach będących mieniem Gminy oraz na montaż pieca w jednostce budżetowej będą wystawione również na Gminę;

7. Faktury wystawione będą odrębnie dla wydatków dotyczących montażu instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz montażu pieców w budynkach mieszkańców i odrębnie dotyczące wydatków dotyczących montażu instalacji solarów płaskich w jednostkach organizacyjnych oraz budynkach będących mieniem Gminy oraz montażu pieca w jednostce budżetowej;

8. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz montażu pieców w budynkach mieszkańców będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

9. Gmina będzie montować zestawy solarne na majątku będącym w zarządzie następujących jednostek:

* Gminny Ośrodek Kultury działającą w formie instytucji kultury,

* Zespół Szkół nr 1 działający w formie jednostki budżetowej,

* Zespół Szkół nr 2 działający w formie jednostki budżetowej,

* Urząd Gminy działający w formie jednostki budżetowej;

10. Ww. jednostki organizacyjne nie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Jednak w stosunku do Wnioskodawcy - Gminy, są odrębnymi zarejestrowanymi pod odrębnymi numerami NIP podmiotami;

11. Wnioskodawca - Gmina w swoich rozliczeniach uwzględnia fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez ww. jednostki;

12. Na chwilę obecną Wnioskodawca ocenia, że efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich "w innych jednostkach organizacyjnych" zostaną przekazane tym jednostkom. Przekazanie to będzie miało charakter nieodpłatny. Dysponentem majątku Gminy jest Rada Gminy;

13. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich w budynkach będących mieniem Gminy przekazane zostaną innym podmiotom. W ocenie Wnioskodawcy przekazanie efektów projektu będzie miało charakter nieodpłatny. Dysponentem majątku Gminy jest Rada Gminy;

14. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu pieca w jednostce budżetowej przekazane zostaną tej jednostce budżetowej lub innym podmiotom. W ocenie Wnioskodawcy przekazanie ww. efektów projektu będzie miało charakter nieodpłatny. Dysponentem majątku Gminy jest Rada Gminy;

15. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich "w innych jednostkach organizacyjnych" oraz budynkach będących mieniem Gminy oraz montażu pieca w jednostce budżetowej będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

16. W przypadku wykorzystywania ww. wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz montażu pieców w budynkach mieszkańców, a także w części dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich w "innych jednostkach organizacyjnych" oraz budynkach będących mieniem Gminy oraz montażu pieca w jednostce budżetowej, zarówno do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i do czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Gmina będzie miała obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że w przypadku nieosiągnięcia określonej liczby uczestników projektu, niezwrócenie przez Gminę darowizn nie będzie wiązało się z przekazaniem jakichkolwiek towarów bądź świadczeniem usług na rzecz konkretnego darczyńcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług VAT od wpłat, które w przyszłości zostaną dokonane na konto Gminy jako darowizny na cele inwestycyjne... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku odprowadzania podatku VAT od dobrowolnych darowizn na cele inwestycyjne Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina osiągnie określoną ilość uczestników projektu - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego pod tytułem "..." i w dniu 23 stycznia 2014 r. otrzymała informację, że na podstawie uchwały Zarządu Województwa z dnia 7 stycznia 2014 r. wniosek ten został wybrany do dofinansowania w ramach Działania 6.2 Energia przyjazna środowisku RPOW 2007-2013. W ramach tego dofinansowania Gmina będzie realizowała projekt, polegający na montażu instalacji solarów płaskich na użyczonych Gminie przez mieszkańców nieruchomościach. Ponadto Gmina będzie montowała również piece na paliwo ekologiczne w niektórych domach. Gmina również będzie montowała piec w swojej jednostce budżetowej oraz instalacje solarów w innych jednostkach organizacyjnych oraz na budynkach będących mieniem Gminy.

Na tym etapie realizacji projektu Gmina podpisuje umowy z mieszkańcami na montaż solarów, montaż pieców oraz umowy użyczenia nieruchomości do celów realizacji projektu. Mieszkańcy nie są na obecną chwilę związani umową darowizny kwoty pieniężnej na rzecz jednostki sektora finansów publicznych. Gmina weryfikuje pisemne deklaracje mieszkańców z roku 2012 dotyczące chęci uczestnictwa w projekcie. Część osób podpisuje umowy, część osób rezygnuje i Gmina poszukuje nowych uczestników. Mieszkańcy dopytują się o możliwość wpłaty darowizny na ten cel. Gmina założyła wydzielony rachunek do dokonywania dobrowolnych darowizn na cele inwestycyjne Gminy. Dokonanie wpłaty kwoty darowizny nie jest bezwzględnym kryterium uczestnictwa w projekcie. Gmina musi osiągnąć określoną ilość uczestników projektu, aby osiągnąć cele założone w projekcie. Wszyscy uczestnicy projektu zaakceptowali przyjęte rozwiązanie. Osoby, które będą sobie życzyły otrzymają umowę darowizny podpisaną przez Gminę na okoliczność dokonanej wpłaty. Darowizna taka nie jest szeroko rozumianą zapłatą za towar czy usługę. Wpłata dobrowolnej darowizny na rzecz Gminy na zadania inwestycyjne w określonej kwocie nie stwarza dla wpłacającego możliwości rozporządzania w jakikolwiek sposób opisywanymi instalacjami jak właściciel. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że czynność wpłaty dobrowolnej kwoty darowizny pieniężnej na cele inwestycyjne Gminy na tym etapie realizacji projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zamontowane w ramach realizacji projektu kompletne i zdatne do używania poszczególne instalacje solarne tworzą wartość projektu i są majątkiem trwałym Gminy. Majątek ten na okres trwałości projektu i po całkowitym rozliczeniu się z warunków umowy na realizację projektu przez Gminę będzie przedmiotem odsprzedaży dla osób fizycznych uczestniczących w projekcie. Dysponentem majątku jest Rada Gminy. Po zrealizowaniu budowy instalacji solarnych Rada Gminy zamierza przyjąć uchwałę intencyjną w sprawie odsprzedaży instalacji solarnych właścicielom nieruchomości. Należy zauważyć, że na etapie odsprzedaży instalacji solarnych będą występowały jako właściciele nieruchomości czasami inne osoby, niż te, które dokonywały wpłat darowizny na rzecz Gminy. Ze względu na racjonalność działania Gminy oraz biorąc pod uwagę specyfikę tego majątku, Gmina ustali indywidualną stawkę amortyzacyjną dla tych urządzeń, co pozwoli je odsprzedać właścicielom nieruchomości po cenie symbolicznej po zakończonym okresie amortyzacji. Cena zostanie ustalona w świetle obowiązujących w czasie odsprzedaży przepisów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz Gminy będą miały charakter dobrowolny. Realizacja inwestycji dotyczących montażu instalacji solarów płaskich na nieruchomościach mieszkańców oraz montażu pieców w budynkach mieszkańców nie będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: "W przypadku, gdy realizacja przedmiotowej inwestycji na/w budynkach mieszkańców nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez te osoby, to czy powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie będzie dokonywał montażu przedmiotowych instalacji na/w budynkach ww. osób..." Wnioskodawca wskazał, że Gmina będzie dokonywała montażu przedmiotowych instalacji na/w budynkach ww. osób. Gdy Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu dokonane dotychczas wpłaty darowizn nie zostaną im zwrócone. Zostaną wykorzystane na cele inwestycyjne Gminy, zgodnie z Uchwałą Rady Gminy. Niezwrócenie przez Gminę darowizn nie będzie wiązało się z przekazaniem jakichkolwiek towarów bądź świadczeniem usług na rzecz konkretnego darczyńcy.

Odnosząc się do powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańców, biorących udział w projekcie, będzie wykonanie usługi polegającej na montażu instalacji solarów płaskich oraz montażu pieców, w związku z którą Gmina pobiera określoną w umowie wpłatę darowizny, zgodnie z zawartymi z mieszkańcami umowami.

Wobec powyższego w przypadku, gdy Gmina osiągnie określoną ilość uczestników projektu i dokona montażu instalacji solarów płaskich oraz montażu pieców, to nie można uznać, że wpłaty darowizn wnoszone przez mieszkańców deklarujących uczestnictwo w projekcie pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na montaż instalacji solarów płaskich i pieców oraz umowy z mieszkańcami, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty darowizn otrzymywane przez Gminę od mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, stanowią zaliczki na poczet przyszłej usługi, której zakończenie nastąpi po upływie okresu trwałości projektu.

W związku z powyższym w przypadku, gdy Gmina osiągnie określoną ilość uczestników projektu i dokona montażu instalacji solarów płaskich oraz montażu pieców należy stwierdzić, że dokonywane przez mieszkańców wpłaty darowizn z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu instalacji solarów płaskich i pieców na/w budynkach mieszkalnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina będzie miała obowiązek odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymaną wpłatą ww. darowizny.

Natomiast w przypadku, gdy Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu należy wskazać, że - jak wynika z okoliczności sprawy - niezwrócenie przez Gminę darowizn nie będzie wiązało się z przekazaniem jakichkolwiek towarów bądź świadczeniem usług na rzecz konkretnego darczyńcy. Tym samym przekazana darowizna pieniężna nie będzie związana w żaden sposób z uzyskaniem przez darczyńcę świadczenia wzajemnego.

Zatem należy stwierdzić, że w powyższym przypadku otrzymana przez Wnioskodawcę darowizna pieniężna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w przedmiotowym przypadku nie dojdzie ani do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani do świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego Gmina nie będzie miała obowiązku odprowadzenia podatku z tytułu otrzymanej ww. darowizny.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina osiągnie określoną ilość uczestników projektu, należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne w przypadku, gdy Gmina nie osiągnie określonej ilości uczestników projektu, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług od wpłat darowizn na cele inwestycyjne. Natomiast wniosek w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji dotyczącej montażu instalacji solarów płaskich oraz pieców, został rozstrzygnięty w interpretacji Nr IPTPP2/443-286/14-8/JN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl